Oud 01-02-2014, 00:14
Undit
Undit is offline
Hallo!

Ik ben een jongen van bijna 19 jaar. Ik heb een vriendin en een zoontje van bijna een jaar.
Nu ik mijn rijbewijs over 2.5 week (waarschijnlijk) haal wil ik een auto kopen.

Verder ben ik dan op zoek naar een niet al te dure 5 deurs auto die niet al te duur is in de maand en zuinig is.

Welke automerken zijn redelijk goed en betrouwbaar?

Waar moet ik op letten als ik een auto koop?

Groet
Undit.

Laatst gewijzigd op 01-02-2014 om 00:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2014, 00:21
Verwijderd
Nissan gaat heel lang mee in onderhoud en in levensjaren,
als je een nieuwe auto koopt kun je bijvoorbeeld letten of de banden nog goed zijn, of de auto nooit schade heeft gehad, dit kun je controleren of alle kieren in de auto even groot zijn, controleer de onderhoudshistory, en kijk verders of er niets aan de onderkant van de auto kapot is, bijvoorbeeld verroeste dorpels, of een kapotte uitlaat.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2014, 00:31
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
-> verkeer & vervoer
__________________
Lophophanes cristatus
Met citaat reageren
Oud 01-02-2014, 00:48
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Japanse fabrikanten scoren qua betrouwbaarheid het beste (Honda, Toyota, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Suzuki) en hebben allemaal wel modellen in het A-, B- of C-segment

Over wat voor budget hebben we het? En zijn er verdere eisen, bijvoorbeeld qua opties?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2014, 01:05
Undit
Undit is offline
Max 2000 euro.
Uh. Ja de standaard dingen zoals sb, airbags.
Gewoon een leuk klein veilige auto.

Misschien toevoeging:
Moet er ook mee naar school dus ook op de snelweg.

Laatst gewijzigd op 01-02-2014 om 01:21.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2014, 01:59
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Met het oog op een kind en dus eventuele meuk die je mee moet nemen, is een Suzuki Baleno estate wellicht iets. Vrij ruime stationwagon met betrekkelijk laag gewicht en er zijn GTX-exemplaren met redelijk wat luxe (airbags, cv, stuurbekrachtiging en airco en ABS als opties). Een zwaktepunt van de auto is een probleem met de bouten van de versnellingsbak, dit merk je als de auto uit de versnelling gaat springen (vooral 2 en 5) - maar ze gaan doorgaans moeiteloos 2 ton mee voordat dit voorkomt.

Iets kleiner van dezelfde fabrikant, en redelijk geroemd om z'n zuinigheid, is de Swift. Model vanaf ik geloof zo'n beetje 1998 is een stuk roestbestendiger dan ervoor. Ze zijn er wel als 5-deurs (met airbags), is een kwestie van een beetje beter zoeken.

Daihatsu (onderdeel van Toyota) maakt ook veel kleine, zuinige autootjes. Mijn broertje heeft met tevredenheid in een Hyundai Excel rondgereden, ook betrekkelijk ruim, licht en zuinig.

Hoe dan ook; let bij elke auto op een paar vaste dingen, en neem bij voorkeur iemand mee die er wat verstand van heeft. Onderhoudshistorie is mooi meegenomen, maar in deze prijsklasse vaak niet of niet meer volledig aanwezig. Vraag wel naar het onderhoudsverleden en of de auto bijv. schade heeft gehad (let ook op kleurverschil in de lak en of de naden gelijk lopen). In deze prijsklasse kan je net zo goed bij een particulier kopen, die weten vaak meer van het recente verleden van de auto en gedaan onderhoud. Denk ook aan het vragen om de distributieriem; als hij die heeft moet hij om de zoveel tijd of kilometer vervangen worden, dus controleer of dat gedaan is (wil nog wel eens vermeld staan ergens op de motor of op een stickertje wanneer die vervangen is). Dit is een duur stukje onderhoud en als het niet gedaan wordt kan je hele motor in de soep lopen wanneer die riem knapt.
Let op de staat van de banden; niet uitgedroogd, voldoende profiel, en ze mogen niet schuin afgesleten zijn. Let op de algemene staat van de auto; veel deuken/krassen kan duiden op achteloos rijgedrag. Kijk onder de auto naar roest (uitlaat - als die goed lek is hoor je dat wel door extra geronk) en controleer de bodem/dorpels. Onder de motorkap mogen geen sporen van lekkage zijn - koelvloeistof moet op niveau zijn en geen sporen van olie bevatten, witte korrelige aanslag kan duiden op lekkage, als de radiateur wit of groen is uitgeslagen is die ook niet jofel meer. Loop alle slangen bij langs. Controleer het oliepeil en kijk ook onder de olievuldop, daar mag niet (veel) witte 'mayonaise'/aanslag zitten.
Start de auto bij voorkeur met een koude motor. Let op de rook die uit de uitlaat komt. Witte 'stoom' is niet erg, condens dat vanzelf wel oplost, maar echt aanhoudende dikke witte rook is niet goed want dan verstookt hij koelwater. Blauwe rook ook niet, dan is hij olie aan het verbranden.
Let bij het rijden erop dat de auto recht stuurt en niet opzij trekt. Vibraties in het stuur is vaak een kwestie van banden balanceren.
Zorg dat je alle versnellingen bij langs gaat en bij voorkeur ook even wat snelweg meepakt. Let goed op of de motor soepel loopt, de bak goed schakelt en let op rammeltjes/bijgeluiden (radio dus uit). Als de motor bij het schakelen of plots gas geven veel te hoog in de toeren schiet is de koppeling versleten. Gerommel/getik/geknak in de bochten is een homokineet/aandrijfas die aan zijn eind loopt. Bij het remmen (even stevig remmen als het kan) moet de auto recht remmen en niet afwijken. Bij terugkomst nog een keer onder de kap kijken of alles er nog steeds normaal uit ziet.

Als 2000 je absolute maximum is, zou ik eigenlijk tot 1500 kijken en nog eens 500 achterwege houden voor achterstallig onderhoud. Welke auto je ook koopt, in deze prijsklasse is het een oude auto met voldoende ervaring en die gaan vaak wel met een reden weg. Zorg dus dat je een buffer hebt. Succes
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2014, 09:51
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Mooi stuk kiet!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Een auto kopen, wat komt er allemaal bij kijken?
Daantje_0705
19 17-01-2013 16:45
Verkeer & Vervoer Eerste auto kopen
Mali
5 20-04-2012 16:22
Verkeer & Vervoer Auto kopen: nieuw of tweedehands
Verwijderd
110 29-08-2010 17:05
Werk, Geld & Recht Ik wil een auto kopen... Van welk geld?
Detre
2 31-03-2010 15:36
Verkeer & Vervoer Goedkope auto kopen
Myuki
54 20-09-2009 13:53
Werk, Geld & Recht Auto kopen?
gewoonmax
52 17-06-2006 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.