Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2005, 21:10
Cinema_Strange
Cinema_Strange is offline
Hallo,

Ik zat al een tijdje met het idee om toegepaste psychologie in Antwerpen te studeren. Ik vind het zeer interessant, ken er enkele mensen (wat belangerijk voor me is; houvast), en zelfs de leerkrachten hebben me deze opleiding aangeraden. Toch voel ik me niet overtuigd …

Laatst bladerde ik nogmaals in de brochures die ik heb ontvangen, en mijn nieuwsgierigheid werd gewekt toen mijn oog viel op farmaceutische wetenschappen.
Maar ik ben nog steeds erg onzeker aangezien mijn kennis van wetenschappen zwak is (heb wiskunde - moderne talen gedaan). Is het wel realistisch om voor farmacie te gaan, zou ik het aankunnen?

En zelfs dan zou ik nog steeds niet weten voor welk opleiding ik moet gaan.
Infodagen zijn er spijtig genoeg niet meer in Antwerpen of Gent, dus het enige wat ik kan doen is informatie zoeken op de sites, maar kan me eigenlijk nog steeds geen concreet beeld vormen van de vakken …

Ik weet dat een forum misschien niet de juiste plek is om zo’n vraag te stellen, maar kan iemand me misschien raad geven?
Wat kan ik van die studie (fw) verwachten? Heeft er iemand misschien ervaring?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2005, 23:59
Verwijderd
Ik ken wel iemand die misschien farmacie ging doen, maar die had ook wetenschappen gedaan. Ik geloof dat dat inderdaad wel belangrijk is, maar als je het hard genoeg wilt en er hard voor wilt werken lukt het misschien ook wel met talen-wiskunde.

Als ik moest kiezen, zou ik voor psychologie kiezen.. Je vindt het immers ook interessant Of eens goed nadenken welk van de twee je het liefst wil doen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 01:10
Baka-san
Baka-san is offline
farmacie biedt wel beter perspectief
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:46
fractuur
fractuur is offline
Als ik het goed begrijp vind je Farmacie nu interessanter? Het komt een beetje op me over dat je naar Psychologie toegedrukt wordt.. Maar goed, bekenden op de opleiding zijn eigenlijkn iet belangrijk. Het lijkt voor jou houvast, maar idereen begint zo'n ander leven dat het misschien alleen maar onhandig is. Ik zou het iig niet aanvoeren als reden om het te gaan studeren. Dat je een andere richting hebt gedaan maakt het al wat lastiger (kom je dan überhaupt de opleiding op? In NL niet namelijk..). Maar je kan altijd een inhaalcursus ofzo doen, de meeste uni's bieden dat wel aan. Lees je goed in, en zet alle voor- en nadelen eens op een rij. En verder sluit ik me volkomen aan bij de poster hierboven: met psychologen kan je menig gracht dempen, met farmaceuten niet.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:58
Verwijderd
Ik neem aan dat wiskunde-moderne talen ongeveer het equivalent is van het Nederlandse wiskunde A1,2 en dat voor farmacie B1 vereist is (iig in Nederland).

Okay, je hebt dus te weinig wiskunde gehad. Ik weet wel dat heel veel Belgische universiteiten zomercursussen aanbieden voor mensen die te weinig wiskunde hebben gehad. Misschien een idee? Kan dat niet, dan zou je misschien een zelfstudie kunnen overwegen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe belangrijk wiskunde is in farmacie, dan zou je aan een farmaciestudent moeten vragen.

Veel succes.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 11:59
Verwijderd
Psychologie is een studie waarmee het nogal moeilijk is een baan te vinden, terwijl farmacie ontzettend gewild is. Ik zou het wel weten, ook omdat psychologie in mijn ogen een nogal makkelijke studie is die nauwelijks een uitdaging vormt.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:36
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-08-2005 @ 12:59 :
Psychologie is een studie waarmee het nogal moeilijk is een baan te vinden, terwijl farmacie ontzettend gewild is. Ik zou het wel weten, ook omdat psychologie in mijn ogen een nogal makkelijke studie is die nauwelijks een uitdaging vormt.
Dat zeggen veel mensen ook over rechten....
__________________
Whatever
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Grimmetje schreef op 27-08-2005 @ 13:36 :
Dat zeggen veel mensen ook over rechten....
Rechten is ook een opleiding met lage studiedruk en weinig intellectuele uitdaging, mits je alleen het standaard (verplichte) programma volgt. Je moet het zelf leuk(er) maken.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 13:50
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In Belgie worden er voor bijna geen opleiding echt eisen gesteld. Met welk vakkenpakket dan ook, je kan het in principe altijd proberen maar het zal natuurlijk niet altijd succesvol zijn.

Op mij komt dit over alsof je altijd al psychologie wou gaan doen en nu ineens farmacie tegenkwam en dat ook wel leuk leek. Mijn ervaring is dat je op een gegeven moment gewoon je moet neerleggen bij je studiekeuze omdat er altijd nog wel dingen om je heen zijn die 'ook wel leuk zijn' het is helemaal niet verkeerd om meerdere interesses te hebben maar op een gegeven moment moet je gewoon bij je keuze blijven want anders blijf je switchen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 27-08-2005 @ 12:58 :
Ik neem aan dat wiskunde-moderne talen ongeveer het equivalent is van het Nederlandse wiskunde A1,2 en dat voor farmacie B1 vereist is (iig in Nederland).

Okay, je hebt dus te weinig wiskunde gehad. Ik weet wel dat heel veel Belgische universiteiten zomercursussen aanbieden voor mensen die te weinig wiskunde hebben gehad. Misschien een idee? Kan dat niet, dan zou je misschien een zelfstudie kunnen overwegen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe belangrijk wiskunde is in farmacie, dan zou je aan een farmaciestudent moeten vragen.

Veel succes.
Het gaat niet om de wiskunde, maar om de wetenschappen.. Talen-wiskunde heeft het minimum aan wetenschappen: (wel 6uur wiskunde trouwens, da's geen probleem) bij mij op school 1 uurtje bio, chemie en fysica..
Er zijn, geloof ik, ook wel zomercursussen voor wetenschappen. Maar daarvoor moet je eens kijken op de site van de school zelf.

Het is ook zo dat je in België inderdaad aan bijna elke opleiding zomaar kan beginnen, maar je moet wel zelf nadenken of je het gaat aankunnen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 19:21
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Ik weet het verschil tussen farmacie in België en in Nederland niet, maar in Nederland zijn met name scheikunde en biologie belangrijk. Wiskunde komt bij mij alleen maar terug in statistiek en af en toe logaritmische formules.
Ik merk nu na 2 jaar ook wel dat scheikunde en biologie je echt moeten liggen, omdat de studie anders wel snel te lastig voor je wordt, en met weinig voorkennis zou dat dus ook snel zo kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2005, 23:18
Cinema_Strange
Cinema_Strange is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Keuzes maken is niet mijn sterkste kant. Mijn schoolperiode was daardoor ook een beetje incoherent.

In mijn derde jaar bijvoorbeeld moesten we een richting kiezen, ik ging voor talen-economie omdat ik toen niet echt gemotiveerd was op school (en daardoor minder goede punten had). Maar de economie lag me niet en heb besloten om in het vijfde jaar ofwel talen–wiskunde of talen–wetenschappen te proberen ...

Via een soort ‘toelatingsexamen’ heb ik toch wiskunde kunnen studeren. Ik had toen niet voor wetenschappen gekozen omdat architectuur me wel aantrok. Maar later veranderde mijn keuze weer; kreeg meer interesse in kunst, archeologie, verpleegkunde, mode, apotheker enz …

Vorig schooljaar heb ik eenvoudigweg besloten om ‘iets met mensen te doen’, en psychologie leek me het meest interessant. Ik heb besloten om het bij toeg psychologie te houden en niet meer te veel over andere studies na te denken (anders verander ik wéér van gedachte).
Hierdoor werden m'n punten ook wat zwakker, had bv minder belangstelling voor wiskunde ...

Over een maand zal ik moeten beginnen met mijn studie; het komt nogal hard aan omdat het begint door te dringen dat als ik weer een verkeerde beslissing neem, ik niet meer van keuze kan veranderen zonder extra jaren te verliezen in tegenstelling tot voordien …

Het probleem nu is dat ik niet weet waar ik echt goed in ben en waar niet, mijn grootste struikelblok is blijkbaar ook gemotiveerd blijven … Je capaciteiten kennen en motivatie zijn toch de belangerijkste vereisten om een studie tot een goed einde te brengen denk ik zo ...

Nu blijkt dat er in de maand september toch inhaalcursussen wetenschappen zijn zodat je de basiskennis meekrijgt voor je begint, da's al een zorg minder. Verder maak ik een afspraak met een studieadviseur en ga ik nog rondsnuffelen in de cursussen.

Haha, mijn horoscoop is weegschaal, dus blijkbaar is wegen en wikken toch onvermijdelijk.
Hmm 't is precies een precies een lange tekst nu, m'n excuses hiervoor.

Slaapwel

Laatst gewijzigd op 27-08-2005 om 23:22.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 09:49
Verwijderd
Mja, ik kan je niet echt helpen hierbij.. Kiezen moet je zelf doen..
Motivatie is wel de belangrijkste factor die bepaalt of je slaagt of niet, dus als dat goed zit zal het wel lukken. (Al wilt mijn motivatie ook wel dikwijls een verdwijnen..)
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 09:56
Verwijderd
Eigenlijk best wel goed dat je in België maar weinig toelatingseisen hebt. Hier in Nederland moet je speciaal een vak hebben (bijv. extra wiskunde), en anders kom je er gewoon niet in. Belgen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 12:53
Verwijderd
Ja, dat vind ik ook goed. Eigen verantwoordelijkheid is
Alleen vallen er dan wel héél veel mensen af na 1 jaar natuurlijk..
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 12:58
Verwijderd
Natuurlijk, maar je kan dan via zelfstudie de ontbrekende kennis opdoen. Dat houdt in dat je gewoon naar de bibliotheek kan gaan, flink wat bladzijden kopieert, en daardoor op het gewenste niveau kan komen.

Hier in Nederland moet je echt een deelcertificaat hebben. Zo niet, dan heb je pech.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 14:49
Verwijderd
Ja ok, het is wel beter geregeld in België. Maar toch.. ik heb nog nooit studieboeken in de bibliotheek gezien enzo, en dat geldt ook voor veel vakken niet denk ik, bijvoorbeeld fysica, daar heb je aanleg voor of niet (ik heb het niet btw ) en als je dat niet hebt heb je pech. Ik denk niet dat er dan nog veel aan te veranderen valt met zelfstudie..
Met citaat reageren
Oud 28-08-2005, 15:06
Verwijderd
Natuurlijk moet je wel een beetje aanleg hebben. Maar als je nét dat kleine beetje kennis mist, kan je dat makkelijk via zelfstudie opdoen. In Nederland is dat out of the question.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-08-2005, 16:01
fractuur
fractuur is offline
Nou ja, de universiteiten hebben het niet voor niets ingesteld. Er zullen vast problemen zijn geweest. Daarbij wordt het steeds makkelijker om iets anders te doen dan wat in je pakket zat: genoeg instituten bieden zomercursussen aan, en de UvA kent zelfs een soort beta brug, waar alfa's omgetoverd worden in beta's. Bovendien heb je voor maar weinig studies b2 nodig, met b1 kan je er ook vaak in. En de alfa kant is al helemaal makkelijk: die is toegankelijk voor alle profielen. Dus wat dat betreft; als je motivatie en talent hebt, kom je er toch wel.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 14:20
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Cinema_Strange schreef op 26-08-2005 @ 22:10 :
Laatst bladerde ik nogmaals in de brochures die ik heb ontvangen, en mijn nieuwsgierigheid werd gewekt toen mijn oog viel op farmaceutische wetenschappen.
Maar ik ben nog steeds erg onzeker aangezien mijn kennis van wetenschappen zwak is (heb wiskunde - moderne talen gedaan). Is het wel realistisch om voor farmacie te gaan, zou ik het aankunnen?

Ik weet dat een forum misschien niet de juiste plek is om zo’n vraag te stellen, maar kan iemand me misschien raad geven?
Wat kan ik van die studie (fw) verwachten? Heeft er iemand misschien ervaring?
Ik studeer farmacie in leuven, ga nu naar het 4e jaar (2e licentie). Over je "voorkennis" met wiskunde-moderne talen hoef je niet bang te zijn... Ik had 'slechts' latijn-wetenschappen gedaan in de humaniora en heb geen al te grote problemen gehad.. Motivatie is minstens even belangrijk, en weten hoe je moet studeren... En er op tijd aan beginnen

Over de opleiding: de nadruk ligt vooral op scheikunde, vooral de eerste jaren. Het eerste jaar is trouwens zéér algemeen (wiskunde, plantkunde, fysica en scheikunde). Verder krijg je nog een heleboel geneeskundige vakken, en een aantal vakken die meer aan de farmacie gelinkt zijn, zoals farmacognosie, geneesmiddelenbereiding enzo..

Je bent ook veel met de praktijk bezig, vanaf het tweede jaar sta je geregeld in het labo voor kwantitatieve/kwalitatieve analyse, analyse van geneesmiddelen, geneesmiddelenbereiding, ... Altijd wel een leuke afwisseling tov de theorielessen.

In leuven (weet niet of dat zo is in antwerpen of gent) kan je trouwens in je 3e jaar de keuze maken tussen biofarmacie en farmaceutische zorg. De biofarmacie is iets meer op het wetenschappelijke gericht, terwijl farmaceutische zorg je meer voorbereidt op een loopbaan in de apotheek.

Dat vind ik persoonlijk het leukste aan de richting, je hoeft niet per sé in een apotheek te gaan staan als je afgestudeerd bent, je kan nog heel wat richtingen uit.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 19:50
Verwijderd
Citaat:
FLuKee schreef op 31-08-2005 @ 15:20 :
Ik studeer farmacie in leuven, ga nu naar het 4e jaar (2e licentie). Over je "voorkennis" met wiskunde-moderne talen hoef je niet bang te zijn... Ik had 'slechts' latijn-wetenschappen gedaan in de humaniora en heb geen al te grote problemen gehad.. Motivatie is minstens even belangrijk, en weten hoe je moet studeren... En er op tijd aan beginnen
Het gaat om zijn/haar beperkte voorkennis voor wetenschappen, want die had jij natuurlijk wel meer in het middelbaar..
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 19:54
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een jaar biomedische wetenschappen gedaan en daar zaten ook mensen met weinig voorkennis van wiskunde en wetenschappen. Op zich was dat geen probleem want alles wordt vanaf het begin aan opgebouwd maar het tempo was zo hoog dat ik het zelfs met mijn voorkennis niet te doen vond.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 20:19
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-08-2005 @ 12:59 :
Psychologie is een studie waarmee het nogal moeilijk is een baan te vinden, terwijl farmacie ontzettend gewild is. Ik zou het wel weten, ook omdat psychologie in mijn ogen een nogal makkelijke studie is die nauwelijks een uitdaging vormt.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2005, 21:21
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
doezel schreef op 31-08-2005 @ 20:50 :
Het gaat om zijn/haar beperkte voorkennis voor wetenschappen, want die had jij natuurlijk wel meer in het middelbaar..
Als je een beetje wiskundig talent hebt, is het minder lastig om fysica en scheikunde te begrijpen.

Trouwens, in principe begin je toch van nul af aan in eerste bachelor, dus iedereen die geen problemen had in 't aso middelbaar zou moeten meekunnen. Al zijn er natuurlijk profs die van een serieuze basis uitgaan, en die dingen aan een hoger tempo erdoor jagen of dat als zelfstudie beschouwen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.