Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2008, 16:01
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
wat betekent hypocriet precies en waarom is dat van toepassing op een god die zelf bepaald wanneer een van zijn eigen brouwsels inzijn eigen hemel terecht komt?
Juist.
Christen geloven in een almachtige God die deze wereld en realiteit heeft geschapen. Dus ook dingen als tijd, redenatie vermogen, logica, ethiek, etc.
Je zou dan kunnen denken dat je screwed ben omdat een of ander oppermachtig wezen heeft bepaalt hoe jij zou moeten leven om later eeuwig een idyllisch leven te hebben, maar dat is maar een kant. Bij de christelijke God moet je er dus wel bij bedenken dat hij (God) iedereen de mogelijkheid geeft om dat te krijgen.

Citaat:
Een échte rechtvaardige god zou alleen interesse hebben op de wijze waarop je leeft én rekening houdt met omstandigheden waar een individueel geen of weinig invloed op heeft.

Iemand die alleen maar mensen om zich heen wil hebben die precies doen wat hij zegt en straft wanneer je eigen keuzes maakt is in mijn ogen maar een bullebak.
Daar ben ik het helemaal mee eens . Ik zelf zou ook heel moeilijk in zo'n God kunnen geloven; ik zou het in elk geval niet voor de lol doen.
De (meeste) christenen geloven (voor zover ik weet) niet zozeer in een God die oordeelt naar iemands fouten of of die persoon precies doet wat een of andere spreker/dominee zegt. Sterker nog, de regels en weten in de bijbel geven heel veel mogelijkheid om je eigen leven in te richten. Tot nu toe de meeste vrijheid die ik in een monotheïstische religie heb gezien.
Het genade concept is redelijk uniek aan het christendom. Volgens de mainstream van het christendom is het geen voorwaarde dat je perfect/heel goed leeft (wat door die omstandigheden die jij noemt idd heel moeilijk/praktisch onmogelijk is) maar simpelweg gelooft. (Gedrag wordt dan als 2e stap gezien die volgt na geloof, maar dus geen voorwaarde)

Ik moet trouwens wel toegeven dat ik zelf niet zo goed wat ik makkelijker zou vinden om te volgen: strakke, duidelijke, op één manier uit te leggen regels óf het hele genade plan.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2008, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Bij de christelijke God moet je er dus wel bij bedenken dat hij (God) iedereen de mogelijkheid geeft om dat te krijgen.
Maar welke god is de juiste. De keuze is er reuze. Met andere woorden te kleine kans dat je in het 'juiste' land in het juiste 'gezin' geboren wordt. Hoe verklaar je dat? Je gelooft heeft vaak te maken met waar je precies vandaan komt. En het aantal bekeringen is een véél kleiner percentage gelovigen. Maar goed, je gaat naar de hel als je niet in de juiste god gelooft. Ik krijg zo'n idee dat god een wetenschapper is die een aantal muizen in een labyrint laat rondrennen. De muis met het meeste geluk gaat naar de kaas.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 17:12
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
De keuze is inderdaad groot, het lijkt vaak inderdaad alleen maar afhankelijk te zijn van waar/uit wie je geboren bent.

Binnen het christendom (grootste religie ter wereld met 33%) heb je honderen dan wel duizenden verschillende dominaties. Maakt het voor "je redding" als christen uit waar je bij hoort? Al is er onderling wel zeker verschillen zegt de meerderheid niet dat 'die andere kerk' naar de hel gaan, oid. Wanneer ze dat wel zeggen vind ik ze (over het algemeen) arrogante en hypokriete christenen, maar dat terzijde.

Verder... tja, je moet er zobeetje een studie over doen om te bepalen wat 'het geloof' is (dat doe ik nu ook zobeetje, op kleinere schaal dan). Zelf vind ik argumenten als 'dit voelt beter dan dat' eigenlijk maar waardeloos als je op zoek bent naar de waarheid. Aan de andere kant zul je met moderne wetenschappelijke methoden ook niet ver komen. Wat dat betreft zou ik een meer post-moderne instelling adviseren.

Een aantal argumenten voor het christendom (vind ik) bijvoorbeeld liggen in de historie, structuur en ontstaan van de bijbel. In tegenstelling met bijvoorbeeld de koran van de Islam bestaat de bijbel uit meerdere (66) boeken en heeft het een heleboel verschillende schrijvers (30-40 ofzo, zou ik even op moeten zoeken). Door allerlei archeologische vondsten (denk aan de dode zee-rollen) is gebleken dat die bijbelse geschriften ontzettend nauwkeurig eeuwen lang zijn overgeschreven. Er is nog geen enkel boek wat zoveel verschillende handschriften heeft, en al helemaal niet die zo precies met elkaar overeen komen. (Zelf vind ik dit een razend interessant onderwerp, als je hier verder op in wilt gaan moet je het maar zeggen )

De koran daarintegen is dus door maar 1 persoon geschreven. De Islam bestond voor de goddelijke 'neerzendingen' op Mohammed niet. Van de duizenden religies die er zijn streep ik er voor mijzelf al honderen af simpelweg om het feit dat ze geen of nauwelijks een vaste traditie hebben. Sommige bestaan slechts een paar honderd jaar of minder; wat mij compleet onlogisch lijkt als dat nou 'de ware religie' is, die toch altijd bekend/bereikbaar moet zijn?

Religies zonder een echte God neem ik ook niet mee in de zoektocht naar de waarheid. Simpelweg omdat ik het menselijke ras te f*cked up vindt om zichzelf genoeg te kunnen bieden in de trant van een levensovertuiging/religie.
De zogenaamde goedheid van de mens waar bepaalde religies van overtuigt zijn kan ik me dus helemaal niet in vinden. Mensen zijn klootzakken (en sommige christenen al helemaal). Dat er meer moet zijn zie ik dus als noodzakelijk.

Ohja, religies waar je niet van naar de hel gaat als je die niet aanhangt neem ik niet serieus; als je er toch niets voor hoeft te doen kan je er net zo goed niet in geloven .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 17:35
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
om later eeuwig een idyllisch leven te hebben...
beetje kut als voor god de term idyllisch zoiets betekent als eeuwig zwoegen in de steenkoolmijnen der hel.

Citaat:
dat hij (God) iedereen de mogelijkheid geeft om dat te krijgen.
Zegt wie? dat bepaald hij wel lijkt me, en zelfs de christenen menen dat je eerst vergeving moet vragen voordat je überhaupt kans heb.
Citaat:
is gebleken dat die bijbelse geschriften ontzettend nauwkeurig eeuwen lang zijn overgeschreven. Er is nog geen enkel boek wat zoveel verschillende handschriften heeft, en al helemaal niet die zo precies met elkaar overeen komen.
:')
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 24-09-2008 om 19:09.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 18:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sommige bestaan slechts een paar honderd jaar of minder; wat mij compleet onlogisch lijkt als dat nou 'de ware religie' is, die toch altijd bekend/bereikbaar moet zijn?
Het christendom is als nieuwkomertje op het religieuze blok dus voor jou uitgesloten lijkt me?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 20:01
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
beetje kut als voor god de term idyllisch zoiets betekent als eeuwig zwoegen in de steenkoolmijnen der hel.
Ja, die kant van het verhaal had ik het dus niet over . Alsnog zie ik het eerder als de eigen keuze van mensen dan een grote boze straffende God.

Citaat:
Zegt wie? dat bepaald hij wel lijkt me, en zelfs de christenen menen dat je eerst vergeving moet vragen voordat je überhaupt kans heb.
Dat bepaalt God inderdaad en dat lees je dan weer in de bijbel. Ik bedoelde met 'open voor iedereen' niet dat je er niets voor moet doen, maar dat iedereen de mogelijkheid heeft om er voor te kiezen (en die keuze brengt weer dingen met zich mee).

Citaat:
:')
Misschien beter voor een ander topic of pm, maar van welk geschrift zijn er meer handschriften gevonden dan van de bijbel? Geen. Welk boek is op die basis dus het betrouwbaarst wat betreft dat je erop kan vertrouwen dat er nog hetzelfde staat als 2000-3500 jaar geleden?
Dat is zeker niet het enige aspect wat mee speelt, er zijn er nog veel meer (zoals tekst-kritisch, archeologisch, etc). Maar allen hebben positieve punten wat betreft betrouwbaarheid van de bijbelse geschriften.

Citaat:
Het christendom is als nieuwkomertje op het religieuze blok dus voor jou uitgesloten lijkt me?
Het christendom bestaat sowieso al sinds pak weg 37 na Chr., als voortzetting van het jodendom is het christendom dus aanwezig sinds het begin van de aarde.
Gezien onze meningen over het begin van het aarde nogal verschillen zal mijn argumentatie wellicht totale onzin voor je zijn, maar so be it .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 20:12
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Grappig dat ook jij de paus tegenspreekt, de plaatsvervanger van jezus christus op aarde volgens het christendom.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 21:19
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ja, die kant van het verhaal had ik het dus niet over . Alsnog zie ik het eerder als de eigen keuze van mensen dan een grote boze straffende God.
Als god zaken als tijd en redenatie heeft verzonnen (wat me sterk lijkt tijd is een erg menselijk begrip, natuurlijk zaken kennen doorgaans een ritme)
dan is ook voor te stellen dat god (wat dat dan ook is) niet dezelfde term voor idylisch hanteert als mensen, sterker nog vraag 10 mensen naar hun voorstelling van 'een hemel' en je krijgt 10 verschillende antwoorden.

Citaat:
Dat bepaalt God inderdaad en dat lees je dan weer in de bijbel. Ik bedoelde met 'open voor iedereen' niet dat je er niets voor moet doen, maar dat iedereen de mogelijkheid heeft om er voor te kiezen (en die keuze brengt weer dingen met zich mee).
God heeft de bijbel niet geschreven, de bijbel zelf is niet geschikt als bewijs voor wat god 'vind' of 'meent'

Citaat:
Misschien beter voor een ander topic of pm, maar van welk geschrift zijn er meer handschriften gevonden dan van de bijbel? Geen. Welk boek is op die basis dus het betrouwbaarst wat betreft dat je erop kan vertrouwen dat er nog hetzelfde staat als 2000-3500 jaar geleden?
Dat is zeker niet het enige aspect wat mee speelt, er zijn er nog veel meer (zoals tekst-kritisch, archeologisch, etc). Maar allen hebben positieve punten wat betreft betrouwbaarheid van de bijbelse geschriften.
dat is juist het probleem, de bijbelverhalen zijn aanvankelijk zo vaak doorverteld en later toen geschrift een optie werd opgeschreven en vertaald dat er over vele zaken meningsverschillen bestaan.

lees dit topic maar even door om te beseffen dat er geen 'het christendom' bestaat.

overigens ben ik er van overtuigd dat de bijbelverhalen absoluut een historische achtergrond hebben, de observeringen zogezegd zijn prima; de conclusies die eraan verbonden werden waren niet altijd juist.

bovendien zijn de verhalen altijd in het 'opvoeden' gebruikt daardoor ontbreekt het ook niet aan de nodige moraal. <grimm>

Citaat:
Het christendom bestaat sowieso al sinds pak weg 37 na Chr., als voortzetting van het jodendom is het christendom dus aanwezig sinds het begin van de aarde.
37. na christus en het begin van de aarde zijn niet echt hetzelfde, zelfs de mensheid is al heel wat ouder, overigens is 'het christendom' nog een stapje ouder dan 'de bijbel' en de bijbel zelf is dan nog uitgesmeerd over een vrij lange periode.

Citaat:
Gezien onze meningen over het begin van het aarde nogal verschillen zal mijn argumentatie wellicht totale onzin voor je zijn, maar so be it .
jup want afrikanen bestaan niet namelijk. ???
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 24-09-2008 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 22:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het christendom bestaat sowieso al sinds pak weg 37 na Chr., als voortzetting van het jodendom is het christendom dus aanwezig sinds het begin van de aarde.
Je zit er voor zover de feiten staan een slordige 4.569.994.000 jaar naast. Echter, zelfs naast dit argument ontkracht je je eigen argument. Er zijn zoveel religies die verreweg ouder zijn. De conclusie kan weinig anders luiden dan dat we het argument moeten verwerpen, aangezien het in de eerste plaats niets zegt over validiteit, en zelfs degene die er mee kwam het niet erkent.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 22:38
Verwijderd
Citaat:
Ohja, religies waar je niet van naar de hel gaat als je die niet aanhangt neem ik niet serieus; als je er toch niets voor hoeft te doen kan je er net zo goed niet in geloven .
ik zie dat juist andersom, een religie wat een stok achter de deur nodig heeft om te bestaan is blijkbaar faulty ómdat het die stok nódig heeft om te blijven bestaan

zoek eens een beschrijving van de hel en/of hemel op in de bijbel
je zult niet veel vinden
raar, niet?

Citaat:
Grappig dat ook jij de paus tegenspreekt, de plaatsvervanger van jezus christus op aarde volgens het christendom.
moet je eerst de paus erkennen, wat veel niet doen

Laatst gewijzigd op 24-09-2008 om 22:44.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 23:23
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
ik zie dat juist andersom, een religie wat een stok achter de deur nodig heeft om te bestaan is blijkbaar faulty ómdat het die stok nódig heeft om te blijven bestaan

zoek eens een beschrijving van de hel en/of hemel op in de bijbel
je zult niet veel vinden
raar, niet?
De hel en hemel is zeker niet iets wat christenen uit hun duim zuigen. Het hele idee van een grote oven met vliegende rode duiveltjes met drietanden is natuurlijk nergens op gebaseerd (of eigenlijk wel, op neptunes ed. maar niet op de bijbel).

Numerie 13: 33, Job 15: 30, Mat 22: 1-14, Openb 19: 20-21, Openb 20: 10, Openb 21: 8. Ik zou nog een hele tijd door kunnen gaan, uit zowel het OT and NT.
Voor de hemel geld hetzelfde, de bijbel begint er zelfs mee (het oude paradijs als voorbeeld van het beloofde paradijs).

Citaat:
dat is juist het probleem, de bijbelverhalen zijn aanvankelijk zo vaak doorverteld en later toen geschrift een optie werd opgeschreven en vertaald dat er over vele zaken meningsverschillen bestaan.
Dat zie ik dus niet als probleem.
De Joodse vertel en navertel kunst was (en is, in sommige groepen) praktisch perfect. De hele cultuur was een luister cultuur, de gehele traditie werd doorgegeven van vader op zoon en moeder op dochter. Zelfs vandaag nog kennen sommige rabijns het hele OT perfect uit hun hoofd.
Het overschrijven van generatie op generatie ging al even vlekkeloos. Nogmaals wil ik je wijzen de dode zee-rollen die op zijn hoogst slechts minimaal verschilde van geschriften die eeuwen ouder waren.

Citaat:
Als god zaken als tijd en redenatie heeft verzonnen (wat me sterk lijkt tijd is een erg menselijk begrip, natuurlijk zaken kennen doorgaans een ritme)
dan is ook voor te stellen dat god (wat dat dan ook is) niet dezelfde term voor idylisch hanteert als mensen, sterker nog vraag 10 mensen naar hun voorstelling van 'een hemel' en je krijgt 10 verschillende antwoorden.
Tijd is een erg menselijk begrip? Natuurlijk zaken kennen doorgaans een ritme? Ja dus...? Dat zegt toch helemaal niets over of God de tijd heeft gemaakt?
Daarnaast staat er in de bijbel dus wel degelijk een beschrijving van hoe God het goed/perfect vind, dat staat op meerdere plekken.
Dat christenen het onderling niet eens zijn is geen valide argument. In de politiek is men het ook niet met elkaar eens, dat betekent ook niet dat democratie een grote failure is (alleen dat mensen een failure zijn).

Citaat:
God heeft de bijbel niet geschreven, de bijbel zelf is niet geschikt als bewijs voor wat god 'vind' of 'meent'
Eens . Als je niet gelooft in de bijbel zijn bijbelse teksten zeker geen argument, maar als je wel in de bijbel gelooft is het wel een valide argument. En ja, als je de moderne wetenschappelijke methode erop na houd is dat erg moeilijk aan te nemen.
Maar ook als je niet in de bijbel gelooft als het woord van God (oid) kan je uiteraard nog steeds discussieren over hoe/wat die god uit die bijbel vind volgens die bijbel.

Citaat:
37. na christus en het begin van de aarde zijn niet echt hetzelfde, zelfs de mensheid is al heel wat ouder, overigens is 'het christendom' nog een stapje ouder dan 'de bijbel' en de bijbel zelf is dan nog uitgesmeerd over een vrij lange periode.
Nu heb ik dus een bijbel argument, waarvan ik prima kan begrijpen dat jij hem niet aan zou nemen.
Volgens de bijbel was er vanaf het begin van de aarde het geloof in God, en dus het christendom (of hoe je het ook wilt noemen). Nu claimen wel meer religies dat, maar dan vind ik de bijbel op heel veel punten dus een stuk betrouwbaarder.

Citaat:
lees dit topic maar even door om te beseffen dat er geen 'het christendom' bestaat.
Absoluut mee eens! Er is geen christendom, maar christendommen.
Toch zit er in de kern van het geloof van een blanke midden klas Nederlander en een vervolgde arme chinees zeer grote overeenkomsten. Dingen als vorm, manier van overbrengen/uitbrengen, samenkomsten, etc. zijn veranderlijke dingen. De meeste verschillen tussen de christelijke kerken gaan daarover. Maar de kern (Jezus als redder) word door praktisch elke christelijke kerk gezien als waarheid.
Desalniettemin heb ik het vaak over de christendommen ipv enkelvoud.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2008, 23:57
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
De hel en hemel is zeker niet iets wat christenen uit hun duim zuigen. Het hele idee van een grote oven met vliegende rode duiveltjes met drietanden is natuurlijk nergens op gebaseerd (of eigenlijk wel, op neptunes ed. maar niet op de bijbel).
even buiten het feit of hel en hemel bestaan (of alleen hemel/hel of geen van beide) hoe weet je dat jouw specifieke idee over die hemel dan wel hel de juiste is.

Citaat:
Numerie 13: 33, Job 15: 30, Mat 22: 1-14, Openb 19: 20-21, Openb 20: 10, Openb 21: 8. Ik zou nog een hele tijd door kunnen gaan, uit zowel het OT and NT.
Voor de hemel geld hetzelfde, de bijbel begint er zelfs mee (het oude paradijs als voorbeeld van het beloofde paradijs).
interpretaties van het paradijs van mensen, geschreven onder menselijke condities en naar menselijke maatstaven; op zijn best een methode om volk in het gelid te houden.

Citaat:
Dat zie ik dus niet als probleem.
De Joodse vertel en navertel kunst was (en is, in sommige groepen) praktisch perfect.
Perfectie communicatie, Mobius zijn joden bovennatuurlijke wezens?

Citaat:
Tijd is een erg menselijk begrip? Natuurlijk zaken kennen doorgaans een ritme? Ja dus...? Dat zegt toch helemaal niets over of God de tijd heeft gemaakt?
Tijd (t) is een maat die gemeten kan worden met de SI eenheden sec,min,uur
andere gebruikte maten zijn maand (afgeleide van de maanstand) en jaar (afgeleide van de zon)

etc etc, de natuur kent cycli maar die hebben niet de strakke regels zoals bij tijd, daarom wijkt de menselijke tijd ook af van de cycli

tijd zou voor een god natuurlijk compleet betekenisloos zijn immers hij kan alles vertragen sturen en beïnvloeding zoals hij wilt.

hoe weet je dat we niet al in de hel zitten of dat god ons na al dat gezeik niet zat was en ergens anders met 'poppetjes' is gaan spelen?

Citaat:
Daarnaast staat er in de bijbel dus wel degelijk een beschrijving van hoe God het goed/perfect vind, dat staat op meerdere plekken.
Dat christenen het onderling niet eens zijn is geen valide argument. In de politiek is men het ook niet met elkaar eens, dat betekent ook niet dat democratie een grote failure is (alleen dat mensen een failure zijn).
de democratie beweert dan ook niet dat er een vast regelement is, jij wel, het debat is juist over de inhoud van die bijbel, katholieken, joden, gereformeerden etc etc hebben allemaal een verschillende mening over die bijbel.

bovendien is de bijbel geschreven door mensen en kan dus niet dienen als bewijs voor het bestaan van god; nog los van de eerder gevoerde discussie over de definitie van god.

Citaat:
Eens . Als je niet gelooft in de bijbel zijn bijbelse teksten zeker geen argument, maar als je wel in de bijbel gelooft is het wel een valide argument.
je kan niet in een boek geloven; de bijbel is.
er is alleen een verschil in hoe je de verhalen in dat boek interpreteerd, los van de 'vertaalfouten' en 'vermiste boeken'

ik zei net al dat ik geen twijfel heb dat de verhalen in de bijbel gebeurt zijn alleen ik betwijfel dat de schrijvers van die verhalen de exacte gebeurtenis hebben opgeschreven en of hun conclusies juist zijn; ik heb reden dat te betwijfelen aangezien al vrij veel zaken weerlegd of verklaard zijn.

Citaat:
En ja, als je de moderne wetenschappelijke methode erop na houd is dat erg moeilijk aan te nemen.
Nieuw hoe bedoel je?

Citaat:
Maar ook als je niet in de bijbel gelooft als het woord van God (oid) kan je uiteraard nog steeds discussieren over hoe/wat die god uit die bijbel vind volgens die bijbel.
Nee hoor je kan alleen erkennen dat je raad en dat je absoluut geen flauw idee hebt.

Citaat:
Nu heb ik dus een bijbel argument, waarvan ik prima kan begrijpen dat jij hem niet aan zou nemen.
Volgens de bijbel was er vanaf het begin van de aarde het geloof in God, en dus het christendom (of hoe je het ook wilt noemen). Nu claimen wel meer religies dat, maar dan vind ik de bijbel op heel veel punten dus een stuk betrouwbaarder.
jij komt er wel

Citaat:
Absoluut mee eens! Er is geen christendom, maar christendommen.
ok wie heeft er gelijk?

Citaat:
Toch zit er in de kern van het geloof van een blanke midden klas Nederlander en een vervolgde arme chinees zeer grote overeenkomsten. Dingen als vorm, manier van overbrengen/uitbrengen, samenkomsten, etc. zijn veranderlijke dingen. De meeste verschillen tussen de christelijke kerken gaan daarover. Maar de kern (Jezus als redder) word door praktisch elke christelijke kerk gezien als waarheid.
Desalniettemin heb ik het vaak over de christendommen ipv enkelvoud.
ja religieuze riten lijken vaak op elkaar, wie heeft er gelijk over de bijbel; of beter nog waarom dan niet de thora alleen aangezien het jodendom de 'voorloper was'
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 09:13
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
even buiten het feit of hel en hemel bestaan (of alleen hemel/hel of geen van beide) hoe weet je dat jouw specifieke idee over die hemel dan wel hel de juiste is.
Dat weet ik niet en claim ik ook niet. Wel weet ik dat volgens de bijbel er een hemel en een hel is. Verder zijn de enige vaste ideeen die ik over de christelijke hemel/hel heb die je direct uit de bijbel kan lezen, bv dat er in de hemel geen huwelijk is (Mattheus 20 ofzo).

Citaat:
interpretaties van het paradijs van mensen, geschreven onder menselijke condities en naar menselijke maatstaven; op zijn best een methode om volk in het gelid te houden.
Citaat:
Perfectie communicatie, Mobius zijn joden bovennatuurlijke wezens?
Ik zei toch echt praktisch perfect, als in bijna feilloos. Een Nederlander kan een kort verhaaltje wat hij 3 keer hoort al niet nauwkeuring en zonder interpretaties navertellen. Joden konden dat prima. Als je wilt dat ik je hier wat bronnen over geef moet je het maar zeggen.

Citaat:
Tijd (t) is een maat die gemeten kan worden met de SI eenheden sec,min,uur
andere gebruikte maten zijn maand (afgeleide van de maanstand) en jaar (afgeleide van de zon)

etc etc, de natuur kent cycli maar die hebben niet de strakke regels zoals bij tijd, daarom wijkt de menselijke tijd ook af van de cycli

tijd zou voor een god natuurlijk compleet betekenisloos zijn immers hij kan alles vertragen sturen en beïnvloeding zoals hij wilt.
Als God de tijd gemaakt heeft bedoel ik daarmee dus ook eenheden, meet methodes, cycli, etc. De hele realiteit is geschapen, dus wat je ook bedenkt ik geloof dat het door God geschapen is (behalve zichzelf dan ).

Citaat:
hoe weet je dat we niet al in de hel zitten of dat god ons na al dat gezeik niet zat was en ergens anders met 'poppetjes' is gaan spelen?
Dat weet ik niet. Niet zeker, in elk geval.
Wel weet ik dat God in de bijbel heeft gezegt en belooft dat hij dat niet zou doen, in tegenstelling zelfs. Uiteraard is dat een but-argument als je niet in de waarheid van de bijbel gelooft, maar dat doe je jezelf aan .

Citaat:
de democratie beweert dan ook niet dat er een vast regelement is, jij wel, het debat is juist over de inhoud van die bijbel, katholieken, joden, gereformeerden etc etc hebben allemaal een verschillende mening over die bijbel.
Ik meen niet dat ik ooit beweerd heb dat er een vast regelement is. Laat ik het zo uitleggen; mijn mening is dat:
- de bijbel geschreven is op de manier hoe God dat wou,
- elke interpretatie van mensen feilbaar is.
Dus nee, ik ben zeker niet van mening dat mijn geloof/mening/visie de ware is of dezelfde als die van God. Sterker nog, ik vind het erg belangrijk om mezelf constant te betwijvelen. Ik zie mijn geloof niet als 'de beste' (en die bestaat ook niet) en die van anderen ook niet als slechter of fout.
De enige grens daarin is (dus) mijn eerste punt: de bijbel als betrouwbaar uitgangspunt.

Citaat:
bovendien is de bijbel geschreven door mensen en kan dus niet dienen als bewijs voor het bestaan van god; nog los van de eerder gevoerde discussie over de definitie van god.
De bijbel kan inderdaad niet dienen als bewijs voor het bestaan van God; dat probeer ik ook zeker niet. Waar ik wel mee bezig ben is om een definitie van de bijbelse God te maken, en dat doe ik door de bijbel te bestuderen.

Citaat:
je kan niet in een boek geloven; de bijbel is.
er is alleen een verschil in hoe je de verhalen in dat boek interpreteerd, los van de 'vertaalfouten' en 'vermiste boeken'
Vergeef mijn woordkeuze, ik geloof inderdaad niet in de bijbel maar in de God beschreven in die bijbel.
Er zijn inderdaad veel verschillende manieren om de bijbel te interpreteren. Er zijn ook vertaalproblemen. (Vermiste boeken ben ik het dan weer niet met je eens).
Daarom vind ik het ook belangrijk dat men Hebreeuws, Latijn en Grieks leert. Of in elk geval om leert gaan met studiebijbels, concordanties, commentaren en ander naslagwerk.

Dat er meerdere manieren van interpretaties zijn vind ik zelf geen argument tegen de betrouwbaarheid/waarheid van de bijbel. Wel moet je dus altijd bewust zijn van de faalbaarheid van je interpretatie. Verder ben ik van mening dat twee verschillende interpretaties van dezelfde tekst niet elkaar tegen hoeven te spreken, ze kunnen allebei waar zijn.

Citaat:
ik zei net al dat ik geen twijfel heb dat de verhalen in de bijbel gebeurt zijn alleen ik betwijfel dat de schrijvers van die verhalen de exacte gebeurtenis hebben opgeschreven en of hun conclusies juist zijn; ik heb reden dat te betwijfelen aangezien al vrij veel zaken weerlegd of verklaard zijn.
Als je het hier hebt over conclusies getrokken uit archeologische vondsten dan kan je 'vrij veel' beter in 'heel weinig' veranderen, gezien dat maar over een paar procent van de bijbel gaat.
Archeologische vondsten en de conclusies die je daaruit kan trekken vind ik persoonlijk nog veel feilbaarder dan het interpreteren van welk religieus boek dan ook.
Waarom? Omdat het nooit compleet is. Als je na een aardbeving die heel Barneveld bedenkt over 400 jaar daar gaat graven en je vind die ene moskee die er is, kan je daaruit niet concluderen dat Barneveld een islamitisch dorp was. Dat slaat immers nergens op met de bizarre hoeveel aan kerken die er daar zijn.
Van de duizenden voorwerpen en informatie die gevonden wordt worden er ook maar een kleine, selecte hoeveelheid bestudeert wegens gebrek aan geld. Hetzelfde gebrek aan geld zorgt ervoor dat ook maar een marginaal gedeelte van mogelijk interessante plekken maar wordt onderzocht.
Er kan dus nooit op basis van een gebrek aan archeologische vondsten een conclusie worden gemaakt. Op basis van wel gevonden voorwerpen vind ik dat de archeologie nederiger moet zijn wat betreft zekerheid/betrouwbaarheid van getrokken conclusies.

Citaat:
Nee hoor je kan alleen erkennen dat je raad en dat je absoluut geen flauw idee hebt.
Ik erken dat ik nooit en te nimmer een absoluut ware 100% interpretatie van de bijbel zal hebben, of dat wie dan ook die ooit zal vinden. Maar absoluut geen idee gaat mij te ver; je kan wel degelijk een goede, behoorlijk betrouwbare interpretatie maken. Genoeg voor mij om mijn geloof erop te funderen.

Citaat:
ok wie heeft er gelijk?
Niet één. Bijna allemaal wel eigenlijk.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 10:07
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat weet ik niet en claim ik ook niet. Wel weet ik dat volgens de bijbel er een hemel en een hel is. Verder zijn de enige vaste ideeen die ik over de christelijke hemel/hel heb die je direct uit de bijbel kan lezen, bv dat er in de hemel geen huwelijk is (Mattheus 20 ofzo).
niet in mijn hemel nee

Citaat:
Ik zei toch echt praktisch perfect, als in bijna feilloos. Een Nederlander kan een kort verhaaltje wat hij 3 keer hoort al niet nauwkeuring en zonder interpretaties navertellen. Joden konden dat prima. Als je wilt dat ik je hier wat bronnen over geef moet je het maar zeggen.
Graag want (nagenoeg) perfecte communicatie is wat we ondanks wereldwijde IMO regulering van het seamen English nog niet eens bereikt hebben.

Bovendien heb jij het over het OT en NT, dan kom je heel wat meer groepen tegen dan alleen de joden.

Citaat:
Als God de tijd gemaakt heeft bedoel ik daarmee dus ook eenheden, meet methodes, cycli, etc. De hele realiteit is geschapen, dus wat je ook bedenkt ik geloof dat het door God geschapen is (behalve zichzelf dan ).
Dat snap ik, god maakte alleen niet de eenheden, op zijn hoogst de cycli waar wij de eenheden van af hebben geleid, tijd is dus een relatief begrip gedefinieerd door mensen.

daarom zijn er ook zo veel verschillende kalenders in gebruik (geweest).

Citaat:
Dat weet ik niet. Niet zeker, in elk geval.
Wel weet ik dat God in de bijbel heeft gezegt en belooft dat hij dat niet zou doen, in tegenstelling zelfs. Uiteraard is dat een but-argument als je niet in de waarheid van de bijbel gelooft, maar dat doe je jezelf aan .
Nogmaals ik geloof wel in de bijbel, ik geloof niet in de conclusies die de schrijvers daaraan verbonden, de bijbel is een verzameling boeken en ik kan het bestaan van de bijbel dus net zo min ontkennen als het bestaan van de pinkeltjesreeks.

jij geloofd dat god spreekt door de schrijvers dat kan maar dan moet je erg veel natuurwetenschappelijk bewijs terzijde leggen.

Citaat:
Ik meen niet dat ik ooit beweerd heb dat er een vast regelement is. Laat ik het zo uitleggen; mijn mening is dat:
- de bijbel geschreven is op de manier hoe God dat wou,
- elke interpretatie van mensen feilbaar is.
Dus nee, ik ben zeker niet van mening dat mijn geloof/mening/visie de ware is of dezelfde als die van God. Sterker nog, ik vind het erg belangrijk om mezelf constant te betwijvelen. Ik zie mijn geloof niet als 'de beste' (en die bestaat ook niet) en die van anderen ook niet als slechter of fout.
De enige grens daarin is (dus) mijn eerste punt: de bijbel als betrouwbaar uitgangspunt.
er is alleen al over de nederlandse vertalingen aardig wat controversie:
http://revolutietheorie.yourbb.nl/vi....php?f=9&t=145
laat staan over alle vertalingen, de ontbrekende boeken (al dan niet bewust door de kerk(en) eruit gewerkt) en mogelijke dubbele betekenissen.
als god alles heeft gemaakt dan is jip en janneke ook geschreven zoals god dat wilde, moet ik dan maar concluderen dat jip en janneke daarom een letterlijk werk?

maargoed als god alles heeft gemaakt dan was het natuurlijk ook de bedoeling dat er zoveel religies waren en dat we nooit overeenstemming bereiken, dus in dat geval kan je er net zo goed niet over praten en vooral hopen

Citaat:
De bijbel kan inderdaad niet dienen als bewijs voor het bestaan van God; dat probeer ik ook zeker niet. Waar ik wel mee bezig ben is om een definitie van de bijbelse God te maken, en dat doe ik door de bijbel te bestuderen.
Zelfs dat zal lastig worden maar dat kan je proberen, het is vanuit elk standpunt een interessante bloemlezing.

Citaat:
Vergeef mijn woordkeuze, ik geloof inderdaad niet in de bijbel maar in de God beschreven in die bijbel.
Dus je zoekt naar de door god geschreven beschrijving van god?
waarom?

Citaat:
Er zijn inderdaad veel verschillende manieren om de bijbel te interpreteren. Er zijn ook vertaalproblemen.
(Vermiste boeken ben ik het dan weer niet met je eens).
Daarom vind ik het ook belangrijk dat men Hebreeuws, Latijn en Grieks leert. Of in elk geval om leert gaan met studiebijbels, concordanties, commentaren en ander naslagwerk.
door de eeuwen heen heeft de bijbel genoeg misbruik meegemaakt door de heersende elite destijds, wil je niet doen alsof de huidige canon volledig is dan is dat prima maar het lijkt me tegenstrijdig aangezien je zelf al met de dode zeerollen komt.

Citaat:
Dat er meerdere manieren van interpretaties zijn vind ik zelf geen argument tegen de betrouwbaarheid/waarheid van de bijbel.
dat zijn 2 afzonderlijke punten de betrouwbaarheid staat ter discussie omdat de bloemlezing door veel handen is geweest vertaald aangepast, toegevoegd en ook vernietigd dat ik niet geloof dat het ' nagenoeg perfect ' overgeschreven is.

daar komt bovenop dat iedereen een andere interpretatie eraan verbind waardoor niemand ooit dus gelijk krijgt waardoor je dus net zo goed in Jah kan geloven.

Citaat:
Wel moet je dus altijd bewust zijn van de faalbaarheid van je interpretatie. Verder ben ik van mening dat twee verschillende interpretaties van dezelfde tekst niet elkaar tegen hoeven te spreken, ze kunnen allebei waar zijn.
Als je het hier hebt over conclusies getrokken uit archeologische vondsten dan kan je 'vrij veel' beter in 'heel weinig' veranderen, gezien dat maar over een paar procent van de bijbel gaat.
een groot deel van de bijbel (geloof me ik heb em gelezen) gaat niet over specifieke zaken het zijn verhalen anekdotes en mono- en dialogen, waar natuurwetenschappelijk bewijs vaak zijn intrede doet is op de punten waar de bijbel spreekt over:"daden van god"

als er staat Lot zat te eten met zijn vrouw en kinderen zal daar weinig twijfel over bestaan, wat er precies met die 2 steden is gebeurt is een interessanter verhaal.

Citaat:
Archeologische vondsten en de conclusies die je daaruit kan trekken vind ik persoonlijk nog veel feilbaarder dan het interpreteren van welk religieus boek dan ook.
ik zie die 2 niet als tegengestelden, ik lees de bijbel als een verhaal over een gebeurtenis een verhaal van iemand die niet alwetend is.
archeologisch bewijs vult een aanvulling op dat verhaal om uit te leggen wat er precies gebeurt is en toendertijd als 'straf' werd gerekend.

Citaat:
Waarom? Omdat het nooit compleet is. Als je na een aardbeving die heel Barneveld bedenkt over 400 jaar daar gaat graven en je vind die ene moskee die er is, kan je daaruit niet concluderen dat Barneveld een islamitisch dorp was. Dat slaat immers nergens op met de bizarre hoeveel aan kerken die er daar zijn.
dat soort conclusies worden er ook niet getrokken, meestal vind men gebruiksvoorwerpen die wel interessant zijn maar veel belangrijker zijn natuurlijk geo- en klimatologische gebeurtenissen oorlogen etc...

Citaat:
Van de duizenden voorwerpen en informatie die gevonden wordt worden er ook maar een kleine, selecte hoeveelheid bestudeert wegens gebrek aan geld. Hetzelfde gebrek aan geld zorgt ervoor dat ook maar een marginaal gedeelte van mogelijk interessante plekken maar wordt onderzocht.
Dat is waar er ligt nog zo veel meer kennis, zonde maar als de kerken hun budget nu eens zouden afstaan dan wordt het wel beter.

Citaat:
Er kan dus nooit op basis van een gebrek aan archeologische vondsten een conclusie worden gemaakt. Op basis van wel gevonden voorwerpen vind ik dat de archeologie nederiger moet zijn wat betreft zekerheid/betrouwbaarheid van getrokken conclusies.

Ik erken dat ik nooit en te nimmer een absoluut ware 100% interpretatie van de bijbel zal hebben, of dat wie dan ook die ooit zal vinden. Maar absoluut geen idee gaat mij te ver; je kan wel degelijk een goede, behoorlijk betrouwbare interpretatie maken. Genoeg voor mij om mijn geloof erop te funderen.

Niet één. Bijna allemaal wel eigenlijk.
waarom alleen de bijbel.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 16:03
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Graag want (nagenoeg) perfecte communicatie is wat we ondanks wereldwijde IMO regulering van het seamen English nog niet eens bereikt hebben.
We zitten dan ook niet bepaald meer in een luister cultuur, maar een schrijfcultuur. Toen er niet kon of niet werd geschreven werden tradities mondeling doorgegeven en daar waren ze behoorlijk feilloos en uiterst kritisch in.
Over het overschrijven bijvoorbeeld, is bekend dat als de overschrijver klaar was met een boek werden de letters en cijfers geteld van het kopie en het origineel. Ook werd de middelste letter opgezocht en gekeken of die klopte. Als er enige variatie was werd de rol vernietigt en begon hij opnieuw. Ze hadden totaal geen haast met het kopieeren en deden letterlijk jaren met het overschrijven alle rollen.

Citaat:
jij geloofd dat god spreekt door de schrijvers dat kan maar dan moet je erg veel natuurwetenschappelijk bewijs terzijde leggen.
Neuh, dat vind ik wel meevallen .

Citaat:
er is alleen al over de nederlandse vertalingen aardig wat controversie:
http://revolutietheorie.yourbb.nl/vi....php?f=9&t=145
laat staan over alle vertalingen, de ontbrekende boeken (al dan niet bewust door de kerk(en) eruit gewerkt) en mogelijke dubbele betekenissen.
als god alles heeft gemaakt dan is jip en janneke ook geschreven zoals god dat wilde, moet ik dan maar concluderen dat jip en janneke daarom een letterlijk werk?
Yay, een topic met 7 post die duidelijk maakt dat er veel verschillende vertalingen worden gebruikt? Daar was ik me al van bewust . Dat toont alleen aan dat het ontzettend lastig is om te vertalen, niet dat het daardoor onbetrouwbaar is. Helemaal gezien je er altijd de grondtekst bij kan houden.

De apocriefen van het OT zijn 14 boeken die gaan over de Joodse religie en geschiedenis. Uit geen van allen word ooit in het OT of NT geciteerd en ze zijn allemaal door de Joden buiten de canon geplaatst. Sterker nog: ze zijn er nooit onderdeel van geweest. Van de apocrieve boeken in de Septuagint bleef altijd duidelijk dat ze niet canoniek waren.
De pseudepigrafen van het OT (stuk of 70 ofzo?) zijn grotendeels verloren gegaan (voor mij een teken dat ze volgens God niet bij horen, maar dat terzijde). Door zowel Joden als christenen zijn ook die nooit als canoniek beschouwd.
Over bijvoorbeeld de evangelieen in het NT zijn er al hele vroege (begin 2e eeuw) teksten gevonden waarin de namen van (een aantal van) de 12 apostelen en met name de evangelie schrijvers genoemd worden.
(Opnieuw wil ik benadrukken dat het feit dat er voor de 2e eeuw weinig tot geen buiten-bijbelse teksten zijn gevonden mbt tot samenstelling van de bijbel géén argument is. Niet gevonden betekent niet dat het niet bestaat, al helemaal niet in de archeologie)

Citaat:
maargoed als god alles heeft gemaakt dan was het natuurlijk ook de bedoeling dat er zoveel religies waren en dat we nooit overeenstemming bereiken, dus in dat geval kan je er net zo goed niet over praten en vooral hopen
Ik bedoelde niet dat ik geloof dat alles is voorbestemd . De hoeveelheid religies vind ik zelf ook lastig, ik heb zelf ook duizenden vragen over. Ik vind het sowieso razend interessant en ben zeker van plan me er nog verder in te verdiepen. Vooral ook juist de meta-visie, omdat ik nu metname vanuit/over de christendommen te horen krijg.

Citaat:
Dus je zoekt naar de door god geschreven beschrijving van god?
waarom?
Omdat dát de meest (of enige) betrouwbare omschrijving van God is. Al zou ik nou christen zijn of niet, ik zou nooit geloven dat wij uit onszelf God kunnen leren kennen/begrijpen. Simpelweg omdat hij ver boven onze realiteit uitgaat (omdat hij die zelf gemaakt heeft; volgens mij dan).
Vind jij het niet veel interessanter wat God over zichzelf zou zeggen ipv een of andere mens die het toch niet kan bevatten? Ik lees liever ook geen verslag van een 6 jaar oud meisje over nano-technologie.

Citaat:
door de eeuwen heen heeft de bijbel genoeg misbruik meegemaakt door de heersende elite destijds, wil je niet doen alsof de huidige canon volledig is dan is dat prima maar het lijkt me tegenstrijdig aangezien je zelf al met de dode zeerollen komt.

dat zijn 2 afzonderlijke punten de betrouwbaarheid staat ter discussie omdat de bloemlezing door veel handen is geweest vertaald aangepast, toegevoegd en ook vernietigd dat ik niet geloof dat het ' nagenoeg perfect ' overgeschreven is.
De MT tekst uit de 10/11e eeuw zijn zeer nauwkeuring in vergelijken met dode zee-rollen die uit 250 voor tot 68 na Christus zijn geplaatst. Een paar citaten:
´Van de 166 woorden in Jesaja hoofdstuk 53, staan er slechts zeventien letters ter discussie. Tien van deze letters hebben slechts te maken met de spelling, wat geen effect op de betekenis heeft. Vier andere letters zijn kleine schrijfstijl veranderingen zoals een voegwoord. De overgebleven drie letters vormen het woord “ligh”, welke is toegevoegd in vers 11 en heeft geen groot effect op de mening…Dus, in een hoofdstuk van 166 woorden is er slechts 1 woord (3 letters) wat na duizend jaar van kopiëren ter discussie staat – en dit woord geeft geen betekenisvolle verandering aan de bedoeling van de zinsnede.`
(Millar Burrows, The Dead Sea Scrolls, pagina 304)
´Since it can be demonstrated that the text of the old Testament was accurately transmitted for the last 2,000 years, one may reasonably suppose that it had been so transmitted from the beginning`
(Rene Paché, The Inspiration and Authority of Scripture, pagina 191).

Door dat en anderen dingen ben ik er wel degelijk van overtuigt dat de canon compleet is en de tekst vrijwel identiek aan hoe hij oorspronkelijk is opgeschreven en is bedoeld.
Als je meer specifieke kritiek hebt op dat gebied dan hoor ik het graag, ´k vind het zelf ook interessant.

Citaat:
een groot deel van de bijbel (geloof me ik heb em gelezen) gaat niet over specifieke zaken het zijn verhalen anekdotes en mono- en dialogen, waar natuurwetenschappelijk bewijs vaak zijn intrede doet is op de punten waar de bijbel spreekt over:"daden van god"

als er staat Lot zat te eten met zijn vrouw en kinderen zal daar weinig twijfel over bestaan, wat er precies met die 2 steden is gebeurt is een interessanter verhaal.
Wat ik zelf nooit echt heb kunnen begrijpen is dat als er bijvoorbeeld bewijs voor een aardbeving rond 37 iets buiten Jeruzalem is gevonden er gelijk bij wordt gezegt dat het des betreffende verhaal uit de bijbel is ontkracht.
Als er bewijs word gevonden dat Sodom en Gomorra zijn geraakt door... een meteoriet oid, dan is dat geen argument of bewijs dat het bijbelverhaal niet klopt. Sowieso vind interpretaties over archeologische vondsten niet per definitie betrouwbaarder dan de bijbel. Daarnaast is het gebrek aan archeologische vondsten over de rest van het verhaal nog steeds geen bewijs dat het ook niet werkelijk zo gegaan is.

Citaat:
ik zie die 2 niet als tegengestelden, ik lees de bijbel als een verhaal over een gebeurtenis een verhaal van iemand die niet alwetend is.
archeologisch bewijs vult een aanvulling op dat verhaal om uit te leggen wat er precies gebeurt is en toendertijd als 'straf' werd gerekend.
God kan toch ook met meteorieten smijten, overstromingen veroorzaken, etc? Als je niet gelooft dat er God is, dan is dat inderdaad geen argument, en vica versa.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 16:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Lol, de auteur die je aanhaalde kan weinig anders zijn dan een idioot. Zijn gevolgtrekking klopt van geen kanten. Dat iets op schrift niet is veranderd vormt geen argument waarom er geen sterke verschillen kunnen zijn opgetreden in de mondelinge vertelling.

Bovendien zou ik graag meer informatie willen. Twee namen van auteurs en boeken zijn gezien de pseudo-wetenschappelijke kring die zich bezig houdt met het falsificeren van informatie door een netwerk van naar elkaar verwijzende bronnen om de bijbel te rechtvaardigen, bij lange na niet genoeg.

Daarnaast slaat je punt niet bepaald op dat van Arpos. Hij kan je hele punt op zijn rug leggen door te wijzen op het feit dat hele bijbelboeken het raam uit gegaan zijn door de tijd heen, en dus van acuraat overgebrachte teksten geen sprake kan zijn. Of beter gezegd, de overgebrachte tekst is acuraat, maar op welke tekst is overgebracht is uitgebreide censuur en ideologische reverse engineering losgelaten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 16:57
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Perfectie communicatie, Mobius zijn joden bovennatuurlijke wezens?
Ja, dat zijn ze. De Jood is een wezen dat zich onderscheidt vanwege zijn bovengemiddelde intelligentie. Helaas misbruiken ze die voorsprong om bestaande structuren (zoals het vreedzame bestaan van de Germanen) met geweld af te breken. Daarom vinden er om de zoveel jaar vernietigende Jodenvervolgingen plaats. Gelukkig komen we er iedere keer achter.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 17:11
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik bedoelde niet dat ik geloof dat alles is voorbestemd . De hoeveelheid religies vind ik zelf ook lastig, ik heb zelf ook duizenden vragen over. Ik vind het sowieso razend interessant en ben zeker van plan me er nog verder in te verdiepen. Vooral ook juist de meta-visie, omdat ik nu metname vanuit/over de christendommen te horen krijg.

Omdat dát de meest (of enige) betrouwbare omschrijving van God is. Al zou ik nou christen zijn of niet, ik zou nooit geloven dat wij uit onszelf God kunnen leren kennen/begrijpen. Simpelweg omdat hij ver boven onze realiteit uitgaat (omdat hij die zelf gemaakt heeft; volgens mij dan).
Vind jij het niet veel interessanter wat God over zichzelf zou zeggen ipv een of andere mens die het toch niet kan bevatten? Ik lees liever ook geen verslag van een 6 jaar oud meisje over nano-technologie.
Nee ik vind het compleet oninteressant omdat "god" (volgens welke willekeurige definitie dan ook) uiteindelijk 'het oordeel' op zijn condities zal doen.

bovendien kan jij je misschien een interpretatie van de definitie "god" maken (vooropgesteld dat je meent dat de bijbel het heilige boekwerk is, terwijl er toch flink wat culturen waren en zijn die er anders over denken)
dan nog is dat van geen invloed omdat niemand het exact met je eens is.

dan nog de catalogusverbranding van rome tussendoor, ik vind het een gewaagde mening die exactheid bovendien zijn grote delen van de door jouw aangehaalde dode zeerollen aardig beschadigd.



het is dus in mijn visie compleet ridicuul om welke gevestigde of nieuwe religie te volgen omdat je gewoon kan geloven wat jij geloofd en dan maar hopen dat die 'god' dat een fijne manier vond.

dus nogmaals waarom niet alles wat "god" heeft gemaakt interpreteren, doormiddel van de door "god" ontworpen redenatievermogen naast het lezen van geschriften en verhalen over een nomadenvolk.

door de definitieloosheid van "god" is er dus buiten een hiarchie vormen geen reden om een cultus te volgen.

Citaat:
God kan toch ook met meteorieten smijten, overstromingen veroorzaken, etc? Als je niet gelooft dat er God is, dan is dat inderdaad geen argument, en vica versa.
Wat mij betreft is god het higgs deeltje dus ja dat klopt.

erken jij bijvoorbeeld het apostel van Judas als onderdeel van de bijbel, om maar direct de controversie op te zoeken.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 25-09-2008 om 17:26.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 17:19
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ja, dat zijn ze. De Jood is een wezen dat zich onderscheidt vanwege zijn bovengemiddelde intelligentie. Helaas misbruiken ze die voorsprong om bestaande structuren (zoals het vreedzame bestaan van de Germanen) met geweld af te breken. Daarom vinden er om de zoveel jaar vernietigende Jodenvervolgingen plaats. Gelukkig komen we er iedere keer achter.
nouja ik wist dat ze kundig kunnen manipuleren handelen, maar als ze perfecte communicatie hadden dan zouden ze die vernietiging toch wel kunnen pareren?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 17:29
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Daarnaast slaat je punt niet bepaald op dat van Arpos. Hij kan je hele punt op zijn rug leggen door te wijzen op het feit dat hele bijbelboeken het raam uit gegaan zijn door de tijd heen, en dus van acuraat overgebrachte teksten geen sprake kan zijn. Of beter gezegd, de overgebrachte tekst is acuraat, maar op welke tekst is overgebracht is uitgebreide censuur en ideologische reverse engineering losgelaten.
Als je iets specifieker bent (als in: welke boeken) dan zal ik graag meer onderzoeken/boeken/auteurs noemen.

Citaat:
bovendien kan jij je misschien een interpretatie van de definitie "god" maken (vooropgesteld dat je meent dat de bijbel het heilige boekwerk is, terwijl er toch flink wat culturen waren en zijn die er anders over denken)
dan nog is dat van geen invloed omdat niemand het exact met je eens is.

het is dus in mijn visie compleet ridicuul om welke gevestigde of nieuwe religie te volgen omdat je gewoon kan geloven wat jij geloofd en dan maar hopen dat die 'god' dat een fijne manier vond.
Eh, als ik op invloed uit was dan zou ik inderdaad wel iets anders doen dan een God aanhangen.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 18:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als je iets specifieker bent (als in: welke boeken) dan zal ik graag meer onderzoeken/boeken/auteurs noemen.
How about: allen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 18:54
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Alle bijbelboeken zijn het raam uit gegooid?

Maar serieus, welke boeken/teksten zijn volgens jou uit de canon uitgegooid? (Ik heb het woord (on)terecht maar niet genoemd, gezien je dat vast niet relevant zal vinden )
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 20:34
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Vind jij het niet veel interessanter wat God over zichzelf zou zeggen ipv een of andere mens die het toch niet kan bevatten?
Waarom lees je de koran dan niet?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 21:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Alle bijbelboeken zijn het raam uit gegooid?
Nee, alle door jou aangehaalde auteurs hebben een CV nodig voordat ze als bron kunnen dienen. Na alle Ben Hobrinks en Jan Zijlstras past fors wantrouwen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 21:36
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
nouja ik wist dat ze kundig kunnen manipuleren handelen, maar als ze perfecte communicatie hadden dan zouden ze die vernietiging toch wel kunnen pareren?
Ik kan je een lijst geven met alle vervolgingen vanaf het begin van de jaartelling. Het zijn er nogal wat, dus daaruit kan ik concluderen dat die communicatie niet perfect is. En daarnaast, wat moet je met een goede communicatie als de regering van een land er genoeg van heeft en oproept volksvijandige elementen in te rekenen?
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 22:25
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Als je iets specifieker bent (als in: welke boeken) dan zal ik graag meer onderzoeken/boeken/auteurs noemen.
Nou het apostel van judas bijvoorbeeld.

Citaat:
Eh, als ik op invloed uit was dan zou ik inderdaad wel iets anders doen dan een God aanhangen.
als het paradijs zo mooi is en jij komt er wat doe je hier nog?

maar laat ik er nog een controversie tegenaan gooien, ben je het mijn room-katholieke opvoeders eens dat beeltenissen van god in de vorm van jezus wenselijk is, of sta je toch liever achter de beeldenstorm?

maargoed daar gaat het me helemaal niet om; ik wil de bijbel helemaal niet ontkrachten, sterker nog uit puur practische overwegingen ben ik van mening dat god bestaat voor eenieder die in god geloofd, het geloof op zich is gebaseerd op de subjectieve interpretatie van mensen, zodanig dat er geen overeenstemming bereikt kan worden over de exacte definitie betekenissen en leidraden.

het enige waar het mij om gaat is als je het hebt over een subjectieve definitie gebaseerd op interpretatie van mensen waarom zou je dan a) anderen moeten 'redden' en b) waarom zou je je alleen op de bijbel baseren en niet op alles wat bestaat (en dus in mythologie dankzij een god bestaat).

ik zie geschriften en documentatie (zoals maar niet louter) de bijbel ook als ontdekkingen/historische aanwijzingen die ik kan combineren met andere kennis en aanwijzingen om mij een zo volledig mogelijk beeld te vormen van wat het universum inhoud daarbij controlerend of gebeurtenissen steek houden met de principes die de natuurwetten vormen.

Citaat:
Ik kan je een lijst geven met alle vervolgingen vanaf het begin van de jaartelling. Het zijn er nogal wat, dus daaruit kan ik concluderen dat die communicatie niet perfect is. En daarnaast, wat moet je met een goede communicatie als de regering van een land er genoeg van heeft en oproept volksvijandige elementen in te rekenen?
nee ok dat is dan duidelijk.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 25-09-2008 om 22:31.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2008, 23:54
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
als het paradijs zo mooi is en jij komt er wat doe je hier nog?
Bedoel je waarom ik geen zelfmoord zou plegen of waarom ik nog niet naar het paradijs bent gebeamed? (Beam me up, Scotty )
Ik heb zelf meegemaakt wat zelfmoord doet met diegene die achter blijven, dus daar zie ik maar van af. Daarnaast lees ik in de bijbel dat 'we' ook een doel hebben hier op aarde, dus daar ben ik ook mee bezig.
Overigens kan ik me soms best vinden in een global-suicide plan, zolang ook maar iedereen gezellig mee doet. Maar goed, ik zie liever iedereen ook weer terug in de hemel en daar heb ik nu zo m'n twijfels over.

Citaat:
maar laat ik er nog een controversie tegenaan gooien, ben je het mijn room-katholieke opvoeders eens dat beeltenissen van god in de vorm van jezus wenselijk is, of sta je toch liever achter de beeldenstorm?
Met de beeldenstorm ben ik het sowieso niet eens omdat het een geweldadige actie was.

Beelden van Jezus (of Maria of discipelen of wie dan ook) ben ik eerder tegen dan voor. Symboliek vind ik mooi en kan heel behulpzaam zijn in dingen als meditatie, stemming, concentratie, etc.
Zo lang er niet teveel aandacht of nadruk op een specifiek beeld komt vind ik het wel best. Ik vergelijk het met de bijbel: de inhoud is 'heilig' maar het is tegelijk ook maar een stapel papier; voor het een heb ik respect maar voor de ander niet. De inhoud/verwijzing van een beeld kan heel goed zijn, zolang het fysieke beeld zelf maar geen eigen waarde krijgt.

Citaat:
Nou het apostel van judas bijvoorbeeld.
Leuk . Maar daar ga ik nu nog even niet op in; morgen of het weekeind ofzo, nu eerst bijslapen (en bijlezen) .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2008, 10:31
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Daarnaast lees ik in de bijbel dat 'we' ook een doel hebben hier op aarde, dus daar ben ik ook mee bezig.
Laat het me ff weten dan

Citaat:
Overigens kan ik me soms best vinden in een global-suicide plan, zolang ook maar iedereen gezellig mee doet. Maar goed, ik zie liever iedereen ook weer terug in de hemel en daar heb ik nu zo m'n twijfels over.
nouja uiteindelijk kan op zijn hoogst 1 groep gelijk krijgen he.

Citaat:
Met de beeldenstorm ben ik het sowieso niet eens omdat het een geweldadige actie was.
ok hehe, maar ik bedoelde welke gedachtengang je onderschrijft.

Citaat:
Beelden van Jezus (of Maria of discipelen of wie dan ook) ben ik eerder tegen dan voor. Symboliek vind ik mooi en kan heel behulpzaam zijn in dingen als meditatie, stemming, concentratie, etc.
Zo lang er niet teveel aandacht of nadruk op een specifiek beeld komt vind ik het wel best. Ik vergelijk het met de bijbel: de inhoud is 'heilig' maar het is tegelijk ook maar een stapel papier; voor het een heb ik respect maar voor de ander niet. De inhoud/verwijzing van een beeld kan heel goed zijn, zolang het fysieke beeld zelf maar geen eigen waarde krijgt.
Nou het probleem is dat afgodsbeelden die waarde kennen en dat er dus christenen zijn die dat eerder als belediging zien dan als een extra waarde, ik tast in het duister maar observeer wel wederom een meningsverschil wat betreft de invulling van het geloof.

Citaat:
Leuk . Maar daar ga ik nu nog even niet op in; morgen of het weekeind ofzo, nu eerst bijslapen (en bijlezen) .
succes ermee.

hier heb je een kort lijstje van van censuur, je moet zelf even degene eruit vissen die met het christendom te maken hebben maar dat is omdat ik lui ben.
Spoiler
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 26-09-2008 om 12:06.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2008, 16:11
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
het apostel van judas => het evangelie van Judas

Lees het hier meerdere keren en het is fout. Judas was een apostel, maar wat hij geschreven heeft noem je niet zo.
Je zou er met wat goede wil nog epistel van judas van kunnen maken, maar epistel betekent brief en dat is het ook niet.

Nog even over het evangelie van Judas. Het staat terecht niet in de bijbel. Het is onvolledig en daardoor (helaas) onleesbaar. Mooier voorbeeld is het evangelie van Thomas. (Thomas was ook een apostel)
Het blijft bij alle evangeliën overigens sterk de vraag of de schrijver daadwerkelijk is wie hij claimt te zijn. Vrijwel alle evangeliën (canonieke en apocriefe) worden bij tijd en wijle aangemerkt als pseudepigrafen. (mooi woord )

Wat betreft de lijstjes van boeken die ooit verbrand zijn (zie er harry potter tussen staan bijv. ) dat is wel een erg versimpelde weergave van de werkelijkheid en bovendien is zo'n lijst nooit volledig te krijgen. Lijstjes van verboden boeken zijn van alle tijden en komen ook zeker niet alleen van de religieuze instellingen. Nederland was trouwens het eerste "land" dat zo'n lijst opstelde. In 1529. (volgens wikipedia )

Laatst gewijzigd op 27-09-2008 om 16:22.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2008, 16:35
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Grappig dat ook jij de paus tegenspreekt, de plaatsvervanger van jezus christus op aarde volgens het christendom.
van Petrus, hoogstens.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2008, 16:36
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
van Petrus, hoogstens.
Onwaar. (bron: Vaticaan)


Om maar eens heel droogjes de nadruk te leggen op dat dergelijke inhoudelijke interpretatiediscussies eindeloos zijn en dus niet als bron gebruikt zouden moeten worden
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-09-2008, 17:13
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Onwaar. (bron: Vaticaan)


Om maar eens heel droogjes de nadruk te leggen op dat dergelijke inhoudelijke interpretatiediscussies eindeloos zijn en dus niet als bron gebruikt zouden moeten worden
Hè toe, hoe lang bevechten wij elkaar nou al? Je moet je niet steeds in de speren storten die ik neer zet. Het vaticaan zal nooit zeggen de de paus de plaatsvervanger van Jezus is op aarde.
De taak van paus is gebaseerd op Mattheus 16:18-19 waarin staat:
En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2008, 22:00
Verwijderd
Ikzelf ben van geloof Rooms-Katholiek, maar zeker niet fanatiek of fundamentalistisch.

Je geloof is een zekere waarde waarmee je leeft, maar zeker niet iets dat moet bepalen welke richting je aan je leven geeft.

Wat ik heel verkeerd vind, zijn mensen die hun geloof als een absolute waarheid gaan profileren. Een geloof is 'geloven' en niet 'weten'. Het is zo vanzelfsprekend, maar miljoenen mensen op deze wereld maken die fout om desnoods met het zwaard hun 'absoluut geloof' te verdedignen en zelfs aan anderen onderwerpen.

Christenen, zowel Katholiek, Orthodox of Protestant, kunnen er wat van, maar dat geldt evenveel voor MOslims en Joden. Feitelijk vervalt semitisch geloof heel snel in religieus fascisme en dat betreur ik...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2008, 23:47
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Lees het hier meerdere keren en het is fout. Judas was een apostel, maar wat hij geschreven heeft noem je niet zo.
Je zou er met wat goede wil nog epistel van judas van kunnen maken, maar epistel betekent brief en dat is het ook niet.
het interesseert me geen ene moer hoe je het noemt.

Citaat:
Nog even over het evangelie van Judas. Het staat terecht niet in de bijbel.
vind jij

Citaat:
Het is onvolledig en daardoor (helaas) onleesbaar.
helaas maar dat geld voor meer verbrande en gesloopte boeken dat verklaard niet waarom je ze niet mee zou nemen om te leren over de heer.

Citaat:
Mooier voorbeeld is het evangelie van Thomas. (Thomas was ook een apostel)
Thomas is ook een mooi boek ja, beweer ik van niet?

Citaat:
Het blijft bij alle evangeliën overigens sterk de vraag of de schrijver daadwerkelijk is wie hij claimt te zijn.
nee het evangelie is vrijwel zeker niet door judas opgeschreven.

Citaat:
Vrijwel alle evangeliën (canonieke en apocriefe) worden bij tijd en wijle aangemerkt als pseudepigrafen. (mooi woord )
het interesseert me niet hoe het wordt aangemerkt ik wil weten waarom je het wel of niet in je zoektocht naar de heer/het lot/het paradijs/de betekenis van alles zou meenemen.

Citaat:
Wat betreft de lijstjes van boeken die ooit verbrand zijn (zie er harry potter tussen staan bijv. )
lezen: ik ben te lui om degene eruit te vissen die door de kerk verbrand zijn maar ze zitten er tussen.

Citaat:
dat is wel een erg versimpelde weergave van de werkelijkheid en bovendien is zo'n lijst nooit volledig te krijgen.
vandaar dat ik het een kort lijstje noemde.

Citaat:
Lijstjes van verboden boeken zijn van alle tijden en komen ook zeker niet alleen van de religieuze instellingen. Nederland was trouwens het eerste "land" dat zo'n lijst opstelde. In 1529. (volgens wikipedia )
Dat doet er niet toe, ik zie dat je gewoon heel het verhaal niet hebt gevolgd.
ik vroeg de discussiepartner waarom hij alleen de bijbelvisie meenam in zijn zoektocht naar de heer terwijl het je compleet vrijstaat (door de definitieloosheid (meningsverschillen over de definitie) van de term god) om alle door god gecreëerde voorbestemde dingen te gebruiken.

nu wil ik best toegeven dat archeologie fragmentarisch is, dat zal elke expert en leek, op zijn best geeft het een beeld van het dagelijks leven waarbij begraafplaatsen (en plekken van strijd) de meeste interesse wekken: niet zo zeer om wat er ligt als wel wanneer ze stopten met het gebruik ervan.

Desondanks vind ik conclusies baseren op en litatuur (bijbel + rest) en archeologie en geografie en geologie en demografie dat tegen een tijdslijn zetten (wat we kunnen door de constanten van tijd die we afgeleid hebben van cycli en een aantal dateringstechnieken; meestal onderdeel van een van bovenstaande categoriën) vaak is er bovendien vaak wat te zeggen over afstanden en komt het ook welleens voor dat bepaalde gebeurtenissen blijvend bewijs levert.

beter dan louter op literatuur; en dan specifiek alleen de bijbel.

maargoed zoals Dairy zei; je zult eerst moeten aannemen dat die bijbel door god ingegeven/geschreven is, en bovendien menen dat hij heilig is.

zo ver het te bewijzen is zijn het meerdere boeken en toevoegingen van meerdere schrijvers waar bovendien een en ander uit verdwenen kan zijn.

Citaat:
De taak van paus is gebaseerd op Mattheus 16:18-19 waarin staat:
En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.
dat is zoals ze het mij ook hebben geleerd.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 28-09-2008 om 00:00.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 01:54
Verwijderd
Citaat:
Je zit er voor zover de feiten staan een slordige 4.569.994.000 jaar naast. Echter, zelfs naast dit argument ontkracht je je eigen argument. Er zijn zoveel religies die verreweg ouder zijn. De conclusie kan weinig anders luiden dan dat we het argument moeten verwerpen, aangezien het in de eerste plaats niets zegt over validiteit, en zelfs degene die er mee kwam het niet erkent.
Het feit dat ze zo'n grote moeite hebben met het aannemen dat ons heelal weldegelijk 4,5 miljard oud is, is de achillespees van het evangelisch christendom.
Ze komen daardoor naar de buitenwereld vaak over als sektarische/fascistoïde verblinden...

Het Katholiek en het Orthodox christendom wordt dan weer achtervolgd door hopen interne schandalen (tijd voor grote kuis als je het mij vraagt...), maar ze zijn er tenminste ingeslaagd om hun geloofswaarden verdedigbaar te houden in het licht van de moderne, liberale, denkende mens.

De bijbel hoort gezien te worden als een filosofisch boek, geschreven door mensen.
Niet als een geciteerd woord van een God, die in het licht van die visie een grote hekel aan ons allemaal heeft...
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 10:01
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Prophecy of Jeremiah (by King Jehoiakim of Judah)

According to the Torah, in the fourth year of the reign of King Jehoiakim of Judah(in 605 BC) the prophet Jeremiah dictated the words of the Lord to Baruch, who wrote them in ink upon a roll of a book. The following year three or four leaves were read in the presence of the king and princes, whereupon Jehoiakim cut the roll with a knife and 'cast it into the fire that was on the hearth' (Jeremiah 36:1–26). From the context as given in the Bible, it seems likely that the King regarded the scroll as seditious expression of opposition to his policies.
Eh, boeiend? In vers 28 en 32 staat heel nadrukkelijk dat Baruch opnieuw een rol schreef met dezelfde tekst als de vorige die verbrand werd. Dus er is uiteindelijk niets verloren gegaan.
Wat bedoel je eigenlijk te zeggen met die lijst, dat er censuur is (geweest)? Ja, dat is zo. Heel vervelend allemaal, maar ik snap je punt even niet.

Citaat:
Het blijft bij alle evangeliën overigens sterk de vraag of de schrijver daadwerkelijk is wie hij claimt te zijn.
Dat is zeker niet zo. Het is waar dat ze allemaal in principe anoniem zijn (dat was ook de gewoonte in die tijd) maar men wist wel wie de evengelieen geschreven hadden.
Er zijn een aantal aanwijzingen in de evangelieen zelf maar meer dan aanwijzingen zijn het zeker niet. Daarnaast zijn er een aantal teksten gevonden die de auteurs van de evengelieen bevestigen.

Uit mijn hoofd een aantal dingen over Lukas bijvoorbeeld. In de bijbel wordt er een Lukas genoemd die arts is en metgezel van Petrus is. Het evangelie van Lukas en Handelingen (beide wellicht geschreven door Lukas en beide nadrukkelijk opgedragen aan dezelfde Theofilus) vertonen de volgende kenmerken:
- relatief veel focus op genezingen en de wonderlijkheid daarvan
- literair gezien van hoog niveau (helemaal in vergelijking met bv Markus)
- hij is op de hoogte van andere literatuur van die tijd (met name fragmentarisch geschreven evangelieen)
- hij was zelf geen ooggetuige maar heeft anderen geinterviewd en bronnen gebruikt
Die dingen maken Lukas de arts die samen met Petrus reisde dus een zeer goede aanname.

Daarnaast zijn er dus ook nog een aantal teksten buiten de bijbel om die Mattheus, Markus, Lukas en Johannes noemen als auteurs van evangelieen (en volgens mij ook alleen maar hun). In de vroeg Christelijke kerk was het algemeen bekend dat hun de auteurs waren.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 12:26
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Eh, boeiend? In vers 28 en 32 staat heel nadrukkelijk dat Baruch opnieuw een rol schreef met dezelfde tekst als de vorige die verbrand werd. Dus er is uiteindelijk niets verloren gegaan.
Wat bedoel je eigenlijk te zeggen met die lijst, dat er censuur is (geweest)? Ja, dat is zo. Heel vervelend allemaal, maar ik snap je punt even niet.
je kan niet controleren of dat dezelfde tekst is, maargoed ik bedoelde er dus mee dat er duidelijk censuur is geweest; dat spreekt jou bewering; de bijbel is intact, volledig en exact, nogal tegen immers boeken die onder censuur vallen kunnen best in vroegere tijden gebruikt zijn geweest om god te begrijpen, terwijl ze nu heidens kunnen zijn.

kijk ik wil best, al is het maar voor de grap, aannemen dat er iets is wat je kan definiëren met de term 'god' zelfs ben ik bereid, de compleet uit de lucht getrokken aanname dat er derhalve dus ook een 'hemel' en zelfs een 'hel' is, te ondersteunen.

maar ik kan niet op basis van wat ik weet bepalen wie er gelijk heeft w.b.t. de invulling van geloof, wat dus goed of slecht is, daarmee is die zoektocht dus in den beginne al mislukt en kan je beter alle technieken in plaats van 1 gebruiken voor je beeldvorming.

een mooi voorbeeld is dadelijk weer kerst; dan zie ik weer hordes goede christenen met een heidense 21 december boom in hun huis (heidens midzomernacht)

ik vind het allemaal prima maar speculeren met alles > speculeren met een bloemlezing (van overigens prachtige boeken)
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 12:53
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
je kan niet controleren of dat dezelfde tekst is, maargoed ik bedoelde er dus mee dat er duidelijk censuur is geweest; dat spreekt jou bewering; de bijbel is intact, volledig en exact, nogal tegen immers boeken die onder censuur vallen kunnen best in vroegere tijden gebruikt zijn geweest om god te begrijpen, terwijl ze nu heidens kunnen zijn.
Je kan dat inderdaad niet controleren, net zo min dat je kan controleren of de eerste boekrol werkelijk is vernietigt. Er staat dat de eerste boekrol is vernietigt en dat er daarna een nieuwe boekrol is gemaakt met dezelfde woorden. Het zou een beetje flauw zijn om het een wel maar het ander niet aan te nemen.

Citaat:
maar ik kan niet op basis van wat ik weet bepalen wie er gelijk heeft w.b.t. de invulling van geloof, wat dus goed of slecht is, daarmee is die zoektocht dus in den beginne al mislukt en kan je beter alle technieken in plaats van 1 gebruiken voor je beeldvorming.
Hm, ja. Dat kan ik goed begrijpen, en ik begin er nu ook steeds meer zo over te denken. Ik ga er in elk geval met nog meer mensen over hebben en er over lezen.

Citaat:
een mooi voorbeeld is dadelijk weer kerst; dan zie ik weer hordes goede christenen met een heidense 21 december boom in hun huis (heidens midzomernacht)
Achja, boeiend. Het is niet alsof er mensen zijn die geloven dat daar het lot van je zieltje vanaf hangt ofzo. Dat beperkt zich tot onderling gekibbel of je dat nou eigenlijk wel of niet zou moeten doen.
Daarnaast is het nu primair het 'christelijke kerst'-feest ipv de (Noorse?) midzomernacht. Het orgel is oorspronkelijk ook van de straat de kerk in gehaald om 'het volk' binnen te halen, nu is het orgel het meest "christelijke instrument" ever .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 13:46
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Je kan dat inderdaad niet controleren, net zo min dat je kan controleren of de eerste boekrol werkelijk is vernietigt. Er staat dat de eerste boekrol is vernietigt en dat er daarna een nieuwe boekrol is gemaakt met dezelfde woorden. Het zou een beetje flauw zijn om het een wel maar het ander niet aan te nemen.
dat is niet persé waar hoewel ik dit niet heb gecontroleerd of ga controleren is het logisch te denken dat er documentatie kan zijn die die opdracht tot vernietiging van de koning onderstrepen, uiteraard is dit documentatie die niet bij de bijbel hoort maar zelfs in die tijd werd wetgevende opdrachten genoteerd, vooral aangezien de koning vond dat de tekst niet in zijn straatje paste, te denken is dat de koning tegelijk wilde verkomen dat dat soort teksten weer zouden opduiken en dat daarom duidelijk heeft gemaakt.

hoeveel getuigen en documenten zijn er te bedenken bij een situatie waarbij de tekst opnieuw geschreven is door dezelfde schrijver met exact dezelfde tekst, daarvoor moet de beste schrijver natuurlijk wel 2 kopiën gemaakt hebben voor hij naar de koning ging.
maar natuurlijk niet als god het via hem schrijft maar waarom zouden dan alle boeken niet via god geschreven zijn, en waarom zou god eerst zijn document laten vernietigen om vervolgens exact dezelfde nog een keer te maken.

Citaat:
Hm, ja. Dat kan ik goed begrijpen, en ik begin er nu ook steeds meer zo over te denken. Ik ga er in elk geval met nog meer mensen over hebben en er over lezen.


Citaat:
Achja, boeiend. Het is niet alsof er mensen zijn die geloven dat daar het lot van je zieltje vanaf hangt ofzo. Dat beperkt zich tot onderling gekibbel of je dat nou eigenlijk wel of niet zou moeten doen.
Nou in het verleden zijn helaas genoeg heidenen om dat gebruik door christenen vermoord in heel noord europa.

Citaat:
Daarnaast is het nu primair het 'christelijke kerst'-feest
mja of amerikaans eerder.

Citaat:
ipv de (Noorse?) midzomernacht. Het orgel is oorspronkelijk ook van de straat de kerk in gehaald om 'het volk' binnen te halen, nu is het orgel het meest "christelijke instrument" ever .
wat een onzin, op draaiorgeldag zijn orgels over het algemeen enorm irritante muziekinstumenten

maargoed ik vind het ietwat hypocriet om een 'heidense' traditie over te nemen terwijl diezelfde kerk van rome tot polen diezelfde heidenen ('natuuraanbidding') het liefst uit wilde roeien, maar dan wel net doen of het christendom het ware geloof is.

overigens staat dat los van jou want ik heb niet het idee dat je zo bekrompen zou zijn om die tunnelvisie te hebben.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 28-09-2008 om 14:35.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 14:02
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Of ik de tunnelvisie heb dat 'het' christelijke geloof (wat er inderdaad dus alleen in hele brede zin bestaat) de waarheid is? Lastig. Aan de ene kant sta ik open voor alles en ben ik geintereseerd in alles wat met religie te maken heeft. Ik weet in elk geval dat mijn persoonlijke overtuigingen nooit 100% de waarheid kunnen zijn, of dat iemand die ooit zal vinden.

Aan de andere kant is het gewoon knap lastig om in iets te geloven... er in te geloven, nietwaar? Dus wat dat betreft geloof ik wel dat ik in "de waarheid" geloof, of er in elk geval naar zoek ben. Termen als "het christendom" of "de kerk" probeer ik zo ver mogelijk vandaan te blijven. De term "de waarheid" wil ik wel gebruiken, maar zo voorzichtig mogelijk.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 14:16
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Of ik de tunnelvisie heb dat 'het' christelijke geloof (wat er inderdaad dus alleen in hele brede zin bestaat) de waarheid is? Lastig. Aan de ene kant sta ik open voor alles en ben ik geintereseerd in alles wat met religie te maken heeft. Ik weet in elk geval dat mijn persoonlijke overtuigingen nooit 100% de waarheid kunnen zijn, of dat iemand die ooit zal vinden.
Volgens de meeste religiën en volgens mij ook jouw visie heeft alles met religie te maken omdat god allesomvattend is.

Citaat:
Aan de andere kant is het gewoon knap lastig om in iets te geloven... er in te geloven, nietwaar? Dus wat dat betreft geloof ik wel dat ik in "de waarheid" geloof, of er in elk geval naar zoek ben. Termen als "het christendom" of "de kerk" probeer ik zo ver mogelijk vandaan te blijven. De term "de waarheid" wil ik wel gebruiken, maar zo voorzichtig mogelijk.
waarheid is een relatief begrip dus dat mag best.

overigens:
Citaat:
Als er bewijs word gevonden dat Sodom en Gomorra zijn geraakt door...
ik vind het mooi dat je naar dit voorbeeld verwijst, van wat moderne wetenschap denkt dat de steden sodom en gomorra zijn onderschrijft het 'bewijs' de bijbelversie juist.

ja ze kunnen daar geweest zijn in dat tijdsbestek
ja er was brimstone and ashes
en ja het was te verklaren waarom (westpoort grote stad + ingestorte toren kleine stad)

dat dat in de literatuur in die tijd letterlijk is omschreven als 'daad van god' kan ik wel inkomen, alleen nu zouden we concluderen dat plaat 1 en plaat 2 relatief van elkaar bewogen waardoor er een epicentrum ontstond waarna... etc.

maargoed dat is dan nog steeds de oorzaak van 'god' of je nu gelooft dat de natuur, het higgs deeltje of de christelijke 'god' omschrijft.

daardoor wordt het dusdanig triviaal dat er voortaan niemand meer voor dood hoeft te gaan
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 15:49
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
het interesseert me geen ene moer hoe je het noemt.
Gebruik het dan niet in je taal. Erg leergierig ben je niet hè?

Dat je thomas niet als voorbeeld aanhaalt verbaast me, judas kunnen we niet opnemen in de zoektocht omdat het te onvolledig is en daardoor geen punt meer kan maken. Met thomas kan dat in principe wel.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 16:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gebruik het dan niet in je taal. Erg leergierig ben je niet hè?
Als je kansloze woordspelletjes speelt om onder je onontkoombare ongelijk uit te komen moet je niet opeens op de persoon gaan spelen als mensen daar doorheen prikken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 16:15
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Als je kansloze woordspelletjes speelt om onder je onontkoombare ongelijk uit te komen moet je niet opeens op de persoon gaan spelen als mensen daar doorheen prikken.
Ik geef alleen wat informatie (zelfde gold voor jouw maffe paus = jezus illusie). Onwetendheid is de wortel van alle kwaad.
Verder kies ik geen enkele kant en heb daar ook geen behoefte aan. Mijn ongelijk in dezen bestaat dus ook niet. (en ik val hem inderdaad direct op zijn persoon aan. niet ongebruikelijk als iemand na een correctie zegt "interesseert me niet")

Zodra ik ergens weer feitelijke onzin lees zal ik wel weer reageren hoor, wees niet ongerust.

Laatst gewijzigd op 28-09-2008 om 16:20.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 16:17
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Volgens mij is dit topic eigenlijk bedoeld voor Christenen om te zeggen hoe zij in hun geloof staan, en in hun religie (wat ik twee verschillende dingen vind). En in plaats daarvan gaat dit topic weer over gelijk hebben. Terwijl volgens mij al heel lang geleden is vastgesteld dat een geloof een geloof is omdat je het niet kan bewijzen. En als je het ergens anders over wil hebben dan maak je er een ander topic over. Dit is dus niet een topic voor atheisten, agnosten, moslims, hindus of whatever. Christenen. Laten we dit topic rustig aan hen overlaten.

Ik ben een atheist, en door een gebrek aan een religie zal ik me verder weer uit dit topic houden.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 16:29
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Gebruik het dan niet in je taal. Erg leergierig ben je niet hè?
natuurlijk heet het een evangelie en natuurlijk verwisselde ik de 2 woorden maar dat maakt voor de kern van het verhaal niets uit, daarmee is het een goedkope afleidingspoging.

Citaat:
Dat je thomas niet als voorbeeld aanhaalt verbaast me, judas kunnen we niet opnemen in de zoektocht omdat het te onvolledig is en daardoor geen punt meer kan maken. Met thomas kan dat in principe wel.
judas was een voorbeeld, ik had net zo makkelijk thomas aan kunnen halen of welke andere willekeurige documentatie die ook maar iets met mythen te maken heeft.

Citaat:
Volgens mij is dit topic eigenlijk bedoeld voor Christenen om te zeggen hoe zij in hun geloof staan, en in hun religie (wat ik twee verschillende dingen vind). En in plaats daarvan gaat dit topic weer over gelijk hebben.
Hoi, ik ben Arnoldus Joannes Maria P. ik heb die namen niet voor niets gekregen maar wacht het is niet de eerste keer dat ik zeg dat ik de claim christen kan waarmaken.

bovendien heeft niemand het over gelijk of ongelijk, we hebben het over of je louter de bijbel (en eventueel andere religieuze documentatie) kan gebruiken in je zoektocht naar god of dat je dat met alles kan.

Citaat:
Terwijl volgens mij al heel lang geleden is vastgesteld dat een geloof een geloof is omdat je het niet kan bewijzen. En als je het ergens anders over wil hebben dan maak je er een ander topic over. Dit is dus niet een topic voor atheisten, agnosten, moslims, hindus of whatever. Christenen. Laten we dit topic rustig aan hen overlaten.

Ik ben een atheist, en door een gebrek aan een religie zal ik me verder weer uit dit topic houden.
doeg

Citaat:
(en ik val hem inderdaad direct op zijn persoon aan. niet ongebruikelijk als iemand na een correctie zegt "interesseert me niet")
ik heb een afkeer van spellingsnazi's, taalkundige vergissingen gooi je dan ook maar in het grote evil foute spellingstopic.

ik weet ook wel dat een apostel een discipel is en een evangelie het verhaal.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 28-09-2008 om 16:42.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 20:31
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Oke, dat is allemaal weer opgehelderd dan. Kunnen we verder.
Ik heb overigens een afkeer van taalkundige vergissingen omdat ik dan niet weet of de discussiepartners wel hetzelfde bedoelen. Bovendien is het een kleine moeite om het te corrigeren als je weet hoe het zit.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 20:47
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Oke, dat is allemaal weer opgehelderd dan. Kunnen we verder.
Ik heb overigens een afkeer van taalkundige vergissingen omdat ik dan niet weet of de discussiepartners wel hetzelfde bedoelen. Bovendien is het een kleine moeite om het te corrigeren als je weet hoe het zit.
gelukkig wist dairy dat wel, en jij had dat uit de context ook wel op kunnen maken.
maargoed prima ik zal het laten aanpassen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 28-09-2008, 22:36
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Volgens de meeste religiën en volgens mij ook jouw visie heeft alles met religie te maken omdat god allesomvattend is.
Interessant. Maar ik ben het er niet mee eens. Immers, als een God allesomvattend is heeft alles met wel met God maar niet per se met religie te maken. Maar misschien bedoelde je dat ook.
Dat 'Gods verband' hoeft niet meer te zijn dat het feit dat het object gemaakt is door die God. Een waterstof molecuul heeft verder weinig met religie of God te maken, anders dan zijn oorsprong.

Citaat:
ik vind het mooi dat je naar dit voorbeeld verwijst, van wat moderne wetenschap denkt dat de steden sodom en gomorra zijn onderschrijft het 'bewijs' de bijbelversie juist.

ja ze kunnen daar geweest zijn in dat tijdsbestek
ja er was brimstone and ashes
en ja het was te verklaren waarom (westpoort grote stad + ingestorte toren kleine stad)

dat dat in de literatuur in die tijd letterlijk is omschreven als 'daad van god' kan ik wel inkomen, alleen nu zouden we concluderen dat plaat 1 en plaat 2 relatief van elkaar bewogen waardoor er een epicentrum ontstond waarna... etc.

maargoed dat is dan nog steeds de oorzaak van 'god' of je nu gelooft dat de natuur, het higgs deeltje of de christelijke 'god' omschrijft.

daardoor wordt het dusdanig triviaal dat er voortaan niemand meer voor dood hoeft te gaan
Grappig, ik meende een of andere vage Discovery Channel docu te herinneren die S&G een of andere gare alternatieve plaats en tijd gaf. Hun conclusie dat het bijbelverhaal dus onzin is was grotendeels gebaseerd op het gebrek aan archeologisch bewijs, wat ik dus weer grote onzin vind. Maar misschien heb ik het verkeerd onthouden.

Anyway, ik heb het altijd bijzonder interessant gevonden waarom mensen een natuurkundige verklaring zien als bewijs dat God het niet gestuurd heeft. Heeft iemand daar wel een idee over?

Citaat:
Volgens mij is dit topic eigenlijk bedoeld voor Christenen om te zeggen hoe zij in hun geloof staan, en in hun religie (wat ik twee verschillende dingen vind). En in plaats daarvan gaat dit topic weer over gelijk hebben. Terwijl volgens mij al heel lang geleden is vastgesteld dat een geloof een geloof is omdat je het niet kan bewijzen. En als je het ergens anders over wil hebben dan maak je er een ander topic over. Dit is dus niet een topic voor atheisten, agnosten, moslims, hindus of whatever. Christenen. Laten we dit topic rustig aan hen overlaten.
Ik heb het anders al heel lang over hoe ik in mijn geloof sta.

Citaat:
ik heb een afkeer van spellingsnazi's, taalkundige vergissingen gooi je dan ook maar in het grote evil foute spellingstopic.

ik weet ook wel dat een apostel een discipel is en een evangelie het verhaal.
Ik begreep inderdaad wel wat je bedoelde.
Maar toch grappig dat je dit nu zegt. Er is namelijk wél een verschil tussen apostelen en discipelen. Daarnaast is een evangelie niet het/een verhaal maar een literair genre.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2008, 00:03
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Interessant. Maar ik ben het er niet mee eens. Immers, als een God allesomvattend is heeft alles met wel met God maar niet per se met religie te maken. Maar misschien bedoelde je dat ook.
Dat 'Gods verband' hoeft niet meer te zijn dat het feit dat het object gemaakt is door die God. Een waterstof molecuul heeft verder weinig met religie of God te maken, anders dan zijn oorsprong.
ja, zoiets bedoelde ik, religie is natuurlijk hetgene waar 'men' van zegt dat het idee god vandaan komt, maar in context van deze conversatie bedoelde ik inderdaar meer 'het geloof' in elke definitie, maar voor mij is dat vaak hetzelfde concept.

Citaat:
Grappig, ik meende een of andere vage Discovery Channel docu te herinneren die S&G een of andere gare alternatieve plaats en tijd gaf. Hun conclusie dat het bijbelverhaal dus onzin is was grotendeels gebaseerd op het gebrek aan archeologisch bewijs, wat ik dus weer grote onzin vind. Maar misschien heb ik het verkeerd onthouden.
waarom zou het duiden op een alternatieve plaats?
het tijdbestek klopte overigens?

natuurlijk is het niet meer dan opgeleid raden met zo veel mogelijk bronnen, en zijn die bronnen altijd onvolledig maar het is nu eenmaal gewoon om via die bronnen (waaronder dus de bijbel) het meest logische aan te nemen als 'de waarheid' natuurlijk is dat totdat onderzoekmethodes of conclusies onderuit worden gehaald of we later iets ontdekken wat nog beter aansluit.

en dan heb je nog de miljoenen zaken die je nooit zal vinden en weten.

maar bij die docu was de conclusie dus niet dat het bijbelverhaal niet klopte, juist dat het klopte met wat ze konden vinden.

Citaat:
Anyway, ik heb het altijd bijzonder interessant gevonden waarom mensen een natuurkundige verklaring zien als bewijs dat God het niet gestuurd heeft. Heeft iemand daar wel een idee over?
Nou kijk dat is het probleem met atheïsme bijvoorbeeld; omdat gelovigen zeggen, god heeft alles gecreëerd vervalt gelijk een tegengesteld discussiepunt, immers god heeft dan ook de natuurkunde gemaakt in die visie.

echter een pure ongelovige zegt simpel; ik neem niet aan dat god alles gecreëerd heeft omdat niemand god heeft kunnen definiëren laat staan aantonen.
niet toevallig dat ik niet die positie inneem die discussies oneindig maakt.

Citaat:
Ik begreep inderdaad wel wat je bedoelde.
Maar toch grappig dat je dit nu zegt. Er is namelijk wél een verschil tussen apostelen en discipelen. Daarnaast is een evangelie niet het/een verhaal maar een literair genre.
dat kan een discipel is voornamelijk een leerling een apostel heeft vast nog een naaste funktie, een evangelie is letterlijk een boodschap, in mijn taal is een boodschap hetzelfde als een verhaal.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 29-09-2008 om 00:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Ik wil graag de mening van aanhangers van godsdiensten.
Verwijderd
167 19-09-2008 23:15
Levensbeschouwing & Filosofie Kans dat jouw god bestaat: 0,0001 %
Joostje
316 25-07-2007 13:59
Levensbeschouwing & Filosofie >> Geloven in God <<
Lord Dolphin
378 17-11-2005 22:03
Levensbeschouwing & Filosofie islam `
=zwart wit=
193 25-02-2005 20:37
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:07.