Oud 23-11-2007, 14:43
Ivo
Ivo is offline
Eind september/begin oktober heb ik via een detacheringsbureau 3,5 weken gewerkt. Daarna ben ik bij dat detacheringsbureau gestopt omdat ik elders een veel leuker aanbod kon krijgen. M'n urenstaten van de weken die ik daar gewerkt het heb ik, per week met de post naar ze opgestuurd. Nadat ik daar gestopt was, ben ik 2 keer gebeld of ik de laatste urenstaat wou opsturen. De eerste keer had ik het zelf nog niet gedaan (was al na 1 dag, kopieermachine in de supermarkt was kapot) en de tweede keer was ie net onderweg. Daarna heb ik er niets meer van gehoord.
In eerste instantie leek alles in orde, ik heb m'n ondertekende urenstaten opgestuurd en eind oktober had ik netjes m'n salaris + uitbetaalde vakantiedagen & vakantiegeld+ reiskostenvergoeding op m'n rekening staan. Hiervan heb ik ook een loonstrook ontvangen (1 van september en 1 van oktober). Vervolgens heb ik bij het opruimen van m'n kamer de kopieën van m'n ondertekende urenstaten weggegooid. Het contract, de loonstroken en m'n bankafschrift heb ik nog wel.

Nu werd ik afgelopen dinsdag gebeld door mijn contactpersoon van dat detacheringsbureau, dat hij m'n urenstaat van week 41 niet heeft ontvangen (laatste week dat ik voor hen gewerkt heb). In die week heb ik 3 dagen gewerkt. Of ik daarvan dus nog even de kopie wou opsturen als ik die had. Ik heb uitgelegd dat dat waarschijnlijk niet het geval was, omdat ik niet goed tegen rondslingerende papierrotzooi kan en dacht dat alles in orde was, maar toch beloofd om nog even te zoeken of ik ze wellicht in de map bij m'n loonstrookjes had gedaan. Dat is dus niet het geval.

Zojuist ontving ik een brief van de beste man, waarin hij ruim 900 euro van mij wil vorderen. Een deel daarvan zou bestaan aan kosten die hij niet in rekening kan brengen en een ander deel uit advocaatkosten.

Uiteraard ben ik niet van plan om geld terug te betalen. Ik heb in die week gewoon 3 dagen van 8 uur gewerkt, ik kan me niet voorstellen dat ze bij het bedrijf waar ik gedetacheerd was daarover niet de waarheid spreken tegenover het detacheringsburea en ik heb gewoon mijn urenstaat opgestuurd, nota bene in een voorgedrukte en voorgefrankeerde envelop van het detacheringsbureau.

Bovendien lijkt het mij zowieso vreemd dat ik meer moet terugbetalen dan wat ik in de betreffende 3 dagen bruto verdiend zou hebben.
Dat ze bij dat detacheringsbureau advocaatkosten willen maken moeten ze zelf weten en is hun eigen keuze. Als hij echt recht heeft op een bepaald bedrag dan betaal ik dat wel. Maar dan moet ie uiteraard wel eerst een rekening sturen met een redelijke betalingstermijn. Daar is echt geen advocaat bij nodig.
Ook snap ik niet dat het andere deel wat ik zou moeten betalen veel hoger is dan mijn salaris van 3 dagen. Blijkbaar willen ze hun eigen winstmarge ook op mij verhalen. Maar als ik volgens hen die 3 dagen niet gewerkt heb, is er voor hen over die 3 dagen ook geen winst.

Als laatste: Is het niet zo dat gewerkte uren altijd uitbetaald dienen te worden? Zelfs al zou de werknemer niet z'n best hebben gedaan. Overigens heb ik wel gewoon mijn taken afgemaakt op de laatste werkdag, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Nu kun je zeggen: ga nog eens langs bij dat bedrijf om nog een keer een urenlijst te laten ondertekenen. Dat zou kunnen, maar dat gaat me niet lukken binnen de in de brief gestelde 3 werkdagen waarin ik dat nog zou kunnen doen. Ik heb nu immers een andere fulltime baan en daar gaan ze het niet leuk vinden als ik ineens een paar uur later kom of eerder weg ga.
Graag zou ik dus weten welke rechten ik wel en niet heb (en waar het detacheringsbureau wel en niet recht op heeft)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2007, 11:58
Gunkan
Gunkan is offline
Niet hier vragen. Ga of naar de vakbond (als je lid bent), of naar de rechtswinkel. Niet dralen, want hier vindt je waarschijnlijk geen echte advocaten.

SRSLY.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 19:56
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Rechtswinkel ja. En waarschijnlijk kun je ze wel alvast laten weten dat ze je voor de rechter mogen slepen, als je inderdaad het hele verhaal vertelt hebben ze geen poot om op te staan.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 21:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Hoe kunnen ze advocaatkosten gemaakt hebben als er geen juridische stappen zijn gezet?

Verder kan men niet weken later gaan emmeren dat een werknemer niet naar behoren functioneerde en er daarom niet uitbetaald zal worden. Als de uren vastgesteld worden moet daar direct genoteerd worden dat je om goede reden X (bijvoorbeeld 3 uur lang staan roken) Y uren minder uitbetaald krijgt.


Win om te beginnen tijd door van hem te vragen te specificeren, tot in detail, wat voor kosten hij maakte en waarom hij ze nu wil verhalen. Laat hem die facturen maar voor je kopiëren, en toelichten waarom hij dat nu opeens niet zou kunnen factureren. Als de facturen niet voldoen aan de eisen stuur je uiteraard terug dat dat helemaal geen facturen zijn, en op geen manier iemand verplichten wat dan ook te betalen. Je kan schier eindeloos rekken.

Verder kraamt de man onzin uit. Hoe konden ze jou al betalen, als ze je urenstaat niet hebben ontvangen?
Dan is er iets heel anders aan de hand, dan zijn ze je urenstaat kwijtgeraakt. En goed, hun administratieve falen is niet jouw probleem.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 00:40
Verwijderd
Citaat:
Niet dralen, want hier vindt je waarschijnlijk geen echte advocaten.
Jawel, alleen die gaan niet gratis voor scholieren werken.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 06:38
Verwijderd
Citaat:
Jawel, alleen die gaan niet gratis voor scholieren werken.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 07:59
Gunkan
Gunkan is offline
@ Nare Man:
Fair point... Then again, waarschijnlijk vindt je hier advocaten -in-opleiding- en dus nog geen echte advocaten. Daar heb ik toch wel wat minder vertrouwen in dan in 'n echte

'tIs net zoiets als op Tweakers. Daar roepen ook een heleboel mensen wat over wat zij denken dat recht of krom is. De meesten weten er echter helemaal niet zo veel van. Ik wilde de TS eigenlijk zo'n lange thread besparen, onder het motto: ga meteen naar iemand die het wel weet.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 14:04
Ivo
Ivo is offline
Zojuist de zelfde brief mogen ontvangen per aangetekende post. Grappig detail trouwens dat de dagtekening van de brief totaal niet klopt, dat was me nog niet opgevallen. Dagtekening is van 21 juni 2007, een datum dat ik nog helemaal niets met het betreffende detacheringsbureau te maken. Konden ze op 21 juni 2007 misschien in de toekomst kijken?

Ik ga van de week eens even tijd zoeken om bij een rechtswinkel langs te gaan.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 00:02
luchtballon
Avatar van luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
@ Nare Man:
Fair point... Then again, waarschijnlijk vindt je hier advocaten -in-opleiding- en dus nog geen echte advocaten. Daar heb ik toch wel wat minder vertrouwen in dan in 'n echte
)
nare man is afgestudeerd


OT: ben je een nummer daar? misschien verwisseld met iemand anders, of iemand emt dezelfde (achter)naam?
iig, dan sta je vrij sterk als je er toen niks mee te maken had.
__________________
Don't worry, be happy
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 01:33
Verwijderd
Citaat:
@ Nare Man:
Fair point... Then again, waarschijnlijk vindt je hier advocaten -in-opleiding- en dus nog geen echte advocaten. Daar heb ik toch wel wat minder vertrouwen in dan in 'n echte

'tIs net zoiets als op Tweakers. Daar roepen ook een heleboel mensen wat over wat zij denken dat recht of krom is. De meesten weten er echter helemaal niet zo veel van. Ik wilde de TS eigenlijk zo'n lange thread besparen, onder het motto: ga meteen naar iemand die het wel weet.
Klopt. Ik zit ook op GoT. Ik ben overigens zelf advocaat bij een groot internationaal kantoor, inmiddels al ruim anderhalf jaar. Over het algemeen praat ik dus geen totale onzin als het gaat om recht. Op GoT geldt dat ook voor meer mensen, er zitten daar wel meer mensen die advocaat zijn. Niet iedereen laat het alleen even goed merken. Hier ben ik eigenlijk wel een regular, op GoT wat minder, maar je ziet daar inderdaad heel erg sterk dat mensen dénken dat ze een antwoord móeten geven, terwijl ze eigenlijk niet weten waar ze het over hebben. Wel aardig en behulpzaam, maar niet altijd nuttig
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 06:43
Gunkan
Gunkan is offline
Ah, dat van "afgestudeerd" wist ik niet. Gefeli

Maar dat je op GoT zat wist ik natuurlijk. Je nick+icoontje zijn een instant-herkenbaar koppel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Geld probleemje..
Swiffertje
14 02-09-2011 02:10
Werk, Geld & Recht loon krijgen via teruggave belasting?
qwertyuiop
2 13-04-2007 17:52
Werk, Geld & Recht probleem met baas
*amalia*
27 05-06-2005 17:06
Werk, Geld & Recht geld probleem!!
shameonme
13 17-12-2004 09:20
Algemene schoolzaken Probleempje :P
TrUeKiLL
2 07-04-2004 22:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.