Oud 17-11-2006, 11:02
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Nederlandse militairen martelden in Irak

DEN HAAG - Nederlandse officieren hebben in 2003 tientallen Iraakse gevangenen gemarteld in de Zuid-Iraakse provincie al-Muthanna. Leden van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) zijn tijdens verhoren buiten hun boekje gegaan, ze voerden zogenoemde hardhandige tactische ondervragingen uit. Dat schrijft de Volkskrant vrijdag.

Het ministerie van Defensie bevestigt dat de militaire inlichtendienst bij verhoren over de schreef is gegaan, schrijft de krant. "Er zijn dingen gebeurd die niet passen in de instructie", aldus een woordvoerder.


De Irakezen zouden zijn blootgesteld aan fel licht en lawaai en ook zouden Nederlandse militairen hen langdurig uit de slaap hebben gehouden door hen nat te spuiten. De misstanden zijn nooit gemeld aan het Openbaar Ministerie (OM), aldus de Volkskrant.

Zwarte bril

Bij de verhoren was geen juridisch adviseur aanwezig en de verdachten zouden tijdens de ondervraging gedwongen zijn een zwarte bril te dragen, waardoor ze niets zagen. Een woordvoerder van het ministerie van Defensie zegt dat de bataljonscommandant dit gemeld heeft aan de marechaussee.

Ook heeft hij melding gemaakt van het voorval, maar het is niet duidelijk op "welk niveau" dat in Den Haag terecht is gekomen. Ook is onduidelijk of het Openbaar Ministerie op de hoogte is gebracht. "We zijn nu druk bezig alle feiten op een rij te zetten," aldus de woordvoerder.

Vakbond

De militaire vakbond AFMP gaat er van uit dat het ministerie van Defensie al langer op de hoogte is geweest van de mogelijke martelingen. "Leidinggevenden hadden destijds meteen moeten ingijpen," aldus voorzitter Wim van den Burg vrijdag op Radio 1. Dat ze dat niet hebben gedaan, is volgens hem nog het meest schokkend.

"Het was blijkbaar bekend", aldus Van den Burg. "Dit kan niet hebben plaatsgevonden zonder dat leidinggevenden op de hoogte waren. We vragen ons af wat precies de rol geweest is van de Koninklijke Marechaussee, de politieke leiding en dan met name minister Henk Kamp van Defensie."

Van den Burg is benieuwd waarom de kwestie nooit is gerapporteerd aan de Tweede Kamer. De AFMP-voorzitter geeft aan dat zijn bond tot donderdag niet op de hoogte is gebracht van mogelijk wangedrag door Nederlandse officieren in Irak in 2003.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2006, 11:08
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
foei
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 11:15
Verwijderd
Een bijpassend artikel.

BALKENENDE IS STIL

HEEFT MINISTER KAMP BEWUST 2e KAMER VOORGELOGEN?
Betrokkenheid bij marteling moet onmiddellijk tot parlementair onderzoek leiden

GroenLinks is geschokt en verbijsterd. De Volkskrant bericht dat Nederlandse officieren van de MID betrokken zijn geweest bij martelingen in Irak. Daarmee wordt mogelijk onze ergste vrees bewaarheid. Is Nederland meegezogen in een Amerikaanse wijze van oorlogsvoering waarbij martelen als middel wordt geaccepteerd? GroenLinks roept de andere partijen op om terug te komen van verkiezingsreces en onmiddellijk te besluiten tot een parlementair onderzoek. Deze mogelijke, ernstige, schending van de mensenrechten (en/of het oorlogsrecht) door Nederland moet tot op de bodem worden uitgezocht.

De feiten - mochten ze onomstotelijk vast komen te staan - zijn afschuwelijk. Schokkend is ook dat ze volgens de Volkskrant tot de hoogste defensieleiding aan toe bekend waren. Maar ze zijn niet actief aangegeven bij de Militaire Strafkamer van het parket in Arnhem, terwijl dat wel door de bevelhebber van de koninklijke Marechaussee is geadviseerd. Deze grove - onacceptabele - fout moet onmiddellijk worden hersteld. Zo spoedig mogelijk dient er alsnog aangifte te worden gedaan.

De Kamer kan echter niet passief wachten op de resultaten van het strafrechtelijke onderzoek. Het dient onmiddellijk zelf een parlementair onderzoek te starten. Want de vraag ligt levensgroot op tafel of de Kamer onjuist is geïnformeerd of mogelijk zelfs is misleid.

Op 7 mei 2004 heeft GroenLinks in Kamervragen (nummer 1630) gevraagd of er bij de Nederlandse commandanten of militairen iets bekend was over de mishandeling van gevangengenomen Irakezen in de provincie Al-Muthanna. Daarop antwoordde de regering: 'Voorafgaand aan de berichten in de media [gedoeld wordt op de New York Times van 2 mei 2004] was er bij de Nederlandse commandant en de militairen in Irak niets bekend over mishandeling van gevangen.' Nu stelt de Volkskrant dat 'de toenmalige Chef Defensiestaf Luc Kroon, begin november 2003, op de hoogte is gesteld van spanningen in het Nederlandse kamp over de behandeling van gevangenen'. Als dat klopt dan is hier sprake van tegenstrijdige feiten en het mogelijk zelfs bewust misleiden van de Kamer. De onderste steen zal hier boven moeten komen.

Femke Halsema
Farah Karimi
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 11:44
juno
Avatar van juno
juno is offline
Natspuiten en een felle lamp...nee maar. En ook nog een zwarte bril!

Zeikerds. Dat is geen martelen, dat is plagen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 11:50
jompo
Avatar van jompo
jompo is offline
Mogen we jou ook zo plagen als je gevangene bent?
__________________
Watchin' the ships roll in, then you watch them roll away againnnn, Liliannn
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 11:58
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Ik zat er op te wachten, serieus, Eerst de VS, toen de Engelsen, daarna de Duiters.. Maargoed, dat neemt niet weg dat dit wel even uitgezocht moet worden

Ik zou graag eerst de reactie van minister Kamp willen weten voordat er echt conclusies kunnen worden getrokken, het is niet helemaal duidelijk wie wel en niet wat wist. JP wist er duidelijk niks van af, dat zegt hij in een reactie. Kamp laat nog steeds niks horen. afwachten dus.
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 12:14
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 17-11-2006 @ 11:15 :
BALKENENDE IS STIL
Kutverwijt natuurlijk, Balkenende wist er niet eens van.

Zo kan ik ook wel roepen "omg, groenlinks houdt van martelen, ze hebben hier in drie jaar nog geen kritiek op gelevert"

Verder liegen ze zelfs door te beweren dat de regering hen verkeerd informeerde. Als die hoge militair wist van de 'martelingen' en het niety door gaf dan kon de regering het niet weten en dus het arme GL niet 'misleiden'. Maar dat wist de man niet eens, hij wist alleen dat er sprake was van 'spanningen over verhoren'. Groenlinks liegt dus.

Nu weten we ook waarom PVDA en SP vooruit gaan in de peilingen en Groenlinks blijft steken; GL voert een oneerlijke rotcampagne.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 17-11-2006 om 12:16.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 12:18
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
beetje triest duivenschieten idd, van femke
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 12:30
Verwijderd
Soldaten zijn nu eenmaal in de regel trieste lui, dat is geen nieuws.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 13:31
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Tsjongejonge, dit zijn dingen die ik wel vaker gezien heb, veel licht, veel geluid.. disco misschien?
Laatst een slappe aflevering gezien voor een spionnenopleiding, daar werden burgers dus ook blootgesteld aan deze praktijken, onverwacht. Ja, het zal hard zijn, niet aangenaam, het is ook bedoeld om de persoon mentaal te "breken", niet om het martelen en maar eens wat vingers afhakken of benen te breken.
Volkert van der Geest werd ook 24 uur in het licht gezet in z'n cel, was dat óók martelen?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 13:37
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-11-2006 @ 12:14 :
Kutverwijt natuurlijk, Balkenende wist er niet eens van.

Zo kan ik ook wel roepen "omg, groenlinks houdt van martelen, ze hebben hier in drie jaar nog geen kritiek op gelevert"

Verder liegen ze zelfs door te beweren dat de regering hen verkeerd informeerde. Als die hoge militair wist van de 'martelingen' en het niety door gaf dan kon de regering het niet weten en dus het arme GL niet 'misleiden'. Maar dat wist de man niet eens, hij wist alleen dat er sprake was van 'spanningen over verhoren'. Groenlinks liegt dus.

Nu weten we ook waarom PVDA en SP vooruit gaan in de peilingen en Groenlinks blijft steken; GL voert een oneerlijke rotcampagne.


de titel slaat natuurlijk op het feit dat balkenende sinds het uitkomen van dit nieuws er nog niks over gezegd heeft.

en er staat in het artikel dat de hoogste leiding op het ministerie van defensie hiervan op de hoogte geweest moest zijn.
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 13:43
Soundwave
Avatar van Soundwave
Soundwave is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-11-2006 @ 12:30 :
Soldaten zijn nu eenmaal in de regel trieste lui, dat is geen nieuws.
Precies, ik begrijp de heisa niet zo. Je leidt mensen op om te moorden en geweldadig te zijn. Zijn ze dat eenmaal, is het weer niet goed.
__________________
Heroes last forever
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 13:47
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Soundwave schreef op 17-11-2006 @ 13:43 :
Precies, ik begrijp de heisa niet zo. Je leidt mensen op om te moorden en geweldadig te zijn. Zijn ze dat eenmaal, is het weer niet goed.
True. Daarom is het maar slimmer om ze hier in een kazerne op te sluiten dan z vrij los te laten lopen in een ander land.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 13:51
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-11-2006 @ 12:30 :
Soldaten zijn nu eenmaal in de regel trieste lui, dat is geen nieuws.
Vandaar dat jouw politieke partij PILS, ook defensie geheel af wilt schaffen. Trieste lui passen niet in het Psuedo-Intellectuele beeld
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 13:55
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Het waren geen soldaten, het was de inlichtendienst van het leger, de MIVD.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-11-2006 @ 13:55 :
Het waren geen soldaten, het was de inlichtendienst van het leger, de MIVD.
Eén pot nat.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 14:32
Fides
Fides is offline
Om het nou martelen te noemen gaat mij een beetje te ver. Toch vind ik het schandalig dat Nederland zo inlichtingen probeert in te winnen.
Martelen is voor stakkers.
Blijkt maar weer dat militairen (of MIVD'ers) regelmatig machtwellustige personen zijn die een harde plasser krijgen wanneer ze de macht over iemand hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 14:54
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Fides schreef op 17-11-2006 @ 14:32 :
Martelen is voor stakkers.
Blijkt maar weer dat militairen (of MIVD'ers) regelmatig machtwellustige personen zijn die een harde plasser krijgen wanneer ze de macht over iemand hebben.
Guttegut, waarom denk je dat ze daar harde plassers van krijgen?
Moeten we i.p.v. militairen maar maatschappelijk werksters gaan sturen? Die praten de terroristen wel even om? Ze lachen ze vierkant uit en hangen ze aan de schaamlippen aan de hoogste boom. De militairen zijn er ten eerste om mensen te beschermen en het "vuil" eruit te halen, dat kan niet met fluwelen handschoentjes, sorry.
Jullie zien ook liever de bouwlui in driedelig pak het beton in keurig schone rode emmertjes de trap opdragen?
Stelletje naïeve pacifisten.. BAH !
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-11-2006, 15:08
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
juno schreef op 17-11-2006 @ 11:44 :
Natspuiten en een felle lamp...nee maar. En ook nog een zwarte bril!

Zeikerds. Dat is geen martelen, dat is plagen.
Ja inderdaad. Dat is niet martelen maar sm, he juno.
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 15:10
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
hookee schreef op 17-11-2006 @ 13:31 :
Tsjongejonge, dit zijn dingen die ik wel vaker gezien heb, veel licht, veel geluid.. disco misschien?
Laatst een slappe aflevering gezien voor een spionnenopleiding, daar werden burgers dus ook blootgesteld aan deze praktijken, onverwacht. Ja, het zal hard zijn, niet aangenaam, het is ook bedoeld om de persoon mentaal te "breken", niet om het martelen en maar eens wat vingers afhakken of benen te breken.
Volkert van der Geest werd ook 24 uur in het licht gezet in z'n cel, was dat óók martelen?
Vandaar ook dat je geestelijk ook zo achteruit gaat. Hoge geluidstonen zijn schadelijk voor je fucking hersenen, wist je dat niet? (retorische vraag, voor het geval...)
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 15:15
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Soundwave schreef op 17-11-2006 @ 13:43 :
Precies, ik begrijp de heisa niet zo. Je leidt mensen op om te moorden en geweldadig te zijn. Zijn ze dat eenmaal, is het weer niet goed.
Als ik jou zo hoor dan zijn soldaten moordzuchtige, instabiele figuren zonder enig moraal of fatsoen. Ze schieten en bombarderen erop los. Geen medeleven want het doel heiligt de middelen.
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 15:18
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
juno schreef op 17-11-2006 @ 11:44 :
Natspuiten en een felle lamp...nee maar. En ook nog een zwarte bril!

Zeikerds. Dat is geen martelen, dat is plagen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 15:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Escapism schreef op 17-11-2006 @ 13:37 :
de titel slaat natuurlijk op het feit dat balkenende sinds het uitkomen van dit nieuws er nog niks over gezegd heeft.

en er staat in het artikel dat de hoogste leiding op het ministerie van defensie hiervan op de hoogte geweest moest zijn.
Onzin. Er staat letterlijk "heeft minister Kamp de kamer voorgelogen". Dat is een stom verwijt, want Kamp wist dat niet. Verder zou Groenlinks er waarde aan moeten hechten dat er politici zijn die zaken eerst willen uitzoeken voordat ze rare uitspraken gaan doen over de aanpak ervan.

Minister Kamp zelf verwoordde perfect waarom het verwijt van GL een rotverwijt is: "Ik kan nu geen antwoord geven, ik moet eerst beschikken over de basisfeiten"

CDA en VVD wachten dan ook het antwoord van Kamp af voor ze een standpunt innemen over een parlementair onderzoek. Niet dat dat zoveel goed kan maken, want een ander parlementair onderzoek werd door dezelfde partijen en mensen die hierop de meeste kritiek hebben volledig genegeerd.

Groenlinks wil natuurlijk zo kort voor de verkiezingen vooral zoveel mogelijk kabaal maken. Je zult dan ook ongetwijfeld zien dat ze in het debat hierover zoveel mogelijk mensen beschuldigen van fout inlichten of tolereren hiervan, terwijl ze dat met geen mogelijkheid hard kunnen maken? Kijk het kamerdebat zou ik zeggen, ik durf te wedden dat Groenlinks dit probeert te misbruiken voor de verkiezingen in een schaamteloos stukje opportunisme. Maar ja, het intereseerd GL dan ook niet wat er met die Irakezen gebeurd, het interesseerd hen hoeveel politici ze hiermee kunnen beschadigen.
Dat is precies wat ik (en velen met mij gezien het feit dat ze zwaar achterblijven in de peilingen) op GL tegen heb.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 15:33
Daevrem
Daevrem is offline
Whaha, terwijl de Nederlanders in Uruzgan niet naar buiten mogen omdat er voor de verkiezingen niets mag gebeuren, terwijl de Canadezen en de Britten boos zijn op de Nederlanders omdat ze laf en niet-sneuvelbereid zijn, lekt dit uit.

Toevallig vlak voor de verkiezingen.



En voor de mensen die dit geen martelen noemen, jullie zijn al gevallen voor de propaganda van Rumsfelt; dat martelen pas 'echt martelen' is als er permanente fysieke schade aangericht wordt. Dat is een herdefinitie.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

Laatst gewijzigd op 17-11-2006 om 17:49.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 16:03
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 17-11-2006 @ 15:10 :
Vandaar ook dat je geestelijk ook zo achteruit gaat. Hoge geluidstonen zijn schadelijk voor je fucking hersenen, wist je dat niet? (retorische vraag, voor het geval...)
Dan is het maar goed dat deze behandeling door professionals wordt gegeven
Mag ik eens vragen, ben je al vaak behandeld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2006, 16:10
Sherpao
Avatar van Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
hookee schreef op 17-11-2006 @ 16:03 :
Dan is het maar goed dat deze behandeling door professionals wordt gegeven
Mag ik eens vragen, ben je al vaak behandeld?
Jammer, mislukte poging tot humor.
Wees niet bang, ik zal je verdedigen bij een evetuele ban door een forumbaas. Het is gewoon een compleet mislukte grap!
__________________
Echte mannen komen thuis met honger niet met bloemen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 17:17
Fides
Fides is offline
Citaat:
hookee schreef op 17-11-2006 @ 14:54 :
Guttegut, waarom denk je dat ze daar harde plassers van krijgen?
Moeten we i.p.v. militairen maar maatschappelijk werksters gaan sturen? Die praten de terroristen wel even om? Ze lachen ze vierkant uit en hangen ze aan de schaamlippen aan de hoogste boom. De militairen zijn er ten eerste om mensen te beschermen en het "vuil" eruit te halen, dat kan niet met fluwelen handschoentjes, sorry.
Stelletje naïeve pacifisten.. BAH !
Jij zegt dus dat je door martelen het 'vuil' uit een maatschappij haalt?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 17:45
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik zeg dat door deze zwaardere verhoormethoden (ook wel bekend uit oudere detectiveverhalen) er meer mensen opgepakt kunnen worden. Dat het onmogelijk is door deze mensen vriendelijk te vragen of ze misschien handlangers hebben, misschien ook omdat deze mensen trainingen hebben gehad om deze verhoormethoden te weerstaan.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 17:47
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 17-11-2006 @ 15:33 :
Whaha, terwijl de Nederlanders in Uruzgan niet naar buiten mogen omdat er voor de verkiezingen niet mag gebeuren, terwijl de Canadezen en de Britten boos zijn op de Nederlanders omdat ze laf en niet-sneuvelbereid zijn, lekt dit uit.

Toevallig vlak voor de verkiezingen.



En voor de mensen die dit geen martelen noemen, jullie zijn al gevallen voor de propaganda van Rumsfelt. Dat martelen pas 'echt martelen' is als er permanente fysieke schade aangericht wordt. Dat is een herdefinitie.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 17:57
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Nederlandse militairen hebben in 2003
bij ondervragingen in Irak gevangenen
natgegooid met water,skibrillen opgezet
en blootgesteld aan hard geluid.Dat
heeft minister Kamp bevestigd.Destijds
heeft de marechaussee vastgesteld dat
er geen strafbare feiten zijn gepleegd.

De marechaussee stelde onderzoek in na
een melding van de commandant van de
mariniers van "mogelijk onzorgvuldige
behandeling van verdachten".

Kamp wist van de verdenking en wist dat
het onderzoek werd ingesteld.Over de
bevindingen werd hij niet ingelicht.
Volgens Kamp is dat bij strafonderzoek
ook niet gebruikelijk.
Van telekekst...
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 17:57
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Nee, die mening had ik allang voordat Rumsfelt er mee kwam.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 17:59
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-11-2006 @ 17:57 :
Van telekekst...
Leuk, ik wist niet dat de VVD pro-martelen was.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 18:03
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Naar mijn mening heeft Dhr. Kamp wel het nodige uit te leggen...
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 18:42
Verwijderd
Wat is dit nou weer voor gejank? Natgegooid, wakkergehouden, tegen geschreeuwd, in het knipperlicht en de harde muziek gezet en tot overmaat van ramp ook nog een skibril op. Meestal noem je zoiets gewoon een prima ontgroening, maar nu is het blijkbaar marteling.

Die honden zouden er juist trots op moeten zijn dat ze nu lid zijn!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 18:53
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-11-2006 @ 18:03 :
Naar mijn mening heeft Dhr. Kamp wel het nodige uit te leggen...
Och, het staat nog niet eens vast of er strafbare feiten zijn gepleegd. Mocht dat wel zo zijn dan zal dat onderzoek wat er nu loopt daar wel uitkomst over bieden
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:12
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik liep vandaag nietsvermoedend de Bruna in, wilde even checken of er nog wat interessants in de krant stond... en schrok me het leplazarus toen ik de voorpagina van 'de Volkskrant' zag.

Ik citeer even, en T_ID is in het bijzonder uitgenodigd mee te lezen:

Voorzitter Han Busker van de Marchaussee Vereniging: "Als dit bekend was bij de top van het ministerie, is het schandalig dat er geen aangifte is gedaan. Dan heeft het alle Ingrediënten van een doofpot."

Voordat mensen onvoorwaardelijk de kant van Kamp cs. kiezen: ook al zegt hij van niks geweten te hebben, bedenk wel dat dat ook is wat Donald Rumsfeld al die tijd heeft beweerd. En Kamp heeft al eerder gelogen, over de mate van veiligheid in Uruzgan. En je kunt je overheid beter wantrouwen dan vertrouwen.

Dit is dan het moment op jezelf op de borst te kloppen, omdat je altijd voorstander bent geweest van het feit dat Nederlandse militairen de bevolking van Achteraffistan beschermt tegen "bloeddorstige moordenaars"?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-11-2006, 19:14
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
juno schreef op 17-11-2006 @ 11:44 :
Natspuiten en een felle lamp...nee maar. En ook nog een zwarte bril!

Zeikerds. Dat is geen martelen, dat is plagen.
Na de mening van Miep, nu de mening van hoogleraar internationaal recht aan de Universiteit van Tilburg, prof. dr. Van Genugten: volgens hem zijn de handelingen waarover bericht wordt een directe schending van artikelen 3a & 3c en 13 en 14 van het Derde Verdrag van Genève.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-11-2006 @ 19:12 :
Voordat mensen onvoorwaardelijk de kant van Kamp cs. kiezen: ook al zegt hij van niks geweten te hebben, bedenk wel dat dat ook is wat Donald Rumsfeld al die tijd heeft beweerd.
Als je het van insinuaties moet hebben sta je vrij zwak..
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-11-2006 @ 19:12 :
Dit is dan het moment op jezelf op de borst te kloppen, omdat je altijd voorstander bent geweest van het feit dat Nederlandse militairen de bevolking van Achteraffistan beschermt tegen "bloeddorstige moordenaars"?
Eigenlijk wel. Zonder de Nederlandse missie waren honderden van hen waarschijnlijk nu dood geweest.

Altijd goed als je zoiets kunt voorkomen als land.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:21
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-11-2006 @ 19:17 :
Als je het van insinuaties moet hebben sta je vrij zwak..
Weet je wanneer je zwak staat? Als je deze schandaad aangrijpt om, uit pure frustratie dat Rutte maar zetels blijft verliezen in de peilingen, dit aangrijpt om GroenLinks, de partij met de netste en schoonste verkiezingscampagne te belasteren.

Leuk dat je ook voorbijgaat aan het gelieg van Kamp inzake Uruzgan. Oh nee, dat lag volgens jou aan de voorgelogene ipv de leugenaar?

Citaat:
Eigenlijk wel. Zonder de Nederlandse missie waren honderden van hen waarschijnlijk nu dood geweest.

Altijd goed als je zoiets kunt voorkomen als land.
Met hier en daar wat gemartel in Irak en wat doden van burgers in Uruzgan.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:23
jompo
Avatar van jompo
jompo is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-11-2006 @ 19:14 :
Na de mening van Miep, nu de mening van hoogleraar internationaal recht aan de Universiteit van Tilburg, prof. dr. Van Genugten: volgens hem zijn de handelingen waarover bericht wordt een directe schending van artikelen 3a & 3c en 13 en 14 van het Derde Verdrag van Genève.
heb je hier mss ook de bron van?
__________________
Watchin' the ships roll in, then you watch them roll away againnnn, Liliannn
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:33
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
jompo schreef op 17-11-2006 @ 19:23 :
heb je hier mss ook de bron van?
Dit is vandaag verschenen in 'de Volkskrant'. Wellicht is het ook te vinden op hun website, maar volgens mij moet je lid zijn om daar artikelen te kunnen lezen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-11-2006 @ 19:21 :
Weet je wanneer je zwak staat? Als je deze schandaad aangrijpt om, uit pure frustratie dat Rutte maar zetels blijft verliezen in de peilingen, dit aangrijpt om GroenLinks, de partij met de netste en schoonste verkiezingscampagne te belasteren.
Netste en schoonste? Je hebt humor. GL maakt hier een verwijt dat iemand niks deed aan iets waar ze niks van wisten.

Ze zijn niet achterlijk bij Groenlinks (toch?) dus ze begrijpen zelf ook dat het onterechte kritiek is. Dan is de slotsom dat ze dat zeggen om andere politici te beschadigen.

Om nog maar te zwijgen van andere smeerlapperij in de campagne. Ook de bankier die volgens Femke maar moest verhuizen omdat drugsverslaafden er volgens haar recht op hebben om zijn stoep te bezetten zijn we nog niet vergeten. Of de foute informatie die ze verspreiden over energie. Of de domme speech waarin ze loog over iets dat Balkenende gezegd zou hebben. Of.. Of.. Of.. We kunnen nog wel even doorgaan.

Bottom line blijft dat wie van eerlijke oppositie houdt beter geen Groenlinks kan gaan stemmen. Ga dan voor de Partij voor de Dieren als je voor groen bent of voor de PVDA als je voor links bent, maar Groenlinks is een slechte keuze geworden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:37
Daevrem
Daevrem is offline
Kamp wist er toch wel van?
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 19:54
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-11-2006 @ 19:34 :
Netste en schoonste? Je hebt humor. GL maakt hier een verwijt dat iemand niks deed aan iets waar ze niks van wisten.
Waarvan ze zéggen dat ze er niets van wisten. De laatste keer dat mensen dat zeiden was in ons buurland in '45 en we weten wat dat waard is geweest.

Citaat:
Om nog maar te zwijgen van andere smeerlapperij in de campagne. Ook de bankier die volgens Femke maar moest verhuizen omdat drugsverslaafden er volgens haar recht op hebben om zijn stoep te bezetten zijn we nog niet vergeten.
Dat is totaal niet wat ze gezegd heeft. Dit is een zeer zware verdraaiing van woorden, maar what else is new bij T_ID? Femke zei dat jongeren er recht op hadden zich in de openbare ruimte, dus ook voor de stoep van het kantoor van die zakenman, zich te bewegen.

Citaat:
Of de foute informatie die ze verspreiden over energie.
Is het foute informatie dat kernafval nog honderden jaren radioactief blijft en niet vergaat? Is het foutief te zeggen dat ook urnaium over 40 of 50 jaar op is? Nee. En als het verspreiden van foute informatie smerig zou zijn, dan konden de rechtse partijen wel meteen inpakken.

Citaat:
Of de domme speech waarin ze loog over iets dat Balkenende gezegd zou hebben. Of.. Of.. Of.. We kunnen nog wel even doorgaan.
Femke zei dat Balkenende terugwilde naar de VOC-metaliteit. De VOC-mentaliteit was: verrijking van een toplaag ten koste van de rest en het gebruik van slaven. Liegt Femke dan? Nee, JP had niet zo'n domme uitspraak moeten doen.

De rest van je domme propaganda sla ik over. Kunnen we het nu weer hebben over martelende Nederlandse militairen?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 20:12
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 17-11-2006 @ 19:14 :
Na de mening van Miep, nu de mening van hoogleraar internationaal recht aan de Universiteit van Tilburg, prof. dr. Van Genugten: volgens hem zijn de handelingen waarover bericht wordt een directe schending van artikelen 3a & 3c en 13 en 14 van het Derde Verdrag van Genève.
Nou, dat is wel gezaghebbend! Van Genugten is gewoon een hoogleraar, ik denk dat de meeste wetenschappers op dat terrein het er wel over eens zijn dat het onder de 'cruel and inhuman treatment' valt waar iedereen altijd de mond van vol heeft. Het gaat er gewoon maar om dat het allemaal wel meevalt qua letsel.

Om de ambassadeur van Irak in Nederland aan te halen, net op het NOS Journaal: 'Er komen dagelijks zulke gruwelijke verhalen uit Irak, dus ik keek hier eigenlijk niet echt van op'.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 20:30
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Dit schreef ik in het tiswah topic:

wb martelingen en mishandelingen:

ik vind het persoonlijk schokkender dat Nederlandse militairen mishandelmethodes hebben gebruikt, want:
1. de nederlandse militaire opleiding heeft toch ook een ethisch aspekt;
2. er zijn veeeeeeeeeel meer amerikanen in absolute zin in Irak, dus ook wel logisch dat er een paar rotte appels tussen zitten [praat natuurlijk niks goed]

Pas als het duidelijk vanuit de politieke top van de Amerikaanse defensie opgelegd wordt (en ook als zodanig keihard bewezen kan worden), maak ik me zwaardere zorgen over het Amerikaanse leger dan het Nederlandse leger (want dan komt er dus duidelijk een ander zwaar betreurenswaardig aspect bij kijken).

---

ik wil wel nog even daarbij opmerken dat er ook een verschil gemaakt moet worden naar het soort mishandeling. Natspuiten in een land dat niet zo koud is als siberie is niet zo erg als een stok in je reet duwen zoals de egyptische politie doet en waar ik laatst niet al te frisse beelden van heb gezien
dont ask.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 20:32
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-11-2006 @ 20:12 :
Nou, dat is wel gezaghebbend!
Gezaghebbender dan de onderbuik van Juno.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 22:04
juno
Avatar van juno
juno is offline
"Cruel and inhumane" is iets al gauw hoor. Maar ik noem het dan nog geen martelen in de zware betekenis van het woord die eigenlijk iedereen reserveert voor een behandeling die wel verder gaat dan fel licht en een koude douche.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 22:13
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
juno schreef op 17-11-2006 @ 22:04 :
"Cruel and inhumane" is iets al gauw hoor. Maar ik noem het dan nog geen martelen in de zware betekenis van het woord die eigenlijk iedereen reserveert voor een behandeling die wel verder gaat dan fel licht en een koude douche.
Het gaat er niet om wat jij vindt Het gaat er om of het mag of niet. Dat is al ernstig genoeg en dan kun je relativeren wat je wilt, het is niet goed.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2006, 22:45
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 17-11-2006 @ 11:44 :
Natspuiten en een felle lamp...nee maar. En ook nog een zwarte bril!

Zeikerds. Dat is geen martelen, dat is plagen.
Nee dat is het niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wesam al D. uitgeleverd aan VS
Mark Almighty
99 02-02-2007 15:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kabinetsfomatie II [CDA, PvdA en CU?]
Politiker
129 25-01-2007 18:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Op wie zou je nu stemmen? (poll)
T_ID
500 30-09-2006 02:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 01:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Mishandelingen/martelingen/inhumane behandeling gevangenen door o.a. Amerikanen
Rollo Tomasi
500 22-05-2004 23:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederlander door granaataanslag Irak gedood
Daevrem
58 12-05-2004 22:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.