Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2006, 12:37
Verwijderd
Nou, here goes.

Dit is geen mooi verhaal van mij, maar meer wat mij op dit moment bezighoudt, wat Letteren betreft. Ik weet ook niet of andere mensen hetzelfde voelen als ik, maar Letteren herinner ik me als een open community waar alles bespreekbaar was, dus ook dit. Ik heb het gevoel dat de energie weg is hier. De stroom waar wij 's zomers op meedrijven, compleet met aanwas van nieuwe leden, nieuwe verhalen en boeiende wedstrijden, is voor mij weg nu. Het is nu meer dat er af en toe mensen zijn die iets posten waar haast geen reactie op komt -daar doe ik even goed aan mee- en waar de reacties ook steeds minder uitgebreid zijn.
Ik durf ook niet zonder meer een oorzaak aan te wijzen, daarvoor kom ik hier niet meer genoeg.
Ik weet nog het Letteren van vroeger, maar ik wil niet te veel terug kijken op vroeger, want toen was ook niet alles oke. Het is nu in ieder geval erg veranderd en naar mijn mening niet ten goede, waardoor ik hier eigenlijk meer kom, terwijl ik hier vroeger hele dagen kon zitten. Waar ligt het aan? Zou het waar zijn wat er eerder werd gezegd door Mijn* en Millroy, dat er hier toch teveel kliekjesvorming is? Of ligt het aan iets anders? Of is het misschien wel mijn verbeelding?

En vooral, bestaan er oplossingen?

Grimm.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2006, 13:51
Verwijderd
Ik lees voornamelijk tegenwoordig, omdat ik druk ben En misschien worden er wel groepjes gevormd door de meetings enzo, maar dat weet ik niet.
Waar zit je precies mee? Dat er te weinig gereageerd wordt?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 14:22
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
Ik ben blij dat je het zegt. Het viel mij ook al op dat er vrij weinig gepost wordt de laatste tijd. Vroeger werd er veel meer 'gekletst' ook.
die kliekjesvorming heb ik nog niet veel van gemerkt, maar zoals Krummeltje ook al zegt, misschien komt het door de meeting.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 14:30
Verwijderd
Hier voel ik me geroepen om op te reageren. Toen ik in februari nog internet had was het hier(naar mijn mening) een fijne sfeer. Ik als nieuwkomer toentertijd voelde me welkom, we waren toen bezig met een spel en het was gewoon fijn.

Nu heb ik sinds december weer internet en ik voel me eigenlijk na het kijken hier niet meer welkom om te posten. Er is(of het lijkt) dat er een select groepje letteraars is, waar je als buitenstaander niet tussenkomt als je niet minstens op kafka-niveau schrijft. In plaats van goed onderbouwde reacties zijn er vaak reacties als: "wat een kutverhaal" oid. Dat is op dit moment mijn indruk van letteren, helaas.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 15:33
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Jaa, Grimm heeft hetzelfde als ik!

Maar ik dacht dat het gewoon aan mijzelf lag. Mijn schrijven lukt momenteel helemaal NIET en ik dacht dat het mede daardoor komt dat ik niet meer zoveel zin heb om verhalen te reageren. Maar ik heb sowieso het idee dat er minder verhalen worden gepost, of is dat een waanidee? Ik kan het in ieder geval momenteel niet echt opbrengen om echt goed een verhaal te gaan beoordelen. En sowieso, als je het woord opbrengen gaat gebruiken, is dat niet echt een goed teken. Letteren hoort gewoon leuk en gezellig te zijn en dat is het nu dus, naar mijn mening, eventjes niet. Ik denk niet dat het echt veel met kliekjesvorming te maken heeft, eerlijk gezegd.

Andere oorzaken? Heb ik niet
Oplossing? Heb ik niet
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 16:12
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 16-01-2006 @ 16:33 :
Mijn schrijven lukt momenteel helemaal NIET en ik dacht dat het mede daardoor komt dat ik niet meer zoveel zin heb om verhalen te reageren. Maar ik heb sowieso het idee dat er minder verhalen worden gepost, of is dat een waanidee? Ik kan het in ieder geval momenteel niet echt opbrengen om echt goed een verhaal te gaan beoordelen.
Dat heb/vind ik ook.

Ik ga hier over nadenken en tegen de avond eens een zinnig post plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 16:50
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Wat de reacties betreft, ben ik het wel met Grimm eens. Ik probeer zelf zoveel mogelijk te reageren, en over het algemeen gaat me dat goed af, maar ik heb het idee dat ik een van de weinigen ben. (Misschien ken ik mezelf nu wel een verkeerde plaats toe, verbeter me gerust, goed voor de nederigheid! )
Wat kliekjesvorming betreft, weet ik het zo net niet. Het is logisch dat je met de een wat meer hebt dan met de ander, zeker ook door die ene meeting waar ik bij was, maar, nogmaals, dat is natuurlijk logisch.

Wat we eraan kunnen doen? Dapper door posten, wat moeite opbrengen om dus te reageren (ook al is opbrengen niet goed, je kan niet klagen en dan vervolgens niets doen...) en je reactie ook nog enigszins opbouwend te laten zijn. Verder is het handig om aardig te zijn tegen nieuwkomers, kritiek mag, maar wees wel aaibaar. Voor de rest komen we ook door deze moeilijke tijd heen, ik weet het zeker!

Liefs,
I C U
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 17:14
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Sorry. (a)
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 17:59
Verwijderd
Kliekjesvorming was er volgens mij altijd al en ieder forum heeft er last van, maar ik had altijd het idee dat het op Letteren een open kliekje was. Nieuwe mensen konden zonder moeite ingang vinden en vriendjes maken met de anderen.
Een meeting is in dat opzicht weer jammer, omdat mensen toch altijd anders omgaan met mensen die ze in het echt kennen dan wanneer ze ze alleen via internet kennen, maar het is natuurlijk belachelijk en onmogelijk om te verbieden een meeting te houden.
Ik gok dat zoiets dus een onvermijdbaar iets is dat niet per se onoverkomelijk hoeft te zijn. Iedereen is lief, ook al weet je niet hoe hun hoofd eruit ziet.

Wat betreft minder verhalen en minder reacties; ik denk dat dat met elkaar samenhangt. Als er minder nuttige reacties zijn, komen er vanzelf ook steeds minder verhalen. De oplossing zou in dat geval zijn om veel te lezen, veel te reageren en daarna ook zelf veel te posten.
Ik maak me zelf ook schuldig aan het weinig lezen van verhalen. Ik doe het soms nog op verzoek, maar het komt zelden voor dat ik zomaar een verhaal aanklik, het helemaal lees en een goede reactie schrijf. Ik schaam me daar ook voor. Meer Letterenverhalen lezen zou een goed voornemen moeten zijn.

Ik denk als het forum op dat gebied actiever wordt, dat er dan ook weer nieuwe mensen komen die hier gaan schrijven en lezen, waardoor het allemaal actieverw

Ik vind deze topic trouwens wel fijn. Een soort evaluatie van het forum. Post hier uw ongerief of complimenten, ook in de richting van de forumbazen, dan gaan we kijken wat we ermee kunnen doen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 19:02
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ik ben hier nooit tussen "het kliekje" gekomen. Ik heb altijd gedacht dat het eraan lag dat ik niet zoveel post.

In tegenstelling tot LUH-3417 (omg, uit mijn hoofd!), heb ik juist het gevoel dat het kliekje hier altijd gesloten is geweest.

Ik heb ook het idee dat er minder wordt gepost, minder fijne kritiek wordt geleverd, maar ook sowieso dat het niveau tot het dieptepunt is gezakt.

Jammer... Oplossing heb ik helaas ook niet. Ga ik eens goed over nadenken.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 19:11
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Het kliekje is nooit gesloten geweest. Ik heb er altijd bij gehoord voor mijn gevoel, en het idee dat je er niet in één keer bij zou kunnen horen, is een bewijs van dat hier veel te veel irl onzekere mensen komen, die geen onderscheid kunnen maken tussen een groep die wat closer met elkaar is en een groep die minder geneigd is naar anderen closer te zijn.

Het is echt de dikste bullshit die ik ooit heb gehoord, vraag het de mensen die er het laatst 'bij' kwamen, als we het dan echt over 'kliekjes' willen gaan hebben. Iedere post waarbij de poster twijfelt of hij/zij wel naar de meeting kan komen omdat hij/zij zo weinig in Letteren post, wordt altijd positief beantwoordt, met de reactie 'hoe meer zielen, hoe meer vreugd'.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 19:25
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Changshan schreef op 16-01-2006 @ 20:11 :
Het kliekje is nooit gesloten geweest. Ik heb er altijd bij gehoord voor mijn gevoel, en het idee dat je er niet in één keer bij zou kunnen horen, is een bewijs van dat hier veel te veel irl onzekere mensen komen, die geen onderscheid kunnen maken tussen een groep die wat closer met elkaar is en een groep die minder geneigd is naar anderen closer te zijn.

Het is echt de dikste bullshit die ik ooit heb gehoord, vraag het de mensen die er het laatst 'bij' kwamen, als we het dan echt over 'kliekjes' willen gaan hebben. Iedere post waarbij de poster twijfelt of hij/zij wel naar de meeting kan komen omdat hij/zij zo weinig in Letteren post, wordt altijd positief beantwoordt, met de reactie 'hoe meer zielen, hoe meer vreugd'.
Ja dat! Ik heb ook nooit het idee gehad dat men moeilijk deed over nieuwelingen. Nu huppel ik hier ook al weer een tijdje rond, maar het heeft me niet echt moeite gekost contact te krijgen hier, dat groeit gewoon, zoals dat in rl ook gaat. Ook op de meeting was het gewoon goed. Misschien zegt Chang het wat ruiger dan ik het zou willen zeggen, maar ongeveer komt het op hetzelfde neer... Het enige wat ik mensen kan aanraden, is posten om het forum levendig te houden, en dat dapper volhouden. Ik doe mee, iig!
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 19:58
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Dat het kliekje hier gelsoten is heb ik weinig last van. Ben toch redelijk gemakkelijk geaccepteerd geraakt hier, hoewel ik nooit echt veel verhalen gepost heb, maar wel geregeld lees.
Dat ik dat nu niet doe, komt eerder door tijdgebrek met een drukke studie en het hebben van een vriendin () dan met desinteresse om te lezen.

Hetzelfde met schrijven hier. Ik heb al amper zin om mijn livejournal bij te houden, dus dan komt er vanzelfsprekend van schrijven nog veel minder terecht. Wel heb ik nog zeker een half dozijn onuitgewerkte ideeën waar ik als ik tijd heb, ik zeker aan zal gaan beginnen. Nu is het nog even geduld op een thema voor een volgende wedstrijd en ik hoop op die manier weet het schrijven helemaal op te pakken en zodoende ook weer meer te lezen en nuttige reacties op andere verhalen te geven.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 20:10
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Mee eens.

En ik probeer de laatste tijd ook weer wat meer commentaar te posten, maar ik heb niet echt het idee dat het, eh, "helpt" of zo. Verder schrijf ik heel veel, zelf, maar dat zijn voornamelijk verhalen "voor mij" en voor een paar andere mensen, omdat zij er misschien iets aan hebben. Ze zijn niet goed, niet interessant, ze zijn vooral verhalen om dingen van me af te schrijven. Zijn ook verhalen waar ik geen commentaar op hoef te hebben.

En als ik dan eens een keer iets, eh, "goeds" produceer, heb ik nauwelijks zin het te posten. En ja, dat hangt samen met de spaarzame reacties die ik kreeg. (Hoewel, de laatste keer dat ik het deed had ik er vijftien.)
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 20:15
niña
Avatar van niña
niña is offline
Ja maar sommigen vinden het ook moeilijk om commentaar te geven hoor.
Qua kliek.. vind ik het nog wel meevallen hier, het is te merken dat sommigen elkaar irl kennen maar meer ook niet.
Qua het schrijven.. ik durf sws weinig online te zetten en gooi veel op mijn lj, maar dat is geen reden om het hier niet neer te zetten. Ik lees ook wel graag (kan je schooluren mee doorkomen (- maar grote stukken van een scherm aflezen is toch moeilijker. Plus, Roosje, ik zou met elk commentaar wat je krijgt tevreden zijn als ik jou was, zeker als het meer is dan 'o wat gaaf, ga door' (-:
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 21:03
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
Het is nu eenmaal een feit dat er minder gepost wordt.Er worden nog maar zeer weinig reacties gegeven en ja dat is jammer. (degenen die het wel doen, nagelaten)

wat we er aan kunnen doen? Ik ben er wel zeker van dat de 'goede' sfeer wel terug komt. Misschien zijn mensen te druk, zijn ze niet in de stemming weet ik al wat meer. Heb geduld. Ik denk dat je mensen ook niet moet dwingen om te reageren. En hoewel het wel prettig is om reacties op je verhaal te krijgen, als je het niet krijgt, laat het dan zo. Volgende keer beter.
Misschien kan af en toe wat offtopic gedrag, wat anders altijd zo geprobeerd wordt te voorkomen, ook bijdragen aan de sfeer. Ik weet het niet hoor,
ik probeer ook maar wat.
Laten we allen even over een goede oplossing nadenken.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 22:39
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Barones schreef op 16-01-2006 @ 22:03 :

Misschien kan af en toe wat offtopic gedrag, wat anders altijd zo geprobeerd wordt te voorkomen, ook bijdragen aan de sfeer.
Vind ik anders wel een best slimme opmerking, eigenlijk. Natuurlijk dan wel zo, dat het nog net door de beugel kan.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 11:40
Verwijderd
De klokkenluider meldt zich.

Citaat:
Changshan schreef op 16-01-2006 @ 23:39 :
Vind ik anders wel een best slimme opmerking, eigenlijk. Natuurlijk dan wel zo, dat het nog net door de beugel kan.
Nu ja, het vriendschappelijk ketsen met elkaar mis ik ook wel een beetje en het zal daar ook wel aan liggen dat het een stuk geslotener is, omdat je nu niet helemaal meer merkt wat er achter de schermen gebeurt op Letteren. Eerst kon je zonder alles al te veel bijhouden wel gokken wat de stemming was hier, en kon je ook gewoon verder met posten, reageren, leuk doen etcetera. Het zou best kunnen dat ik, doordat ik niets zie en niet zo'n MSN-freak meer ben, me een beetje buitengesloten voel.

Dat kliekjesgevoel heb ik zelf ook altijd ontkend, ik denk niet dat Letteren, ondanks de vrij hechte groep hier, zo gesloten is dat buitenstaanders er niet in zouden komen. Vroeger, toen met Duivelaartje, Millroy en Astuanax, hebben we relatief nieuwe leden als Changshan (puppie) vrij snel opgenomen, ook Roosje en Wolter en verder, personen die vroeger niet zo ontzettend veel aanwezig waren, en nu toch meer verschijnen, worden in mijn ogen ook niet echt buitengesloten. Mijn eigen opname hier ging vrij moeizaam, maar dat lag echt aan mijzelf, omdat ik een 'oei als ze dit maar niet denken'-gevoel had.

Ik geloof dat er maar een paar mensen zijn die hier echt ter vuur en ter zwaard bevochten zijn, en dat waren de welbekende, beruchte Fancykinderen. Dit waren dan ook personen die een eigen, vertekende opvatting over schrijven hadden, geen compromisjes wilden sluiten en maar door bleven gaan met betweterig zijn. Dat deden wij ook, waardoor dat nooit echt goed aardde hier. Alle anderen zijn zonder slag of stoot gemerged hier.
Ik moet zeggen, Silla, dat ik vroeger jou als een Letteraar zag, alleen al door je aanwezigheid. Je postte werk van jezelf, reageerde, maar je kon/mocht/ging niet naar de meetings toe. Dat doet mij verder niks, maar het geeft je wel een beetje een achterstand op anderen, omdat je die beter kent, wel of niet mag waardoor we tezamen hechter worden.
Dus, meeten?

Verder, wat Changshan zegt:
Citaat:
Ik heb er altijd bij gehoord voor mijn gevoel, en het idee dat je er niet in één keer bij zou kunnen horen, is een bewijs van dat hier veel te veel irl onzekere mensen komen, die geen onderscheid kunnen maken tussen een groep die wat closer met elkaar is en een groep die minder geneigd is naar anderen closer te zijn.
Nieuwelingen zouden het vooral moeten proberen, denk ik zo. Ik ben nooit echt te porren tot afwijzende reacties, vooral niet als je gewoon lief bent.

Wat betreft het commentaar, ik post liever niets als ik voor mijn gevoel niet verder kom dan alleen 'ga door, wat leuk'. Ik schrijf liever lange commentaren, met goede en slechte punten. Als ik een goede dag heb, dan is het ook aaibaar, maar Barones heeft gemerkt dat ik dat ook niet altijd ben. Hoe dan ook, het commentaar daar, die omvang en diepgang wil ik houden in mijn commentaar, omdat ik denk dat ik vrij veel weet over schrijven en lezen en dus opmerkingen kan maken.
LUH-3417 heeft hier ook wel gelijk, alles hangt een beetje met elkaar samen, zodra er veel en nuttige reacties op een verhaal komen, zie je ookd at er meer verhalen worden gepost om eenzelfde commentaar te ontvangen, er komen meer mensen en je gaat weer terug de opwaartse spiraal in die ik kende van vroegah.

ik denk ook dat het heilzaam is dat we onze en masse Letterengesprekken over hamsters en eenden en piraten en rum weer in ere herstellen, eens per week ofzo. Dat vond ik altijd erg leuk om te doen en ik vraag me ook af waarom we dat nu niet meer doen

Tot zover mijn bericht, ik ben blij dat er veel herkenning is hier.

Grimm
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2006, 11:45
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Spammen!
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 17-01-2006 @ 12:45 :
Spammen!
Nee!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 11:49
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Grimm schreef op 17-01-2006 @ 12:49 :
Nee!
Het is anders wel leuk.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 12:20
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Zoiets hadden we een tijdje geleden op DoP ook. Ook een heel topic geopend en ge'discussieerd'. Uiteindelijk is het vanzelf weer goed gekomen.
Het is een golfbeweging.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 13:17
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Sketch schreef op 17-01-2006 @ 13:20 :
Zoiets hadden we een tijdje geleden op DoP ook. Ook een heel topic geopend en ge'discussieerd'. Uiteindelijk is het vanzelf weer goed gekomen.
Het is een golfbeweging.
Dat is het ook. Zo lang men maar open blijft staan voor nieuwe mensen en oppast met bepaalde manieren (zwaar negatief) van commentaar leveren.

Tja wat me zelf betreft ik heb gewoon niet meer de tijd om verhalen te lezen en daar dan commentaar op te geven. Heb zoveel te doen hier en dit is een van de eerste dingen die dan toch wel afvalt omdat dat veel tijd kost.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 17-01-2006 @ 14:17 :
Dat is het ook. Zo lang men maar open blijft staan voor nieuwe mensen en oppast met bepaalde manieren (zwaar negatief) van commentaar leveren.

Tja wat me zelf betreft ik heb gewoon niet meer de tijd om verhalen te lezen en daar dan commentaar op te geven. Heb zoveel te doen hier en dit is een van de eerste dingen die dan toch wel afvalt omdat dat veel tijd kost.
Is het dan niet een idee om er een FB bij te nemen voor Letteren?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 13:28
Verwijderd
Verhalen lezen en erop reageren is geen taak/verantwoordelijkheid van een forumbaas.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2006, 13:43
Verwijderd
Het hoort toch wel bij de taken van een forumbaas het deelforum levendig en de sfeer goed te houden? Ik zeg niet dat jij en Ieke dat niet goed doen, maar misschien is het fijner voor jonge aankomende Letteraars om te weten dat er ook een zestienjarige forumbaas rondloopt. Dat verlaagt de drempel om hier te posten misschien wel. Ik bedoel, in jouw profiel staat "23, Literatuurwetenschap" en bij Ieke "20V, Geneeskunde". Als ik veertien was, had ik dat een stuk enger gevonden dan wanneer er ook iemand van mijn leeftijd modereerde.

Overigens, ik opperde het idee voor een extra forumbaas, omdat Ieke aangeeft dat Letteren er als eerste bij inschiet. Vergelijkbare fora (ARTistiek, Toneel & Cultuur) hebben minstens twee actieve forumbazen. Het kan, zeker voor Ieke, best een geruststellend idee zijn dat niet alles op jou (LUH) neerkomt.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 13:47
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
zuster schreef op 17-01-2006 @ 14:43 :
Het hoort toch wel bij de taken van een forumbaas het deelforum levendig en de sfeer goed te houden? Ik zeg niet dat jij en Ieke dat niet goed doen, maar misschien is het fijner voor jonge aankomende Letteraars om te weten dat er ook een zestienjarige forumbaas rondloopt. Dat verlaagt de drempel om hier te posten misschien wel. Ik bedoel, in jouw profiel staat "23, Literatuurwetenschap" en bij Ieke "20V, Geneeskunde". Als ik veertien was, had ik dat een stuk enger gevonden dan wanneer er ook iemand van mijn leeftijd modereerde.
Hmmja, ik zie je punt, maar toen ik net op Letteren kwam, was ik niet eens bekend met het fenomeen forumbazen. (a)

Maar goed, dat ben ik dan.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 13:47
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
Citaat:
Grimm schreef op 17-01-2006 @ 12:40 :
Als ik een goede dag heb, dan is het ook aaibaar, maar Barones heeft gemerkt dat ik dat ook niet altijd ben. Hoe dan ook, het commentaar daar, die omvang en diepgang wil ik houden in mijn commentaar, omdat ik denk dat ik vrij veel weet over schrijven en lezen en dus opmerkingen kan maken.
Grimm [/B]
Wil je trouwens mijn tweede versie nog even overlezen?

ik moet hem morgen inleveren. Niet voor een cijfer ofzo maar goed.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 17-01-2006 @ 14:47 :
Hmmja, ik zie je punt, maar toen ik net op Letteren kwam, was ik niet eens bekend met het fenomeen forumbazen. (a)

Maar goed, dat ben ik dan.
In mijn hoofd waren de nieuwe Letteraars vooral forummers die opeens besloten te gaan Letteren.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 14:01
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
zuster schreef op 17-01-2006 @ 14:49 :
In mijn hoofd waren de nieuwe Letteraars vooral forummers die opeens besloten te gaan Letteren.
Oh, op die manier.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 14:09
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
zuster schreef op 17-01-2006 @ 14:43 :
Het hoort toch wel bij de taken van een forumbaas het deelforum levendig en de sfeer goed te houden? Ik zeg niet dat jij en Ieke dat niet goed doen, maar misschien is het fijner voor jonge aankomende Letteraars om te weten dat er ook een zestienjarige forumbaas rondloopt. Dat verlaagt de drempel om hier te posten misschien wel. Ik bedoel, in jouw profiel staat "23, Literatuurwetenschap" en bij Ieke "20V, Geneeskunde". Als ik veertien was, had ik dat een stuk enger gevonden dan wanneer er ook iemand van mijn leeftijd modereerde.

Overigens, ik opperde het idee voor een extra forumbaas, omdat Ieke aangeeft dat Letteren er als eerste bij inschiet. Vergelijkbare fora (ARTistiek, Toneel & Cultuur) hebben minstens twee actieve forumbazen. Het kan, zeker voor Ieke, best een geruststellend idee zijn dat niet alles op jou (LUH) neerkomt.
Niet letteren zelf schiet er bij in, maar het lezen beoordelen van verhalen met name. Hoe druk ik het heb is een gigantische golfbeweging en hangt met name op het forum af van wat er op Admin aan de hand is.

3e fb vind ik echt niet zo nodig, qua forumbazentaak is hier maar heel weinig werk. (en ik wil niet weg op letteren, iedere fb heeft zijn favorite forum, letteren is het mijne)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 14:11
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik denk dat er best animo is voor de post van derde Letterenforumbaas. Ik zou me iig wel aanmelden, gelijk ook een mooie push om me weer wat meer hier te laten becommentarieëren.

Edit: Heb Iekes post gelezen, ok ok.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"

Laatst gewijzigd op 17-01-2006 om 14:13.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 14:29
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Changshan schreef op 17-01-2006 @ 15:11 :
Ik denk dat er best animo is voor de post van derde Letterenforumbaas. Ik zou me iig wel aanmelden, gelijk ook een mooie push om me weer wat meer hier te laten becommentarieëren.

Edit: Heb Iekes post gelezen, ok ok.
.

En op Letteren hoeft idd niet veel gemod te worden, althans, niet naar wat ik ervan zie. Daar is men, eh, braaf genoef voor of zo.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 16:14
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Oké, dan ligt het wellicht aan mij dat ik me buitengesloten voelde het zou heel goed kunnen, want ik ben vrij onzeker. En wat Grimm al zei, inderdaad kom ik nooit op meetings en het mag nog steeds niet, dus misschien moet ik gewoon wat meer posten

Over het algemeen schrijf ik niet meer zo heel veel, maar misschien moet ik meer commentaar gaan geven.

O psst, Wouter, noem je me voortaan lief Nienna*?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 16:19
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Goed, ik heb er eens over nagedacht en ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik wel lees maar niet reageer. Ik heb niet meer die pit als vroeger om iets te zeggen over alles wat ik lees. 'Mierenneuken' doe ik al helemaal niet veel meer. Misschien is dat ook wel omdat ik zelf minder schrijf of andersom. Als ik meer lees + reageer zit ik meer in het schrijven, dus komen mijn verhalen ook meer.

Blijkbaar hebben meer dit. Veel reageren nog wel, maar dan zijn de commentaren en kritieken kort zonder iets van een echte, góede onderbouwing. Vroeger kwamen er twee pagina's aan reacties per topic, nu is tien al heel wat. Ik zal proberen wat vaker te reageren en proberen ook meer zelf te posten.

Werk mee aan een levendig Letteren.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 16:38
Verwijderd
zoals ik het hier lees wil iedereen wel, maar is het de laatste tijd even wat minder geweest. Laten we dan nu met z'n allen zeggen: "We gaan ervoor" en er ook voor gaan.
En misschien is het een idee om een topic te openen waarmee je samen iets doet. Samen een vervolgverhaal schrijven, of zoals ik al eerder zei zo'n letterenspel, iets waarmee je echt contact maakt met elkaar en samen iets doet waar je van kan genieten. Dat zal misschien ook stimuleren om weer meer op elkaar te reageren.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2006, 17:02
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Hmmm, ik ben ook nieuw hier zeg maar. Ik las altijd wel al redelijk veel, maar poste nooit wat. Sinds ik ook echt begonnen ben met zelf schrijven nog vrij weinig. Omdat ik niet van mening ben dat men echt wat met mijn commentaar kan, want ik heb het gevoel dat ik mijn mening niet echt kan onderbouwen. Dus dan heeft de schrijver of schrijfster dus vrij weinig aan mijn commentaar, ook nog omdat ik dus nieuw ben en er niet veel vanaf weet ben ik ook bang dat ik geen goed commentaar lever. Ik ben sowieso niet zo snel met posten, omdat ik vaak wel bang ben voor negatieve opmerkingen van anderen die mijn commentaar stom vinden etc. Maar eigenlijk lijkt het me wel leuk hier ook wat actiever te worden. Want ik heb ook nog gelezen hoe leuk het was, toen het dus nog actiever was. Misschien dat dit forum gewoon een soort van 'winterdepressie' doormaakt.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 17:04
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
^ Inderdaad, maar dan niet een standaard vervolg-verhaal, maar meer met een doel of opdracht erin. Edit: Sloeg op Leekah.

Ik bedacht me ook dat het misschien leuk/handig is om een topic te hebben waarin allemaal tips en trucs staan om te kunnen schrijven. Hoe je je verhalen kan verbeteren, hoe je goed kunt oefenen, hoe je beter wordt, enz. Ook hoe anderen het schrijven aanpakken.
Misschien handig voor beginnende hobby-schrijvertjes, die het graag willen, maar nog niet de fijne kneepjes weten.

"Schrijven kun je niet leren, dat moet in je zitten." Is wel zo, maar dan nog zijn tips en trucs erg handig. Dichten kan je ook leren, waarom schrijven dan niet?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 17:06
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 17-01-2006 @ 18:04 :
^ Inderdaad, maar dan niet een standaard vervolg-verhaal, maar meer met een doel of opdracht erin. [i]Edit: Sloeg op Leekah.[/size]

Ik bedacht me ook dat het misschien leuk/handig is om een topic te hebben waarin allemaal tips en trucs staan om te kunnen schrijven. Hoe je je verhalen kan verbeteren, hoe je goed kunt oefenen, hoe je beter wordt, enz. Ook hoe anderen het schrijven aanpakken.
Misschien handig voor beginnende hobby-schrijvertjes, die het graag willen, maar nog niet de fijne kneepjes weten.

"Schrijven kun je niet leren, dat moet in je zitten." Is wel zo, maar dan nog zijn tips en trucs erg handig. Dichten kan je ook leren, waarom schrijven dan niet?
dat is opzich wel leuk, dat omstebeurt een opdracht wordt verzonnen ofzo en dat iedereen die doet. En dan zou je daar eventueel zelfs ook wel wat om te leren in kunnen verwerken.

En gewoon een soort van algemeen topic waar inderdaad die tips en trucs instaan, maar ook waar mensen vragen kunnen stellen enzo
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 17:07
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
*reclame maakt* Mensen! Maak die goede voornemens waar, lees mijn verhaal en geef commentaar!

Anyway, je moet niet bang zijn dat mensen commentaar geven op jouw commentaar. Ze zullen je niet bijten, hooguit wijzen ze je op zwakke punten in je commentaar of zijn ze het doodgewoon niet met je eens. Je weet ook nooit wat de schrijver met jouw commentaar kan, misschien wijs je hem wel op een nieuw perspectief... Gewoon spuien dus, dat commentaar. Niet alles kan even nuttig zijn...
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 17:34
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Je commentaar is je mening, dus je kunt het altijd posten, desnoods wat ongenuanceerder.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:01
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
@ Duif: Goed plan!

@ Tink*: Al zeg je alleen maar of je het mooi vindt of niet, dat is al commentaar, en ik weet redelijk zeker dat je wel iets weet op te noemen wat je al dan niet goed vindt. Al is het maar een minibeetje, dat is dan wel iets waar de schrijver/schrijfster op kan letten.

Ligt het aan mij, of is Letteren sinds dit topic al een stuk drukker?

@ I C U: Ik doe niet aan naar reclame luisteren.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:07
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Dit topic is best opvallend "[Letteren]", dus iedereen gaat er even kijken en uiteindelijk ook posten. Er gaat een lichtje branden en sommigen voeren dan misschien ook uit wat hier wordt gezegd.
Maar het kan ook schijn zijn...


Ik wil dat 'tips en trucs'-topic straks wel openen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:09
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Roosje schreef op 17-01-2006 @ 19:01 :
@ I C U: Ik doe niet aan naar reclame luisteren.
Jammer. Ach, het viel te proberen... (A)
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:13
Verwijderd
Dat klopt, maar het is niet de bedoeling dat iemand een reactie post als:

"Dit is klote. Je schrijft nog belabberder dan een ontstoken nageboorte."

In plaats daarvan kun je het heel anders doen. Je kunt nog steeds zeggen dat je het kut vond, maar de belabberde nageboorte kunnen we vervangen door redenen waarom je het kut vond. Als je denkt dat je te hard kritiek geeft, zet er dan altijd ter herinnering bij dat het jouw mening is en dat het niet je doel is de schrijver in de grond te boren*. De volgende lezer kan idolaat worden van een verhaal. Als je je mening of beleving van het verhaal niet goed kan onderbouwen of onder woorden kan brengen, laat dan in ieder geval dat lezen. Iedere reactie die een schrijver krijgt is fijn. Van de één leert hij/zij, van de volgende wordt hij/zij blij en de volgende brengt hem/haar op een idee voor de martelscène in het volgende verhaal.

* Mocht dit wel je doel zijn, dan is het beter niet te reageren.

Opdrachten is een goed idee. Beter dan vervolgverhalen, want die komen toch nooit echt goed op gang.Ik weet niet of het nodig is om moeilijk te doen met polls of wat dan ook, maar misschien kunnen we onderling afspreken dat iemand een opdracht verzint, waarna ik of Ieke deze kan sticky'en. Het mooiste is als het in één thread blijft, en men dus geen opdracht maakt waarin een verhaal van 26.000 woorden geschreven moet worden. Kleine stijloefeningen lezer sneller en leuker, in dit geval.

In het verlengde daarvan was ik een poosje van plan om iets nieuws te beginnen op Letteren, een Recensie-onderdeel. Letteraars kunnen dan, door mij een mail te sturen, hun eigen recensie van een boek dat ze gelezen hebben in een gesloten sticky met index in eerste post krijgen. Dit om enerzijds op een andere manier bezig te zijn met boeken en anderzijds om anderen mogelijk enthousiast te maken voor boeken. Bovendien is het gewoon leuk om te schrijven over een boek dat je goed of slecht vond.
Ik ben van plan dit te starten met een voorbeeldrecensie, en ik hoef nog maar dertig bladzijden in mijn boek, dus het kan niet lang meer duren. Meer informatie volgt dus.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:15
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
Weet je dat van het 'wel lezen en niet reageren' dat heb ik erg lang gedaan. Ik heb me sinds kort aangemeld dus misschien ben ik niet de juiste persoon om te zeggen dat we meer moeten reageren
Daarbij heb ik ook vaak het gevoel dat ik onderdoe voor jullie meningen op de een of andere manier. Ik bedoel, iedereen mag zijn mening hebben, en hij wordt ook gerespecteerd, maar het is zo dat (de meesten van) jullie allemaal literatuur lezen enzo, en dat vind ik zelf niet zo leuk. Ik denk dat jullie reacties op een verhaal gewoon beter zijn en dan heb ik heel vaak zoiets van. Ik post wel niets. Misschien hebben meer dit?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:16
Verwijderd
Tips en Trucks is trouwens ook een leuk idee, alleen moeten we even nadenken hoe we dat vormgeven. Het mooiste is een sticky.

Maar ook de inhoud. Als iedereen er door elkaar gaat posten komt er meer discussie dan tips en trucks zelf. Aangezien ik zelf niet geloof dat er uniforme of 'altijd geldende' schrijfregels zijn wanneer het gaat om creatief schrijven, weet ik zelf niet echt hoe we het gaan vullen.

Wat we zouden kunnen doen, is natuurlijk een paar basisdingen (zo min mogelijk passieve zinnen, geen opvallende woorden dicht bij elkaar, laat zien in plaats van vertellen, enz) noteren en dan als eindnoot erbij 'Maar het kan ook helemaal anders. Schrijven doe je immers altijd zelf en in je eentje'.

Laat maar horen allemaal.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:19
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik vind een discussie over schrijven ook wel leuk, eigenlijk.

Daarnaast; op DoP hadden (hebben?) ze een vingeroefeningen-topic, waarin opdrachten aan mensen worden gegeven. Heel specifiek dus. Misschien kunnen we dat ook doen, althans, iets in die trant. Maar dan wel een beetje losser.

@ Barones: Commentaar is altijd fijn. De kwaliteit ervan maakt niet heel veel uit, maar onderbouwing is wel leuk.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:20
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Roosje schreef op 17-01-2006 @ 19:19 :
Daarnaast; op DoP hadden (hebben?) ze een vingeroefeningen-topic, waarin opdrachten aan mensen worden gegeven. Heel specifiek dus. Misschien kunnen we dat ook doen, althans, iets in die trant. Maar dan wel een beetje losser.
Hebben. En goed dat je het zegt, ik moest ook nog iets vingeroefenen daar geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 18:21
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Sketch schreef op 17-01-2006 @ 19:20 :
Hebben. En goed dat je het zegt, ik moest ook nog iets vingeroefenen daar geloof ik.
Oké, en graag gedaan.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Online letteren in een verhaal op een forum
lestat080
1 25-01-2004 22:53
Verhalen & Gedichten andere letteren sites
@ngel from Hell
2 21-09-2003 20:19
Algemene schoolzaken Letteren in Tilburg
D-sire
0 22-02-2003 09:39
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Open Dag Universiteit Leiden Faculteit der Letteren 25 november j.l.
Odicanes Naso
24 03-12-2000 21:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56.