Oud 05-06-2001, 15:13
ik heb het nodig voor boekverslag voor school en kan er nergens een vinden, pleazz help me!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2001, 16:16
PV
PV is offline
In (grotere) bibliotheken hebben ze cd-roms (bijvoorbeeld Literom) met recensies.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2001, 20:40
TA*
TA* is offline
Op school in de mediatheek heeb nwij een grote kast staan met alle schrijvers. daar zitten alle recensies ook in... bij jullie niet?
__________________
Soms zit het mee... soms zit het tegen... Maar onthoud: het komt altijd weer goed!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2001, 21:18
juliettebinoche
Avatar van juliettebinoche
juliettebinoche is offline
hieronder vind je mijn boekverslag van 'Ik ook van jou', maar hij is wel wat erg aan de lange kant, maar ik weet niet wat je opdracht is, dus ik hoop dat je d'r wat aan hebt!
------------

IK OOK VAN JOU- RONALD GIPHART


Karakterbeschrijvingen.
Ronald (Giphart?):
Ronald, als 24-jarige Groot Schrijver in spe, is de verteller van het verhaal. Je leest het boek vanuit zijn oogpunt. Ronald is een jongen die niet snel een knoop doorhakt. Hij wacht veel af, dat kan je zien aan Reza & Silke, die HEM versierden en niet andersom. Het is ook weleens dat hij zelf het initiatief neemt, zoals de keer dat hij Fräser links laat liggen, zijn eigen gevoelens achterna gaat en toch teruggaat naar Silke. Ronald is ook best wel gevoelig, dat merk je aan hoe hij over Reza praat. Hij denkt nog heel vaak aan haar en hij ziet haar nog steeds als zijn "speciale" liefde. Ronald houdt (natuurlijk) van literatuur en seks, zijn lievelings onderwerpen.


Edgar (Eddy) Fräser:
Fräser is een echte optimist, vaak houdt hij lange verhalen over wanneer hij weer eens beseft hoe gelukkig hij is, of eigenlijk zou moeten zijn. Fräser heeft altijd zijn woordje klaar en wordt soms door Ronald afgeschilderd als "brutaal". Hij gaat zijn eigen weg en trekt zich niks van anderen aan. In het boek staat dat hij een 'bon-vivant' is, een levensgenieter dus. Edgar leest veel en wil overal over mee praten. Vooral literatuur en seks zijn belangrijk voor hem. Wat je niet van hem verwacht is dat hij soms veel moeilijke woorden gebruikt en eindeloos kan praten over literatuur.

Genre.
Het is een echt liefdes (seks) boek met een wat psychologische ondertoon.

Thema.
Op het eerste gezicht gaat het boek over liefde en seks, maar de diepere betekenis van het boek is toch wel de eerste grote liefde van Ronald, Reza, waar hij veel ervaringen, problemen en ook veel fijne herinneringen aan heeft. Als deze relatie stukloopt heeft Ronald het flink moeilijk om zijn leven voort te zetten. Als hij dan Silke ontmoet bloeit er een nieuwe romance en zet hij duidelijk een punt achter zijn oude relatie met Reza en gaat hij nu echt verder met zijn leven.

De Tijd.
Het verhaal speelt zich af in 1990, te zien aan de titel die Ronald & Fräser aan het begin van hun reis aan hun vakantie geven: "Dordogne 1990, Grote Queeste naar Literatuur en seks." Verder is het ook gemakkelijk te merken dat het verhaal in "deze" tijd afspeelt. Vrijwel alle gebeurtenissen zijn heel normaal en modern.


De Plaats.
Het verhaal speelt zich deels af in de Dordogne, in het hotel, de camping en op verschillende eilandjes waar Ronald & Fräser heen varen. Hun camping ligt bij het dorpje Souillac. De andere delen van het verhaal, de terugblikken van Ronald op zijn relatie met Reza, vinden meestal plaats in de kamers van Ronald & Reza waar zij hevig te liefde bedrijven. (of andere dingen doen)

Verklaring van de titel.
Ronald hield een soort dagboek bij over zijn relatie met Reza. Dit boek heette: "Het boek ik ook van jou." In de laatste regels van het boek, wanneer Ronald teruggekeerd is naar zijn geliefde Silke, zegt Silke: "Ik hou van jou". Ronald antwoordt dan met: "Ik ook van jou", wat de laatste zin is van het boek.


Korte Samenvatting.
Twee vrienden, Ronald en Fräser, gaan op vakantie naar de "Dorrrdogne". Het tweetal is geheel verliteratuurd en zijn allebei een boek aan het schrijven, tenminste, dat proberen ze. Op de dag van vertrek worden ze uitgezwaaid door Samarinde, de vriendin van Fräser. Onderweg wordt Ronald steeds herinnerd aan zijn eerste en fatale liefde: Reza. Korte tijd geleden heeft hij het uitgemaakt en Ronald gaat vooral op vakantie om zijn problemen met Reza te vergeten. Reza werd de laatste tijd namelijk flink paranoia. In de auto, op weg naar de Dordogne, houdt het tweetal diepgaande gesprekken over hun favoriete gespreksonderwerpen: literatuur en seks. Als ze eenmaal aangekomen zijn, nemen zij tijdelijk hun intrek in een hotel en overnachten daar.
De volgende dag gaat hun "Grote Queeste naar Literatuur en seks" verder en ze vertrekken met de auto naar het Noorden waar ze besluiten "hun auto de auto te laten" en ze huren een paar kano's. Als ze hevig peddelend in hun kano zitten, ontmoeten ze twee aantrekkelijke meisjes, waar ze beiden meteen een oogje op hebben. Als Ronald en Fräser uiteindelijk besluiten achter de meisjes aan te gaan zijn zij verdwenen. Ze gaan ze met de kano achterna maar zonder succes.
Die nacht blijven ze op een eilandje in de Dordogne slapen, waar het tweetal al snel een fles Amaretto opzuipt. Als Ronald zichzelf de volgende ochtend in de open natuur helemaal naakt heeft gewroet vanuit zijn slaapzak en Fräser ook niet al te fris wakker word besluiten zij voortaan of in een hotel of bij twee mooie dames in de tent te blijven slapen. In de middag, als ze weer aan het kanoën zijn, ontmoeten ze Ronald en Fräser de vrouwen weer: de Franse Nadine en de Duitse Silke. Silke is eigenlijk een Oegandees / Chinees meisje, maar ze werd opgenomen in een Duits pleeggezin en is dus helemaal Duits. Ronald koestert meteen diepe en zachte gevoelens voor "het mooiste negermeisje ter wereld". Fräser gaat voor de beeldschone blonde Nadine.
Nadine en Silke blijven zo'n vier uur lekker kletsen met Ronald en Fräser over van alles en nog wat, maar dan gaan ze toch terug naar hun camping, na Ronald en Fräser uitgenodigd te hebben om eens bij hun langs te "wippen" op de camping. Na enkele minuten kan het tweetal zich niet inhouden, ze stappen hun kano's in en varen achter Nadine en Silke aan, die ze al snel inhalen. Maar als de twee meisje de kano's aan willen leggen, vallen ze in het water en beiden worden door de sterke stroming meegevoerd. Fräser en Ronald doen een heldhaftige daad en redden de kletsnatte meisjes. Dan besluiten ze met z'n allen gezellig te gaan dineren in het dorpje in de buurt. Na het avondmaal gaan ze eens kijken op een typisch Frans dorpsfeest, waar ze even blijven rondhangen..
Ronald voelt zich zeer aangetrokken tot Silke, maar toch blijft Reza de hele tijd door zijn hoofd spoken. Reza is geestelijk niet helemaal oké. Ze is paranoia, niet monogaam, oversekst, heeft een groot minderwaardigheidscomplex en ziet het regelmatig niet meer zitten. Ze heeft al meerdere keren overspel gepleegd, bewerkt zichzelf met een mesje als het even tegenzit en de rest van haar geestelijke gestoordheid werd alleen maar erger. Vandaar ook dat Ronald het met haar heeft uitgemaakt.
Na het dorpsfeest besluit het viertal terug naar de camping te keren. Als Silke en Ronald samen "verdwaald" raken, midden in de nacht, op het Franse platteland, ontplooien hun gevoelens voor elkaar zich. Beiden, verlangend naar elkaar, hebben in het midden van een Frans maïsveld hevige seks, maar "no neujking", want ze hebben geen condooms bij zich. Na deze ongewone omstandigheden gaan ze terug naar de tent en doen er praktisch alles wat maar mogelijk is op het gebied van seks, maar no neujking.
Als ze volgende morgen wakker worden gaan Ronald en Fräser een stukje in de rivier zwemmen. Fräser verteld dat hij met Nadine heeft geneukt. Fräser heeft er erge spijt van dat hij met Nadine naar bed (tent) is geweest. Hij vindt haar onwijs leuk en is eigenlijk ook wel verliefd op haar, maar Samarinde komt altijd op de eerste plaats, daarom voelt Fräser zich ook flink schuldig en wil eigenlijk meteen terug naar Nederland. Dan gaan Ronald en Fräser nog een stukje kanoën en besluiten uiteindelijk om die dag naar Nederland terug te keren. Ronald & Fräser nemen snel afscheid van de meisjes en stappen in de auto en vertrekken. Onderweg komen ze erachter dat ze de creditcard van de moeder van Fräser kwijt zijn geraakt. Dus moeten ze het met een klein beetje kleingeld doen. Na een tijdje stoppen ze in een wegrestaurantje en nemen een vrij goedkoop menuutje. Hierna belt Ronald naar zijn vriend Dani en het lukt hem eindelijk om contact te krijgen, wat hij al enkele malen -zonder succes- had geprobeerd. Ronald informeert naar de vriendin van Dani die zwanger is. Die ochtend was de baby, een meisje, geboren. Dani vertelt Ronald dat er iets met Reza is gebeurd, maar dan verbreekt te verbinding. Al het geld is op en dus kan Ronald niet horen wat er aan de hand is.
Na het eten is het Ronald's beurt om te rijden. Ronald speelt de hele tijd met de gedachte om terug te gaan naar zijn geliefde Silke en als Fräser in slaap is gedommeld, keert hij om en zet koers naar Souillac, naar zijn Grote Liefde. Eenmaal aangekomen vindt hij haar op een muziekfestival in het dorp. Als Silke Ronald ziet is ze verrukt en midden op de dansvloer, temidden van de vele dorpelingen, hebben ze heftig seksueel contact. Op een gegeven moment zegt Silke: "ik hou van jou". Ronald antwoordt hierop met: "Ik ook van jou " .

Eigen Mening/ Beoordeling:
Ik vond het een erg vernieuwend boek. Ik had voor dit boek "Phileine zegt sorry" van Giphart gelezen en ik wist dus zo'n beetje wat me te wachten stond en ik was al meteen verrukt! Giphart schrijft heel realistisch en smijt zonder problemen met lekker veel grove woorden, waar ik absoluut geen problemen mee heb. Het boek leest lekker makkelijk weg, geen moeilijke woorden en de leuke Franse en Engelse stukjes tussendoor bieden wat afwisseling. Ook worden in het boek veel woordgrapjes gemaakt zoals "liefderatuur", wat liefdes literatuur betekent, waar ik dan toch zachtjes om moet grinniken. Soms wordt er wel iets te lang ingegaan op gevoelens, gedachtes of herinneringen van Ronald. Ik vind ook dat er nou niet bijzonder veel gebeurd in het boek, ze gaan op vakantie, hebben een vriendin, doen aan seks en Ronald gaat uiteindelijk terug. Best voorspelbaar. Het leukste uit het boek vind ik dan ook de terugblikken van Ronald op zijn relatie met Reza. Verder zijn de onderwerpen (liefde en seks) waar Giphart over schrijft, erg leuke onderwerpen en zijn naar mijn mening voor veel (jonge) mensen toegankelijk. In een zin: een anders boek; vernieuwend en grappig, maar ik heb wel betere boeken gelezen!
__________________
http://roospleonasmes.blogspot.com | ~rosacrouch
Met citaat reageren
Oud 09-06-2001, 14:01
Verwijderd
eeehm, site van de volkskrant heeft volgens mij een recensiearchief, daar vind je wel wat denk ik... of probeer anders een andere krant..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2001, 12:11
stefano17
stefano17 is offline
http://www.xs4all.nl/~lva/boeken/ikook.txt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35.