Oud 16-01-2005, 15:58
TisKicking
TisKicking is offline
Ik ben een beginneling met heel het linux-gedoe. Nu heb ik twee vraagjes:

Ik heb Suse 9.1 Personal geïnstalleerd. De installatie guide vertelde me dat ik simpelweg de cd erin moest duwen en rebooten. Vooraf een partitie maken, was blijkbaar niet nodig. Nu wil ik die Suse er terug af, maar vind ik op het eerste zicht geen aparte partitie. Zit ik nu met de absolute merde en moet ik heel de schijf formatteren, of kan het simpeler opgelost worden?

Men tweede vraag:
Welke Linux systeem raden jullie me aan? Ik zoek er één dat uitblinkt in gebruiksgemak en dat ik dus gewoon als vervanger van windows kan gebruiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2005, 16:07
Verwijderd
Bedoel je dat je de partitie niet in windows kan zien?
Dat kan kloppen, omdat windows deze partitie niet ondersteund. Het beste kun je een programma als partitionmagic downloaden om de partitie te verwijderen. Wel opletten met mbr's die niet kloppen en zo, want dan ben je verder van huis.
En een gebruiksvriendelijke distro, ik zou zeggen Suse, maar die beviel blijkbaar niet. Misschien kun je fedora eens proberen, als Gnome je wat beter ligt.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 16:25
TisKicking
TisKicking is offline
windows kan ze inderdaad niet zien.

kan je me vertellen wat mbr's zijn?

En waarom ik iets anders zoek:
die Konqueror gaf bjina geen enkele pagina mooi weer, de scroller van men muis werkte niet, de resolutie geraakte maar niet in orde...

Fedora heb ik geprobeerd, maar die geraakte maar niet gedownload. Heb je daar een goede mirror voor? Of mss is Mandrakelinux ook een alternatief? ik zeg maar wat

Laatst gewijzigd op 16-01-2005 om 16:28.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 17:25
DZHAW
DZHAW is offline
Windows kan het niet zien..juist omdat windows dat niet kan. . (iig verkenner, of het in de diskmanagement kan weet ik ff niet) Je kan wel Partition Magic ofzo gebruiken.

En voor internet raad ik je onder Linux, net als onder Windows Firefox aan. Maar je hebt gelijk, ik moest met Mandrake (goede distro btw) ook nog een hoop kloten voordat het er een beetje gaaf uitzag.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 18:19
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
hmmm,

een mbr is 'n master boot record, een klein stukje op de schijf waarop partitieinformatie etc staat, sommige distro's zetten 'r hun bootloader op, en dat is niet aardig. Met fdisk of ranish partition manager kun je makkelijk partitie's verwijderen.

Je kunt de mbr fixen met 'n dos floppy (met fdisk erop) en intypen

fdisk /mbr

volgens mijis er ook zoiets als fixmbr in 2k/xp, maar dat heb k nog nooit gebruikt.

Verder doet Fedora het altijd wel aardig. Je kunt ook mandrake proberen maar ik ben uberhaupt niet zo'n fan van 'easy' distro's. Ik gebruik slackware - en kan het iedereen aanraden
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 17:53
TisKicking
TisKicking is offline
'k heb met partition magic heel de boel eraf gezwierd en mandrakelinux 10.1 erop gezet.

Het systeem werkt precies goed. maar internetten is geen sinecure. praktisch geen enkele site wordt goed weergegeven. De lettertjes zijn vaak véél te klein... en dan nog het probleem van de plugins... www.vrtnieuws.net werkt alleen met media player

Is firefox trouwens neit voor linux beschikbaar? als ik firefox download, krijg ik mozilla, inclusief composer en mailprogramma erop staan.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 17:56
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
tuurlijk wel, waar download je het vandaan?
gewoon van www.mozilla.org/products/firefox, als het goed is geeftie automatisch 'download firefox for linux i686' aan

ctrl-+ voor een groter lettertype
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 01:03
McMotion
Avatar van McMotion
McMotion is offline
debian is wel erg fijn bij het installeren van programma's.. zeker in combinatie met kpackage (of de gnome equivalent)

dan selecteer je gewoon debian en dan gaat dat programma automatisch firefox downlooien en installeren
__________________
[AvatarDraw(c) v1.0 is uit de lucht (en per ongeluk van mijn hardeschijf verdwenen tijdens het weggooien ervan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Alternatieve OS'en
Praganonut
94 13-11-2007 00:08
Software & Hardware EULA Microsoft
balkey
52 20-09-2007 21:57
Software & Hardware [Alg] Ontwerp van centrale linux topics.
freyk
14 06-07-2006 21:18
Software & Hardware Welk OS gebruik jij?
ratsja
82 08-08-2003 13:56
Software & Hardware [LAN] XP en Linux
Verwijderd
5 01-03-2003 01:04
Software & Hardware misschien domme vraag maar toch
tomme
1 23-12-2001 17:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.