Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2002, 16:25
boixy
boixy is offline
wie kan hier ff een nederlandse samenvatting van maken???

The king will never die

This August market the 25th anniversary of Elvis Presley's death at the age of 42. He'd always hoped to die on stage. In fact he was discovered on his bathroom floor, pyjamas round his ankles, buttocks upward in the air, after falling off the lavatory. He weighed 25o pounds and had become a bloated, drug-addicted wreck

For millions, his death was like learning of the assassination of President Kennedy or the murder of John Lennon. They will always remember what they were doing at the time they heard the news.

Anyone who loves pop music can't fail to warm to his early hits, when Elvis was wild and beautiful. Elvis, in the words of his first producer, Sam Phillips, had the great advantage of being a "white singer who could sing like a negro". As a result, he appealed to middle America and, very quickly, the rest of the world. He was mean and dangerously sexy. The parents of teenagers were alarmed by him. For a short time he was the perfect pop star.

But the depressing thing about Presley was just how quickly he abandoned rebellion for respectability. Within a couple of years of his first hits, he'd joined the US army and become a model recruit and, as John Lennon observed. "Elvis Presley died the day he went into the army."

When he emerged two years later, he had become a clean-cut, all-American hero, who traded rock'n'roll for sentimental balladry and an endless succession of terrible movies. Unlike the pop greats, he never wrote his own songs, and though there was a career revival of shorts in the late Sixties and early Seventies, his ridiculous, jump-suited performances in Las Vegas were the worst kitsch imaginable.

Presley's tragedy, and it doesn't seem too strong a word, is that he was never his own man. Born or impoverished "white-trash" parents in Tupelo, Mississippi (his twin-brother was still-born), he quickly became unhealthily obsessed with his mother, Gladys, and she with him. The relationship was a kind of emotional incest, and right up to his mother’s early death, when he was in his early twenties, the two talked to each other in a toe-curlingly embarrassing baby language which outsiders couldn’t understand. He called her Satnin, the brand name of a tub of lard. In later years, of course, he did his heroic best to become a tub of lard himself.

Presley never recovered from Gladys’s death, and his subsequent promiscuity often seems like an anguished search for companionshiptather than sex. Throughout his life, he desperately needed someone to help him make it through the night. In later years, female companionship wasn’t enough, and he sought oblivion in a variety of drugs, consumed, like his favoured cheeseburgers and peanut-butter sandwiches, in awesome quantities.

If Gladys destroyed Elvis’s personality, it was his manager, Colonel Tom Parker who wrecked what might have been a great career. A carnival huckster who wasn’t actually a colonel at all, Parkerconsistently went for the money rather than the artistically sensible course af action. It was Parker who insisted on all those worthless but lucrative movies, Parker who insisted that Elvis kept touring when it was clearly killing him. And he took up to 50 percent of the profits. the “colonel” was a typical showbiz monster.

What makes it particularly sad is that Presley was, fundamentally a decent, sweet-natured if terrifyingly childish man. A man crying out for help, when he knows help will not come.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2002, 16:45
the 6th gate
Avatar van the 6th gate
the 6th gate is offline
je bent 17, kan je dat niet zelf
__________________
too much is never enough
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 16:56
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
the 6th gate schreef:
je bent 17, kan je dat niet zelf
Precies!! En lijkt me ook meer iets voor moderne talen
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 17:57
boixy
boixy is offline
nee dat kan ik niet zelf sommige mensen hebben moeite met engels!!!!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 18:04
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
boixy schreef:
nee dat kan ik niet zelf sommige mensen hebben moeite met engels!!!!
Er is een site die vanuit verschillende talen naar het nederlands vertaalt, alleen ik weet de url niet meer. Zal ff aan een vriendin vragen
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 18:33
boixy
boixy is offline
thnx a lot
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 19:52
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik niet, misschien iemand op MT...
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 07-10-2002, 21:35
Mariebel
Mariebel is offline
http://intertran.tranexp.com/

Daar kun je van engels naar nederlands vertalen, er komt wel geen supergoed nederlands uit, maar samenvatten moet lukken denk ik
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 19:29
marcella2411
Ik zal proberen om het voor het eind(e?) van de week te doen voor je. Maar ik vertaal het alleen, je moet het dan zelf samenvatten. Als je dat niet goed vind, moet je dat wel even zeggen, anders doe ik het voor niks/niets. KizZ mArceLlA!!!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 14:04
Verwijderd
The King zal nooit sterven

Augustus laatstleden was de maand waarin Elvis Presley's overlijden zijn vijfentwintigste verjaardag "vierde". Hij had altijd gehoopt op het podium te sterven. In feite werd hij gevonden op de badkamervloer, pyamabroek rond de enkels, achterwerk in de lucht, nadat hij van het toilet was gevallen. Hij woog 125 kg en was een moddervet, drugsverslaafd wrak geworden.

Voor miljoenen mensen was zijn dood net alsof ze hoorden dat President Kennedy of John Lennon was vermoord. Zij zullen zich altijd herinneren wat ze precies aan het doen waren op het moment dat ze het nieuws hoorden.

Eender wie van popmuziek houdt kan niet anders dan zowat smelten bij zijn eerste hits, toen Elvis nog wild enthousiast en ongelooflijk knap was. "Elvis", zo zei zijn eerste producer, sam phillips, "had het grote voordeel dat hij <een blanke was met de stem van een zwarte>. hierdoor sloeg zijn muziek dadelijk aan in midden-amerika, en snel daarna in de rest van de wereld. hij was gemeen en verschrikkelijk sexy. de ouders van menig tiener waren gealarmeerd. voor een korte tijd was hij de perfecte popster."

maar het deprimerende aan Presley was hoe snel hij de rebellie de rug toekeerde voor respect. tijdens de paar jaar waarin hij meerdere hits scoorde, ging hij bij het amerikaanse leger en werd hij een model-rekruut, zoals John Lennon zei. "Elvis Presley stierf de dag dat hij in het leger ging."

toen hij twee jaar later uit het leger stapte, was hij een netjes-geschoren, geheel-amerikaanse held, die rock'n'roll voor sentimentele ballades en een hele hoop vreselijke films had ingeruild. in tegenstelling tot de grote poplegendes, schreef hij nooit zijn eigen liedjes, en ook al kwam er een come-back rond het einde van de sixties en in het begin van de seventies, waren zijn belachelijke, strakke-pakjes-optredens in las vegas de vreselijkste kitsj die je je kan inbeelden.

het tragische aan presley was, dat hij nooit zijn eigen man was (en dit lijkt me geen te sterk woord). arm geboren of ~geworden blank uitschot van ouders in Tupelo te mississippi (zijn tweelingbroer was doodgeboren). al gauw werd hij ongezond gepassioneerd door zijn moeder, Gladys, en zij door hem. hun relatie was een soort van emotionele incest, en tot aan zijn moeders vroege dood, toen hij in zijn vroege twintigerjaren was, praatten de twee in een teenkrullend beschamend babytaaltje dat buitenstaanders niet verstonden. hij noemde haar Satnin, de merknaam van een ton vet. in de jaren die nog zouden komen, deed hij zijn best om zelf ook een tonnetje vet te worden.

Presley is de dood van Gladys nooit te boven gekomen, en zijn voortdurende ... (?) lijkt vaak eerder op een hopeloze zoektocht naar gezelschap dan naar seks. in de loop van zijn leven, had hij vreselijk nood aan iemand die hem de nacht deed doorkomen. in de jaren die kwamen was vrouwelijk gezelschap niet genoeg meer, en hij zocht voldoening in de drugs, die hij in grote hoeveelheid naar binnen werkte, net zoals zijn favoriete cheesburgers en boterhammen met pindakaas.

als Gladys Elvis' persoonlijkheid naar de knoppen hielp, was het zijn manager, Kolonel Tom Parker, die zijn beloftevolle carrière verwoestte. een verkleedpartijtjes-fan die helemaal geen kolonel was. Parker liep voortdurend achter het geld aan, in plaats van de artistieke toer op te gaan. het was parker die aandrong op al die waardeloze maar opbrengende films, het was parker die aandrong op al het touren, terwijl deze tours elvis duidelijk kapot maakten. en hij kreeg zo'n 50% op alles Elvis verdiende. de "kolonel" was een typisch showbizz monster.

wat het nog triester maakt is dat Presley diep vanbinnen eigenlijk een fatsoenlijk, zachtaardig en verschrikkelijk kinderlijk man was. een man die schreeuwde op hulp, terwijl hij wist dat hij daarop eeuwig kon blijven wachten...






groetjes,
elke
xxx

Laatst gewijzigd op 16-10-2002 om 14:07.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 14:11
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
*blue angel* schreef:
gigantisch verhaal...
Euh, er stond samenvatten hoor, niet vertalen
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 18:21
marcella2411
samenvatten kan iemand toch wel zelf?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 18:40
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Euh, er stond samenvatten hoor, niet vertalen
Maar nederlands kan zij wel lezen,
en dus samenvatten
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 18:41
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
marcella2411 schreef:
samenvatten kan iemand toch wel zelf?
Citaat:
boixy schreef:
nee dat kan ik niet zelf sommige mensen hebben moeite met engels!!!!
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Betamethason schreef:
Maar nederlands kan zij wel lezen,
en dus samenvatten
idd, ik wil wel helpen, maar niet iemand zijn werk volledig maken!!

ben niet gek (hoewel gewoon samenvatten me minder tijd had gekost )



xxx
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 22:05
Verwijderd
nou ja, heb ik daar effe keiveel tijd ingestoken, een bedankje had er wel afgekund, vind ik zo persoonlijk...
ook al was het te laat om af te geven... gebeurt hier zo vaak, dat een topic een maand later nog open is, terwijl die taak al lang binnen en gequoteerd is...

eigenlijk is dat nog zo'n slecht idee niet, dat men hier op de huiswerkfora de mogelijkheid zou hebben zélf de topics te sluiten of te verwijderen die niet meer nodig zijn...

xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.