Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2003, 09:35
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef op 16-07-2003 @ 02:54:
Yah, mee eens da's wel fijn. Dat is soms een probleem. Kerkrade *kuch* *kuch* ga er niet boodschappen doen...
'Choeiemčddach dames en hčre, oveg ānkele ogenblākken nadege wč station Kechkrade Cāntrum'

Lāmbārgs OMFG
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2003, 09:43
Verwijderd
ich kal auch plat thoes!!

(ik praat ook plat thuis)

ook met mijn vrienden en op school enzo
ik woon namelijk in limburg
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 10:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-07-2003 @ 10:35:
'Choeiemčddach dames en hčre, oveg ānkele ogenblākken nadege wč station Kechkrade Cāntrum'

Lāmbārgs OMFG
Zuid-Limburgs is echt onverstaanbaar trouwens. In dorpjes als St. Geertruid bijv.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 12:09
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Vraag me af waarom nou juist dat dorpje als voorbeeld nemen en geen ander dorpje in de buurt
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 12:23
Angie_
Avatar van Angie_
Angie_ is offline
uuhm ja ik praat doorgaans vrij utrechts. Ik heb op spraakles gezeten daarvoor
maar het mocht niet baten.


verder probeer ik wel altijd zo net mogelijk te praten maar dat lukt niet altijd

eens een utrechter altijd een utrechter
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 12:36
Wicked Witch
Avatar van Wicked Witch
Wicked Witch is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 10-07-2003 @ 23:20:
Ik praat altijd thuis limburgs, en tegen vrienden die limburgs praten ook.. er is ook niets mis met dialecten, zolang mensen ook goed abn kunnen spreken..
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 12:41
~Sjeherazade~
Avatar van ~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
amme nui tuupe tegoare kč klapp'n euvr ons dialect, tons zoet schuun zaan. Kč just een talure saloh heten mee aa, dus iest efkes op m'n effen geroaken, kmoe zeihen 't was etelijk. Sebiet no 't schijtkot teus. En tons misschienst nog een doefke doen.

Nondedjie, t ben mijnen droad kwijt, zet ier nui lek een dwoazekonte te dutsen. Klig ier duppelthuupe van 't lach'n.
Veudak een doeffinge krijg van ulder: 't amusement & saluut.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 12:43
~Sjeherazade~
Avatar van ~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
btw zo spreek ik niet, zo spreekt de gemiddelde grootmoe hier.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 14:07
Verwijderd
Soowdejuu ik was gisteren en eergisteren in Belgie, wat spreken daar veel mensen Frans zeg.

Ik sliep bij de oma van een vriendin van me (woont in Tielt), die spreekt wel Vlaams maar het is nog lastig te verstaan
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 14:14
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 16-07-2003 @ 11:54:
Zuid-Limburgs is echt onverstaanbaar trouwens. In dorpjes als St. Geertruid bijv.
Gehuchtjes.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 14:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-07-2003 @ 10:35:
'Choeiemčddach dames en hčre, oveg ānkele ogenblākken nadege wč station Kechkrade Cāntrum'

Lāmbārgs OMFG
super , het klopt precies Dat is btw mijnstreek-oost limburgs.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 14:24
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
ik ken af en toe heel plat r'dams lullen, maar over het algemeen valt 't wel mee geloof ik. (je hoort wel dat ik uit R'dam kom, maar ik lul niet super plat verder.)
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 20:54
Verwijderd
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 16-07-2003 @ 15:14:
Gehuchtjes.
Wat jij wil.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 21:05
Embraced Pale Death
Avatar van Embraced Pale Death
Embraced Pale Death is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef op 16-07-2003 @ 13:41:
amme nui tuupe tegoare kč klapp'n euvr ons dialect, tons zoet schuun zaan. Kč just een talure saloh heten mee aa, dus iest efkes op m'n effen geroaken, kmoe zeihen 't was etelijk. Sebiet no 't schijtkot teus. En tons misschienst nog een doefke doen.

Nondedjie, t ben mijnen droad kwijt, zet ier nui lek een dwoazekonte te dutsen. Klig ier duppelthuupe van 't lach'n.
Veudak een doeffinge krijg van ulder: 't amusement & saluut.
Ik ben fan


Ik praat vaak op mn werk plat utrechs of amsterdams
als ik er zin in heb

"Daas daan aagt eurotjis en aagtentaagtig cent, mevrouwtjčč"

Moar daas heul aafhaankluk vaan de soci-ale omgeving woar ik mij in bevind, woar?

En af en toe komt er een schaags/westfries accent bij me naar boven.

"Dat heeft t dan over zulks... skattig..."

maar meestal ben ik een ABNnertje
__________________
the wheel is spinning, but the hamster's dead
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Embraced Pale Death schreef op 16-07-2003 @ 22:05:
Ik praat vaak op mn werk plat utrechs of amsterdams
als ik er zin in heb
Als je in Utrecht veel met je handen beweegt als je praat vragen ze of je een Amsterdammer bent
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 21:11
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Black Reina schreef op 15-07-2003 @ 22:10:
ik stoor me er niet aan, ik heb zelf ook een beetje een accent, zeggen ze tenminste (drents), af en toe praat ik heel erg plat, maar das meestal met mn oma, die niet fatsoenlijk nederlands kan
maar dat accent van jou valt heel erg mee, wil je wel eens echt plat horen spreken
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 21:13
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Wersjijnlek heet gein inkel stad in eus land 'n dialek wat nog zoe vitaol is en zoe väöl prestiesj heet es Mestreech.
Mestreechs weurt nog door hiel väöl Mestreechtenere gesproke, die allemaol eve gruuts op hun moojertaol zien.
Euver 't Mestreechs is in de loup vaan d'n tied hiel väöl gesjreve, meh, mčt oetzundering vaan d'n Diksjenaer vaan Endepols, zien die besjrijvinge nogal fragmentarisch. Dit book pretendeert neet volledeg te zien, meh't is wel de mies oetveurige besjrijving die tot noe touw vaan 't Mestreechs is gemaak.
Mestreechs. Eus Moojertaol is op de ierste plaots bestump veur de Mestreechtenere die Mestreechs spreke en die mier euver hun dialek wčlle wete. 't Is bedoeld es 'opzeukbook', boe geïnteresseerde lezers 'n antwoord vinde op de vraog 'Wie zit dat ouch alweer in 't Mestreechs?'. 't Book is gesjreve in 'ne stijl dee veur ederein begriepelek is. Allewel 't gesjreve is in 't Mestreechs, moot 't ouch veur neet-Mestreechtenere neet lesteg zien um d'n teks te begriepe: bekans alle veurbeelde vaan Mestreechse wäörd en zinne zien in 't Nederlands vertaold.

stukje op een site, kon het zelf niet zo snel bedenken
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 21:46
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Embraced Pale Death schreef op 16-07-2003 @ 22:05:
Ik ben fan


Ik praat vaak op mn werk plat utrechs of amsterdams
als ik er zin in heb

"Daas daan aagt eurotjis en aagtentaagtig cent, mevrouwtjčč"

Moar daas heul aafhaankluk vaan de soci-ale omgeving woar ik mij in bevind, woar?

En af en toe komt er een schaags/westfries accent bij me naar boven.

"Dat heeft t dan over zulks... skattig..."

maar meestal ben ik een ABNnertje
Mja, ik ook op mijn werk, maar dan omdat mijn collega's nogal..mja...blaat..zijn

Dan ga je automatisch plat Arnhems met ze mee lullen.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 18:35
blackcamel
Avatar van blackcamel
blackcamel is offline
ermelo (horst) ist ook zo...ik vind ut wel relax om met vrienden plat te praten......beetje nostalgisch vind ik ut wel
__________________
Wie het lauwe niet eert, is het koude niet weerd.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 18:36
Verwijderd
Ik vind echt plat praten altijd heel kansloos overkomen
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 18:52
Ireentje
Avatar van Ireentje
Ireentje is offline
Miech moak ut neet geer viel oet of eemaand plat proat. Iech kin ut wol verstoan en oach wel schrieve, mer iech vink neet dat un dialec als unne toal mot worde besjouwt.

Hoiiuhh

@ nare man
En veur noare maan, dat kin hiel versjillend zien heur. De hubst mense en de hubst mense neet?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 19:26
melkpakje
Avatar van melkpakje
melkpakje is offline
Wat maakt het nou uit dat je plat praat of een ander accent hebt. Je komt er nou eenmaal vandaan, daar kun je verder zelf ook weinig aan doen. En mensen die plat praten kunnen ook heus wel "gewoon nederlands"
__________________
that's right Ima get medieval on your ass
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 19:55
Firefly182
Avatar van Firefly182
Firefly182 is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-07-2003 @ 19:36:
Ik vind echt plat praten altijd heel kansloos overkomen
mee eens, als iemand tegen me aanlult en ik versta er geen reet van dan heb ik niet een al te hoge dunk van diegene.
__________________
Eervolle vermeldingen:Mennuz, GluipigeBever, Dr.Zoidberg, GodSaveTheQueen, Master HJ, M@rco, Sovreze en Wasbeermeneer!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 20:39
Verwijderd
Kijk, het is logisch dat als je je hele leven in hetzelfde boerendorp hebt gewoond en nooit buiten de gemeentegrenzen bent geweest en het nog hebt over noar d'n groote stad goan alsof het een heel avontuur is, dat je dan plat praat. Dat maakt me ook niets uit.

Wat ik wél vervelend vind, zijn mensen die geen normaal Nederlands kunnen praten, of die weigeren in hun eigen woonplaats normaal Nederlands te praten. De moderne maatschappij is veel mobieler, door openbaar vervoer en auto's kun je binnen korte tijd overal komen. Bedrijven wisselen werknemers uit tussen verschillende vestigingen. Men komt veel vaker in aanraking met mensen van ver weg. In zo'n geval is het simpelweg asociaal als je weigert Nederlands te praten of dat niet kunt.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 20:12
kraagje
kraagje is offline
ik woonde eerst in de buurt van Noordwijk(aan zee) en leiden
en ben een paar jaar gelden naar Breda verhuist. Werd er aan me gevraag of me pa miljardair was ofzo omdat ik zo "bekakt" praatte zeg hallo wie praat er nou met een accent. Mn Rrr en mn GEEEE zijn wel wat gesleten maar ze zijn er nog steeds, nou vind ik dat er in Breda nog wel "netjes brabants" gesproken wordt maar dan moet je niet al die boeren horen uit die dorpen er om heen..

verder stoor ik me nog steeds er heel er aan als mensen bijv zeggen ik heb geen geld bij.. (ME!!!!) dat me vergeten ze dat staat zoooooooo lomp

of DOE jij eventjes afrekenen het is toch gewoon REKEN ff af en DOE ff maar goed. Ik wordt nog steeds geimiteerd en het boeit me geen reet!! ik ben trotst op mn rrr en mn geee en op mn kennis van de nederlandse taal!!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 06:49
Verwijderd
mensen geloven nooit dat ik uit asmsterdam kom omdat ik neit plat praat, sommige mensen hebben toch een beetje een verkeerd beeld van amsterdam, en nee er zijn hier niet alleen maar coffeeshops, er zijn ook hoeren!!!!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 19:24
Black Reina
Avatar van Black Reina
Black Reina is offline
Citaat:
]{ing schreef op 16-07-2003 @ 22:11:
maar dat accent van jou valt heel erg mee, wil je wel eens echt plat horen spreken
mwhar
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 10:33
Verwijderd
Citaat:
Wim Wok schreef op 22-07-2003 @ 07:49:
mensen geloven nooit dat ik uit asmsterdam kom omdat ik neit plat praat, sommige mensen hebben toch een beetje een verkeerd beeld van amsterdam, en nee er zijn hier niet alleen maar coffeeshops, er zijn ook hoeren!!!!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 01:34
debieltje nr 1
debieltje nr 1 is offline
'k peizn da z'in Bruhhe platter klappen of do bie junder wi...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 12:50
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Dat boerse accent werkt echt zwaaaaaaaaar op m'n zenuwen!

Een beetje Rotterdams is niet erg, zo schijn ik zelf ook te praten , maar wel met mate.

Echt alleen al van zo'n zachte gggg krijg ik rillingen en wurgneigingen
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 13:40
Pharmacon
Avatar van Pharmacon
Pharmacon is offline
Ik waardeer het limburgs wel, en ik kan zelfs al rdelijk zuid-limbrugs verstaan....jaja

hendig vet
__________________
" watch your eyeballs tuup"
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 13:57
erwtje
Avatar van erwtje
erwtje is offline
er gaat niets boven het gronings!!!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 14:02
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
PHaRMaCoN schreef op 24-07-2003 @ 14:40:
Ik waardeer het limburgs wel, en ik kan zelfs al rdelijk zuid-limbrugs verstaan....jaja

hendig vet
neet normaal maan
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 16:52
Kadaffi
Kadaffi is offline
Ik ben blij dat ik ABN spreek.

Je kunt bij mij wel horen dat ik uit Haarlem kom maar das niet erg. Bovendien is het Haarlems niet zo heel erg afwijkend van ABN.

Het idee dat iedereen ABN moet spreken is volstrekt achterhaald. ABN bestaat niet. In de 19e eeuw heeft de overheid bedacht dat er een standaardtaal moest komen, en daarvoor kozen ze het dialect (jazeker) dat ten zuiden van Haarlem gesproken werd (Heemstede etc). Puur toeval.

ABN is alleen om met mensen uit andere gebieden te communiceren. Het is niet meer dan beleefdheid om tegen iemand die jouw dialect niet spreekt ABN te praten.

En laat dat nou meestal het probleem zijn....
__________________
"No comment, I denie that!"
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 17:23
Catootjuh
Avatar van Catootjuh
Catootjuh is offline
Ghečn zjeeuwen opt forum? En tis zwoon sgwoon dialect. Kant aljčn nie goed opschruhven. Moar kant wel goe spreekn.
Moe soms echt omschakeln alsk dan wčer thuus bin. De njeele familie proat zjeeuws. Aljeen wudder woanen in brabant.

Maar, buitenshuis praat ik altijd keurig abn
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 17:27
Verwijderd
Citaat:
PHaRMaCoN schreef op 24-07-2003 @ 14:40:
Ik waardeer het limburgs wel, en ik kan zelfs al rdelijk zuid-limbrugs verstaan....jaja

hendig vet
haha wat een indoctrinatie
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 17:48
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-07-2003 @ 10:35:
'Choeiemčddach dames en hčre, oveg ānkele ogenblākken nadege wč station Kechkrade Cāntrum'

Lāmbārgs OMFG
Gruwels klinkt erg realties btw. Het is trouwens niet overal hetzelfde. Zo zit er ook verschil tussen Heerlen en Kerkrade en Landgraaf en Kerkrade, terwijl die gemeentes letterlijk naast elkaar liggen, aka Parkstad.

In Maastricht babbelt men ook weer anders, daar lijkt 't meer op Belgisch dan op Duits zoals in Kerkrade. Wir kunne och d'r zweienveeeeeeeeftig pakke.

En in Midden-Limburg en Noord-Limburg zoals Sittard, Venlo, Echt, Roermond, Weert en kleine plaatsjes is 't allemaal ook weer anders. Ik durf te wedden dat men bij Pebbles thuis anders proat dan dat men dat in Landgraaf/Heerlen doet.

PS: wat deed je in godesnaam in Kerkrade?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine forum.saailieren.com #434
TopDrop
500 24-11-2008 20:08
Psychologie Het Grote Lucht-je-Hart-Topic #86
Verwijderd
492 21-02-2007 20:49
Lifestyle Dialecten en accenten..
Susanne
139 09-07-2004 20:41
De Kantine Plat praten
Verwijderd
174 19-06-2003 12:00
De Kantine Manier van praten en ook typen...?
Sasbeest
41 16-07-2002 12:12
Films, TV & Radio Herman Finkers' Kalm aan en rap een beetje
Verwijderd
33 30-06-2002 15:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:05.