Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2007, 21:47
lso
Avatar van lso
lso is offline
Hallo,

In mijn les van komende week wil ik mijn leerlingen (14 jaar) enkele situaties voorschotelen waarin ze moeten kiezen voor gevoel en verstand. Het liefst van al kies ik voor moeilijke situaties die voor hen wel herkenbaar kunnen zijn.

1ste vb.

Je bent verliefd op een jongen/meisje maar je vrienden raden je een relatie af omdat hij bekend staat als een "player". Wat doe je?

- ga je er toch voor (gevoel)
- denk je nuchter "dat is niemand voor mij" (verstand)

2de vb.

Je hebt straf en bent bang om dit aan je ouders te vertellen. Een vriend moedigt je aan om zelf je straf te ondertekenen. Hij deed dat al eens en dat werd niet ontdekt. Wat doe je?

- zet je die handtekening zelf (gevoel = ook stoer)
- Dat levert meer problemen op als het uitkomt, eerlijk is beter (verstand)

Kennen jullie nog situaties die je meemaakt of die je verzint?

Thx!!!

Isa
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2007, 22:04
Verwijderd
Je moet ze zelf maar een beetje netter herschrijven, want daar ben ik niet zo goed in, maar een paar ideetjes voor situaties:

Je beste vriend(in) heeft wat gestolen, jij weet dat. Er wordt aan jou gevraagd of je weet wie het gedaan heeft. Wat doe je?
- Lieg je omdat het je beste vriend(in) is. (gevoel)
- Vertel je eerlijk wat je weet: stelen is niet goed. (verstand)

Viavia heb je gehoord dat de vriend(in) van je beste vriend(in) vreemd gaat. Wat doe je?
- Lieg je omdat het je beste vriend(in) is. (gevoel)
- Vertel je eerlijk wat je weet. (verstand)

Je bent met je fiets tegen een auto aangereden. Er zit een flinke beschadiging op de lak. Wat doe je?
- Je kijkt even om je heen of niemand het gezien heeft, stapt zo snel mogelijk weer op je fiets en fietst zo hard mogelijk weg. (gevoel)
- Je schrijft een briefje met je naam en telefoonnummer en stopt dat onder de ruitenwisser van de auto. (verstand)

Kan gevoel/verstand trouwens soms ook niet omgedraaid zijn? Als jij bv. heel erg voor eerlijk zijn bent, dan kan je gevoel ook zeggen dat je dat moet zijn, terwijl je verstand soms juist kan zeggen dat een leugentje om bestwil beter is... Lijkt me een interessante discussie voor in de les.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2007, 22:46
Verwijderd
je rookt zonder dat je ouders het weten, maar je hebt per ongeluk je broek met een pakje sigaretten in de was gegooid en je moeder vindt het
- zeg je dat ze niet van jou zijn (gevoel)
- geef je toe (verstand)

een vriend is van huis weggelopen, wil dit graag geheim houden en vraagt of die bij je mag logeren dit weekend. zeg je dit tegen je ouders?
- nee, dan beschadig ik zijn vertrouwen (gevoel)
- ja, misschien kunnen mn ouders helpen (verstand)

een vriendin van je gooit elke pauze haar boterhammen weg, drinkt enkel water, je ziet haar nooit eten en je hoorde haar de vorige pauze overgeven op de toiletten. ga je naar de vertrouwenspersoon?
- nee, dat is een zaak van mijn vriendin. ik ga niet klikken (gevoel)
- ja, want dit is een probleem dat ze waarschijnlijk niet meer zelf op kan lossen (verstand)


het zijn een beetje heftige voorbeelden, maar ik heb ze uit mn eigen schooltijd gehaald... leuk idee trouwens!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Te lange route.. of niet?
Chariot
4 01-09-2009 17:36
Liefde & Relatie gevoel of verstand?
Verwijderd
42 18-01-2005 18:24
Psychologie niemand...
nomi
32 18-08-2004 08:24
Psychologie Het hoofd of het hart. Wat is sterker?
Pruttelpot
59 05-02-2004 11:53
Psychologie moet ik (opnieuw ) voor opname kiezen?
Snow White
41 18-10-2002 17:47
Psychologie gevoel of verstand?
20marianne12
12 15-09-2002 11:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.