Oud 01-12-2002, 23:03
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Denken jullie wel eens over wat er aan het 'einde' van de ruimte zal zijn? De rand van het heelal?

Het heelal breidt zich continu uit, maar waarheen?

Ik denk er wel eens over... is het een soort van massieve muur?

Het menselijk leven kan de term 'NIETS' niet bevatten. Helemaal *niets*... dat is niet te begrijpen.
Waar er niets is, geen lucht, geen licht, geen geluid: NIETS...

En daarbij kom je ook op de vraag: wát was er vóór de 'Big Bang'? Het heelal is toch niet uit *niets* ontstaan?

Alles heeft een oorsprong, maar wat is dan de oorsprong van ons heelal?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2002, 23:05
Folklore
Avatar van Folklore
Folklore is offline
Allemaal vragen die niet te beantwoorden zijn.
Ruimte is oneinding.
__________________
Every men dies, but not every men really lives
Met citaat reageren
Oud 01-12-2002, 23:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Folklore schreef:
Allemaal vragen die niet te beantwoorden zijn.
Ruimte is oneinding.
Maar het heelal breidt zich toch voortdurend uit?

Dat is niet te verenigen met de gedachte dat ruimte oneindig is...
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 11:31
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Denken jullie wel eens over wat er aan het 'einde' van de ruimte zal zijn? De rand van het heelal?

Het heelal breidt zich continu uit, maar waarheen?

de oneindigheid.

Ik denk er wel eens over... is het een soort van massieve muur?

nee.

Het menselijk leven kan de term 'NIETS' niet bevatten. Helemaal *niets*... dat is niet te begrijpen.
Waar er niets is, geen lucht, geen licht, geen geluid: NIETS...

niets is bijvoorbeeld wat ik zie met de achterkant van mijn hoofd. niks dus,duisternis noch licht.

En daarbij kom je ook op de vraag: wát was er vóór de 'Big Bang'? Het heelal is toch niet uit *niets* ontstaan?
Alles heeft een oorsprong, maar wat is dan de oorsprong van ons heelal?
ik geloof iig in een schepper.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 11:53
Just Johan
Just Johan is offline
een mens kan 'niets' wel bevatten, maar niet als iets ruimtelijks (wat je al snel zou proberen), want dat is het namelijk niet; je kunt groen ook niet horen. hetzelfde geldt voor oneindig: je kunt het wel bevatten, maar niet door het te gaan tellen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 12:12
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Denken jullie wel eens over wat er aan het 'einde' van de ruimte zal zijn? De rand van het heelal?
Ja.
Citaat:
Het heelal breidt zich continu uit, maar waarheen?
Naar het niets, daar niet alleen het heelal maar ook ruimte en tijd zich uitbreid.
Citaat:
Ik denk er wel eens over... is het een soort van massieve muur?
Nee. Buiten het heelal is er minder dan de kritische massa (vergelijkbaar met 6 waterstofatomen per m3), bestaat er geen ruimte of tijd. Ook al zou je bij de 'grens' zijn (waarvan het bestaan nooit is aangetoond), en je zou daar voorbij kunnen gaan (dit vereist dat je sneller dan het licht reist), zou je in het niets niet kunnen bestaan.
Citaat:
Het menselijk leven kan de term 'NIETS' niet bevatten. Helemaal *niets*... dat is niet te begrijpen.
Waar er niets is, geen lucht, geen licht, geen geluid: NIETS...
Er is ook geen tijd, misschien nog wel interessanter.
Citaat:
En daarbij kom je ook op de vraag: wát was er vóór de 'Big Bang'? Het heelal is toch niet uit *niets* ontstaan?
Voor de Big Bang was er gewoon niets, heel simpel. Omdat er ook geen tijdruimte was, kon er niets bestaan.
Citaat:
Alles heeft een oorsprong, maar wat is dan de oorsprong van ons heelal?
Dit is niet waar, Daniël. Oorsprong is alleen van belang als er deterministische causaliteit optreedt, hetgeen lang niet overal het geval is. Neem bijvoorbeeld quantumfluctuaties (het gelijktijdig ontstaan van materie en anti-materie), dat gebeurt volledig spontaan zonder causaal verband met iets anders.
Citaat:
Maar het heelal breidt zich toch voortdurend uit?

Dat is niet te verenigen met de gedachte dat ruimte oneindig is...
Dat is niet per definitie waar. Dat is alleen waar binnen jouw drie-dimensionale denken.
Stel je nu eens voor dat de ruimte als een soort bol gekromd is. Voor jouw waarneming gaat alles rechtdoor, maar als je alsmaar rechtdoor gaat kom je op hetzelfde punt uit als je begon. De ruimte hoeft 3-dimensionaal gezien niet 'logisch' te zijn.
Zo kun je een bolvormig heelal hebben dat zich naar alle kanten uitbreid.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen

Laatst gewijzigd op 02-12-2002 om 12:15.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 12:13
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
ik geloof iig in een schepper.
Het bestaan van een eventuele schepper hoeft dit allemaal niet uit te sluiten
De natuurwetten blijven binnen onze wereld geldig.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 13:36
Drs. M
Drs. M is offline
Op het moment dat jij je buiten de grenzen van het heelal begeeft, verleg je daarmee de grens van het heelal. De grens van het heelal is de grens van de tijdruimte. Aangezien jijzelf uit materie bestaat en dus onderhevig bent aan de wetten die gelden in deze tijdruimte, kan je niet buiten de tijdruimte bestaan. De grenzen van het heelal dijen uit met de lichtsnelheid en het is dus uberhaupt onmogelijk om die grens in te halen.
Kortom, we zullen er nooit komen en zelfs als we er zouden komen, dan kunnen we er niet door. Beetje zinloze excercitie.

Buiten het heelal is inderdaad niets. Het is geen vacuum, het geen leegte, het is gewoon niets. Er bestaat ook niet zoiets als een kritische massa, aangezien massa altijd een snelheid heeft. Wanneer iets een snelheid heeft en zich dus verplaatst in de tijd, dan creeert het daarmee een tijdruimte en is het dus niet langer meer de "grote leegte".

En wat een mens wel en niet kan bevatten: zolang je het kan berekenen, is het te bevatten. Wellicht kun je je er niets bij voorstellen omdat het op niets lijkt wat je gezien hebt, maar je kunt het wel bevatten, zolang je de wiskunde snapt waarmee je het kunt beschrijven.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 13:55
Verwijderd
Ik blijf lekker geloven dat hetgeen wat wij "heelal" noemen ergens in zit.
En lach maar...
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Ik blijf lekker geloven dat hetgeen wat wij "heelal" noemen ergens in zit.
En lach maar...
En waar zit dat dan weer in?

Zolang wij in 3 dimensies blijven denken, zullen we het nooit helemaal kunnen bevatten
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 14:01
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Drs. M schreef:
Op het moment dat jij je buiten de grenzen van het heelal begeeft, verleg je daarmee de grens van het heelal. De grens van het heelal is de grens van de tijdruimte. Aangezien jijzelf uit materie bestaat en dus onderhevig bent aan de wetten die gelden in deze tijdruimte, kan je niet buiten de tijdruimte bestaan. De grenzen van het heelal dijen uit met de lichtsnelheid en het is dus uberhaupt onmogelijk om die grens in te halen.
Kortom, we zullen er nooit komen en zelfs als we er zouden komen, dan kunnen we er niet door. Beetje zinloze excercitie.
Hoho, dit is niet per definitie waar.
a) Er is bewijs dat lichtsnelheid geen constante hoeft te zijn
b) Objecten met massa kunnen niet sneller dan het licht reizen, maar zich wel binnen een seconde van A naar B verplaatsen als A en B 300.000 kilometer uit elkaar liggen. Dit klinkt gek, maar als je buiten de 3-dimensionale wereld treedt en deze vouwt, is dit mogelijk. Ruimte plooien en krommingen zijn overigens al lang aangetoond.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 14:02
Drs. M
Drs. M is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Ik blijf lekker geloven dat hetgeen wat wij "heelal" noemen ergens in zit.
En lach maar...
En wanneer krijg je MQM??
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Drs. M schreef:
En wanneer krijg je MQM??
MQM?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 14:09
Verwijderd
moleculaire quantum mechanica?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 14:10
Drs. M
Drs. M is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Hoho, dit is niet per definitie waar.
a) Er is bewijs dat lichtsnelheid geen constante hoeft te zijn
b) Objecten met massa kunnen niet sneller dan het licht reizen, maar zich wel binnen een seconde van A naar B verplaatsen als A en B 300.000 kilometer uit elkaar liggen. Dit klinkt gek, maar als je buiten de 3-dimensionale wereld treedt en deze vouwt, is dit mogelijk. Ruimte plooien en krommingen zijn overigens al lang aangetoond.
Ik zei ook niet dat de lichtsnelheid constant was. Ook al is dit niet zo, het blijft de ultieme snelheid.
En jouw punt B is het fameuze WARP verhaal, bekend uit StarTrek. Als je de ruimte voor je laat inkrimpen en die achter je uitzet, dan kan je sneller dat je sneller dan het licht reist. Je bevind je zelf dan in een "bubble" die zich als het ware buiten de tijdruimte bevind, of in ieder geval in een raar stukje ervan. Om dit te kunnen doen moet er wel een tijdruimte zijn om te vouwen. Buiten de "grens van het heelal" is deze er niet en werkt dit dus ook niet. Bovendien is het een uiterst dubieuze theorie, omdat die bubbel waar je zelf in zit nogal moeilijk is vast te houden zonder jezelf uit elkaar te trekken.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 14:45
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Drs. M schreef:
Ik zei ook niet dat de lichtsnelheid constant was. Ook al is dit niet zo, het blijft de ultieme snelheid.
En jouw punt B is het fameuze WARP verhaal, bekend uit StarTrek. Als je de ruimte voor je laat inkrimpen en die achter je uitzet, dan kan je sneller dat je sneller dan het licht reist. Je bevind je zelf dan in een "bubble" die zich als het ware buiten de tijdruimte bevind, of in ieder geval in een raar stukje ervan. Om dit te kunnen doen moet er wel een tijdruimte zijn om te vouwen. Buiten de "grens van het heelal" is deze er niet en werkt dit dus ook niet. Bovendien is het een uiterst dubieuze theorie, omdat die bubbel waar je zelf in zit nogal moeilijk is vast te houden zonder jezelf uit elkaar te trekken.
Het is waar dat het op dit moment praktisch gezien een volledig onzinnige theorie is. Maar ik sluit niet uit dat we over x jaar die problemen hebben overwonnen.

Ik ben een wetenschapfilosoof, geen wetenschapper.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 15:23
Drs. M
Drs. M is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Het is waar dat het op dit moment praktisch gezien een volledig onzinnige theorie is. Maar ik sluit niet uit dat we over x jaar die problemen hebben overwonnen.

Ik ben een wetenschapfilosoof, geen wetenschapper.
De bezwaren die ik noemde zijn ook theoretisch. Het is namelijk onmogelijk om de bubble enige consistentie te geven, aangezien alle materie beinvloedt wordt door deze manier van voortbewegen. In StarTrek lossen ze dit op met een "force field", maar laten in het midden hoe zo'n veld dan werkt.

Ik weet dat wetenschapsfilosoof geen beschermde titel is, maar om je op je 19e al zo te noemen is wel erg opportunistisch...
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 15:53
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Drs. M schreef:
De bezwaren die ik noemde zijn ook theoretisch. Het is namelijk onmogelijk om de bubble enige consistentie te geven, aangezien alle materie beinvloedt wordt door deze manier van voortbewegen. In StarTrek lossen ze dit op met een "force field", maar laten in het midden hoe zo'n veld dan werkt.
StarTrek is dan ook fictie..
Overigens zijn er nog andere manieren om sneller van A naar B te verplaatsen dan alleen via ruimteplooiingen. Bijvoorbeeld door opheffing van massa, om maar een zijstraat te noemen. Uiteraard bestaat dat puur in theoretische speculaties.
Citaat:
Ik weet dat wetenschapsfilosoof geen beschermde titel is, maar om je op je 19e al zo te noemen is wel erg opportunistisch...
Uiteraard dient 'wetenschapfilosoof' gerelativeerd te worden tot amateur-niveau, maar het geeft wel de richting van mijn denken aan.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-12-2002, 16:25
Drs. M
Drs. M is offline
Opheffing van massa?
Je bedoeld, waarschijnlijk door alle massa om te zetten in energie. Helaas is energie ook aan de lichtsnelheid als hoogste snelheid gebonden. (Voor zover je de scheiding kunt maken tussen massa en energie, aangezien energie ook massa heeft: bijvoorbeeld fotonen).
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 17:18
purplerose
Avatar van purplerose
purplerose is offline
Ja.. het is een goeie vraag wat is het niets ik weet ook egt niet wat er buiten ons helal is je zou tog zeggen dat het oneindig is mja das ook weer zoiets onbegrijpelijks we weten het niet niemand weet het en misschien bestaat er wel zoiets als een oppermachtig wezen of meerdere ik zou et egt niet weten of dat er veel meer universums zijn, wat ik wel weet is dat er eerst atomen waren (hoe de er gekomen zijn weet ikook niet mja) en dat tie een enorme reactie , big bang, veroorzaakte en dat toen ons helal kwam dat heb ik namelijk een keer op discovery gezien
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:

a) Er is bewijs dat lichtsnelheid geen constante hoeft te zijn
Waar dan?
Lichtsnelheid in vacuum en zonder andere invloeden (zwaartekracht bijvoorbeeld) is constant. Was dit niet het geval, zou o.a. E=mc2 niet meer kloppen.

Trouwens, wie zegt dat het heelal uitdijdt met lichtsnelheid? Dit lijkt mij uitermate vreemd. Hoe verklaar je dan de roodverschuiving?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 10:59
gna
Avatar van gna
gna is offline
ik geloof erin dat gedachten materie vormen en niet andersom...

oftewel we leven in een 'illusie' die we zelf scheppen.

maar dan is de vraag waar wij die het heelal zelf scheppen dan vandaan komen
__________________
Het leven is een banaan
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 22:25
tuonier1
tuonier1 is offline
Citaat:
eddie schreef:
Waar dan?
Lichtsnelheid in vacuum en zonder andere invloeden (zwaartekracht bijvoorbeeld) is constant. Was dit niet het geval, zou o.a. E=mc2 niet meer kloppen.

Trouwens, wie zegt dat het heelal uitdijdt met lichtsnelheid? Dit lijkt mij uitermate vreemd. Hoe verklaar je dan de roodverschuiving?
lichtsnelheid is niet constant
was dacht ik laasts nog in het nieuws.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 22:27
tuonier1
tuonier1 is offline
Citaat:
purplerose schreef:
Ja.. het is een goeie vraag wat is het niets ik weet ook egt niet wat er buiten ons helal is je zou tog zeggen dat het oneindig is mja das ook weer zoiets onbegrijpelijks we weten het niet niemand weet het en misschien bestaat er wel zoiets als een oppermachtig wezen of meerdere ik zou et egt niet weten of dat er veel meer universums zijn, wat ik wel weet is dat er eerst atomen waren (hoe de er gekomen zijn weet ikook niet mja) en dat tie een enorme reactie , big bang, veroorzaakte en dat toen ons helal kwam dat heb ik namelijk een keer op discovery gezien
wel cool dat we daarin geloven, wij verlichte rationeel denkende mensen:

we hebben niets, endat ontploft ook nog eens

jah okee dan zeg jjah dr waren gassen die ontploften.
Jah en waar zaten die in?En wat zat eromheen?En wie heeft ze gemaakt?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 00:23
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Vervelend vind ik dat; van die mensen die overal een antwoord op moeten hebben. Weten wat 'r aan 't einde van 't helaal is, maar niet weten wat 'r nu boven in de kamer van je zusje met 'r vriendje gebeurt. 't Is enorm paradoxaal en 't geeft me hoofdpijn.

De vraag is 'Bestaat het heelal nog op 't moment dat wij, de menselijke soort, ophouden te bestaan?'
__________________
Project Mayhem
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2002, 09:18
Drs. M
Drs. M is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
wel cool dat we daarin geloven, wij verlichte rationeel denkende mensen:

we hebben niets, endat ontploft ook nog eens

jah okee dan zeg jjah dr waren gassen die ontploften.
Jah en waar zaten die in?En wat zat eromheen?En wie heeft ze gemaakt?
Tjsa, om de hele big-bang theorie hier nu uit de doeken te doen.... Lees eens Het Heelal van Hawking. Laat ik dit zeggen, het begon met een singulariteit en het beginsel dat het "niets" eigenlijk gewoon een balans tussen materie en anti-materie is. Bij een verstoring van die balans ontstaat er enerzijds materie en anderzijds antimaterie. In een van beide universa bevinden wij ons. Wie weet bestaat ons universum objectief gezien wel uit antimaterie, maar wij zijn arrogant genoeg om onze eigen solide materie niet als antimaterie te zien.
Dit is slechts een mogelijke verklaring. Er zijn er meer. Eigenlijk is het onzinnig om hierover te debatteren zonder de wiskundige achtergrond uit de doeken te doen, aangezien het een niet te visualiseren proces is. Het is wel te beschrijven met wiskunde en dus is er aan te rekenen. Ik betwijfel echter of er op dit forum mensen zijn (inclusief mijzelf) die dermate goed zijn in wiskunde om het geheel te kunnen bevatten.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 16:50
Drs. M
Drs. M is offline
Citaat:
eddie schreef:
Waar dan?
Lichtsnelheid in vacuum en zonder andere invloeden (zwaartekracht bijvoorbeeld) is constant. Was dit niet het geval, zou o.a. E=mc2 niet meer kloppen.

Trouwens, wie zegt dat het heelal uitdijdt met lichtsnelheid? Dit lijkt mij uitermate vreemd. Hoe verklaar je dan de roodverschuiving?
Het is gebleken dat er fundamentelere constanten zijn dan de lichtsnelheid en dat de lichtsnelheid een variabele is die wordt beschreven met een functie met deze constanten.

Roodverschuiving spreekt het uitdijden van het heelal met de lichtsnelheid niet tegen: lees de relativiteits theorie er eens op na: golflenge van licht is niet afhankelijk van de snelheid van licht, omdat in deze rekenmodellen de snelheid van licht nog steeds een constante is.

Redeneer maar: van alles wat er bij de Big Bang is vrijgekomen gaat licht het snelst. De grens van het heelas is dus eigenlijk de grens tot waar de lichtflits van de Big Bang is gekomen en deze reist dus met de snelheid van het licht. Ergo: het heelal dijdt uit met de snelheid van het licht
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Drs. M schreef:
Roodverschuiving spreekt het uitdijden van het heelal met de lichtsnelheid niet tegen: lees de relativiteits theorie er eens op na: golflenge van licht is niet afhankelijk van de snelheid van licht, omdat in deze rekenmodellen de snelheid van licht nog steeds een constante is.

Redeneer maar: van alles wat er bij de Big Bang is vrijgekomen gaat licht het snelst. De grens van het heelas is dus eigenlijk de grens tot waar de lichtflits van de Big Bang is gekomen en deze reist dus met de snelheid van het licht. Ergo: het heelal dijdt uit met de snelheid van het licht
Hmm...

Licht is dus een golfbeweging. Als iemand van mij afrijd en met een zaklamp achteruit schijnt, en die persoon gaat hard genoeg, zou ik de roodverschuiving moeten zien (immers, de golf wordt groter-> frequentie gaat omlaag -> rood heeft en lage frequentie).
Hoe harder die persoon gaat, hoe groter de golf wordt. Tot het moment dat de golf zo groot is, dat het niet meer te zien is (en die persoon met de snelheid van het licht gaat) --> het licht is verdwenen.

Toch?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 09:28
Drs. M
Drs. M is offline
Citaat:
eddie schreef:
Hmm...

Licht is dus een golfbeweging. Als iemand van mij afrijd en met een zaklamp achteruit schijnt, en die persoon gaat hard genoeg, zou ik de roodverschuiving moeten zien (immers, de golf wordt groter-> frequentie gaat omlaag -> rood heeft en lage frequentie).
Hoe harder die persoon gaat, hoe groter de golf wordt. Tot het moment dat de golf zo groot is, dat het niet meer te zien is (en die persoon met de snelheid van het licht gaat) --> het licht is verdwenen.

Toch?
Klopt als een bus, maar de snelheid van het licht zelf blijft constant. Wat wil je zeggen met dit verhaal??
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Drs. M schreef:
Klopt als een bus, maar de snelheid van het licht zelf blijft constant. Wat wil je zeggen met dit verhaal??
Dat het heelal niet KAN uitdijen met de snelheid van het licht.

Sterren blijven (kennelijk) op dezelfde afstand van de 'rand' van het heelal. 'We' weten dat het heelal uitdijdt door de roodverschuiving in eerder genoemd verhaal. Zou het heelal uitdijen met de snelheid van het licht, zouden de sterren ook mee bewegen met de snelheid van het licht --> licht is weg (niet zichtbaar dus).

Of zit ik nu verkeerd te redeneren?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
niets is bijvoorbeeld wat ik zie met de achterkant van mijn hoofd. niks dus,duisternis noch licht.
heel mooi gezegd
schitterend...



verder zijn deze vragen niet te beantwoorden.
er is wel een antwoord, ongetwijfeld.
maar die kan alleen niet gevonden worden
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 09:35
Drs. M
Drs. M is offline
Citaat:
eddie schreef:
Dat het heelal niet KAN uitdijen met de snelheid van het licht.

Sterren blijven (kennelijk) op dezelfde afstand van de 'rand' van het heelal. 'We' weten dat het heelal uitdijdt door de roodverschuiving in eerder genoemd verhaal. Zou het heelal uitdijen met de snelheid van het licht, zouden de sterren ook mee bewegen met de snelheid van het licht --> licht is weg (niet zichtbaar dus).

Of zit ik nu verkeerd te redeneren?
Ja, je zit verkeerd te redeneren. Sterren kunnen sowieso niet met de snelheid van het licht reizen, dat laat hun massa niet toe. Sterren bevinden zich dan ook niet aan de rand van het heelal. Deze rand is het residu aan straling afkomstig van de big bang en bestaat dus uit elementaire deeltjes.
Je moet je voorstellen dat de fotonen die bij de big bang vrijkwamen vanaf die tijd met de snelheid van het licht in alle richtingen zijn uitgestraald. Deze snelste deeltjes zijn onderhevig aan natuurwetten en definieren de rand van onze tijdruimte. Ik kan me voorstellen dat ze zich aan de eigenlijke rand wat onvoorspelbaar gedragen, daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Het heelal is in lichtjaren dus net zo groot als het in jaren oud is.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 01:11
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Drs. M schreef:
Klopt als een bus, maar de snelheid van het licht zelf blijft constant. Wat wil je zeggen met dit verhaal??
Door een Bose-Einstein-condensaat kun je lichtsnelheid vertragen.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 15:15
Drs. M
Drs. M is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Door een Bose-Einstein-condensaat kun je lichtsnelheid vertragen.
De lichtsnelheid als constante is de snelheid die het licht heeft in vacuum. Zie eerdere replies, waarin staat dat ook dit aan variatie onderhevig blijkt te zijn, met name in de buurt van grote gravitatie velden (b.v. zwarte gaten)
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 15:36
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Door een Bose-Einstein-condensaat kun je lichtsnelheid vertragen.
Of de tijd?
Citaat:

Nee. Buiten het heelal is er minder dan de kritische massa (vergelijkbaar met 6 waterstofatomen per m3), bestaat er geen ruimte of tijd. Ook al zou je bij de 'grens' zijn (waarvan het bestaan nooit is aangetoond), en je zou daar voorbij kunnen gaan (dit vereist dat je sneller dan het licht reist), zou je in het niets niet kunnen bestaan.
Pardon, wat is de kritische massa? (de beschrijving ziet er overigens meer uit als een kritische concentratie, maar okee..)
*verbaasd dat niemand daarnaar vroeg*
Citaat:
Dit is niet waar, Daniël. Oorsprong is alleen van belang als er deterministische causaliteit optreedt, hetgeen lang niet overal het geval is. Neem bijvoorbeeld quantumfluctuaties (het gelijktijdig ontstaan van materie en anti-materie), dat gebeurt volledig spontaan zonder causaal verband met iets anders.
Ge-wel-dig is dat. Hawking-straling bedoel je toch?
Citaat:
Stel je nu eens voor dat de ruimte als een soort bol gekromd is. Voor jouw waarneming gaat alles rechtdoor, maar als je alsmaar rechtdoor gaat kom je op hetzelfde punt uit als je begon. De ruimte hoeft 3-dimensionaal gezien niet 'logisch' te zijn.
Zo kun je een bolvormig heelal hebben dat zich naar alle kanten uitbreid.
Dan is het toch niet bepaald oneindig. Het oppervlak van de aarde ( drie-dimensionaal gekromd 2d vlak..) is ook niet oneindig.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Partij van de File(rijder)
coopergirl
16 24-09-2007 20:12
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd - Van tweede naar eerste viool
Verwijderd
0 06-03-2006 19:35
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De opdracht
duivelaartje
14 13-09-2005 10:15
Levensbeschouwing & Filosofie verkrachting en schuld aan het slachtoffer
never mind
58 01-06-2003 17:55
Verhalen & Gedichten Ondergang van de mens
kanariehenk
1 01-02-2002 13:27
ARTistiek het Huis met de Bewoners
Woodstock
8 13-10-2001 14:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47.