Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2005, 14:33
Suusie83
Suusie83 is offline
Hoi allemaal!

Ik loop op dit moment stage op een middelbareschool bij CKV & Beeldende vorming en er is mij gevraagd om een nieuwe CKV1 methode uit te kiezen voor op school. Daarom wil ik jullie vragen of je misschien je mening kan geven over de methode die je nu gebruikt op school (als je natuurlijk CKV1 hebt).

Welk boek wordt er bij jouw op school gebruikt? Is het boek makkelijk te gebruiken? Vind je het duidelijk of begrijp je sommige stukken uit het boek niet? Vind je dat het boek er leuk uitziet (plaatjes, titels)? Zijn de (praktijk)opdrachten uit het boek leuk of gebruiken jullie die opdrachten nooit? Etc, etc....

Alle informatie is welkom! Ook als je het boek helemaal niks vindt mag je dat natuurlijk melden. Bedankt alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2005, 14:45
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wij hadden geen boek voor CKV1. Bij ons was het zo dat we een contactuur eens in de maand van 2 uur hadden. Maar eigenlijk was het vak zo dat je op de havo 6 en op het vwo 10 culturele dingen bezocht moest hebben. En daarvan mochten er maar 2 in dezelfde richting zijn (musea, concerten, musicals, toneel, boek, etc.). Je kreeg dan ieder jaar een eindgesprek en dan moest jij overal minimaal 3 activiteiten wat vertellen. In je examenjaar kreeg je een eindgesprek die echt meetelde en waarvoor je dus een voldoende moest halen om deel te mogen nemen aan het examen. Die gesprekken waren niet zo simpel Je moest echt diep op bepaalde dingen in. Als je naar een museum was geweest moest je echt over een aantal schilderijen oid vertellen welke stroming het was, welke materialen gebruikt waren, ed. Ook moest je gegroeid zijn in je ontwikkeling en dit aan kunnen tonen.

Naja, ik kan aardig wat lullen en wist me er altijd wel uit te praten. Zeker als je enthousiast deed lukte dat wel. Maar de helft moest altijd terug komen, en met het examengesprekje was er zeker een derde van de groep die het nog een keer moesten doen waarvan daar weer de helft een derde keer een vervangende opdracht kreeg En je map met verslagen, recensies, foto's etc die je moest bijhouden was vaak wel 2 mappen dik.

Maar we hadden dus geen boeken en eigenlijk ook geen lessen. Ik hoefde zelfs helemaal niet naar die lessen toe (vrijstelling) Daarbij ben ik wel enigzins cultureel aangelegd en vond ik die activiteiten helemaal niet erg.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:50
Verwijderd
Neem een natuurkundeboek.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-03-2005 @ 15:50 :
Neem een natuurkundeboek.
Wat heeft dat direct met het vak CKV1 te maken?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:55
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-03-2005 @ 15:50 :
Neem een natuurkundeboek.
haha... Jij ben echt een natuurkunde-fan he. Is goed hoor. Passie in je vak.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-03-2005 @ 15:54 :
Wat heeft dat direct met het vak CKV1 te maken?
Niets, behalve dat ik vind dat het afgeschaft moet worden. Maar als je het als school toch moet geven van Den Haag, kun je beter van de nood een deugd maken en iets nuttigs doen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-03-2005 @ 15:55 :
Niets, behalve dat ik vind dat het afgeschaft moet worden. Maar als je het als school toch moet geven van Den Haag, kun je beter van de nood een deugd maken en iets nuttigs doen.
Okay, op die manier Ik vind het vak ook verre weg van nuttig.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wij hadden Palet, hoewel we het zelden gebruikten. Die enkele keer dat ik het heb moeten gebruiken vond ik het afschuwelijke opdrachten en stomme thema's. Ik raad het niet aan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:57
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-03-2005 @ 15:56 :
Okay, op die manier Ik vind het vak ook verre weg van nuttig.
Wie vindt het vak wel nuttig eigenlijk? Op de ckv1-docenten na...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:57
TIEN
Avatar van TIEN
TIEN is offline
wij hebben geen boek.. we moeten beetje culturele films kijken en daarvan verslag maken endan ben je klaar!

ik zou wel dingen willen leren over kunst en stromingen maar dan niet zo ingewikkeld, leuk vertelt en dat het beetje leuk is voor iedereen..
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 14:58
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Wij moeten per se geld uitgeven aan die kutculturele activiteiten. En dan mag je niet eens je eigen film uitkiezen en zo...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 16-03-2005 @ 15:58 :
Wij moeten per se geld uitgeven aan die kutculturele activiteiten. En dan mag je niet eens je eigen film uitkiezen en zo...
Ja wij moesten ook alles zelf betalen.

Citaat:
Wie vindt het vak wel nuttig eigenlijk? Op de ckv1-docenten na...
Niemand denk ik. Wij hadden 5 ckv1-docenten waarvan er maar 1 het vak echt nuttig vond. Hij verzon alle regels en de rest deed wat hij ze opdroeg.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:01
Verwijderd
Ik heb CKV1 na het 1e semester afgesloten, maar ach.

We gebruikten Palet, maar we deden er nooit iets uit. We gebruikten alleen de schema aan het eind van het boek... en we hebben een opdracht gemaakt naar aanleiding van het themakatern Dubbelgangers. Mooi boek, jammer dat ik er nog een opdracht uit heb hoeven doen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-03-2005 @ 15:50 :
Neem een natuurkundeboek.
Kijk, daar hebben we degene die op natuurkunde geilt.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:02
Suusie83
Suusie83 is offline
Nou, bedankt alvast! Aan alle reacties heb ik iets, dus of je CKV nou leuk vindt of niet... zeg het maar.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:03
Verwijderd
CKV2,3 is veel uitgebreider en dus leuker.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:04
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Sylph schreef op 16-03-2005 @ 16:03 :
CKV2,3 is veel uitgebreider en dus leuker.
Maar dat waren vakken die al bestonden. Ze hebben alleen een andere naam gekregen. CKV1 is erbij verzonnen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Sylph schreef op 16-03-2005 @ 16:03 :
CKV2,3 is veel uitgebreider en dus leuker.
kunstgeschiedenis?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-03-2005, 15:26
Verwijderd
Ja, kunstgeschiedenis is leuk!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:29
Verwijderd
CKV is een kansloos vak, in die zin dat het praktisch geen kans van slagen heeft. Hoe je het ook inricht.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:51
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ik heb CKV 1,2,3 dus ik moet alles erbij doen en vind het opzich wel leuk, behalve die saaie uitjes wij hebben het boek 'Oog ziender kunst'
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 16:00
Verwijderd
Zienderogen Kunst bedoel je
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 16:01
Verwijderd
En N.B. Het gaat hier specifiek over het vak CKV-1.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 17:44
-(L)-
Welk boek wordt er bij jouw op school gebruikt?
Wij maakten gebruik van 'De verbeelding'

Is het boek makkelijk te gebruiken?
Ondanks dat ik het vak verre van nuttig vond, kon ik er goed mee overweg.

Zijn de (praktijk)opdrachten uit het boek leuk of gebruiken jullie die opdrachten nooit? Etc, etc....
De opdrachten moesten we gewoon maken. Of ze leuk waren? Nou nee. Van praktijkopdrachten kan ik me eerlijk gezegd weinig herinneren

Vind je dat het boek er leuk uitziet (plaatjes, titels)?
De titels vond ik dom (in zoverre ik me er nog wat van kan herinneren). En de plaatjes vond ik wel goed.

Vind je het duidelijk of begrijp je sommige stukken uit het boek niet?
Het boek was makkelijk te begrijpen. En oninteressant!!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:06
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-03-2005 @ 15:56 :
Okay, op die manier Ik vind het vak ook verre weg van nuttig.
Niets tegen ckv. Ik ben ckv-docent in de dop en daarover ben ik erg tevreden. Ik wil wel het vak inhoud geven. Wat dieper ingaan op de culturele rijkdommen om ons heen, wat inhoudelijker, minder 'geknutsel' met plakwerkjes over popart en meer overzichtelijke theorie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2005, 18:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MH schreef op 16-03-2005 @ 19:06 :
Niets tegen ckv. Ik ben ckv-docent in de dop en daarover ben ik erg tevreden. Ik wil wel het vak inhoud geven. Wat dieper ingaan op de culturele rijkdommen om ons heen, wat inhoudelijker, minder 'geknutsel' met plakwerkjes over popart en meer overzichtelijke theorie.
en toch denk ik dat men dáár juist zo'n hekel aan heeft. ik wel in ieder geval. Ik had ook allemaal van die ckv-docenten die ons de geweldige theorie over die rijkdommen wel even wilde vertellen.
Pas toen ze ons een keer een leuke opdracht gaf (en dat was dus wel knutselwerk etc.) ging iedereen heel enthousiast aan het werk!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:24
-(L)-
Citaat:
MH schreef op 16-03-2005 @ 19:06 :
Ik wil wel het vak inhoud geven. Wat dieper ingaan op de culturele rijkdommen om ons heen
Ik begrijp het als jij 't interessant vind, maar helaas (voor jou) geldt dat niet voor iedereen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:24
-(L)-
Citaat:
Balance schreef op 16-03-2005 @ 19:09 :
en toch denk ik dat men dáár juist zo'n hekel aan heeft. ik wel in ieder geval. Ik had ook allemaal van die ckv-docenten die ons de geweldige theorie over die rijkdommen wel even wilde vertellen.
Pas toen ze ons een keer een leuke opdracht gaf (en dat was dus wel knutselwerk etc.) ging iedereen heel enthousiast aan het werk!
Dat is mijn ervaring ook met 't vak !
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 18:29
Verwijderd
hmm, volgens mij hebben ze bij mij op school premiere. Ik heb het zelf niet, maar KCV. Maar ik heb het boek wel eens gezien en vond het er niet echt super uitzien eerlijk gezegd.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:42
Suusie83
Suusie83 is offline
Wow, wat een reacties! Bedankt iig allemaal, hier kan ik vast wel wat mee! Maar je mag natuurlijk nog steeds reageren... (graag zelfs)
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:20
Madeleine1985
Madeleine1985 is offline
Ik heb KCV gevolgd in plaats van CKV (gymnasium), maar wel tekenen gehad. Praktijk gecombineerd met kunstgeschiedenis, ja vond ik superleuk Goed voor je algemene ontwikkeling.

Maar ja cultuurbarbaren die een museum per definitie al stom vinden hoeven inderdaad niet eens aan ckv1 te beginnen wat mij betreft
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:44
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Madeleine1985 schreef op 16-03-2005 @ 22:20 :

Maar ja cultuurbarbaren die een museum per definitie al stom vinden hoeven inderdaad niet eens aan ckv1 te beginnen wat mij betreft
Vind ik ook. Je hoeft ons niet te dwingen om kunstzinnig/zweverig te gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 22:47
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Iets anders.
Ik heb nooit dat vak gehad, maar wat is het nut van ckv. En waarom krijg je dat alleen op havo en vwo.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 16-03-2005 @ 19:09 :
en toch denk ik dat men dáár juist zo'n hekel aan heeft. ik wel in ieder geval. Ik had ook allemaal van die ckv-docenten die ons de geweldige theorie over die rijkdommen wel even wilde vertellen.
Pas toen ze ons een keer een leuke opdracht gaf (en dat was dus wel knutselwerk etc.) ging iedereen heel enthousiast aan het werk!
Wij hadden ook dergelijke knutselopdrachten. Kennelijk begrepen die docenten niet dat zichzelf respecterende mensen die de infantiliteit inmiddels zijn ontstegen echt niet zijn te strikken voor dit soort futiele onzin. Ik heb dan ook geweigerd mee te werken aan deze kwalijke vorm van masochisme en geestdodende marteling. Gelukkig hebben ze er geen punt van gemaakt en heb ik op een onverklaarbare wijze voldoende gehaald voor alle niet gemaakte opdrachten.

Als ik in groep acht geweten had dat ik CKV zou krijgen in de tweede fase, had ik zonder twijfel voor het tweetalig gymnasium gekozen in plaats van het tweetalig atheneum.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 23:06
Verwijderd
Inderdaad is dat de makke van CKV. Immers, als je poogt het vak aansprekend te maken, verzand je in oppervlakkigheden en wanhopige pogingen aansluiting te vinden bij het middelbare schoolpubliek.
Ga je daarentegen dieper om de kunst in, en wil je echte inhoud bieden, dan haakt 90% af...
Tis een catch22 wat dat betreft...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 16-03-2005 @ 23:47 :
Iets anders.
Ik heb nooit dat vak gehad, maar wat is het nut van ckv. En waarom krijg je dat alleen op havo en vwo.
VMBO wordt al bij voorbaat als verloren beschouwd wat cultuur betreft?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-03-2005, 23:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-03-2005 @ 23:49 :
Wij hadden ook dergelijke knutselopdrachten. Kennelijk begrepen die docenten niet dat zichzelf respecterende mensen die de infantiliteit inmiddels zijn ontstegen echt niet zijn te strikken voor dit soort futiele onzin. Ik heb dan ook geweigerd mee te werken aan deze kwalijke vorm van masochisme en geestdodende marteling. Gelukkig hebben ze er geen punt van gemaakt en heb ik op een onverklaarbare wijze voldoende gehaald voor alle niet gemaakte opdrachten.

Als ik in groep acht geweten had dat ik CKV zou krijgen in de tweede fase, had ik zonder twijfel voor het tweetalig gymnasium gekozen in plaats van het tweetalig atheneum.
gelukkig doet men bij kcv vaak dezelfde soort onzin.

@MetalliCat: de echte inhoud mbt kunst en het er dieper op in gaan gebeurt bij ckv2. Dat krijg je als je vakken eindeloos gaat splitsen in verschillende delen; je houdt enerzijds een oppervlakkig, mislukt vak over en anderzijds een vak dat juist veel te veel gericht is op theorie.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 07:15
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-03-2005 @ 15:50 :
Neem een natuurkundeboek.
het zal het vak ckv een stuk boeiender maken...
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 10:11
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-03-2005 @ 23:49 :
Als ik in groep acht geweten had dat ik CKV zou krijgen in de tweede fase, had ik zonder twijfel voor het tweetalig gymnasium gekozen in plaats van het tweetalig atheneum.
Idd, ik zou er gewoon latijn bij hebben genomen en in de 4de laten vallen voor kcv. Maar ja, wat bedoel je met tweetalig? Nederlands, Engels, Duits en Frans zijn toch allemaal verplicht?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 12:03
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 17-03-2005 @ 11:11 :
Idd, ik zou er gewoon latijn bij hebben genomen en in de 4de laten vallen voor kcv. Maar ja, wat bedoel je met tweetalig? Nederlands, Engels, Duits en Frans zijn toch allemaal verplicht?
Tweetalig VWO: les in zowel het Nederlands als het Engels, dus een curriculum dat deels Engelstalig is.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 12:04
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-03-2005 @ 23:49 :
Wij hadden ook dergelijke knutselopdrachten. Kennelijk begrepen die docenten niet dat zichzelf respecterende mensen die de infantiliteit inmiddels zijn ontstegen echt niet zijn te strikken voor dit soort futiele onzin. Ik heb dan ook geweigerd mee te werken aan deze kwalijke vorm van masochisme en geestdodende marteling. Gelukkig hebben ze er geen punt van gemaakt en heb ik op een onverklaarbare wijze voldoende gehaald voor alle niet gemaakte opdrachten.

Als ik in groep acht geweten had dat ik CKV zou krijgen in de tweede fase, had ik zonder twijfel voor het tweetalig gymnasium gekozen in plaats van het tweetalig atheneum.
Dan nodig ik je bij deze uit om over een paar jaar, zodra ik voor de klas sta, mee te kijken bij mijn ckv-lessen (als ik die krijg toebedeeld, omdat ik in de eerste plaats Nederlands en mss klassieke talen mag geven, maar als het animo een beetje laag is...).
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 12:16
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 13:03 :
Tweetalig VWO: les in zowel het Nederlands als het Engels, dus een curriculum dat deels Engelstalig is.
Oh das wel stoer. Heb jij dat gekregen? Is dat niet extra duur? Ik zou dat eigenlijk ook wel willen doen maar ja zulke scholen heb je niet bij ons.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 12:36
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 17-03-2005 @ 13:16 :
Oh das wel stoer. Heb jij dat gekregen? Is dat niet extra duur? Ik zou dat eigenlijk ook wel willen doen maar ja zulke scholen heb je niet bij ons.
Het wordt gesubsidieerd door Den Haag. Je moet wel iets extra betalen, een paar honderd euro per jaar als ik me niet vergis. Het niveau van de stof zelf is vrij laag (lager dan VWO), maar omdat het in het Engels is leer je het heel goed (maar dan wel luisteren, schrijven en lezen, mijn uitspraak is bagger). Sommige leraren die ik heb gehad spraken geen Nederlands, dan pik je het behoorlijk snel op.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 15:26
Suusie83
Suusie83 is offline
4e klas VMBO krijgt op mn stageschool gewoon CKV1 hoor! Maar dat kan natuurlijk verschillen per school. In principe is het aan de school om ervoor te kiezen beeldende vorming/tekenen te vervangen door CKV1.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Suusie83 schreef op 17-03-2005 @ 16:26 :
4e klas VMBO krijgt op mn stageschool gewoon CKV1 hoor! Maar dat kan natuurlijk verschillen per school. In principe is het aan de school om ervoor te kiezen beeldende vorming/tekenen te vervangen door CKV1.
Sadistische schoolleiding hebben jullie dan.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 15:45
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 16:35 :
Sadistische schoolleiding hebben jullie dan.
haha
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 15:46
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Bij ons had het VMBO ook een soort van CKV1. Alleen was het niveau daarvan ver te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 15:46
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
CKV? Niveau? Huh?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 15:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 17-03-2005 @ 16:46 :
CKV? Niveau? Huh?
Die werd bij ons wel verlangd hoor, een bepaald niveau. Zo was er ook een duidelijk verschil van niveau tussen havo en vwo die ze verlangden. Terwijl de opdrachten hetzelfde waren.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 15:52
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
haha, wij hadden helemaal geen boek
en daar was ik wel tevreden mee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Schoolvak CKV (communistische kapitalistische verzinsels): indoctrinatie.
kainie
12 24-07-2003 19:32
Algemene schoolzaken profielkeuze 5vwo: ckv 2 en 3 of...???
potverdorie
24 03-03-2003 18:27
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen KCV en CKV
18 06-11-2001 13:51
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie ckv
0 25-10-2001 12:35
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie CKV: Wereldliteratuur; dringend gevraagd (NL boekverslagen & CKV verslagen in ruil)
4 23-05-2001 18:43
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen CKV: Wereldliteratuur; dringend gevraagd (NL boekverslagen & CKV verslagen in ruil)
0 17-05-2001 15:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.