Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2004, 19:01
shameonme
Avatar van shameonme
shameonme is offline
Beste allemaal,

Ik zit met een probleem waar ik zelf niet meer uitkom.
Sinds 3 jaar zijn mijn ouders uit elkaar, opzich vond ik de scheiding zelf niet erg, ik zag 't aankomen; mijn ouders hebben nooit goed met elkaar kunnen omgaan.
Sinds ze gescheiden zijn, háten ze elkaar, en dit heeft geen gunstige uitwerking op mijn broertje (14) en mij.

mijn broertje woont bij mijn vader, en is om het weekend bij mijn moeder. dat gaat opzich goed.
ikzelf woon bij mijn moeder, en dit is wat lastiger. mijn moeder heeft een tijdelijke baan (36uur), en dus geen garantie op een vast inkomen. hiervoor zat ze in de bijstand, en was alles (financieel) nog veel erger. mijn vader heeft een goede baan bij de belastingdienst, en verdient bovengemiddeld.
Mijn broertje zit nog op school, en ikzelf werk 25 uur in de week in een kledingwinkel tegen een minimumloon, maar ik heb het daar erg naar m'n zin. ik ben gaan werken omdat ik heel erg veel energie in het halen van mijn havo diploma heb gestopt, en toe ben aan iets heel anders. in ieder geval een jaar; rust, geld voor een evt. rijbewijs als ik 18 ben, en ik wil ervaringen opdoen. ik ben dus niet gaan werken omdat ik het geld nodig heb, maar gewoon puur omdat het iets anders is dan school.


Nu mijn probleem; mijn ouders hebben dus continu ruzie. Over vanalles en nog wat, maar vooral over geld. want daar zijn ze allebei gek op. mijn vader heeft altijd alimentatie voor mij betaald. (mijn moeder niet voor mijn broertje, want ze had nooit een (vaste) baan. wel geeft ze mijn broertje bijvoorbeeld kleren of schoenen als hij die nodig heeft. ) maar sinds gister betaald mijn vader dus geen alimentatie meer. hij vind het niet meer nodig, omdat (volgens hem) mijn moeder geen kosten meer aan mij heeft: ik betaal mijn eigen kleding, ziektenkostenverzekering, kapper, telefoonrekening ( we hebben geen vaste telefoon ), verzorging ( haarlak, tampons etc. ), kadootjes, de fietsenmaker ( als mn fiets kapot is ). ik vind dit niet meer dan normaal, en ben het daar dus ook mee eens.

ik verdien 320 euro per maand.
met al het bovenstaande eraf hou ik gemiddeld +/- 170 euro over.
doordat mijn vader de alimentatie voor mij heeft stopgezet, wil mijn moeder dat ik kostgeld ga betalen. ( ze wil dat ik een deel mee ga betalen aan: de huur, de autoverzekering en wegenbelasting omdat ik volgens haar ook baat heb bij de auto, gas water en electriciteit, inboedelverzekering, boodschappen en ga zo maar door. dit alles zou op 117,- komen.
dat komt er dus op neer dat ik 53,- overhou van mijn eigen salaris van 320,- per maand..? dan kan ik nog beter een bijbaantje op de zaterdag nemen, en weer naar school gaan!

ik kom er op het moment niet meer uit, ik weet niet meer wie nu in zijn recht staat en wie niet.
- mag en kan mijn vader de alimentatie zomaar stopzetten, zonder concequenties?
- mag mijn moeder dan eisen dat ik kostgeld betaal? Ik heb geen idee of ik verplicht ben kostgeld te betalen, en hoeveel.


Ik hoop dat iemand mijn lange verhaal ( Sorry!) gelezen heeft, en mij uit de brand kan helpen!

alvast bedankt!
__________________
Dus...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2004, 19:20
snarl
Avatar van snarl
snarl is offline
nou, volgens mij zijn je ouders in ieder geval tot je 18e wettelijk verplicht voor je te zorgen, ook financieel dus.
__________________
■■ fuzzy logic
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 19:40
PiMpJuiCe
Avatar van PiMpJuiCe
PiMpJuiCe is offline
als het goed is zijn er afspraken gemaakt over de alimentatie en
zijn ze idd verplicht om tot je 18e alimentatie te betalen
misschien moet je aan je moeder vragen of er afspraken over zijn gemaakt, of ga ergens heen waar ze ervan af weten ( zelf geen id wat dat is, stadhuis misschien? maar iig zou ik maar goed informeren
want volgens mij kan hij dat niet maken
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 20:08
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik neem aan dat alimentatie door de rechter wordt opgelegd? In dat geval kan hij het niet zomaar stopzetten voor je 18 bent.
Wat betreft de eisen van je moeder: naast dat ik het hoogst onredelijk vind is het zo dat je moeder tot je 21e (ofzo) financieel verantwoordelijk voor je is. Daarnaast moet ze tot je 18e voor je zorgen. Dat wil niet zeggen dat zij alles voor jou MOET betalen, maar zeker niet dat ze van jou geld kan eisen. En ik weet niet wat ze wil doen als je haar eisen niet inwilligt, maar als ik het zo lees doet ze het minimale om jou te verzorgen en kan ze wettelijk gezien dus niet veel meer wegnemen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 21:10
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Toen mijn ouders gingen scheiden is er in het convenant gezet dat mijn vader tot mijn 21e een x-bedrag allimentatie zou betalen. Tot mijn 18e kreeg mijn moeder dit altijd. Na mijn 18e werd het voortaan op mijn bankrekening gestort en zo gaat het nog altijd. Dit geld helpt mij om me in me levensonderhoud te voorzien en alle kosten die ik maak (noem een verzekering, persoonlijke verzorging, kleding, school etc).

Dus jah...ik weet niet hoe het met jouw ouders is geregeld. Anders moet je eens vragen of er op het moment van de scheiding geen goede afspraken over zijn gemaakt ofzo.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 22:11
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
aardige moeder... ,mja als ze in geld nood is, is het denk ik wel normaal dat je zelf gewoon even helpt met kleine dingetjes denk ik zo. lastig...
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 01:53
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
alimentatie kan niet zomaar worden stopgezet! elke rechter zal jou gelijk geven hoor,probeer eens met je vader er over te praten ...
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 07:06
Verwijderd
Tja, als ik heel eerlijk ben is het wel logisch. Waarom moet je vader betalen terwijl jij een jaartje niks doet/werkt. (en hoe lang moet je vader dan betalen)

Wat verwacht je dan? Volgens mij kan je wel aan je vader duidelijk maken dat dat kostgeld wel van zijn kant moet komen. Deze 'kosten' heeft je moeder gewoon en zou ze zonder jou niet, of in mindere mate. Ik zou mijn vader gewoon vragen wat voor nut het heeft om zo gierig te zijn? Die 150 euro per maand is voor hem bijna niks, terwijl het voor jou een heel groot deel van je salaris is. (ik zou wel een loonsverhoging vragen als je er wat langer werkt... dit is een beetje erg weinig)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 07:07
Verwijderd
Misschien is het handig om je vader uit te leggen dat hij niet je moeder hiermee treft maar vooral jou.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 12:30
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
De meestverdienende van de 2 (in de meeste gevallen en ook in jouw geval) betaald alimentatie voor zijn/haar ex-partner en de eventuele kinderen tot ze 18 zijn.
Je moeder hoeft dus sowieso geen alimentatie voor je broertje te betalen, je vader wel aan jou.
Of hij ook voor je moeder moet betalen hangt af van hoeveel ze per maand verdiend, als dat meer dan een bepaald bedrag is heeft ze geen recht op alimentatie van je vader.

Tot je 18e heb je recht op alimentatie zolang je niet officieel samenwoont, tot je 21e heb je recht op een bijdrage in je levensonderhoud (de dingen die jij noemt), je ouders zijn je dit verplicht maar wanneer je 18+ bent is dit geen wettelijk bedrag maar een bedrag wat afgesproken is door je ouders.

Je vader mag dus zolang jij geen 18 bent de alimentatie niet stopzetten Al weet ik niet precies hoe dit is als je minderjarig bent en werkt, maar volgens mij hetzelfde.
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 20:24
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Alex schreef op 16-12-2004 @ 08:06 :
Tja, als ik heel eerlijk ben is het wel logisch. Waarom moet je vader betalen terwijl jij een jaartje niks doet/werkt.
Omdat hij die ene keer zo lekker geneukt heeft (in andere woorden: met ouderschap heb je ook bepaalde verplichtingen, ongeacht de prestaties van het kind).
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 20:57
shameonme
Avatar van shameonme
shameonme is offline
Bedankt voor al jullie reacties! met mijn vader praten helpt niet, ik heb hem al duidelijk gemaakt, dat hij niet alleen mijn moeder hiermee pakt, maar vooral mij, maar dat kan hem schijnbaar niet veel schelen. ik denk dat ik hierover maar eens informatie moet gaan opvragen, want met mijn ouders zelf valt niet te praten.
ik vraag me af wanneer ze gewoon eens volwassen worden, en normaal met elkaar kunnen overleggen...
__________________
Dus...
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 06:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Weet je... je gaat nu niet naar school. Je werkt 25 uur per week. Eigenlijk zou je best meer kunnen gaan werken. Want dit is eigenlijk best een luxe leventje zo. Bijna iedere volwassene werkt toch 40 uur in de week (behalve de moeders die deeltijd werken en de mensen die naar school gaan ed).

En hoe oud ben je? 17/18?

Ik weet niet precies hoe het zit. Ik dacht dat mijn vader in principe verplicht is om me tot mn 21e financieel te ondersteunen zolang ik nog naar school ga. Maar als ik nu zou stoppen met school, zou hij daarmee kunnen stoppen.

Aangezien je je havo diploma al hebt, zal je wel (bijna) 18 zijn en dit zou dus inderdaad betekenen dat je vader niet meer voor jou hoeft te betalen (je gaat tenslotte niet naar school).

En zo vreemd is het niet... Eigenlijk ben je een bijna zelfstandige vrouw die werkt en in principe zelfs op zichzelf zou kunnen gaan wonen. (als je een baan zoekt die jou als fulltimer aanziet en jou dus ook een redelijk salaris betaalt)

En trouwens: je verdient wel erg weinig. Als ik jou was zou ik ander werk zoeken
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 08:20
Verwijderd
Volgens mij is jouw vader verplicht om een X aantal jaren alimentatie te betalen, alleen kan deze stopgezet worden wanneer je moeder samen zou gaan wonen met een nieuwe vriend, dat is bij mij in het geval.
Ik zou als ik jouw was een mailtje sturen naar zo'n inlichtingendienst ofzo dan ben je er zo achter, en jouw moeder mag jouw geen kostgeld vragen omdat ze tot je 18e wettelijk verplicht is voor jouw te zorgen (OOK financieel)..
Hopelijk heb je hier iets aan...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Geld probleemje..
Swiffertje
14 02-09-2011 01:10
Werk, Geld & Recht geld probleem
plientje22
1 16-08-2011 00:27
Werk, Geld & Recht OV Studentenkaart - Probleem?!
JustM700
3 08-06-2011 22:08
Verhalen & Gedichten help me ! (serieus, kheb een probleempje)
MightyMarcel
2 22-12-2003 15:44
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap OV-kaart voor studenten dient te worden afgeschaft
Unexplained
102 29-04-2003 16:07
Liefde & Relatie Geld
Gerard SnEl
30 29-04-2003 12:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.