Oud 07-03-2008, 14:49
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ik weet dat er al honderd 'ik wil een gitaar kopen' topics zijn en die heb ik ook allemaal gelezen maar ik heb behoefte aan meer gedetailleerde hulp .

Ik wil sowieso een eigen gitaar kopen omdat ik die van m'n moeder niet mee mag nemen op kamers en ik er toch altijd één in de buurt wil hebben.

Dilemma 1, semi vs western: Ik speel nu helemaal niet veel gitaar omdat ik het niet zo goed kan, we alleen een klassieke hebben hier thuis en dat niet echt goed werkt voor simpele meezingnummertjes (akkoordjes en simpel getokkel) die ik speel. Semi-akkoestisch vind ik het mooiste: versterkt akkoestisch klinkt zo helder en ik denk dat dat me motiveert om er veel op te klooien. Maar er is natuurlijk risico dat ik helemaal niet zoveel zal spelen en een gewone western gitaar is veel goedkoper. Anderzijds heb ik genoeg geld gespaard, dus dat maakt eigenlijk niet uit. Semi doen?

Dilemma 2, marktplaats vs nieuw: op marktplaats staan aardig wat semi-akkoestische gitaren en ik zit er niet mee om een tweedehandsje te hebben, als het maar geen rotzooi is. Ik weet dan alleen niet waar ik op moet letten. Er staan bijvoorbeeld:
Alliance VP, type 05C-EQ met richtprijs 400 euro
Yamaha cpx-700 met richtprijs 475 euro
maar ook:
Music All gitaar + Stagg CA-25AR versterker met richtprijs 200 euro
Alba gitaar met richtprijs 120 euro

Of zal ik gewoon een nieuwe kopen, zoja welk merk + model?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2008, 15:32
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
http://www.harmony-central.com/ voor reviews.

Verder is Stagg een vrij matig budgetmerk, dus dat beloofd weinig goeds. Niks mis met 2de hands, zolang je jezelf maar goed informeerd over wat een goede prijs is voor een bepaalde gitaar/versterker. Als je toch niet zo veel speelt kan je beter een goede 2de handse gitaar kopen ipv hetzelfde bedrag voor een kwalitatief minderwaardig product.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 20:21
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Idd, en bij tweedehands proberen een vrijblijvende afspraak te maken om het ding even uit te kunnen proberen, eventueel iemand meenemen die meer verstand ervan heeft. Maar zo'n eerste indruk zegt veel meer dan een foto en beschrijving op marktplaats, en het is fijn als je dan nog gewoon nee kunt zeggen.

Overigens zou ik sowieso voor een semi gaan, mocht je er snel op uitgekeken raken dan zul je hem neem ik aan sowieso willen verkopen, en uiteindelijk ben je dan toch evenveel kwijt of je nu een akoestische verkoopt voor 50 minder of een semi voor 50 minder.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 20:45
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Goeie botulismf. Bij deze ben ik over de streep.

Wat zeggen jullie van die marktplaats-aanbiedingen? Welke merken zijn over het algemeen betrouwbaar?

+ bedankt voor de link, ik ga eens op onderzoek uit.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 22:33
Verwijderd
Betrouwbaar is suggestief. Elke gitaar is anders en elk merk heeft zijn mindere gitaren (behalve die hele dure).

Over het algemeen een goed merk: Taylor (wel heel duur), Takamine (koop er dan wel een met een Cooltube als het even kan) en ook Ovation heeft zijn charmes. Ook een kwestie van smaak trouwens.

Ikzelf heb een Yamaha CPX-900. Perfect (!) aparaat.

Succes
Met citaat reageren
Oud 07-03-2008, 22:50
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Seagull vind ik ook fijn, weet alleen niet hoe de elementen zijn. En als we het over heel duur hebben, moet ik Alhambra ook noemen. Meesterlijke gitaren.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2008, 13:46
Verwijderd
Citaat:
Seagull vind ik ook fijn, weet alleen niet hoe de elementen zijn. En als we het over heel duur hebben, moet ik Alhambra ook noemen. Meesterlijke gitaren.
Alhambra heeft ook betaalbare modellen (vanaf 600€). Anyhow, Alhambra is klassiek right?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2008, 14:02
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Ik bedoel de semi-akoestische van alhambra. Maar ik heb even rondgezocht en die zijn hier nergens te vinden. Dan moet je er voor naar Spanje. Mijn broer heeft een semi-akoestische van ze, het ding klinkt geniaal en begint de laatste jaren alleen maar beter te klinken. En speelt heerlijk.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 00:59
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
En weet men hier nog adresjes via waar je relatief goedkoop aan gitaren kunt komen? En Champ, die Yamaha van jou, wat voor prijsklasse is dat?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 11:01
Verwijderd
ga naar de winkel, probeer wat gitaren uit en kijk welke het fijnste aanvoel voor jou.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 11:04
Verwijderd
Citaat:
En weet men hier nog adresjes via waar je relatief goedkoop aan gitaren kunt komen? En Champ, die Yamaha van jou, wat voor prijsklasse is dat?
Mijn Yamaha kostte 749€. Ik ben bij Dirk Witte geweest (Utrecht, Amsterdam) en die heeft er een koffer bijgedaan.

Meteen een antwoord op je eerste vraag dus: als je een gitaar in je hoofd hebt (en je hebt hem al vaak uitgeprobeerd) ga niet bij één winkel langs, mail verschillende winkels (of bel ze) en vraag hoe duur ze jou deze ene gitaar kunnen leveren.

Tegen mekaar uitspelen en je krijgt er wellicht een koffer bij of er kan wat van de prijs af. Ga daarom ook niet naar Feedback, die zijn gay en hebben een crappy service als er iets kapot is.

Op deze manier heb ik al honderden euro's bespaard.

@ botulismf: Alhambra's klinken inderdaad als een klok, wist niet dat ze ook staalsnarig hadden.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 15:57
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
ga naar de winkel, probeer wat gitaren uit en kijk welke het fijnste aanvoel voor jou.
Mja, dat zou ik wel doen als ik een piano ging kopen want daar heb ik nog een beetje gevoel voor, maar bij een gitaar heb ik dat helemaal niet zo. Dan voel ik me een sukkel als ik E en A akkoordjes rag die de hele winkel kan horen.

@champ, jij hebt dus wel een redelijk dure, of onderschat ik het nu?

Ik snap dat het niet echt mogelijk is de kwaliteit af te meten aan het merk, maar heeft iemand wat te zeggen over Ibanez?

Laatst gewijzigd op 09-03-2008 om 16:03.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 17:11
Verwijderd
Ibanez, wel de looks maar niet de kwaliteit
Met citaat reageren
Oud 09-03-2008, 18:22
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Ibanez, wel de looks maar niet de kwaliteit
mwah, ieder zn ding. Als je boven een bepaalde prijs zit heb je tegenwoordig altijd wel een kwalitatief goed instrument.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 14:37
Fat_Bastard
Avatar van Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Ik vind het vrij irrelevant dat mensen hier merken als taylor en alhambra gaan noemen... Zeg dan meteen Martin want dat is toch wel het breedst erkend leading brand in de akoestische wereld. Anyway dat soort gitaren beginnen pas leuk te worden bij 1500 euro, dus te duur.

Bedenk overigens wel dat wanneer je semi-electrisch wil gaan spelen je ook nog een versterker moet kopen...kuch. semi-electrische gitaren hebben een element in de klankkast en vaak een cut-out wat het geluid wanneer je onversterkt gaat spelen geen goed doet. Dit verschilt natuurlijk per gitaar maar bedenk dus wel dat je ook opzoek moet naar een degelijke akoestische versterker want hiermee valt of staat je geluid...

Ik zou idd een 2e hands gitaar zoeken en yamaha cpx is, zoals genoemd, echt een perfecte lijn voor het budget dat jij hebt. Klinkt ook onversterkt heel acceptabel ondanks dat de klankkast vrij smal is. Bovendien spelen die dingen als een tiet dus yamaha FTW.
__________________
I left my cock in the yard so the kids can play with it.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 19:29
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Bedenk overigens wel dat wanneer je semi-electrisch wil gaan spelen je ook nog een versterker moet kopen...kuch. semi-electrische gitaren hebben een element in de klankkast en vaak een cut-out wat het geluid wanneer je onversterkt gaat spelen geen goed doet. Dit verschilt natuurlijk per gitaar maar bedenk dus wel dat je ook opzoek moet naar een degelijke akoestische versterker want hiermee valt of staat je geluid...
Euh really, fijn dat je dat vertelt, dat wist ik echt niet. 'Geen goed doet'... wat voor problemen doen zich voor? Blikkerig geluid e.d.?

Is dit:
Klik
bijvoorbeeld inderdaad 500 euro waard?

En ik zie veel Yamaha APX staan, is dat de goedkopere manier o.i.d.?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 22:23
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Och, ik zou me niet al te druk maken over het onversterkte geluid, er zijn zat elektro-akoestische gitaren die prima klinken. Maar het is wel zeker iets om op te letten bij de aanschaf, want sommige gitaren klinken vlakker dan anderen. Ook in volume is er een groot verschil wanneer ze onversterkt zijn. Maar nogmaals, er zijn er echt zat (ook voor jouw budget) die prima klinken. En zeker als het in eerste instantie voor eigen plezier is (hetgeen ik toch aanneem) kun je uitstekend met een dergelijk geluid uit de voeten. Dan kun je altijd nog een paar jaar later een versterker erbij kopen wanneer je eventueel wilt optreden of met anderen en/of andere instrumenten samen wilt spelen. Dan heb je ook wat meer ervaring en kennis dus dan kun je denk ik ook een betere keuze maken in welke versterker je er bij zou willen hebben.

@ Fat Bastard: ik heb er toch duidelijk 'en als we het over heel duur hebben' bijgezet. Overigens heeft mijn broer 800 euro neergeteld voor zijn electroakoestische alhambra, en daar had hij een goede strap en een koffer bij. Dus het zou eigenlijk ook nog best kunnen dat je er tweedehands ergens vind voor net boven het budget van de TS. Alleen komen ze niet veel voor hier, en zoals blijkt dus al helemaal niet als staalsnarige variant.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2008, 23:14
Verwijderd
Citaat:
En ik zie veel Yamaha APX staan, is dat de goedkopere manier o.i.d.?
APX is min of meer de podiumversie van de CPX. Minder diepe klankkast zorgt voor minder feedback bij boxen en monitors etc. Feit is wel dat ze onversterkt letterlijk minder body hebben (klinkt dus wat minder).

Die Yamaha CPX-7 is een mooi gitaartje hoor. 500€ is niet te duur, maar vraag dan even hoe oud hij is. Het element van je gitaar kan nogal gedateerd zijn en daardoor in flink in prijs verschillen met de huidige types.

En natuurlijk heb je niet per sé een ac. versterker nodig. Met de band speel ik met een DI die het geluid versterkt naar de mixer. Dit is dus eigenlijk het geluid wat er uit je gitaar komt. Dit geluid is wel afhankelijk van het kwaliteit element. Heb je een kutgitaar met een kutelement, dan is een ac. versterker een must.

Wil je thuis wat pielen? Opnemen? Prik um dan in je computer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-03-2008, 13:59
ohio
ohio is offline
Casa Benelly in Den Haag heeft anders heel wat staalsnarige Alhambra's staan, ook tweedehands.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 16:18
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Ah, kijk aan.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 16:53
Verwijderd
http://link.marktplaats.nl/158570584
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 14:13
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Iemand gaf me een tip, die had een Takamine Jasmine en vond dat een fijn ding.
Nou zag ik die toevallig net op marktplaats staan en ook nog bij mij in de buurt:
Hier. Iemand een opinion on this one? De vraagprijs lijkt me hoog, ik vind op internet tenminste veel lagere prijzen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 18:28
Verwijderd
Jasmine kopen betekent vaak stemmen. Ik zou kijken voor een CPX/APX voor een schappelijk prijsje. Mijn CPX 900 ontstemt maar amper (wordt toch regelmatig vervoert met repeteren etc).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.