Oud 30-05-2005, 20:07
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
De opdracht:
"Op bladzijde 26 staat: 'Tegenwoordig denken veel mensen dat de mensheid sinds de prehistorie steeds verder op de ladder van de beschaving is gestegen.' Geef in een opstel aan waarom je het wel of niet met deze mensen eens bent."

Ik heb dit vlug geschreven en nog niet echt opnieuw overgelezen.
Kritiek meer dan welkom!

be•scha•ving (de ~ (v.), ~en)


De dikke Van Dale definieert het woord “beschaving” als volgt:
be•scha•ving (de ~ (v.), ~en)
1 peil van maatschappelijke, geestelijke en zedelijke ontwikkeling
2 volk, beschouwd in zijn peil van ontwikkeling
Is de mensheid sinds de prehistorie verder op de ladder van de beschaving gestegen?
Als je alleen de natuur beschouwt, kun je volmondig “nee” zeggen, maar bijvoorbeeld de levensomstandigheden zijn wel verbeterd. Daarom zal ik het niet alleen houden bij de definitie van ons geliefde woordenboek, maar ook de natuur erbij betrekken.

Het peil van de maatschappelijke ontwikkeling is in zekere zin gestegen. Zo rond het tijdperk van de Middeleeuwen was er een groot verschil tussen arm en rijk. Ik vind dat dit verschil, in het Westen althans, kleiner is geworden. De welvaart is wat meer verdeeld. De mensen met geen of een lager inkomen krijgen hier in Nederland een uitkering. Ook is het niet meer zo dat mensen die arm zijn belasting betalen en mensen die rijk zijn niet: tegenwoordig betaalt iedereen belasting.

Anderzijds was het zo dat als je vroeger ziek was waardoor je niet meer kon jagen, men voor je zorgde totdat je stierf. Tegenwoordig leven we in een maatschappij waarin egoïsme voorop staat. Was het vroeger nog normaal dat je als kind voor je ouders zorgde als zij een latere leeftijd bereikten, nu is dat een goede daad geworden en mag je als ouder van geluk spreken als jouw kind, waar jij met bloed, zweet en tranen je leven voor hebt gezorgd, jou in je laatste levensjaren in huis wil nemen. Mensen hebben het immers druk met hun carrière, vriendengroep, uitgaan, hobby’s, kinderen naar de crèche brengen, eten halen en ga zo maar door. Want ook koken is tegenwoordig enigszins abnormaal geworden. Men heeft geen tijd of geen zin meer na een drukke werkdag. Kinderen worden van school gehaald, bij de oppas gedumpt en krijgen later op de avond kant en klaar voedsel voor hun neus gezet. Eet smakelijk!

Aan de ene kant zijn we in het oogpunt van cultuur op de ladder van beschaving gestegen, aan de andere kant van de ladder afgedonderd.
Cultuur, wat is cultuur tegenwoordig nog? “Cultuur is datgene wat een groep mensen in een samenleving gemeen heeft en dus als vanzelfsprekend beschouwt.” Maar is het tegenwoordig niet zo dat iedereen andere ideeën heeft over wat de gemeenschappelijke cultuur inhoudt?
Talen raken verloren; wie spreekt er tegenwoordig nog Latijn? Ook raken er veel gebruiken verloren, waardoor Nederland de aanblik van de klompen inmiddels verloren is. Nederland staat niet meer bekend om de tulpen en de kaas; tegenwoordig gaat het meer om de legale verkoop van softdrugs en om de “rode raampjes”.
Aan de andere kant is het wel zo dat er meer tolerantie lijkt te zijn. Vroeger werd je meteen afgemaakt als je iets anders zei dan het gros van de groep. Cultuurverschillen waren tegen te gaan door af te maken, was het algemene idee. Tegenwoordig is er meer tolerantie. Men praat eerst; er wordt er onderhandeld en pas dan gooit men een bom. Dat noem ik nou vooruitgang. Hét voorbeeld is natuurlijk Amerika met Irak.

Nu ik toch over die rode raampjes en softdrugs begonnen ben: wat dat betreft is de zedelijkheid enorm veranderd. Vroeger was het een taboe over seks te praten, tegenwoordig kun je overal de pil krijgen en het condoom wordt overal in Nederland verstrekt. Maar goed ook; gezien de leeftijd waarop mensen seks hebben steeds verder daalt en het aantal tienermoeders toeneemt, lijkt het me verstandig goede voorlichting en gemakkelijke verstrekking van voorbehoedsmiddelen te behouden. Vroeger was het gewoonlijk dat je, pas nadat je getrouwd was, seks had met iemand. Die partner was voor het leven. Tegenwoordig loop je “achter” als je op je twaalfde nog nooit hebt gezoend en op je zestiende nog geen geslachtsgemeenschap hebt gehad. Helaas is monogaam zijn geen norm meer in deze samenleving.

Medisch gezien zijn we sinds de komst van de penicilline natuurlijk vele treden omhoog geklommen, zodat we op ongeveer driekwart van de ladder terecht zijn gekomen. Vroeger gingen er veel mensen dood omdat er slechte omstandigheden waren, veel ongelukken en weinig goede zorg en kennis. Tegenwoordig kunnen artsen door de goede ontwikkelingen op medisch gebied veel voor een patiënt betekenen. Het is geweldig dat we stapje voor stapje omhoog gaan, al blijft natuurlijk de vraag of bijvoorbeeld euthanasie en abortus ethisch verantwoord zijn. Dan komen we weer bij cultuur: in Nederland is dit toegestaan, terwijl ook in Nederland moslims worden, bij wie ten strengste verboden is.

Wie overigens durft te beweren dat de natuur er op vooruit is gegaan sinds de prehistorie, mag wat mij betreft meteen worden opgehangen, al is dat natuurlijk wel erg radicaal. Sinds wij mensen hier op aarde zijn en hier leven, consumeren en deponeren, zijn we zeker meer dan de helft van de natuur kwijt geraakt. Zonder de natuur kan men niet leven, maar toch willen mensen steeds meer. Ik zit hier bijvoorbeeld achter mijn bureau dit te typen, terwijl voor dat bureau vele bomen gekapt zijn. Voor de zogenaamde “culturele uitstapjes” staan dranghekken, omdat de “jeugd van tegenwoordig” toch zó rebels geworden is!
De mensheid sloopt de natuur met verwoestende kreten – en dan waan ik me weer wel in de prehistorie. Al doen natuurlijk alleen die kreten eraan herinneren.

Kortom, op de vraag of de beschaving sinds de prehistorie verder op de ladder van beschaving is gestegen, is niet zo gemakkelijk een antwoord te geven. Mijn mening is dat je, de argumenten afwegend, zeker niet kunt zeggen dat we zijn gestegen op de bovengenoemde ladder. Natuurlijk zijn we bijvoorbeeld medisch gezien vooruit gegaan, zijn de taboes verdwenen , is er meer tolerantie en meer kans voor zieke mensen, maar daar tegenover vind ik alleen het argument van de verslechterde natuur al doorslaggevend. De mensheid verwoest zijn eigen wereld. Welk dier vervuilt zijn eigen leefomgeving?
Dat antwoord zal ik U geven: de mens.
En overdrijven is ook een vak.



Ik dank U!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2005, 14:14
Verwijderd
UP!!!!!


Je taalgebruik zit tussen goed en slecht in. Ik zie dat je probeert goede zinnen te maken, maar je mist vaak net een woord dat de zin goed afwerkt. Hét voorbeeld is natuurlijk Amerika met Irak. is daar mijn voorbeeldzin. Verder is de opbouw in grote lijnen wel in orde, afgezien van af en toe populistisch taalgebruik. Ik denk dat het wel een goed artikel is, gezien je leeftijd.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 18:31
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Was het vroeger nog normaal dat je als kind voor je ouders zorgde als zij een latere leeftijd bereikten, nu is dat een goede daad geworden en mag je als ouder van geluk spreken als jouw kind, waar jij met bloed, zweet en tranen je leven voor hebt gezorgd, jou in je laatste levensjaren in huis wil nemen.

Deze zin zou ik even wat korter maken

Verder vind ik het een goed verslag, ook zeker omdat ik het er voor een groot deel mee eens ben, maar nog 1 correctie: 2/3 van de aarde is uitgeput, niet de helft .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gpo nederlands
ricky2000
2 12-01-2010 10:23
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands betoog spreekbeurt.
xGunMoll
3 07-09-2009 11:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Krijgt Nederland zijn eigen Falkland-oorlog?
Verwijderd
137 19-04-2006 08:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wilders: schrap artikel 1 van de Grondwet
Verwijderd
210 01-04-2006 04:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederland waterland; maar is het wel opgewassen tegen al dat water?
Gatara
23 29-01-2004 19:49
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen artikelen nederlands over big brother
SliverR
2 15-12-2001 15:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.