Oud 05-06-2001, 16:20
Ik heb eigenlijk dringend een literatuur verslag nodig, want ik moet in wee 24 alles inleveren en ik heb ook nog een repetitieweek die donderdag begint.
Zou iemand mij dat kunnen geven?????
Omdat ik een leraar heb die zelf ook op het internet zit, geef ik mijn mailadres niet. Dus als je iets hebt, zou je dan je mail adres hieronder kunnen zetten zodat ik naar jou toe kan mailen???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2001, 20:57
Ik heb een verslag van Moby Dick van Herman Menville. dit is een kort verslag.
ook heb ik nog een lang verslag van Chaim Potok het heet Davita's harp. ik ga nu iets heel doms zeggen: ik weet absoluut niet hoe ik dat moet verstruren. dus als je het me wilt zeggen.heb jij een verslag. mijn e-mail adres is heeleuk@planet.nl
Heel veel succes.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2001, 20:19
mammamia
Avatar van mammamia
mammamia is offline
Genoeg zo? E-mailadres was neit te vinden dus doe ik het maar zo:

Voor deze culturele activiteit heb ik drie verhalen gelezen uit een bundel met wereldliteratuurverhalen.
Het eerste verhaal heet ‘Volmaakte wereld’ en het is geschreven door Lia Correia Dutra.

Samenvatting
De hoofdpersoon is een dakloze, die voorheen een nette zakenman was. Langzamerhand gingen de zaken steeds slechter, zodat hij uiteindelijk op straat terecht kwam. Eerst heeft hij maandenlang bij zijn vriend in een woonboot gewoond, te trots om een baantje te zoeken. Daarna was zijn geld op, maar zag hij er te smerig uit om ergens aangenomen te kunnen worden. Bovendien had hij geen kaart, dus mochten ze hem niet aannemen. De dakloze wordt door de rijke mensen afgesnauwd als hij probeert wat geld te verdienen door hun portieren open te houden. Hij ervaart dit echter als heel gewoon. Vroeger was hij ook zo iemand, hij hield van de openbare orde, liep mee in processies en parades, ontdook de belasting niet, kortom: hij leefde voorbeeldig. Toch komt het niet in hem op om tegen zijn lot in opstand te komen. Er waren nu eenmaal armen en rijken…
Als hij op een bank slaapt wordt hij opgewekt omdat de politie komt. HIj rent weg, hoewel hij niets op zijn geweten had. Op een keer zoekt hij een slaapplaats op het bordes van een huis, tot hij ook daar weer weggejaagd wordt. Verschrikt rent hij de straat op, maar ziet de auto niet aankomen.
Het laatste wat hij hoort is de ambulance……..

Cultuurverschil
Er is in dit verhaal duidelijk sprake van een cultuurverschil. Er wordt een andere geldeenheid gehanteerd, er zijn geen voorzieningen voor werklozen en de verhouding tussen mensen is heel verschillend.
Ook in Nederland wonen er wel mensen op straat, maar niet zoveel als in het verhaal.
Er heerst een andere mentaliteit dan in Nederland. Men vindt het in de Latijns-Amerikaanse cultuur als rijkere heel gewoon om bedelaars en daklozen af te snauwen. De hoofdpersoon ervaart dat ook als heel normaal. Hij neemt het lot zoals het hem overkomt. Met deze mentaliteit ben Ik het echter niet eens omdat we de daklozen ook als volwaardige mensen moeten beschouwen.
In het verhaal is er een grote kloof tussen rijk en arm. Ook worden er veel parades en processies gehouden, wat dus duidelijk maakt dat het in een ander land speelt.

Waarschijnlijk is dit verhaal een letterlijke vertaling van de oorspronkelijke tekst, want de vertaler gebruikt woorden als cachaça, foulard en centimes.
Ik heb er niet veel van geleerd. Dit verhaal zou ik niet nog een keer willen lezen, want er zit helemaal geen spanning in, hoewel ik het aan de andere kant wel weer mooi vind omdat het thema me wel aanspreekt. Het thema van dit verhaal is volgens mij dat je niet vriendelijk en beleefd moet willen zijn op straat, want dan overleef je niet. Het thema is cultuuroverstijgend, want het geldt ook in andere landen.
Ik kan niet echt zeggen dat ik het een voor mij een vernieuwend boek vind. Ik heb al zoveel soorten boeken gelezen, ook van dit soort dramatische verhalen, dat het niet echt een bijzondere ervaring was om dit verhaal te lezen.


Het tweede verhaal dat Ik gelezen heb is ‘Het schot’, wat geschreven is door A.S. Poesjkin. Het is een verhaal uit de Russische literatuur. De hoofdpersonen zijn de Ikfiguur en Silvio. De bijfiguren zijn de graaf, de officieren en Kirilawna.

Samenvatting
Ik is een goede vriend van Silvio, waarschijnlijk een officier uit het leger. Silvio is een merkwaardige man, die helemaal weg is van wapens. Hij is de beste schutter van het land, en zijn huis is dan ook doorzeefd door kogels. Ik en Silvio praatten veel over duels en de kunst van duelleren, maar als Ik vraagt of Silvio zelf wel eens geduelleerd heeft, krijgt hij geen antwoord.
Silvio nodigde regelmatig Ik en andere officieren uit om bij hem te komen dineren. Op een keer zijn de Ikpersoon en 10 andere officieren bij Silvio aan het dineren. Een van de nieuwe officieren had nogal veel drank op, en als Silvio iets verkeerds van hem hersteld smijt hij een kandelaar naar Silvio’s hoofd. Silvio gaat echter niet met hem duelleren, wat iedereen verwacht, maar laat het geval voor wat het is.
Een poosje daarna verteld Silvio dat hij nog 1 keer met Ik wil dineren omdat hij dezelfde nacht nog weg gaat. Tijdens dit diner vertelt Silvio aan Ik een gedeelte van zijn levensverhaal: Silvio was in het leger geweest, en daar altijd de beste schutter geweest tot er een rivaal kwam, die hem van zijn troon stootte. Samen gingen ze een duel aan, op leven en dood. Silvio zou eerst mogen schieten. Zijn tegenstander scheen echter niet bang voor de dood en bleef rustig kersen eten en de pitten uitspugen. Deze kalmte maakte Silvio razend, zodat hij niet schoot.
Nu had Silvio over de post het trouwbericht van zijn tegenstander ontvangen, en hij wil kijken of deze nog steeds zo onverstoorbaar zou zijn bij het horen van zijn doodvonnis.
Silvio vertrok en Ik hoorde lange tijd niets van hem. Ik verhuisde naar een andere plaats en kreeg dus ook andere buren. Deze buren waren een graaf en een gravin. Als hij op een keer bij hen op bezoek gaat, krijgt hij het verhaal van Silvio te horen. De graaf was de vijand van Silvio. Silvio was werkelijk teruggekomen naar de graaf. Nu mocht de graaf eerst schieten, maar hij schoot mis, in een schilderij. Daarna was het de beurt van Silvio. Hij zag dat de graaf bang was, en doodde hem daarom niet. Hij vertrok, maar schoot eerst nog precies door het gat dat de kogel van de graaf gemaakt had.
Later hoorde de graaf dat Silvio bij een opstand om het leven was gekomen.

Cultuurverschil
Ik vind dat je duidelijk kunt merken dat het een verhaal uit een andere cultuur is. Om een kleinigheid was het in Rusland de gewoonte om een duel aan te gaan. Ook aan de beschrijving van de kleding merk je dat het verhaal zich niet in Nederland afspeelt.
Het thema van het verhaal is de wraak van Silvio, die na zoveel jaren nog steeds brandt. Ook dit thema vind ik wel cultuuroverstijgend, al zou ik het liever als antithema willen nemen: laat je wraak niet altijd branden, is iets wat voor iedereen geldt.
Ik vind dit een mooi verhaal want de schrijver slaagt erin een waas van geheimzinnigheid over Silvio te laten hangen tot het einde van het verhaal, wat ik heel knap vind.


Als derde verhaal heb ik gelezen ‘Andere versies’, geschreven door Ama ata Aidoo.

De hoofdpersoon is een jongen uit Afrika. Hij studeert en heeft samen met een vriend ook nog een bijbaantje als postsorteerder. Hij woont bij een oom van zijn vriend, die hen gratis onderhoud, maar het heel fijn vindt als hij toch een vergoeding krijgt. De vader betaalt een gedeelte van het schoolgeld, maar meer dan ook niet.
Het loon van de jongen (twaalf pond) wordt opgedeeld tussen de oom, zijn vader (voor drank en een offer voor de goden) en zijn nieuwe schoolblazer. Kofi slaagde met mooie cijfers voor al zijn examens. Hij gaat die vakantie niet werken, want hij moet zich voorbereiden op zijn studie aan de nationale universiteit.
Hij krijgt het aanbod om in Amerika te gaan studeren, wat hij met beide handen aanneemt. Hij beloofd steeds wat geld te sturen naar zijn vader en moeder.
Hij wordt uitgenodigd bij de directeur van het bedrijf dat zijn studie financiert, en komt in aanraking met een zwarte dienstbode.
Op een keer zit hij in de ondergrondse, als hij tegenover zich voor het eerst een zwarte vrouw ziet zitten met een zwarte handtas, die hem veel aan zijn moeder doet denken. In een opwelling van medelijden geeft hij haar geld, wat ze niet aan wil nemen. Als hij bij het station uitstapt, zwaait hij haar nog na, denkend aan zijn moeder.

Cultuurverschil
In dit verhaal is er sprake van cultuurverschil omdat de jongen bijna al zijn geld aan zijn ouders afdraagt. Dit vind ik het mooie en het zielige aan het verhaal. Hij is zijn moeder gehoorzaam, terwijl hij weet dat zijn vader het verzuipt, en hij het zelf ook hard nodig heeft. Ook vindt ik het heel mooi dat de jongen zijn moeder niet vergeet in het verre Amerika, waar hij een van de weinige donkere mensen is. Dit verhaal is cultuuroverstijgend omdat het in ieder land geldt dat je je ouders moet helpen, ondanks dat het voor jezelf erg moeilijk is.


Het plaatje bij ‘Het schot’ Het plaatje bij ‘Andere versies’
__________________
Vandaag is heden
Met citaat reageren
Oud 08-06-2001, 20:26
Marty
Marty is offline
He worstje,

Hier heb je dus geen reet aan!
Zeg uh ik had nog een vraagje:

HOE GAAT HET MET JE VRIENDIN ?

Groetjes "Drie keer raden"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18.