Oud 12-09-2018, 22:33
GewoonMarcel
GewoonMarcel is offline
Beste lezers!

Even wat informatie over de persoon achter het beeldscherm:
Hi! Ik ben marcel, ik ben inmiddels 20 jaar oud en ik ben restaurant manager in het Bastion hotel. 2 jaar geleden heb ik stage gelopen voor 5 maanden in IJsland en dat beviel me ten zeerste! sterker nog, ik heb onwijs heimwee en ben dus vorige week terug gegaan om de heimwee weg te halen. Dit is helaas maar gelukkig niet gelukt en het gevoel is alleen maar versterkt.

Ik en een maatje met hetzelfde probleem proberen te kijken of het haalbaar is om rond augustus 2019 een enkele reis IJsland te boeken om zo onze maanden / jaren daar door te brengen. Ik weet het één en ander over de regels in het land maar hoopte door deze post op wat bevestiging / extra informatie. Ik heb de vragen simpelweg onder elkaar gezet:

1.Werk zoeken is geen probleem. We werken beide in de horeca, plus ik heb nog wat connecties binnen de branche. (voor degene die het kennen.Ik werkte toen in Hotel Holt)
maar in hoeverre mag je zomaar zonder enig verblijfsvergunning daar werken?

2. In IJsland heb je een kenitala nodig, een soort BSN nummer. Die heb ik zover ik weet nog maar is die oneindig geldig?

3. Een huis regelen is onze zwaarste opgaven. Een huis huren is heel erg duur en met z'n 2e niet te betalen. Misschien zijn er studenten die daar heen gaan en nog maatjes zoeken? (we're in!) Maar laten we daar niet van uit gaan. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? vorige keer zaten we met z'n vieren in een AirBNB maar dit is voor nu echt te duur.

4. De IJslandse taal is behoorlijk pittig. Ik spreek het al een (heel)klein beetje maar ik zal graag buiten mijn huidige werk om klassikaal IJslandse les willen volgen. Op internet las ik veel over online cursussen maar klassikaal lijkt mij toch het fijnst. Is dit uberhaupt mogelijk?

Als je verder nog nuttige informatie voor me hebt dan waardeer ik dat enorm! Ik ben nu momenteel gewoon aan het zoeken naar extra info of eventueel mensen die wel mee zouden willen of daar al zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2018, 08:51
Verwijderd
Hoi Marcel, gaaf plan hebben jullie. Reykjavík is een dure stad om te leven, zeker als je vanuit Nederland een woning probeert te zoeken. Via google kom ik op een IJslandse verhuursite uit die nauwelijks appartementjes onder de tweeduizend euro heeft. Maar van de andere kant: als je vanuit het buitenland naar een Engelstalige site met Amsterdamse appartementjes zoekt, vind je waarschijnlijk ongeveer hetzelfde, terwijl er toch echt goedkoper wat te vinden is.

Als jullie allebei een full-time baan zouden vinden, moet 2000 euro per maand misschien wel te betalen zijn overigens. Het zal geen vetpot zijn in het begin, maar als het jullie lukt om promotie te maken/over te stappen naar een goed betalende baan, lopen de salarissen in IJsland snel op.

1. IJsland heeft een verdrag met de EU en je mag zonder werkvergunning aan de slag daar.
2. Dat mag je zelf googlen of ff bellen met de IJslandse ambassade.
3. Googlen, "paar" IJslandse makelaars aanschrijven met jullie wensen en budget. Met "paar" bedoel ik zo veel mogelijk. Maak een nette mail in het Engels en stuur die naar veel makelaars. Of besteed een paar uur aan een belrondje met IJslandse makelaars. Ja, een makelaar kost geld (als hij/zij iets vindt voor jullie), maar in dit specifieke geval hebben ze wel de kennis en aanwezigheid die jullie zelf missen.
4. Vast wel.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2018, 08:51
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
https://iheartreykjavik.net/2015/02/...?cn-reloaded=1

https://www.utl.is/index.php/en/home...sh/133-english

Ik zou eens bij deze linkjes beginnen en inderdaad serieus werk maken van het leren van de taal. In ijsland zijn ze wel fan van immigratie om de genenpoel wat diversiteit te geven, en als EU burger heb je in ieder geval geen verblijfsvergunning nodig.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 13-09-2018, 09:40
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Vorig jaar op vakantie heb ik een paar dagen met een jongen uit IJsland opgetrokken en die vertelde mij wat jij ook al schetst; de woningen in Reykjavik zijn schrikbarend duur en als alleenstaande mag je je handen dichtknijpen als je een studio van 20-25m² kunt vinden en betalen.

Het leven is, zoals Jan al zegt, verschrikkelijk duur in IJsland, maar het loon ligt ook weer een stuk hoger dan wat je in Nederland gewend bent. Een barmanager kan al snel €3.000 per maand verdienen, dus dat compenseert eea wel een beetje, al blijft het geen vetpot natuurlijk.

Verder heb ik weinig aan te vullen op de tips die hierboven staan!
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De economie
ik_eet_egels
36 22-08-2013 14:26
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Europese Unie en uitbreiding: hoe verder?
hhendrikxx
53 04-02-2009 11:23
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [stelling] Etnische/religieuze geweldadige conflicten bestaan niet
Verwijderd
213 15-11-2008 16:22
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen oud nederlands...vraagje
Toet0r
13 18-02-2003 14:57
Lifestyle hoe wordt jouw leven?
Ninnoc
69 23-01-2003 20:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.