Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2004, 16:51
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
hoi allemaal

Ik heb een vraagje aan iedereen die er verstand van heeft, en niet. Ik zit nu in 5 havo en heb weet wel vrij duidelijk wat mij interreseert qua opleidingen, maar ik krijg niet echt hoogte van verschillende richtingen binnen opleidingen.

Mijn aller eerste interresse is eigenlijk rechten. Ik wil altijd al graag dat de dingen "rechtvaardig", en daarom lijkt rechten me wel iets voor mij. Verder vind ik iets psychologisch heel leuk en interresant, maar het leukste lijkt het me als er binnen bijvoorbeeld een hbo of eventueel universiteit ( met propeduise) rechten een meer psychologie richting zit. Of andersom... Ook communicatie vind ik interresant, maar dan niet de reclame kant, meer de communicatie tussen mensen, binnen criminaliteit of burger/overheid...
Heeft iemand misschien een tip of idee wat een leuke opleiding of richting voor mij zou zijn? of heeft iemand duidelijke informatie over verschillende richtingen binnen deze opleidingen?

Dankjewel alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2004, 17:37
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Criminologie?
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 17:45
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Wat houd criminologie precies in dan? En wat voor richtingen heb je binnen die studie?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 19:50
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
http://www.rechten.vu.nl/default.asp?itemnumber=596

http://www.law.leidenuniv.nl/index.php3?m=25&c=35
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Ef schreef op 20-10-2004 @ 17:51 :
(...)

Ik wil altijd al graag dat de dingen "rechtvaardig", en daarom lijkt rechten me wel iets voor mij.
Nee, als je zo iemand bent die altijd in termen van 'rechtvaardigheid' denkt moet je juist niet rechten gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 20:20
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2004 @ 21:03 :
Nee, als je zo iemand bent die altijd in termen van 'rechtvaardigheid' denkt moet je juist niet rechten gaan studeren.
Zo zat er ook eentje in het eerste jaar bij ons die antwoorden noteerde waarbij de eigen rechtvaardigheidsgedachte een prominente rol speelde. Die is niet door het 1e jaar heen gekomen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 20:22
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 20-10-2004 @ 21:20 :
Zo zat er ook eentje in het eerste jaar bij ons die antwoorden noteerde waarbij de eigen rechtvaardigheidsgedachte een prominente rol speelde. Die is niet door het 1e jaar heen gekomen.
Recht heeft eigenlijk wel alles met rechtvaardigheid te maken, maar denken dat rechtvaardigheidsgevoel iets is dat nuttig is voor een rechtenstudie is fout.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 21:33
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2004 @ 21:22 :
Recht heeft eigenlijk wel alles met rechtvaardigheid te maken, maar denken dat rechtvaardigheidsgevoel iets is dat nuttig is voor een rechtenstudie is fout.
Precies.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 11:15
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Ojee nu ga ik weer twijfelen Was ik eindelijk enthousiast geworden voor een opleiding...
Maar weet iemand misschien iets over richtingen binnen opleidingen als rechten, psychologie, communicatie? Want het is toch zo dat je na het eerste jaar, of eerste twee jaar een richting moet kiezen?
Is er bijvoorbeeld een meer psychologische richting binnen rechten?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 11:22
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
En nog iets, ( ja ik heb veel vragen hč ) zou iemand die zelf rechten, psychologie, communicatie studeerd misschien iets kunnen vertellen over wat leuk is aan de opleiding, wat leuke vakken zijn en wat niet e.d..?
In folders vind je natuurlijk veel informatie, maar toch kan je ik er me nog niet zo veel bij voorstellen...
Het lijkt me leuk om het verhaal te horen van iemand die zelf een opleiding doet!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 11:51
Verwijderd
Als je rechten en psychologie zou willen combineren kun je denken aan rechtssociologie, maar dat is geloof niet een afstudeerrichting van de studie rechten, maar van de studie sociologie. In Nijmegen (waar ik zit) is het in elk geval alleen maar een keuzevak, geen afstudeerrichting.

Verder is het natuurlijk in hoge mate vaag wat er 'leuk' is aan mijn studie. Ik ben bijna klaar en ik ben gewoon ontzettend blij dat ik dit heb gekozen, ik ben helemaal in mijn element. Maar hoe dat komt? Dat kan ik je echt niet uitleggen, het is ook niet uit te leggen waarom iemand wiskunde leuk vindt denkik, of juist talen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 12:47
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Bij psychologie in Utrecht kun je kiezen uit de richtingen. Sociale, gezondheids-, klinische, organisatie, personeel arbeids en gezondheid, ontwikkelings- (kinder en jeugd), neuro-, en cognitieve psychologie maar dat soort dingen en waar het om draait kan je mooi op allemaal sites vinden.
Je krijgt ook nog de kans om cursussen te volgen van jouw keuze, dat betekent dat je ook een paar blokken vakken mag kiezen die niet bij psych of de faculteit sociale wetenschappen horen, maar je wel interessant vindt of waarvan je denkt dat je dat nodig gaat hebben voor je verdere loopbaan. (zo kan je bijvoorbeeld vakken van rechten kiezen. of je daar dan wat aan hebt is een tweede)

wat leuk is?
het hele vakgebied is gewoon heel interessant.

Laatst gewijzigd op 21-10-2004 om 12:50.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 12:53
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
en wat leuke vakken zijn ligt natuurlijk ontzettend aan wat jij leuk vindt. Zo vind ik bijvoorbeeld neuropsychologie absoluut niet interessant, maar hoor ook van anderen dat ze dat willen kiezen
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 16:00
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2004 @ 12:51 :
Verder is het natuurlijk in hoge mate vaag wat er 'leuk' is aan mijn studie. Ik ben bijna klaar en ik ben gewoon ontzettend blij dat ik dit heb gekozen, ik ben helemaal in mijn element. Maar hoe dat komt? Dat kan ik je echt niet uitleggen, het is ook niet uit te leggen waarom iemand wiskunde leuk vindt denkik, of juist talen.
Zo denk ik er ook over.

Hoe gaat het eigenlijk met je scriptie?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 16:09
Verwijderd
Goed, met de jouwe?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 16:14
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Je doet toch havo? Misschien moet je je eerst eens gaan orienteren hoe je op de uni terecht wilt komen.
__________________
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 16:24
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2004 @ 17:09 :
Goed, met de jouwe?
Zo goed als af, 51 pagina's netto tekst is het geworden. Maandag krijg ik de goedkeuring en wordt een datum geprikt voor mijn verdediging, als het goed is.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 16:41
Verwijderd
Netjes

Ik heb de eerste vijftien pagina's ook klaar en al besproken, alleen ik moest oppassen dat het niet teveel richting accountancy ging.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-10-2004, 17:39
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Ja, nou ik ben ook helemaal niet zeker dat ik naar de universiteit wil hoor.
Ik ben gewoon een beetje aan het zoeken naar een opleiding op hbo of universitiet...
Alle informatie is welkom!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:55
Bo
Avatar van Bo
Bo is offline
De richtingen die je noemt zijn nochal uiteenlopend. Als je wilt uitgaan van je interesses, moet je misschien eerst eens nagaan waar die interesses precies liggen..
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 17:58
Bo
Avatar van Bo
Bo is offline
Oh ja, nog een tip, kijk eens op schoolweb.nl (opleidingsboom). Heeft mij erg geholpen. Zij bieden een overzicht van opleidingen met toelichting, geselecteerd op de sector waarbinnen ze vallen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:03
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Ja, is moeilijk! Ik hoor vaak dat rechten iets voor mij is, dus daarom ben ik dat zelf ook wel een beetje gaan geloven.
Met maatschappijleer merk ik ook wel dat ik de dingen over recht interresant vind, met plezier leer, en het leuk vind om te kijken wat volgens de wet kan en wat niet...
Verder vind ik psychologie interresant, en ik vind creatieve dingen leuk. Ontwerpen etc. In de opleiding psychologie heb ik me nog niet echt verdiept, en op een site zag ik dat je bij communicatie op de hbo vakken als recht en psychologie hebt en ook dingen doet met ontwerpen... Maar omdat ik bij communicatie ook weer het idee heb dat het veel om reclame maken gaat, en dat vind ik weer minder boeiend, weet ik het niet echt...
Ik heb dus wel duidelijke interresses, die je wel moet kunnen combineren, maar hoe ben ik nog niet helemaal uit...

Oja ik ga op schoolweb kijken!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:06
Verwijderd
Mensen die zeggen dat rechten iets voor iemand is hebben er vaak geen verstand van .
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:07
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
tsja... maar hoe moet ik er dan achter komen of rechten iets voor mij is?
Naar een opendag gaan misschien he...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:08
Verwijderd
Nee, als je wilt weten of een opleiding iets voor je is moet je juist niet naar een open dag gaan. Want daar hoor je alleen maar reclamepraatjes die bedoeld zijn om toekomstige studenten te lokken.

Als je echt wilt weten of het iets voor je is moet je gewoon een rechtenstudent zover krijgen dat hij je een dagje laat meedraaien, gewoon in college. Dan pas zie je goed waar je dagelijks mee bezig bent en hoe het écht in zijn werk gaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2004, 18:10
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Ja volgens mij moet ik dat sowieso een keer doen van school!
Lijkt me ook wel echt goed ja.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:11
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Ohh het is vreselijk moeilijk om een goede opleiding te vinden! Ik vind zoveel leuk dat ik er echt niet uit kom!
Hoe meer ik onderzoek, op internet lees en vraag, hoe meer ik ga twijfelen!!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:11
Verwijderd
Boeiend, je kiest gewoon iets en als het je niet bevalt dan stop je. Ik heb ook een keer een foute keus gemaakt, hoewel die zo fout was dat ik na een week al wist dat ik wilde stoppen
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:15
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
haha ja echt? na een week? Maar hoe zit dat dan met de studiefinanciering?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Ef schreef op 21-10-2004 @ 19:15 :
haha ja echt? na een week? Maar hoe zit dat dan met de studiefinanciering?
Als je in hetzelfde jaar overstapt (en dat deed ik) maakt dat niets uit.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:18
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Ook als je aan het eind van het jaar besluit maar eens over te stappen?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Ef schreef op 21-10-2004 @ 19:18 :
Ook als je aan het eind van het jaar besluit maar eens over te stappen?
Nee, dan ben je wel een jaar kwijt, zodat je aan het eind van die tweede studie een jaar bij moet lenen. En je moet natuurlijk wel aan het eind van het jaar meer dan 30 studiepunten hebben betaald, anders kun je sowieso terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:22
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
ehm studiepunten..?..
Jemig dat soort dingen weet ik ook echt niets van! Hoe kom je daar allemaal achter? Of hoor ik dat nog niet te weten..?
En hoe ben jij/ zijn jullie eigenlijk bij je/jullie keuze voor een opleiding bekomen?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:26
Verwijderd
Dat soort dingen kun je te weten komen als je op de site van de Informatie Beheer Groep (www.ib-groep.nl) naar het kopje Aanstaande Studenten (of Scholieren ofzo) gaat. Dan kun je alles lezen over de eisen die gesteld worden. Zo moet je elk jaar achtereen een bepaald aantal (dertig) studiepunten halen, anders wordt de studiefinanciering van dat jaar ook meteen omgezet in een lening. Dat heet prestatiebeurs, maar dat kun je op die site allemaal nalezen of een folder aanvragen.

Zelf wist ik tot na mijn VWO-examen nog niet wat ik moest gaan studeren. Ik had wel beroepentests gedaan en met de decaan gepraat maar daar kwam allemaal onzin uit. Omdat ik wel geďnteresseerd was in menselijk gedrag ben ik culturele antropologie gaan studeren maar daarvan wist ik dus echt na een week al dat ik wilde stoppen. Ik ben rechten gaan doen omdat een vriend van me dat deed (ben dus echt zo iemand die niet wist wat hij moet doen ). En het is me heel goed bevallen, ben nu bijna klaar en het is de beste keus geweest die ik ooit gemaakt heb.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:27
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Ef schreef op 21-10-2004 @ 19:22 :
En hoe ben jij/ zijn jullie eigenlijk bij je/jullie keuze voor een opleiding bekomen?
It came to me in a vision.

Mijn vrienden versleten mij voor gek toen ik ze vertelde dat ik rechten ging doen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:30
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Hhaah okee, dus ik moet eigenlijk wachten tot ik een "vision" krijg?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-10-2004, 18:33
Verwijderd
Nee, je moet gewoon met mensen meegaan naar een gewone doordeweekse collegedag.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:35
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Ja dat ga ik doen! Lijkt me wel echt leuk!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:36
Verwijderd
Moet je wel een eerstejaars zien te vinden, want anders zegt het je helemaal geen donder ben ik bang.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:36
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2004 @ 19:36 :
Moet je wel een eerstejaars zien te vinden, want anders zegt het je helemaal geen donder ben ik bang.
Kun jij haar niet meenemen?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:37
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Haha jaa hoor pats er maar mee dat jullie al zo ver zijn!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Ef schreef op 21-10-2004 @ 19:37 :
Haha jaa hoor pats er maar mee dat jullie al zo ver zijn!
Ik ben er niet trots op, maar je hebt er gewoon weinig aan te zien hoe je bijv. een scriptie schrijft ofzo, want dat doe jij pas over vier of vijf jaar, welke studie je ook gaat doen. Dus ik zou gewoon proberen om een eerstejaars college bij te wonen.

@ Machiavelli: nee, er zijn wel meer gegadigden.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:41
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Ja misschien moet dat ook wel van school...
Ik weet niet wat onze "meeloopdag" in gaat houden, maar ik denk wel dat er regels voor zijn of dat er dingen georganiseerd worden...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:41
Verwijderd
Nou, ik herinner me dat ik rechten echt verschrikkelijk vond toen ik met een open dag meeging, echt zo'n ingestudeerd verkooppraatje door twee ongelooflijke nerds (wat wil je, het was vrijwilligerswerk )
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:44
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Tsja volgens mij wordt ook heel erg beinvloed door de mensen die je op zo'n meeloopdag treft ja...
Maarja ik denk toch niet dat er een manier is waarop je beter hoogte krijgt van een opleiding als een dag meelopen!!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:47
Verwijderd
Yep, maar dan dus wel een gewone doorsnee dag. Niet zo'n door de universiteit in samenwerking met middelbare scholen georganiseerde dag waar alles voor je geregeld wordt, want dan krijg je dus geen realistisch beeld.

Of misschien kun je een paar boeken lenen/inkijken, dan zie je gewoon eens waar je dagelijks mee bezig bent. Kan ook handig zijn (met name als je niet zo van lezen houdt )
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:48
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Hee hoe weet je dat ik niet van lezen hou?? Onee haha dat kan je niet weten natuurlijk. Maar het zou best kunnen dat het een georganiseerde dag wordt... Maarja ook dan kan ik boeken vragen, en als het een niet georganiseerde dag is is het nog mooier natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:50
Verwijderd
Ik bedoel gewoon dat de ene studie meer 'droog leeswerk' inhoudt dan de andere. Een studie als rechten is behoorlijk veel droog leeswerk en daar moet je tegen kunnen, dus dan is het wel handig als je even vantevoren een boek kunt inkijken
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:52
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Ja dat vind ik echt een nadeel aan rechten, het vele lezen!!
Maaar daar leer ik van... ehh toch?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:55
Verwijderd
Als jij de discipline hebt om óók geconcentreerd en goed te lezen als je het niet leuk vindt, dan is dat heel mooi, want dat heb je wel nodig bij rechten Ik lees ook wel eens dingen die me echt totaal niet interesseren, maar je moet ze wel weten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO Rechten.
Koekenpan
6 15-12-2010 10:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.