Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2006, 16:54
Saarah
Saarah is offline
Hoe werkt de "puntentelling" in Nederland eigenlijk?
Ik bedoel,wij hebben examens en jullie een toetsenweek en ik heb al in verschillende topics gezien van "voor dit vak moet ik minstens dit cijfer halen", maar hoe weten jullie dat zo goed?

Bij ons is het zo dat we onder het jaar ook gewone toetsen doen, en die tellen voor 30% mee op het eindtotaal. De andere 70% is het examen dat we afleggen. (In de derde graad, dus het vijfde en zesde jaar, wordt deze verhouding 20-80 ipv 30-70 geloof ik).

Dus als ik zou willen weten hoeveel ik moet halen, zou ik naar mijn vorige rapport moeten kijken plus naar de toetsen die we daarna nog gedaan hebben. Beetje lastig dus . Hoe werkt dit bij jullie?

En hoeveel toetsweken hebben jullie per jaar? Hebben jullie gedurende het jaar ook nog "gewone" toetsen of niet? En zijn die toetsen altijd schriftelijk of soms ook mondeling?

Ik zie ook soms staan "volgende week heb ik toetsweek, dan heb ik veel tijd", dit snap ik niet helemaal . Zijn die mensen gewoon superslim en hoeven ze niet te leren, of is een toetsweek bij jullie zo relaxt?

Veel vraagjes, maar ben er wel nieuwsgierig naar .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2006, 16:59
Verwijderd
in een toetsweek hebben mensen vaak geen lessen, maar alleen 1 a 2 toetsen (van 1 a 2 lesuur) per dag, en als je van te voren al steeds je huiswerk hebt gemaakt en alles heb je echt geen hele dag nodig om een proefwerk te leren .

En cijfers gaan in nederland van 1 tot 10, op de middelbare school kun je niet lager dan een 1 halen, een 5,5 is net voldoende.
De verhouding van hoe zwaar toetsen tellen verschilt per school en is ook afhankelijk van hoeveel toetsen er zijn (want dat verschilt ook per school). Op veel scholen zijn ook toetsen buiten de toetsweek, op sommige scholen niet.
Maar mensen weten meestal de verhouding bij hun op school wel en kunnen aan de hand van hun eerder gehaalde cijfers uitrekenen wat ze moeten halen om een 5,5 op hun rapport te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 18:28
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Sarah schreef op 15-06-2006 @ 17:59 :
in een toetsweek hebben mensen vaak geen lessen, maar alleen 1 a 2 toetsen (van 1 a 2 lesuur) per dag, en als je van te voren al steeds je huiswerk hebt gemaakt en alles heb je echt geen hele dag nodig om een proefwerk te leren .
Dat is wel een heel verschil tgo België. Nuja, tegenover mij toch. Tijdens de examens moet ik toch wel genoeg studeren, anders krijg ik het nooit allemaal geleerd, of toch niet goed. Ik let tijdens het schooljaar wel niet altijd op, maar ik leer wél bijna altijd goed voor m'n toetsen . Dus dan heb je eigenlijk de meeste dingen al geleerd, en zou je in feite tijdens de examens gewoon moeten "herhalen"...
Bij ons hangt het er ook vanaf welke examenreeks het is. Met Pasen was het minder zwaar, omdat we dan alleen maar van de hoofdvakken (Wiskunde, Latijn, Frans, ...) examen hadden, en er was maar één examen per dag. Maar dat maakt dat het nu wel veel zwaarder is, omdat we van de kleinere vakken (geschiedenis, fysica, chemie, aardrijkskunde...) die soms toch ook erg zwaar zijn, de leerstof van twee trimesters moeten kennen. Plus dat er nu erg vaak twee examens per dag zijn.

Als ik het zo lees zijn de examens in België wel zwaarder? Dit zal wrs ook wel van de richting afhangen, ik volg één van de "moeilijkere" richtingen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 19:32
Verwijderd
In Nederland heeft iedere bovenbouwleerling (dus vanaf de 4e klas HAVO/VWO en 3e klas VMBO) een Programma van Toetsing en Afsluiting(afgekort PTA).

In het PTA staat precies welke toetsen er moeten worden gemaakt, en wanneer, in een toetsenweek óf buiten de periode, en vaak bijna op datum precies. In het PTA staat ook de weging van alle toetsen voor je eindcijfer en je kan dus door middel van een paar reken handelingen uitrekenen wat je minimaal moet halen om nog een 5,6 te staan.

Iedere school mag zelf kiezen of ze toetsweken gebruiken of niet. Bij mij op school hebben we geen toetsweek (vanaf dit schooljaar) maar heb je de hele periode door toetsen. Op veel scholen heb je 3/4 toetsweken per jaar.

Mijn toetsen zijn allemaal schriftelijk, op 1 spreekvaardigheidstoets van Engels na. Voor de rest heb je heel soms presentaties, maar dat verschilt allemaal per school.

Hebben jullie in België ook zoiets als een PTA? En zijn bij jullie de tijden van de examens vast gelegd of niet? (is het voor heel het land hetzelfde of mogen scholen zelf kiezen?)
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 20:13
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 15-06-2006 @ 20:32 :

Hebben jullie in België ook zoiets als een PTA? En zijn bij jullie de tijden van de examens vast gelegd of niet? (is het voor heel het land hetzelfde of mogen scholen zelf kiezen?)
Nope, de leerkrachten stellen zelf de examens op (soms doen ze dat gezamenlijk met alle leerkrachten van dat vak, soms alleen), en het examenrooster wordt opgesteld door de coördinatoren van de school.

Wij hebben nu nog altijd examens in de voormiddag, maar ik denk dat dat in de derde graad anders wordt.


Het lijkt me geweldig om geen examens (of toetsweek) te hebben, maar gewoon het hele jaar door toetsen . Maar ik denk niet dat dat bestaat in België, ik heb iig nog nooit gehoord van een school die zo'n systeem heeft .
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 21:16
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Citaat:
Saarah schreef op 15-06-2006 @ 21:13 :
Nope, de leerkrachten stellen zelf de examens op (soms doen ze dat gezamenlijk met alle leerkrachten van dat vak, soms alleen), en het examenrooster wordt opgesteld door de coördinatoren van de school.

Wij hebben nu nog altijd examens in de voormiddag, maar ik denk dat dat in de derde graad anders wordt.


Het lijkt me geweldig om geen examens (of toetsweek) te hebben, maar gewoon het hele jaar door toetsen . Maar ik denk niet dat dat bestaat in België, ik heb iig nog nooit gehoord van een school die zo'n systeem heeft .
In nederland worden de toetsen ook door de leraren zelf gemaakt, vaak wordt in het het geval van een toetsweek voor die week ook een rooster gemaakt door een roostermaker.

Maar zo'n systeem van het hele jaar door toetsen is niet altijd even prettig, als je bijvoorbeeld een toets de ene dag hebt en de dagen ervoor 8 lesuren op een dag hebt, zodat het stressen wordt.

Vaak is het in Nederland zo dat er het hele jaar door toetsen gegeven worden en dan er nog 3 of 4 toetsweken zijn waarin wat 'zwaardere' toetsen gegeven worden. Maar dit is per school verschillend, op sommige scholen zijn er alleen maar toetsweken, maar dan zijn er ook vaak meer toetsweken in een schooljaar (stuk of 6/8?)
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 21:20
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
Citaat:
Saarah schreef op 15-06-2006 @ 17:54 :


Bij ons is het zo dat we onder het jaar ook gewone toetsen doen, en die tellen voor 30% mee op het eindtotaal. De andere 70% is het examen dat we afleggen. (In de derde graad, dus het vijfde en zesde jaar, wordt deze verhouding 20-80 ipv 30-70 geloof ik).

In Nederland zijn er geen examens aan het eind van het schooljaar (behalve dan natuurlijk voor de eindexamenklassen). Vaak wel toetsen die iets zwaarder meetellen maar zeker niet in een verhouding 30-70. De toetsen die het hele jaar door gegeven worden bepalen samen je punt op het rapport, waarbij de ene toets 1 keer mee telt en een andere bijvoorbeeld 2 keer, maar dit is per school, per leerjaar en per vak heel verschillend.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kinderen het gelukkigst in Nederland
Fides
38 04-03-2007 22:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [betoog] Verdient Nederland wel beter???
b-z
23 22-10-2004 13:36
Levensbeschouwing & Filosofie ,,Nederland is de perfecte islamstaat''
Yousra
85 19-01-2004 10:29
Algemene schoolzaken Enquete asielbeleid in Nederland
Sansonnet
20 03-04-2003 13:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Enquete asielbeleid in Nederland
Sansonnet
7 31-03-2003 20:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Nederland is vol, dus de grenzen dicht'!
Nieuwe Nationale Partij
150 02-03-2002 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.