Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2009, 17:48
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
vrijdag 20 maart 2009 19:09
De 65-jarige Bensaïd Nakach - die in 1994 werd veroordeeld voor een poging tot doodslag van zijn vrouw - heeft vijftien jaar onterecht vastgezeten in de Pompekliniek in Nijmegen. De rechtbank in Breda heeft ingestemd met het verzoek van het Openbaar Ministerie om de tbs van de man niet te verlengen.

Bensaïd Nakach zat 15 jaar lang onterecht in de Pompekliniek
Het Pieter Baan Centrum (PBC) heeft onderzoek gedaan naar de man. Daaruit bleek dat Nakach nooit een psychische stoornis heeft gehad. Dat stelde psychologen vast toen hij vijftien jaar geleden werd veroordeeld. Hij had zijn vrouw destijds met een bijl op het hoofd geslagen.

Het oordeel van de rechtbank in Breda houdt in dat de man al die tijd ten onrechte heeft vastgezeten, zegt de advocaat van Nakach, Joe de Goeij. De advocaat vindt dat het rechtssysteem in Nederland te weinig rekening houdt met de 'culturele achtergrond van verdachten'. 'Het gedrag van allochtonen wordt niet altijd goed geïnterpreteerd,' zegt de advocaat tegen de NOS.

De Marokkaan weigerde lange tijd niet aan een onderzoek mee te werken. Hij had geen vertrouwen in de reguliere psychologen, omdat die onvoldoende rekening zouden houden met zijn culturele achtergrond.

In 2007 spande hij met succes een kort geding aan om te bereiken dat hij door een 'transculturele psychiater' onderzocht zou worden.

Toen hij in 1994 werd veroordeeld legde de rechter op advies van psychologen en psychiaters de man ook tbs met dwangverpleging op.

Het ministerie van Justitie gaat het vonnis bestuderen, zei een woordvoerder in een reactie. Staatssecretaris Nebahat Albayrak zal binnenkort in een brief aan de Tweede Kamer ingaan op de kwestie.

Door Maartje Willems
Interessant wat de advocaat zegt; "er wordt te weinig rekening gehouden met de culturele achtergrond van verdachten".
Als we dat gaan doen zouden we bij een immigratieverzoek ook rekening moeten houden met diezelfde culturele achtergrond. Maar dan is de wereld te klein...
Ook apart dat er een transculturele psychiater (hoe verzinnen ze 't? Heeft die boeken van Mohammed Freud? ) aan te pas moet komen die 15 jaar na dato kan bepalen dat de man gezond en bij zinnen was.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2009, 18:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik vind het een rare zaak. Wie weigert mee te werken aan een onderzoek, krijgt nu eenmaal een 'educated guess' zonder echt onderzoek tijdens zijn strafzaak. De man koos er bewust zelf voor om het risico op TBS te krijgen.

Bovendien kunnen ook culturele stoornissen die leiden tot misdaad toch gewoon in een TBS kliniek gecorrigeerd worden? Ik zie het probleem niet echt. Het is een verschil dat geen verschil maakt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 18:01
Verwijderd
Tja, als je onderzoek weigert is het een typisch geval van eigen schuld, dikke bult. Daarnaast, als je liever 15 jaar zit dan een "Hollandse" psycholoog te spreken ben je ook niet helemaal honderd.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 18:08
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Hij probeerde zijn vrouw dood te slaan met een bijl. Nu gaat een of andere advocaat beweren dat dit gedrag is wat niet juist geïnterpreteerd wordt.

Ik loop over straat, zie een oud vrouwtje, sprint naar haar toe en plant met al m'n kracht mijn massief lederen zool in haar maag. "Maar dat moet je niet zo interpreteren."

__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 18:10
Verwijderd
Wat Mobius zegt
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 18:32
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
lol het gedrag wordt niet goed geinterpreteerd? het wordt gewoon geinterpreteerd naar onze maatstaven, punt uit.

overigens kan degene die zich aan mij voorstelt als zijnde transculturele psychiater een muilpeer verwachten.
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 18:35
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik loop over straat, zie een oud vrouwtje, sprint naar haar toe en plant met al m'n kracht mijn massief lederen zool in haar maag. "Maar dat moet je niet zo interpreteren."

Massief leer?

Verder zo'n beetje wat Kazet zegt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Massief leer?
Dus geen Crocs
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 21:00
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Daaruit bleek dat Nakach nooit een psychische stoornis heeft gehad.
Het lijkt mij al lastig om te bepalen of iemand 15 jaar geleden een echte ziekte als griep had, maar knap dat ze dit wel gelukt is
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 21:15
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
De Marokkaan weigerde lange tijd niet aan een onderzoek mee te werken.
Best 'n blunder voor de Elsevier.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 22:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Best 'n blunder voor de Elsevier.
Als de man inderdaad geen Marrokaan is, kennelijk niet de fout van Elsevier, maar van elders, aangezien alle media die op dat moment erover publiceerden, het er consequent over hebben:

"De man van Marokaanse afkomst wilde"
http://www.ad.nl/binnenland/3091681/...chte_vast.html

"Een 65-jarige Marokkaan uit Tilburg"
http://www.spitsnieuws.nl/archives/b..._jaar_tbs.html

"De man van Marokkaanse afkomst"
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009...20130A4AE.html

"De man van Marokaanse afkomst"
http://www.parool.nl/parool/nl/224/B...echt-tbs.dhtml
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 22:11
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Het lijkt mij al lastig om te bepalen of iemand 15 jaar geleden een echte ziekte als griep had, maar knap dat ze dit wel gelukt is
Psychische stoornissen zijn geen echte ziektes?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 22:19
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Citaat:
Als de man inderdaad geen Marrokaan is, kennelijk niet de fout van Elsevier, maar van elders, aangezien alle media die op dat moment erover publiceerden, het er consequent over hebben:
(...)
Daar gaat het niet om, lees de zin nog eens goed.
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 22:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daar gaat het niet om, lees de zin nog eens goed.


Ach, de brandweer voorkomt ook nog wel eens dat een huis niet afbrand.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-03-2009, 23:13
Verwijderd
haha lol T_ID!

wel een grote blunder van OM en rechtbank, maar ja... andere kant eerder schuld van de psychologen, want die hebben toch fout geoordeeld?

je moet dan eens nagaan hoe het komt!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 07:27
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
haha lol T_ID!

wel een grote blunder van OM en rechtbank, maar ja... andere kant eerder schuld van de psychologen, want die hebben toch fout geoordeeld?
Nee, als een verdwaalde genaturaliseerde Viking in Nederland huizen berooft, afbrandt en vrouwen verkracht wordt deze man aan Nederlandse maatstaven be- en veroordeeld. Geen onderscheid, dat zou nogal oneerlijk zijn t.o.v. andere kleptomanen, pyromanen en verkrachters.
Dus ik noem het geen blunder maar prima concequent werk.

Even een vraagje; Hoe lang zou deze man in het gevang hebben moeten zitten?
en: duur van TBS is onbepaald totdat de persoon "normaal" geacht wordt?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 09:08
Verwijderd
Citaat:
Nee, als een verdwaalde genaturaliseerde Viking in Nederland huizen berooft, afbrandt en vrouwen verkracht wordt deze man aan Nederlandse maatstaven be- en veroordeeld. Geen onderscheid, dat zou nogal oneerlijk zijn t.o.v. andere kleptomanen, pyromanen en verkrachters.
Dus ik noem het geen blunder maar prima concequent werk.

Even een vraagje; Hoe lang zou deze man in het gevang hebben moeten zitten?
en: duur van TBS is onbepaald totdat de persoon "normaal" geacht wordt?
Hij was veroordeeld voor poging tot doodslag. Nu zal je daar 10 jaar voor krijgen
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 09:13
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee, als een verdwaalde genaturaliseerde Viking in Nederland huizen berooft, afbrandt en vrouwen verkracht wordt deze man aan Nederlandse maatstaven be- en veroordeeld.
Suggereer je nou dat het in Marokko gebruikelijk is je vrouw dood te slaan met een bijl?

Ik weet niet van welk gedrag er precies beweerd wordt dat het verkeerd geïnterpreteerd is, maar volgens mij gaat dat meer over het weigeren van de arts dan om de misdaad. Die 'transculturele psychiater' zal echt niet gezegd hebben dat het vermoorden van je vrouw bij de Marokkaanse cultuur hoort, dan zit je juist meer aan de Wilderskant.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-03-2009, 09:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wel een grote blunder van OM en rechtbank, maar ja... andere kant eerder schuld van de psychologen, want die hebben toch fout geoordeeld?
De man weigerde mee te werken aan een onderzoek, dus een echte fout van de psychologen (of zijn het psychiaters die die beoordelingen doen?) is het niet te noemen.

Maar ik vermoed dat de berichtgeving niet helemaal klopt. 1994 tot begin 2009 is 14 jaar. Het bestaat niet dat hij eerst zijn gevangenisstraf uit heeft gezeten, en daarna 15 jaar in een TBS kliniek zat, zoals de koppen suggereren. Waarschijnlijk eerder 15 jaar gevangenis plus TBS samen, en 2009 en 1994 al meetellende als geheel jaar, want zelfs in dit land krijg je voor doodslag meestal nog wel een paar jaar cel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 09:28
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
De man weigerde mee te werken aan een onderzoek, dus een echte fout van de psychologen (of zijn het psychiaters die die beoordelingen doen?) is het niet te noemen.
Psychiaters zijn de enigen die een diagnose mogen stellen. Maar goed, wat je zegt, als iemand geen röntgenfoto's wil laten maken kun je ook niet zien waar zijn botten precies gebroken zijn.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 12:55
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Psychische stoornissen zijn geen echte ziektes?
Niet in de zin dat er biologische markers zijn die in enig sample te meten zijn, het is altijd een inschatting van de dienstdoende psycholoog en daar zijn wel richtlijnen voor, maar als je hetzelfde buisje bloed langs 1000 verschillende gecertificeerde labs stuurt om te testen op een ziekte komt er 999 keer hetzelfde uit, terwijl dat bij iemand met een psychologische stoornis anders is, dus in die zin vind ik het geen echte ziekte. Daarom vind ik het des te ongeloofwaardiger dat je daar 15 jaar later nog een gefundeerde uitspraak over kunt doen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 12:59
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Suggereer je nou dat het in Marokko gebruikelijk is je vrouw dood te slaan met een bijl?
Ik niet, z'n advocaat.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 14:05
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Niet in de zin dat er biologische markers zijn die in enig sample te meten zijn, het is altijd een inschatting van de dienstdoende psycholoog
Psychiater.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 14:10
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Niet in de zin dat er biologische markers zijn die in enig sample te meten zijn, het is altijd een inschatting van de dienstdoende psycholoog en daar zijn wel richtlijnen voor, maar als je hetzelfde buisje bloed langs 1000 verschillende gecertificeerde labs stuurt om te testen op een ziekte komt er 999 keer hetzelfde uit, terwijl dat bij iemand met een psychologische stoornis anders is, dus in die zin vind ik het geen echte ziekte. Daarom vind ik het des te ongeloofwaardiger dat je daar 15 jaar later nog een gefundeerde uitspraak over kunt doen.
dat klopt niet voor alle psychische aandoeningen. Depressie, ADHD, schizofrenie hebben een meetbare fysieke component.

Overigens maakt de gezondheid van de verdachte natuurlijk wel uit voor de straf die opgelegd wordt. Als deze man inderdaad psychisch gezond is, dan had hij niets te zoeken in een TBS-kliniek, maar was hij gewoon naar de gevangenis gegaan
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 14:34
Verwijderd
Alle ziekten hebben een meetbare fysieke component.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2009, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Alle ziekten hebben een meetbare fysieke component.
Echter is een arts niet altijd in staat tot het meten van deze component.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Echter is een arts niet altijd in staat tot het meten van deze component.
Dat is juist.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 16:26
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Psychiater.
BoeienT.
Citaat:
Alle ziekten hebben een meetbare fysieke component.
Daarom word ook het onderscheid tussen ziekten en aandoeningen/stoornissen gemaakt.
Citaat:
dat klopt niet voor alle psychische aandoeningen. Depressie, ADHD, schizofrenie hebben een meetbare fysieke component.
Vreemd, voor schizofrenie vind ik daar al niks over:

Spoiler

Maar je hebt vast een NEN-ISO nummer voor me van de bepaling?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 16:56
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
BoeienT.
Zou jij je als je een tumor hebt laten behandelen door een antropoloog?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 17:00
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Zou jij je als je een tumor hebt laten behandelen door een antropoloog?
Nee maar dat is een groot verschil eah Zou het gaan om een oncoloog of een internist zou ik hetzelfde zeggen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 17:06
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Even iets anders. 15 jaar TBS, dat is € 2.575.130,- aan AWBZ-premiegeld. Ongeveer 600 mensen hebben daarvoor bijna 15% van hun jaarloon voor afgestaan.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 17:15
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee maar dat is een groot verschil eah
Een psycholoog is iemand die van de menselijke psyche afweet, maar niet per se van psychische stoornissen. Een psychiater is een arts die een diagnose kan stellen en medicijnen voorschrijven. Het verschil is enorm. Het is, bij gebrek aan betere vergelijking, als het verschil tussen een chirurg en iemand die weet hoe je het beste kunt trainen voor een marathon.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 21:20
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
BoeienT.

Daarom word ook het onderscheid tussen ziekten en aandoeningen/stoornissen gemaakt.Vreemd, voor schizofrenie vind ik daar al niks over:


Maar je hebt vast een NEN-ISO nummer voor me van de bepaling?
Je hebt gelijk als je wilt stellen dat de meetbare fysieke component van schizofrenie (nog) niet is doorgedrongen tot de diagnostische categorieënsystemen. Echter, er zijn talloze onderzoeken te vinden die laten zien dat er ofwel een afwijking is van de neurotransmitters ofwel een structurele afwijking (ik weet zo even niet uit mijn hoofd welke van de twee het is, het zou zelfs allebei kunnen zijn).
zie ook:http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie

Over de psycholoog/psychiater discussie: heel vaak verschilt het per instelling wat de ene doet en wat de andere. Uiteraard mag (op dit moment) alleen een psychiater medicijnen voorschrijven, maar een diagnose zou van beide kunnen komen, net als een behandeling.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 06:21
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Even iets anders. 15 jaar TBS, dat is € 2.575.130,- aan AWBZ-premiegeld. Ongeveer 600 mensen hebben daarvoor bijna 15% van hun jaarloon voor afgestaan.
Dat was mijn volgende vraag; Kunnen we het verschil 10 jaar cel en 15 jaar TBS op de man verhalen?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 07:27
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Dat was mijn volgende vraag; Kunnen we het verschil 10 jaar cel en 15 jaar TBS op de man verhalen?
Nee, want dat heeft hij niet. Als hij dat wel had, dan konden we álle kosten op hem verhalen.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2009, 11:48
Verwijderd
Ach, zoiets gebeurt nou eenmaal, niks aan te doen, het had net zo goed andersom kunnen zijn en was iedereen boos geweest dat hij geen TBS kreeg.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-03-2009, 20:10
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ik ben niet boos, ik wil er gewoon niet voor betalen.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Europese Parlementsverkiezingen
Lorelei
488 19-07-2009 11:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.