Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2012, 14:55
Verwijderd
Ik word 18 en dan word het al financieel moeilijker.

Ik zit nog steeds op het voortgezet onderwijs en de enige bijbaan die ik heb verdient gemidelt maar 190 euro per maand (BRUTTO, dus ik ontvang VEEL MINDER).

Ik ontvand dus ongeveer gem. 125 euro per maand. Nou als ik daar van rond moet komen lukt dat niet, het leven kost al zo veel, en nu komt er nog bij dat je een verzekering af moet sluiten - dat is wel minimaal 100 euro per maand, en de zorgtoeslag is maar 69 euro (maximaal).

Ik ben van plan om een tegemoetkoming aan te vragen, ik heb berekend dat dat per kwartaal (toch?) 184 euro zal zijn, dus per maand 61 euro.
Dat komt gem. op een bedrag (mijn totale netto inkomsten) van ongeveer (125+69+61=) 255 euro per maand uit.

Dat is wel laag. Ik woon wel bij mijn ouders maar ik zal niet kunnen rekenen op financiele steun - we zitten harstikke krap met de financien.
Is het voor mij mogelijk om een bijstandsuitkering aan te vragen of wat zou ik nog meer kunnen doen om ervoor te zorgen dat ik er zeker van kan zijn dat ik na mijn 18e verjaardag zeker rondkom?

Als ik voor een verzekering ga met tandarts (mijn tanden zullen het wel nodig hebben, dat weeet ik nu al!) zit ik al snel op de 125 euro per maand, dat houd in dat ik voor mijn onderhoud maar 130 euro overhoud (theoretisch).

Dus ik ben wel benieuwd of er iets is wat het me gemakkelijker kan maken? Ik zit dit jaar op 5havo en in oktober word ik 18.

en hoe zit het met die 220 euro verplichte eigen risico voor zorgverzekering - moet ik ELK bedrag wat minder dan 220 euro voor zorg is helemaal ZELF betalen? Dus voor elke keer dat ik naar de tandarts ga 85 euro betalen? En ik weet dat ik ook nog een Wet Aansprakelijkheids verzekering moet afsluiten? Waar kan ik dat doen en hoeveel kost me dat per maand/jaar?

Ik haat het om volwassene te worden.. te veel dingen die geregeld moeten worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2012, 15:16
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ik wil eerst even een aantal dingen aanstippen wat betreft de tegemoetkoming scholieren:
-De basistegemoetkoming voor meerderjarige scholieren is geen 184 euro per kwartaal, maar 103,77 euro per maand.
-Als je ouders in 2010 34.807 euro of minder verdienden krijg je nog 80,11 euro per maand extra.
-Dus: in totaal 184 euro per maand!

Ten tweede verdien je zo weinig dat je geen belasting hoeft te betalen. 190 euro bruto per maand = 190 euro netto per maand. Vraag je werkgever om de "loonheffingskorting" toe te gaan passen, dan krijg je voortaan gewoon 190 euro per maand.
Doe ook belastingaangifte, dan krijg je waarschijnlijk nog geld terug van de Belastingdienst!

Kun je zelf een bijstandsuitkering krijgen? Nee.

Eigen risico komt voor eigen rekening.

WA-verzekering: zolang je thuis woont en/of studeert ben je vaak gratis meeverzekerd bij de verzekering van je ouders.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2012, 17:52
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Verder vallen aanvullende verzekeringen (dus je tandartsverzekering) niet onder het eigen risico. Je krijgt de tandartskosten die je aanhaalt dus gewoon vergoed (tenminste; tot het deel dat je verzekering betaalt; als het tarief van de tandarts hoger is dan wat je verzekering vergoedt moet je gewoon bijbetalen).

En je eigen risico werkt zo: Je hebt een eigen risico van bedrag X per jaar (er is een minimumbedrag, maar dat kun je hoger maken, in ruil daarvoor betaal je minder premie). Op jaarbasis betaal je dan alle zorgkosten tot €220,- zelf. Zodra je op jaarbasis dus boven die €220,- uitkomt (alle zorgkosten bij elkaar) betaalt de verzekering. Dat geldt natuurlijk wel alleen maar voor dingen waarvoor je verzekering dekt, en die 100% worden gedekt en tot het bedrag dat je verzekering dekt. Details daarover vind je in de polis van je verzekering.
Het betekent dus niet dat je bij iedere rekening de eerste €220,- zelf moet betalen, en je huisarts en aanvullende verzekeringen horen niet bij je eigen risico.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 23-08-2012, 17:53
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Verder kun je proberen je aan te sluiten bij een collectieve verzekering voor bijvoorbeeld jongeren of studenten. Of, soms kun je je ook nog inschrijven bij de collectieve verzekering die je ouders misschien hebben via hun werk of bijv. vakbond.

Als jongere/student kun je ook vaak voor vrij weinig geld een verzekering afsluiten bij je bank, mocht je dat willen. Verder val je zo lang je thuis woont inderdaad nog vaak onder de verschillende verzekeringen van je ouders.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 16:43
Verwijderd
Vraag ook zorgtoeslag aan. Dat is een bedrag van 69 euro per maand dat je van de belastingdienst krijgt om zorgkosten van te betalen. Je vraagt het hier aan:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...mijn_toeslagen
Je hebt daarvoor wel een DigiD nodig. Die heb je voor heel veel dingen nodig, dus als je dat nog niet hebt is het sowieso handig om dat aan te maken.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 18:46
Verwijderd
ja ik heb een digid dus dat is al een goed teken en bedankt voor de erg hulpzame antwoorden!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2012, 23:58
Verwijderd
Omdat er een slotje op mijn vorig topic ging :$ (ah en ik dacht he....)

:astublieft:

"bijna 18, zorgtoeslag, loonheffingskorting, scholieren tegemoetkoming, allemaal al aangevraagd, wat kan nog meer? "

Zoals elk mens doe ik mijn best om te overleven in deze geld eisende en klote-voor-noge-mensen maatchappij. Ik ga over 22 daagjes 18 worden en dan begin ik dus gewoon zorgtoeslag te krijgen (69 eur p/m), scholierentegemotkoming, vanaf wanneer weet ik niet maar ik weet wel dat het 184 euro per maand zal zijn, en ofcourse mijn baan, gemmideld 100 euro per maand. nu ben ik benieuwd: wat is er nog meer dan zorgtoeslag en scholierentegemoetkoming/studiefinanciering voor mensen die 18 zijn en bij hun ouders wonen en in hun examenjaar op 5 HAVO zitten?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2012, 00:04
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Recht op scholierentegemoetkoming: vanaf 1 januari a.s.

Er is niets anders voor 18-jarige scholieren die bij hun ouders wonen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2012, 11:09
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Heb je al loonheffingskorting aangevraagd op je werk?

Bedenk heel goed: iedereen die 18 wordt komt voor financiële verantwoordelijkheden te staan. Je kunt foeteren op de maatschappij, je kunt er ook het beste van maken. Als je €190,- per maand op je werk gaat verdienen, €184,- tegemoetkoming en €69,- zorgtoeslag, dan verdien je €443,- per maand.
Er zijn veel jongerenpolissen voor zorgverzekeringen, waardoor je minder premie betaalt en verzekerd bent voor zaken die specifiek zijn voor jongeren. Zeg dat je €120,- kwijt gaat zijn, dan houd je nog €323,- per maand over. Da's niet weinig.

Meer is er niet. Je kunt ook geen bijstandsuitkering krijgen, omdat de gemeente op jouw leeftijd van je eist dat je dan gaat studeren (doe je al, je hebt school) of een werk-leertraject aanneemt. Daarnaast is de bijstand zo hoog als een kwartaal kinderbijslag, amper €200,-. Dat heet ontmoedigingsbeleid. Je krijgt het sowieso niet, want je ouders zijn financieel nog verantwoordelijk voor je. De gemeente kijkt er niet naar of zij dat kunnen opbrengen. Oh en bijstand is gewoon écht niet leuk, vergeet het liever maar in het geheel.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 23:04
iles
iles is offline
Citaat:

Ik haat het om volwassene te worden.. te veel dingen die geregeld moeten worden.
Ander alternatief is om een boedhistische monik te worden, dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken om al die aardse zaken


-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Snel afvallen online

Laatst gewijzigd op 08-05-2013 om 11:42.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2013, 16:12
Heer Wil
Heer Wil is offline
Als je twee werkgevers hebt betaalt de tweede werkgever eeen deel van jouw geld aan de belastingdienst, dat moet je op het eind van het belastingjaar terugvorderen want dat scheelt heel veel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.