Oud 19-03-2003, 18:24
sabrinaatje
sabrinaatje is offline
mensen ik heb jullie hulp nu het hardst nodig.. ik heb volgende week tentamenweek maar ik snap niets van m&o eenmanszaak
wie kent er een goede site met goede uitleg ....of wie wil me uitleg geven
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2003, 18:41
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Wat snap je dan niet precies? Een eenmanszaak is een erg breed onderwerp namelijk...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 19:16
sabrinaatje
sabrinaatje is offline
ik snap die balansen niet, resultatenbalans, enzo
ik snap niet hoe je die getallen in die balans krijgt en welke getallen er waar komen
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 13:30
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
sabrinaatje schreef op 19-03-2003 @ 19:16:
ik snap die balansen niet, resultatenbalans, enzo
ik snap niet hoe je die getallen in die balans krijgt en welke getallen er waar komen

wat snap je wel dan??
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 19:48
sabrinaatje
sabrinaatje is offline
ahhaha..ik weet niet...maar kan je me helpen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 20:03
sabrinaatje
sabrinaatje is offline
wil er dan niemand mij helpen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 20:05
jeffry
Avatar van jeffry
jeffry is offline
willen wel, maar ik snap het zelf ook niet
__________________
Het leven is te kort om te discussiëren, dus heb ik altijd gelijk
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 20:09
sabrinaatje
sabrinaatje is offline
Citaat:
jeffry schreef op 21-03-2003 @ 20:05:
willen wel, maar ik snap het zelf ook niet
maar jij weet vast wel meer dan ik
dusse ga je me helpen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2003, 21:51
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
sabrinaatje schreef op 21-03-2003 @ 20:09:
maar jij weet vast wel meer dan ik
dusse ga je me helpen
TIP: neem bijles... als je niet snapt hoe je een balans samenstelt mis je al een groot gedeelte... en dat kan ik je niet zomaar uitleggen via een forum... Maar helaas, ik geef geen bijlessen...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 15:56
sabrinaatje
sabrinaatje is offline
maar nieamand wil me bijles geven
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 20:24
Mariebel
Mariebel is offline
Citaat:
sabrinaatje schreef op 21-03-2003 @ 20:03:
wil er dan niemand mij helpen
Ik had je een berichtje gestuurd, maar je reageert niet
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 16:41
Verwijderd
Stel eerst specifieke vragen. De balans en de eenmanszaak zijn aspecten van M&O die niet zo een-twee-drie uit te leggen zijn. We willen je graag helpen, maar de gevraagde informatie is ons een beetje te veel. Niettemin zal ik ff kijken wat ik nog van mijn M&O op kan diepen (alleen eenmanszaak, bij de balans maak ik vast fouten):

Kenmerken van de eenmanszaak:
* Een persoon staat aan het hoofd van de eenmanszaak. Er kunnen miljarden mensen werken, maar 1 persoon staat aan het hoofd.
* Die persoon is dan ook als enige aansprakelijk voor het financiele welzijn van het bedrijf. Mocht het bedrijf failliet gaan, dan kan alleen hij financieel aansprakelijk worden gesteld. Dat wil zeggen dat het geld voor de sanering van het bedrijf van heyt hoofd moet komen. Hij/zij moet dus indien nodig zijn/haar persoonlijke bezittingen aanspreken. In het ergste geval is diegene dan alles kwijt wat hij/zij bezit. Je kunt ook zeggen: een eenmanszaak is geen rechtspersoon.
* Een eenmanszaak handelt niet in aandelen.

Verschillen tussen de eenmanszaak en andere bedrijfsvormen:
Vennootschap onder firma: heeft meerdere personen aan het hoofd die allemaal geldelijk aansprakelijk zijn. Meerdere personen staan er aan het hoofd.
Besloten vennootschap: heeft aandelen verhandeld onder een select groepje. Die aandelen mogen alleen binnen die kring verhandeld worden. De aandeelhouders zijn niet geldelijk aansprakelijk voor het bedrijf. Let op: ook een B.V. gaat niet naar de beurs!
Naamloos vennootschap: gaat naar de beurs en verhandelt daar aandelen. Deze aandelen kunnen vrijelijk worden verhandeld. De aandeelhouders zijn niet geldelijk aansprakelijk.

Met welke bedrijfsvorm heb je te maken?
1: Verhandelt het bedrijf aandelen?
a: ja -> ga naar vraag 2
b: nee -> ga naar vraag 3

2: Worden de aandelen binnen gesloten kring verhandeld?
a: ja -> besloten vennootschap
b: nee -> naamloos vennootschap

3: Staat er 1 persoon aan het hoofd?
a: ja -> eenmanszaak
b: nee -> vennootschap onder firma


Aan iedereen die dit leest: voel je alsjeblieft vrij om me te verbeteren of aan te vullen. Ik heb dit de afgelopen twee jaar gehad, maar ik heb er niks meer mee gedaan, dus mijn kennis kan weg zijn geebt.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 20:18
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 24-03-2003 @ 16:41:
Stel eerst specifieke vragen. De balans en de eenmanszaak zijn aspecten van M&O die niet zo een-twee-drie uit te leggen zijn. We willen je graag helpen, maar de gevraagde informatie is ons een beetje te veel. Niettemin zal ik ff kijken wat ik nog van mijn M&O op kan diepen (alleen eenmanszaak, bij de balans maak ik vast fouten):

Kenmerken van de eenmanszaak:
* Een persoon staat aan het hoofd van de eenmanszaak. Er kunnen miljarden mensen werken, maar 1 persoon staat aan het hoofd.
* Die persoon is dan ook als enige aansprakelijk voor het financiele welzijn van het bedrijf. Mocht het bedrijf failliet gaan, dan kan alleen hij financieel aansprakelijk worden gesteld. Dat wil zeggen dat het geld voor de sanering van het bedrijf van heyt hoofd moet komen. Hij/zij moet dus indien nodig zijn/haar persoonlijke bezittingen aanspreken. In het ergste geval is diegene dan alles kwijt wat hij/zij bezit. Je kunt ook zeggen: een eenmanszaak is geen rechtspersoon.
* Een eenmanszaak handelt niet in aandelen.

Helaas ga je hier al de fout in... . Als je namelijk in gemeenschap van goederen getrouwd bent is je partner ook aansprakelijk.

Citaat:
Verschillen tussen de eenmanszaak en andere bedrijfsvormen:
Vennootschap onder firma: heeft meerdere personen aan het hoofd die allemaal geldelijk aansprakelijk zijn. Meerdere personen staan er aan het hoofd.
Helaas kunnen dit ook rechtspersonen zijn...
Citaat:
Besloten vennootschap: heeft aandelen verhandeld onder een select groepje. Die aandelen mogen alleen binnen die kring verhandeld worden. De aandeelhouders zijn niet geldelijk aansprakelijk voor het bedrijf. Let op: ook een B.V. gaat niet naar de beurs!
Wrong... aandelen mogen ook buiten de kring verhandeld worden. Maar iedereen die een aandeel heeft staat ingeschreven in het aandelenregister. En een BV gaat niet naar de beurs omdat de aandelen niet vrij verhandelbaar zijn... ze zijn namelijk aan toonder.
Citaat:
Naamloos vennootschap: gaat naar de beurs en verhandelt daar aandelen. Deze aandelen kunnen vrijelijk worden verhandeld. De aandeelhouders zijn niet geldelijk aansprakelijk.
Niet helemaal correct. Een NV mag namelijk ook aandelen hebben die niet vrij verhandelbaar zijn. Dit zijn voornamelijk prioriteits- en preferente aandelen.

Citaat:
Met welke bedrijfsvorm heb je te maken?
1: Verhandelt het bedrijf aandelen?
a: ja -> ga naar vraag 2
b: nee -> ga naar vraag 3
Niet helemaal correcte weergave. Je moet eigenlijk zeggen: Heeft het bedrijf een eigen vermogen dat opgebouwd wordt door uitgifte van aandelen. Elk bedrijf mag namelijk handelen in aandelen.
Citaat:
2: Worden de aandelen binnen gesloten kring verhandeld?
a: ja -> besloten vennootschap
b: nee -> naamloos vennootschap
Zo hierboven.
Citaat:
3: Staat er 1 persoon aan het hoofd?
a: ja -> eenmanszaak
b: nee -> vennootschap onder firma
Een BV kan ook 1 persoon aan het hoofd hebben.
Citaat:
Aan iedereen die dit leest: voel je alsjeblieft vrij om me te verbeteren of aan te vullen. Ik heb dit de afgelopen twee jaar gehad, maar ik heb er niks meer mee gedaan, dus mijn kennis kan weg zijn geebt.
Graag gedaan.
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 11:34
Verwijderd

Kijk dat bedoel ik. Doe je twee jaar lang je stinkende best om daadwerkelijk iets op te steken (al was het alleen maar voor fatsoenlijke cijfers), ben je een half jaar later alweer een heel groot deel kwijt...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 11:37
Kubstudent
Avatar van Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 25-03-2003 @ 11:34:

Kijk dat bedoel ik. Doe je twee jaar lang je stinkende best om daadwerkelijk iets op te steken (al was het alleen maar voor fatsoenlijke cijfers), ben je een half jaar later alweer een heel groot deel kwijt...
Nou vanuit het VWO leer je dat inderdaad. Maar zodra je het ondernemingsrecht gaat bekijken klopt het niet helemaal wat je allemaal leert op het VWO. Dus vandaar dat ik enkele nuances aanbracht...
__________________
Spead my words like a preacher! Cut the crap! Get the slap!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 13:57
Verwijderd
Aha, dus daat ligt het verschil misschien. Ik heb namelijk havo gedaan
(maar het ebt wel snel weg)
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 16:26
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 25-03-2003 @ 11:34:

Kijk dat bedoel ik. Doe je twee jaar lang je stinkende best om daadwerkelijk iets op te steken (al was het alleen maar voor fatsoenlijke cijfers), ben je een half jaar later alweer een heel groot deel kwijt...
Ik vond het anders helemaal niet slecht.
Alleen niet zo compleet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 17:19
Verwijderd
Thx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie m&o hellup!
sandra112
2 23-01-2008 13:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.