Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2004, 21:37
herby
Avatar van herby
herby is offline
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Ik zie net op BNN (nee, dit kijk ik niet regelmatig, maar ik zapte d'r langs) Dat de hindoes 5 elementen kennen: Water, Vuur, Lucht, Aarde en Ether

Nu ken ik van de japanse/chinese Mythologie/religie 4 elementen.
Water, vuur, lucht en aarde (ook beetje erkend door westerse wereld)

Maar hoe komen ze nu bij die ether?
Bedoelen ze de vluchtige stof of de radiogolven?
En waaróm hebben ze ether als ELEMENT?
Ik vraag het me serieus af.
__________________
Too hot to handle, too cold to hold
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2004, 22:10
Verwijderd
Ether werd vroeger gebruikt om een soort stoffeloos medium aan te geven. Met dacht dat licht door de ether heen ging en zich op die manier kon voortplanten.

Het is een beetje verwarrend, maar het is dus ook de benaming van een bepaalde, vluchtige organische stof. Verder wordt bij de radio de term ook gebruikt, omdat de radiogolven "als het ware" door "niets" gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 23:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
ether word dus in feite vergeleken met lucht.

(zoals gezegd, niet verwarren met de stof ether)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 23:52
Daevrem
Daevrem is offline
Ether is dat buiten de aardse atmosfeer. Zo wel in de oude astronomie als in mythologie.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 12:43
Duke_Erik
Duke_Erik is offline
misschien bedoelen ze de dope wel, net als sjamamen en besjes
__________________
Tegenliggers wijken of breken!
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:40
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 14-09-2004 @ 00:52 :
Ether is dat buiten de aardse atmosfeer. Zo wel in de oude astronomie als in mythologie.
Dat klopt. Ik heb er zojuist even mijn Woordenboek Filosofie op nageslagen. Het idee van de ether als vijfde "element" naast de 4 bekende "elementen" aarde, lucht, water en vuur is afkomstig van Aristoteles. De ether is volgens Aristoteles het vijfde "element" waaruit de hemellichamen zijn opgebouwd, en dat de eigenschap heeft dat het zich eeuwig en onveranderlijk in een kringloop beweegt.
In de tweede helft van de 19e eeuw ging men er van uit dat deze ether het medium was waardoor elektromagnetische golven zich voortplanten. In 1887 probeerden de Amerikaanse natuurkundigen Michelson en Morley experimenteel de snelheid van de ether te bepalen, maar tot hun verbazing bleek die snelheid nul te zijn, wat betekende dat de lichtsnelheid altijd dezelfde waarde heeft, ongeacht of een voorwerp in dezelfde of in de tegengestelde richting van het licht beweegt, terwijl dat volgens de klassieke mechanica niet klopte. Pas nadat Einstein in 1905 in zijn artikel over de speciale relativiteitstheorie aantoonde dat het idee van de ether overbodig was als je aanneemt dat de lichtsnelheid altijd gelijk is, heeft men, op enige uitzonderingen na, afstand gedaan van het etherbegrip.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 15:41
Upke
Upke is offline
Citaat:
herby schreef op 13-09-2004 @ 22:37 :
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Ik zie net op BNN (nee, dit kijk ik niet regelmatig, maar ik zapte d'r langs) Dat de hindoes 5 elementen kennen: Water, Vuur, Lucht, Aarde en Ether

Nu ken ik van de japanse/chinese Mythologie/religie 4 elementen.
Water, vuur, lucht en aarde (ook beetje erkend door westerse wereld)

Maar hoe komen ze nu bij die ether?
Bedoelen ze de vluchtige stof of de radiogolven?
En waaróm hebben ze ether als ELEMENT?
Ik vraag het me serieus af.
Met ehter word daar bedoeld energie. Of tewel chi, de kracht waar alles uit is opgebouwd. Hier in het westen geloven ze daar niet in. Maar in het oosten hebben ze andere denkwijzes.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 15:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
we hadden het niet over ehter, maar over ether.


we hebben al een thread over de hele chi-nonsens, en zelfs de mythologische ideeen over ether passen daar met geen kans bij.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 11:19
Upke
Upke is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-09-2004 @ 16:58 :
we hadden het niet over ehter, maar over ether.


we hebben al een thread over de hele chi-nonsens, en zelfs de mythologische ideeen over ether passen daar met geen kans bij.
Ik zeg alleen wat er mee bedoeld word. En dat is nu eenmaal chi, alleen je kan het ether noemen, prana, ki, levenskracht. Er zijn zoveel beschavingen die het gebruiken en allemaal hebben ze hun eigen benaming. Ik leg alleen uit wat ermee bedoeld word.
En ik denk dat de topicstarter wel zelf kan uitmaken of hij de info serieus neemt of niet. maar goed zo denken ze nu eenmaal in het oosten, daar is chi een normale zaak.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 16:36
herby
Avatar van herby
herby is offline
Citaat:
Upke schreef op 19-09-2004 @ 12:19 :
Ik zeg alleen wat er mee bedoeld word. En dat is nu eenmaal chi, alleen je kan het ether noemen, prana, ki, levenskracht. Er zijn zoveel beschavingen die het gebruiken en allemaal hebben ze hun eigen benaming. Ik leg alleen uit wat ermee bedoeld word.
En ik denk dat de topicstarter wel zelf kan uitmaken of hij de info serieus neemt of niet. maar goed zo denken ze nu eenmaal in het oosten, daar is chi een normale zaak.
Maar als prana, ki, levenskracht en Ether bij elkaar horen, zouden in principe God, Allah en de zin van het leven ook in die rij horen?

Dan is het dus: Hetgeen wat ons drijft, de reden tot het alles?
__________________
Too hot to handle, too cold to hold
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 18:22
Upke
Upke is offline
Citaat:
herby schreef op 19-09-2004 @ 17:36 :
Maar als prana, ki, levenskracht en Ether bij elkaar horen, zouden in principe God, Allah en de zin van het leven ook in die rij horen?

Dan is het dus: Hetgeen wat ons drijft, de reden tot het alles?
Ze hebben het hier over elementen. Niet over god en dergelijke. Of je moet god als element zien
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 19:39
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
bestaat er ook een formule of scheikundige benaming voor ether?

Niet voor de stof ether , maar voor de "lucht" ehter.
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 11:51
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 20-09-2004 @ 20:39 :
bestaat er ook een formule of scheikundige benaming voor ether?

Niet voor de stof ether , maar voor de "lucht" ehter.
Nee, want de theorie is allang verworpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.