Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2008 / HAVO
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2008, 14:21
remlicht89
Avatar van remlicht89
remlicht89 is offline
Door de cijfers die ik op het moment heb ben ik erg bang dat ik niet ga slagen (ben vast niet de enige).
Omdat ik in 4 havo ben blijven zitten mag ik niet op mijn school blijven.

Nou vroeg ik mij af of het mogelijk was om alleen de vakken die ik een onvoldoende heb te gaan studeren, op roc ofzo.
Als iemand hier ervaring mee heeft zou ik het graag horen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2008, 15:27
Verwijderd
superrrrrrrrrrr hard leren!
en volgens mij kun je als je in havo 4 zit altijd naar een roc (mbo) of idd die vakken halen op een vavo (volwassenonderwijs)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 21:09
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik ben van 4 VWO naar 4 Havo gegaan en vervolgens voor mijn examens gezakt (het klinkt allemaal een stuk minder gemotiveerd dan ik in werkelijkheid was). Ik heb nooit gehoord dat ik niet terug mocht komen? Mijn middelbare school verzocht me juist dringend het jaar overnieuw te doen.

Dat wilde ik niet, want ik had maar twee vakken een 5. Bij mij in de stad zit een ROC en daar heb ik volwassenonderwijs gedaan voor die twee vakken. Later zijn de voldoendes als deelcertificaten uitgegeven en netjes aan mijn diploma toegevoegd.

Je moet wel 18 zijn om naar vavo te kunnen, maar aan je naam te zien denk ik dat dat wel lukt dus. Anders krijg je een toelatingstest.

Toch adviseer ik je enorm je best te doen en te slagen. Het is echt het leukst wat je kan overkomen, voor mij was het een bijzonder vervelende vakantie die volgde. Niets beter dan een diploma hebben en geen jaar te 'verliezen'.

Maar anders maakt dat ene jaartje ook niet zoveel uit. Intussen ben ik vierdejaars HBO en heb ik niet het idee meer dat ik twee jaar extra heb gedaan.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 12:13
heggggje
heggggje is offline
Je mag het wel overdoen als je bent gezakt, ookal ben je in de 4e blijven zitten.
Het is ook mogelijk dat je door je school uitgeleend wordt, ga je naar de vavo, maar staat wel op je oude school ingeschreven, dat maakt het mogelijk voor mensen die jonger dan 18 jaar zijn ook naar vavo te gaan en deel certificaten te behalen.

Zelf zit ik ook op de vavo. Het is meer een soort zelfstudie, verwacht niet teveel hulp bij huiswerk enzo. verder is het wel fijn, je kan certificaten behalen en zo je eigen tempo bepalen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 00:08
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Het is inderdaad heel veel zelfstudie. Ik plande er genoeg tijd voor in en dan waren deze vakken goed te halen. Op zich had ik per vak wel aardig wat lesuur, maar doordat het (in mijn geval) havo 4 + havo 5 samen was, ligt er veel verantwoordelijkheid bij jezelf.

In ieder geval werd ik op het ROC erg volwassen behandeld en kun je dus prima je eigen tempo bepalen, ja.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 20:10
remlicht89
Avatar van remlicht89
remlicht89 is offline
Ik ben inderdaad 18, dus vavo is verder geen probleem.

Hoe lang duurt het om een vak te halen? Of ligt dat helemaal aan je eigen planning en hoe snel je het snapt?
Verder lijkt de zelfstandigheid en de manier van behandelen me ook meteen een goede stap naar het hbo...

Natuurlijk ga ik nogsteeds gewoon voor de 'normale' weg van het havo diploma halen, maar toch is het handig om van te voren al genoeg info te hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2008, 09:52
Verwijderd
ik zou zeggen: zoek een vavo op bij je in de buurt
Met citaat reageren
Oud 15-04-2008, 11:11
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Ik ben van 4 VWO naar 4 Havo gegaan en vervolgens voor mijn examens gezakt (het klinkt allemaal een stuk minder gemotiveerd dan ik in werkelijkheid was). Ik heb nooit gehoord dat ik niet terug mocht komen? Mijn middelbare school verzocht me juist dringend het jaar overnieuw te doen.
Het probleem met 5 Havo is dat als je blijf zitten in de nieuwe tweede fase terecht komt. Daarom mag je op veel scholen dit jaar niet zakken op de Havo. Het is eigenlijk raar want volgend jaar kan je nog gewoon examen doen volgens de oude regeling, mocht je dit jaar zakken. Vaak ziet de school dit niet zitten en dan kan je vavo gaan doen.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 15-04-2008, 20:59
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Het probleem met 5 Havo is dat als je blijf zitten in de nieuwe tweede fase terecht komt. Daarom mag je op veel scholen dit jaar niet zakken op de Havo. Het is eigenlijk raar want volgend jaar kan je nog gewoon examen doen volgens de oude regeling, mocht je dit jaar zakken. Vaak ziet de school dit niet zitten en dan kan je vavo gaan doen.
Ohh, zit het zo. Ik wist niet eens dat er een nieuwe tweede fase kwam. (En als 'ie beter is dan de huidige zou ik zeggen: eindelijk!)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2008, 21:02
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik ben inderdaad 18, dus vavo is verder geen probleem.

Hoe lang duurt het om een vak te halen? Of ligt dat helemaal aan je eigen planning en hoe snel je het snapt?
Verder lijkt de zelfstandigheid en de manier van behandelen me ook meteen een goede stap naar het hbo...

Natuurlijk ga ik nogsteeds gewoon voor de 'normale' weg van het havo diploma halen, maar toch is het handig om van te voren al genoeg info te hebben.
Er zit nog een behoorlijk verschil tussen Vavo en HBO, maar ik vond de grotere zelfstandigheid wel lekker en dat komt inderdaad meer neer op het HBO (hoewel ik daar ook nog steeds verplichte vakken heb..).

Bij mij was het de stof van havo 4 en havo 5 in één jaar. Dus per vak behandel je twee jaar leerstof. Je hebt eigenlijk de helft zoveel tijd, kun je stellen. Ik weet niet of dat bij andere ROC's ook zo gaat, maar het lijkt me gebruikelijk. Bij mij mocht je vertragen, want echt sprake van blijven zitten was er niet. Sommigen besloten een aantal vakken een ander jaar weer op te pakken om de last wat te verlichten.
Ik had maar twee vakken (Wiskunde A1,2 en Economie 1,2), dus dat is met een jaartje best te doen.

Als je denkt te zakken, probeer dan toch zoveel mogelijk vakken af te ronden. Dat scheelt je echt redelijk werkdruk voor de Vavo.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2008, 23:43
remlicht89
Avatar van remlicht89
remlicht89 is offline
Het zal bij mij vooral om natuurkunde en scheikunde gaan (beetje verkeerde profielkeuze ).

Maar het is dus niet zo dat, omdat het maar twee vakken zijn, dit in een kwartaal te doen is. Want dan zou ik gewoon in Februari naar een HBO kunnen gaan en verlies ik niet al teveel tijd.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2008, 18:07
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Het zal bij mij vooral om natuurkunde en scheikunde gaan (beetje verkeerde profielkeuze ).

Maar het is dus niet zo dat, omdat het maar twee vakken zijn, dit in een kwartaal te doen is. Want dan zou ik gewoon in Februari naar een HBO kunnen gaan en verlies ik niet al teveel tijd.
Volgens mij moet je gewoon een vol jaar 's avonds af en toe naar school om die vakken helemaal opnieuw te doen voor h5. Als je naar roc gaat. Niet in een kwartaal denk ik. Maar misschien zijn er (dure) alternatieven?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 18:56
TommY_
TommY_ is offline
deelcertificaten
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 20:23
nanathenai
nanathenai is offline
hoi remlicht

ik ben ook in dezelfde situatie beland vorig jaar. Ik ben gezakt. ik heb VAVO gedaan, maar tevens ook aangemeld voor Alvast Studeren. Een studietraject waar je voorwaardelijk aangenomen wor op HBO, mits je hoogstens 2 gezakte vakken hebt. Je krijgt vrijstellingen voor je HBO vakken, mocht je de vereiste 40 studiepunten voor je vervolgopleiding niet halen dan mag je gewoon doorgaan met je opleiding. Het kost alleen 1500 euro, je betaalt schoolgeld voor HBO. Voor verdere info http://www.zadkine.nl/smartsite15445.html

ps niet alleen Zadkine doet eraan, andere scholen ook.
__________________
laat maar
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 08:24
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@dark*dizzie*: Bij ons heeft dat niet met die nieuwe tweede fase te maken, maar met dat je gewoon niet twee keer achter elkaar mag blijven zitten. Ik ben in VWO5 blijven zitten en móet dus mijn examen halen, of ik mag niet meer op mijn eigen school terug komen. Ook al ben ik erg gemotiveerd, wat zo is. Ze houden zich gewoon aan de (school)regels.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 17:20
Verwijderd
Citaat:
@dark*dizzie*: Bij ons heeft dat niet met die nieuwe tweede fase te maken, maar met dat je gewoon niet twee keer achter elkaar mag blijven zitten. Ik ben in VWO5 blijven zitten en móet dus mijn examen halen, of ik mag niet meer op mijn eigen school terug komen. Ook al ben ik erg gemotiveerd, wat zo is. Ze houden zich gewoon aan de (school)regels.
Op mijn school hield 'twee keer achter elkaar blijven zitten' in dat je bv. in 5 vwo bleef zitten en vervolgens het wéér niet haalde, bij ons mocht je wel blijven zitten in 5 vwo, vervolgens het jaar wél halen, dus naar 6 vwo en daar mocht je gewoon weer zakken, om het jaar erop wel te slagen (twee keer zakken = naar een andere school).
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 12:46
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@ Andijvie: dat mag bij ons dus niet. Twee keer achter elkaar blijven zitten betekent in de vijfde en de zesde (bijvoorbeeld), ook als je het de tweede keer vijfde wél hebt gehaald (zoals in mijn geval).
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 09:23
miepje53
miepje53 is offline
Citaat:
@ Andijvie: dat mag bij ons dus niet. Twee keer achter elkaar blijven zitten betekent in de vijfde en de zesde (bijvoorbeeld), ook als je het de tweede keer vijfde wél hebt gehaald (zoals in mijn geval).
Als het goed is mag dat nergens en gewoon bepaald door de regering maar dit geld niet voor je eindexamen. Als je daarmee zakt of je nou wel of niet bnt blijven zitten het jaar ervoor heb je recht om dat op dezelfde school over te doen. Vaak willen scholen dit niet ; bij ons wegens dalend slagingspercentage. of idd vanwege nieuwe 2e fase.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-05-2008, 15:29
benzonitos
benzonitos is offline
ik kom van mbo... maar ging vavo (sprint-havo, 4e en 5e klas in 1 examenjaar) doen. heb het in het 1e jaar niet gehaald.. maar ik doe het nu voor de 2e keer, en ik moet zeggen; ik heb nog nooit zo'n relaxed schooljaartje gehad. de vakken die ik vorig jaar al heb gehaald hoef ik niet meer te doen.. dus bleef een handjevol vakken nog over waar ik wél naartoe moest en uiteraard ook moet halen. maar goed al met al heb ik veel vrijetijd gehad.. en dat was gewoon super. wel slaag ik nu met de hakken over de sloot omdat mijn instelling dramatisch is. maar iedereen die gewoon leert voor tentamens en examens met een beetje verstand kan het gewoon goed halen!

dus weest niet bang als je je havo-examen niet haalt.., je krijgt er een SUPERrelaxed jaartje voor terug!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Rijles- en Rijbewijstopic #16!
KIET
313 13-01-2012 19:31
Algemene schoolzaken Help me! Ik ben op 1 vak gezakt! Wat moet ik doen?
wooper1992
35 29-06-2011 19:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Psychologie En wat nu?
Quiana
15 20-08-2003 09:50
Algemene schoolzaken wat nu (VWO gezakt)
Duplo
38 22-07-2003 10:40
Eindexamens 2003 alsnog gezakt...wat nu
youri
3 25-06-2003 15:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:34.