Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2005, 17:57
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Er was vandaag iets over de kosten van huisdieren op de radio (een discussie tussen eigenaren, dierenbescherming en dierenartsen). Het is vaak zo dat mensen niet voor het huisdier kunnen betalen als het geholpen wordt bij de dierenarts. Dierenartsen willen dat er contant betaald wordt en ze helpen niet als dit niet mogelijk is. De dierenbescherming helpt vaak ook alleen als het dier wordt afgestaan. Er was bijvoorbeeld een vrouw waarvan de kater blaasgruis had, zij werd door verschillende dierenartsen niet geholpen en ook door de dierenbescherming niet. Een paar dagen later was de kater dood.

De dierenbescherming heeft dit ook op de site gezet:
Citaat:
Bent u geschikt voor een huisdier? Doe de test!
05-12-2005
Nog veel te vaak gebeurt het dat mensen in een impuls een huisdier "nemen". In veel gevallen leidt dat tot dieren- en mensenleed, omdat blijkt dat het niet gaat en men het huisdier niet kan aanhouden. Dat kan allerlei goede redenen hebben, die men echter over het algemeen wel eerder had kunnen bedenken.

Al vele jaren geeft de Dierenbescherming voorlichting over verantwoord huisdierenbezit. 'Bezint eer gij begint' is een treffend gezegde in dit verband. Om u te helpen bij het beantwoorden van de vraag of u wel geschikt bent voor een huisdier, hebben we een handige test voor zowel de hond als de kat voor u op de site gezet.
Wat vinden jullie hier nu van? Mag een dierenarts dit zomaar weigeren en zou jij hetzelfde doen als je een dierenarts was of zou je er toch proberen uit te komen? En beschermt de dierenbescherming nou echt de dieren? Of is het toch allemaal de schuld van de eigenaar en hebben de dierenarts en de dierenbescherming gelijk?

TS begint: Ik kan enigzins begrijpen dat de dierenartsen er moeite mee hebben om zo met kosten om te gaan, maar als ik dierenarts zou zijn, zou ik toch proberen er met het baasje uit te komen. Het baasje bijvoorbeeld iedere maand €5 of €10 laten betalen. Maar ik vind dit ook wel een beetje de taak van de dierenbescherming, ze zijn er immers om het dier te beschermen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2005, 18:09
Igorrrai
Avatar van Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
wizkid schreef op 05-12-2005 @ 18:57 :
Het baasje bijvoorbeeld iedere maand €5 of €10 laten betalen.
Wat denk je dat dit voor administratieve rompslomp geeft?
__________________
Ertur neger ik kom uit Geleen!
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 18:15
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 05-12-2005 @ 19:09 :
Wat denk je dat dit voor administratieve rompslomp geeft?
Oh dat gaat héél veel werk kosten, maar ik vind toch dat de dierenbescherming iets over moet hebben voor de mensen die het niet kunnen betalen. En als de dierenbescherming het niet doet, dan de dierenarts maar. Het ligt natuurlijk ook eraan wat er moet gebeuren, als een dier ingeënt moet worden dan vind ik dit niet nodig, moet het dier geopereerd worden (of iets anders ernstigs) dan vind ik wel dat er iets moet gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 18:24
Igorrrai
Avatar van Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
wizkid schreef op 05-12-2005 @ 19:15 :
Oh dat gaat héél veel werk kosten, maar ik vind toch dat de dierenbescherming iets over moet hebben voor de mensen die het niet kunnen betalen. En als de dierenbescherming het niet doet, dan de dierenarts maar. Het ligt natuurlijk ook eraan wat er moet gebeuren, als een dier ingeënt moet worden dan vind ik dit niet nodig, moet het dier geopereerd worden (of iets anders ernstigs) dan vind ik wel dat er iets moet gebeuren.
De dierenarts zou idd wel een beetje tegemoed kunnen komen (door bijvoorbeeld een regeling waarbij je elke maand X euro betaald) bij ernstige dingen die 'levensbedreigend' zouden zijn. Maar goed ik blijf toch bij mijn standpunt dat je geen dieren moet nemen als je met enige zekerheid weet dat je de dierenarts niet zou kunnen betalen wanneer dit noodzakelijk is.
__________________
Ertur neger ik kom uit Geleen!
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 18:56
mar87
mar87 is offline
'k vind dat mensen eens moeten nadenken voor ze een huisdier nemen. Als ze geen geld voor een dierenarts hebben dan geen huisdier.

en een dierenarts kun je ook moeilijk op laten draaien voor de kosten als mensen zo dom zijn om een huisdier te nemen waarvan ze de dierenartskosten niet eens kunnen betalen...vlgs mij kunnen ze dan het voedsel e.d. ook nauwelijks betalen maargoed.

en anders inderdaad maar per maand zoveel afschrijven. Als je een huisdier hebt weet je dat die ziek kan worden dus moet je er ook maar wat voor over hebben. En ook al wordt die niet ziek dan zijn er wel weer wormenkuren die ze moeten hebben enz. enz.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 19:23
Silverwolf
Silverwolf is offline
Citaat:
wizkid schreef op 05-12-2005 @ 18:57 :
Wat vinden jullie hier nu van? Mag een dierenarts dit zomaar weigeren en zou jij hetzelfde doen als je een dierenarts was of zou je er toch proberen uit te komen? En beschermt de dierenbescherming nou echt de dieren? Of is het toch allemaal de schuld van de eigenaar en hebben de dierenarts en de dierenbescherming gelijk?

TS begint: Ik kan enigzins begrijpen dat de dierenartsen er moeite mee hebben om zo met kosten om te gaan, maar als ik dierenarts zou zijn, zou ik toch proberen er met het baasje uit te komen. Het baasje bijvoorbeeld iedere maand €5 of €10 laten betalen. Maar ik vind dit ook wel een beetje de taak van de dierenbescherming, ze zijn er immers om het dier te beschermen. [/B]
Ik denk dat beschermen niet inhoudt dat de dierenbescherming de rekeningen moet gaan betalen, ik denk eerder dat ze dan de toekomstige eigenaars moeten testen en eventueel verbieden een dier te nemen. Dit lijkt me trouwens nog reëler ook.
In princiepe vind ik dat je dit als dierenarts niet zomaar kunt weigeren, niet omdat het ergens geschreven staat, maar omdat je kúnt helpen waar anderen dit niet kunnen. Aan de andere kant studeer ik zelf voor dierenarts, en kan ik me ook goed indenken dat als er geen mogelijkheid is waarop de eigenaar in kwestie kan betalen het voor jou ook behoorlijk lastig wordt als de kosten te hoog oplopen, maar je voor het dier toch een oplossing moet bedenken, desnoods in het toedienen van een spuitje tegen verder leed. (natuurlijk wel in overleg met de eigenaar)

Ik denk dat iedereen hier wel een beetje gelijk heeft. De dierenbescherming heet dan wel zo, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat zij alle kosten van een dierenarts gaan betalen omdat mensen dat zelf niet kunnen, daar hebben ze weer gelijk mee als ze zeggen dat je niet aan dieren moet beginnen als je de kosten niet kunt dragen anders krijg je straks een situatie dat mensen de diereninstanties in gaan schakelen voor de kosten, waarop die dan gaan besluiten dat bepaalde rassen vanwege gezondheidsproblemen en bijbehorende kosten dan niet meer gehouden mogen worden omdat ZIJ steeds met de rekeningen op gezadeld worden.

Toch vind ik dat wanneer je voor een dier kiest je er van tevoren bij moet bedenken hoe je het gaat oplossen als er hoge kosten op je af gaan komen. Tegenwoordig kun je je huisdier ook verzekeren. Voor nog geen 10 euro per maand bij bv Dier&Zorg, zij keren dan tot een aantal honderd euro per jaar uit als je dier iets ernstigs mankeert en naar de dierenarts moet, een iets duurder pakket is ook incluus castratie of behandelingen aan voortplantingsorganen. Dit zou een goed iets zijn om te overwegen als je een hond of kat aanschaft, al kun je ook zo'n verzekering nemen op een konijn oid.

En 10 euro per maand afbetalen aan een dierenarts gaat jaren duren als de kosten hoog genoeg zijn, en het bedrag is hierdoor te klein als maandbedrag, denk dat je toch eerder met zulke afspraken aan 40 of 50 euro minimaal per maand moet denken. Dan ga ik liever voor de verzekering, 10 euro per maand is dan een stuk aantrekkelijker en je dier kan direct geholpen worden. Er zit dacht ik wel een stukje eigen risico aan de betaling, maar dat is verwaarloosbaar als je hond onder de auto komt te liggen. (heb hier geen foldertje in de buurt maar dacht dat het zo'n 100 euro was ofzo, last time I checked) Verder denk ik dat als die 10 euro per maand al als teveel wordt gezien, dat je gewoon geen geld hebt voor een huisdier. Want in verhouding met voeding, inentingen, eventuele kattenbakvulling of hondenbelasting valt het best mee.

Zelf heb ik nooit problemen gehad met gefaseerd afbetalen aan dierenartsen. Onze hond is net geopereerd en direct gesterriliseerd waar opzich best redelijke kosten aan vast zaten, de dierenarts maakte er geen probleem van dat we de helft nu betaalden en de andere helft volgende maand. Zelf had ik een paar maanden terug dat een van mijn opgevangen slangen zwanger bleek te zijn. Eerst ben je dan best happy, tot je er achter komt dat ze leg-nood heeft (er blijven 1 of meerdere eitjes achter die niet gelegd kunnen worden, blijven deze in het dier dan overlijdt het) Toen was er de keuze: opereren of euthaniseren. Natuurlijk voor het eerste gekozen, zelfs voordat mijn dierenarts zélf direct zei dat ik gerust in fases mocht afbetalen. De kosten liepen tegen de 250 euro, welke ik op dat moment niet zomaar had. (had al een drukke maand met opgevangen dieren op eigen kosten naar de dierenartsen brengen, ik was een beetje blut tegen die tijd) Iig nooit voor de keuze gestaan of ik een dier in moest laten slapen vanwege geldgebrek, en daar ben ik dankbaar voor.

Silverwolf
__________________
Losin'rhythm, crouching along the track. The moon is full, melody comes back. A wolf with rough paws, but wise. The reflection of the moon in his eyes
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 13:32
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Een soort ziektekostenverzekering voor je huisdier
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 15:35
Igorrrai
Avatar van Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 06-12-2005 @ 14:32 :
Een soort ziektekostenverzekering voor je huisdier
Nog meer administratie.
__________________
Ertur neger ik kom uit Geleen!
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 20:11
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik vind dat dierenartsen inderdaad mogen weigeren om te behandelen als iemand de behandeling niet kan betalen, hoe 'hard' ik dat ook vind. Maar als je tóch gaat behandelen denk ik dat het einde zoek is, een dierenarts maakt tenslotte kosten, moet zelf ook leven. Nu is het deze mevrouw, morgen is het een ander, en overmorgen wéér een ander. Misschien dat dierenartsen voor 'vaste klanten' wel een soort afbetalingsregeling zouden kunnen treffen, als jij al 5 jaar regelmatig je dieren laat inenten bijvoorbeeld, en dan elke keer meteen betaald, maar op het moment zelf een operatie ofzo niet in 1 keer kunt betalen, dat ze je daar wat langer de tijd voor geven.

Maar zoals al gezegd, een dier en zijn verzorging is nog altijd de verantwoording van de eigenaren. De kans dat je kat 20 jaar oud wordt zonder ooit een keer een dierenarts nodig gehad te hebben, is natuurlijk superklein, daar moet je gewoon rekening mee houden.

[Edit] Ik vind de huidige regeling van de dierenbescherming wel goed, dat ze de behandeling alleen betalen als het dier daarna afgestaan wordt. In principe hoeft er dus geen enkel dier onnodig te lijden.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 20:42
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Mijn zus d'r katje was van 6 hoog naar beneden gevallen (had de haak van het raam afgekregen). Ze is een bijstandsmoeder en kan een dure heupoperatie dus nooit betalen, de dierenarts was toch bereid om het te doen, dan mocht ze per maand gewoon een klein bedrag aflossen, geweldig vond ik dat
Helaas is hij voor de operatie al overleden aan een hersenbloeding.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 07:16
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Bloem schreef op 06-12-2005 @ 21:11 :

[Edit] Ik vind de huidige regeling van de dierenbescherming wel goed, dat ze de behandeling alleen betalen als het dier daarna afgestaan wordt. In principe hoeft er dus geen enkel dier onnodig te lijden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, natuurlijk heeft het baasje dan een keuze en hoeft het dier niet te lijden aan verwondingen oid. Maar als jij een dier al 8 jaar hebt is het voor het dier ook niet prettig om in een nieuwe leefomgeving te komen en dat kan ook weer stress op leveren. En wie zegt dat het dier in 1 keer bij een nieuw gezin komt, soms is het ook nog zo dat het dier maar heen en weer blijft gaan tussen het asiel en een nieuw gezin.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 10:18
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 06-12-2005 @ 14:32 :
Een soort ziektekostenverzekering voor je huisdier
Dat bestaat al
Bijvoorbeeld Dier&Zorg of Dierenpolis
__________________
<):o)

Laatst gewijzigd op 07-12-2005 om 10:22.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 18:36
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
wizkid schreef op 07-12-2005 @ 08:16 :
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, natuurlijk heeft het baasje dan een keuze en hoeft het dier niet te lijden aan verwondingen oid. Maar als jij een dier al 8 jaar hebt is het voor het dier ook niet prettig om in een nieuwe leefomgeving te komen en dat kan ook weer stress op leveren. En wie zegt dat het dier in 1 keer bij een nieuw gezin komt, soms is het ook nog zo dat het dier maar heen en weer blijft gaan tussen het asiel en een nieuw gezin.
Ja tuurlijk is dat zo, maar de dierenbescherming kan ook moeilijk alle kosten op zich nemen voor mensen die het zelf niet kunnen betalen, dan zijn ze denk ik binnen de kortste keren failliet. Je moet érgens een grens stellen, nu is het dus zo dat dieren in principe medisch geholpen kunnen worden, dus ze hoéven niet onnodig te lijden.

De dierenbescherming heeft ook geen oneindig budget, net zomin als dierenartsen, en die behandelingen kosten nou eenmaal geld.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 19:46
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
De dierenarts hier weet ik van dat je een rekening ook in termijnen kan betalen, dit had ik met een van mijn eerste ratten, die had kanker.
Die heb ik laten opereren, maar ik was een jaar of 12 en kon dus niet zomaar even 100 gulden betalen, ik mocht het toen in 3 maanden aflossen
Wel jammer dat dat beestje de avond erna dood is gegaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:04.