Oud 17-02-2003, 18:24
Punkiej-Fish
Avatar van Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
Vinden jullie dat havo en vwo leerlingen in hun voorexamenjaar als voorbereiding op hun vervolgstudie en op de maatschappij 3 maanden stage moeten lopen bij een bedrijf of instelling?

Ben ik wel benieuwd naar, ik heb daar binnenkort een debat over, en ik zou graag wel een paar argumenten willen hebben! Dus of je er voor bent of niet, en waarom..?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2003, 18:26
TouchOfDarkness
Avatar van TouchOfDarkness
TouchOfDarkness is offline
hmm ik heb eigenlijk wat te weinig ervaring met de 2e fase en hoe het daar aan toe gaat, maar anders zou ik nee zeggen...

waarom? omdat je op dat moment nog te weinig stof beheerst denk ik, om die in het bedrijfsleven toe te kunnen passen. Zou het veel logischer vinden als je pas stage loopt in het afstudeerjaar van je vervolgopleiding, omdat je dan op dat moment parate kennis kunt toepassen in de praktijk. Die kennis is aan het einde van de middelbare gewoon nog niet uitgebreid genoeg om daar in het bedrijfsleven mee terecht te kunnen.

Denk ik...
__________________
He can't hear the sirens, cause silence is the greatest sleep of them all.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 19:15
ducky
ducky is offline
Ik ben heel erg tegen. Je moet als scholier ontzettend veel leren in een jaar, de werkdruk wordt nu al te hoog geacht... Het niveau dat je nu hebt als je als je van de middelbare school naar de universiteit gaat is nodig. Universiteiten willen niet graag hun beginniveau verlagen zonder steun van de overheid, en ik denk niet dat de overheid van plan is daar veel geld in te steken.

En dan nog het feit of het goed is voor scholieren om alvast te werken? Ik denk van niet, je hebt een heleboel geleerd al, maar niet genoeg om toe te passen in een bedrijf, je informatie is nog niet compleet. (voor VMBO ligt dat ander denk ik, maar daar doel je ook niet op) De leerstof die je op de havo en het vwo krijgt aangeboden is om verder mee te leren (over het algemeen, toch?). Daar komt bij dat drie maanden erg lang is...

En is het voor een bedrijf gunstig om havo'ers / vwo'ers in dienst te hebben? IK denk al weer van niet, weer door het feit dat ze nog niet genoeg stof kunnen toepassen op een baan. daardoor zouden ze minder boeiende baantjes kunnen krijgen, waar je als havo'er of vwo'er niet voor opgeleid wordt en leer je wat nutteloos...

Tot slot is het voor een scholier leuk? Voor een aantal misschien wel, maar heel veel zullen nog niet weten wat ze willen gaan doen, of kunnen niet terecht bij een bedrijf in de sector die ze willen. Wat tot gevolg heeft dat ze zich niet kunnen motiveren en dus niks leren van een tijd in een bedrijf...

omdat ik hier voornamelijk negatieve elementen noem en de overheid die ook zal kunnen bedenken, zal zij geen zin hebben om er geld in te investeren en dus lijkt het me geen goed plan....

hoop dat je iets aan mijn mening hebt.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 20:29
Verwijderd
Ik ben het helemaal met ducky eens... ik zit nu in 5 vwo, en ik heb toch aardig wat te doen, elke dag m'n portie huiswerk (vooral werkstukken). Ik snap dat je het qua schoolwerk rustiger zal hebben tijdens stage, maar toch.

Daarnaast hebben de meeste scholieren in deze leerjaren al sowieso een baantje als vakkenvuller oid. Daar krijg je ook de werkervaring mee. En zoals ducky al zei... je krijgt toch nooit de kans om het werk te gaan doen bij een bedrijf waar je later ook wilt gaan werken (tenzij je schoonmaker wordt ofzo )
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 21:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
nee, oneens. de functie van een stage is namelijk dat je het beroep die je later gaat uitoefenen al een beetje leert kennen, of in ieder geval iets wat er op lijkt. Bij voorexamenklassers is ten eerste het geval dat ze allemaal nog 15/16/17 zijn en dus nog niet alle beroepen kunnen uitoefenen en ten tweede is het erg moeilijk om voor iedereen dát beroep te vinden waar zij later iets aan zullen hebben. Gevolg: iedereen krijgt een stageplek waar diegene maar weinig mee kan later.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 08:35
Punkiej-Fish
Avatar van Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
Citaat:
Bosdwerg schreef:
Ik ben het helemaal met ducky eens... ik zit nu in 5 vwo, en ik heb toch aardig wat te doen, elke dag m'n portie huiswerk (vooral werkstukken). Ik snap dat je het qua schoolwerk rustiger zal hebben tijdens stage, maar toch.

Zelf zit ik in havo 4, maar stel dat je de laatste 3 maanden van het schooljaar stage moet lopen, hoe zit het dan met de rest van het huiswerk enzo? Dat moet dan ook in de andere helft van het jaar gebeuren, dus je huiswerk en alles wordt opgepropt in een veeeel kleinere tijd, want het lijkt mij dat je gewoon de zelfde hoeveelheid stof behoudt...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 08:49
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
ik ben tegen.. ik zit nu in 4 havo en ik red het nu al nauwelijks.. alle uren naar school toe en buitenn school nog al die verslagen..


1 dagje ziek zijn is al meteen heel erg achterlopen.. en nu ben ik al een hele tijd ziek.. als ik dan ook nog stage moet gaan lopen..

komt nog bij dat ik geen flauw idee heb wat ik wil gaan doen later..
dan loop ik liever pas later stage, of zelfs helemaal niet.. ik denk dat ik leraar wil worden maar dan kan je geen stage lopen, en wat dan?? moet ik stage gaan lopen voor iets wat ik toch al niet wil.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 14:40
ducky
ducky is offline
iedereen zegt hier (terecht) dat het de rest van het jaar drukekr wordt wat huiswerk betreft, en dat het tijdens de stage rustiger zal zijn.
Het eerste ben ik het heel erg mee eens, maar het tweede? Denk eens aan stageverslag, tussentijdse opdrachten (zoals presentaties e.d. tijdens een terugkomdag op school), en het werk wat gewoon gedaan moet worden op de stageplek (dat is wel eens waar geen huiswerk, maar denk maar niet dat je voor 17.00 uur naar huis mag...)
Ik denk niet dat stagelopen relaxter zal zijn dan school (de leraren bedenken er wel wat op )
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 15:50
\\SKYpirATe\\*
\\SKYpirATe\\* is offline
Ik ben het met de stelling van mijn vriendinnetje eens Nouja, je moet de mogelijkheid hebben om stage te lopen bij een bedrijf of bedrijfstak die je zelf leuk vind. 4 Havo is makkelijk te doen, alleen moeten ze misschien wat minder van de klote POs etc. opgeven, zodat het een acceptabele hoeveelheid werk is voor 9 maanden school (tog? ) Maargoed, ik zal wel weer iets doms zegge
__________________
MAhaLO~~!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 15:54
Punkiej-Fish
Avatar van Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
Citaat:
\\SKYpirATe\\* schreef:
Ik ben het met de stelling van mijn vriendinnetje eens Nouja, je moet de mogelijkheid hebben om stage te lopen bij een bedrijf of bedrijfstak die je zelf leuk vind. 4 Havo is makkelijk te doen, alleen moeten ze misschien wat minder van de klote POs etc. opgeven, zodat het een acceptabele hoeveelheid werk is voor 9 maanden school (tog? ) Maargoed, ik zal wel weer iets doms zegge
ook hoi!
Jah maar stel da ut verplicht is, en je hebt nog geen ideej wat je wil gaan doen, zou jij ut dan leuk vinden om stage te gaan lopen? en daarna der ook nog een verslag en alles van te gaan maken, kd8 ut nie
En als je 9 maand op school heb gezeten, en dan opeens 3 maand stage moet gaan lopen, kdenk dat je dan nog te weinig geleerd hebt enzo om echt stage te gaan lopen bij een bedrijf..
Nu loop je pas stage in het 3e jaar van je opleiding (ofzo ), oftewel je hebt 3 jaar moeten leren...en nu ga je zeker 9 maand leren om al stage te gaan lopen voor 3 maand...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 16:02
\\SKYpirATe\\*
\\SKYpirATe\\* is offline
Nou komt er een felle discussie Je hebt met de 2e fase al een profiel moeten kiezen, en daarom weet je al een beetje in welke richting te moet gaan zoeke, tog? En zoon stage is echt niks verplichts hoor, tis maar 3 maanden, en bevalt het je niet, ga je tog lekker een andere richting op....? Maargoed, ik win tog niet van jouw, dus houk op We lossen dat nog wel een keer samen op
__________________
MAhaLO~~!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 16:08
Punkiej-Fish
Avatar van Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
Citaat:
\\SKYpirATe\\* schreef:
Nou komt er een felle discussie Je hebt met de 2e fase al een profiel moeten kiezen, en daarom weet je al een beetje in welke richting te moet gaan zoeke, tog? En zoon stage is echt niks verplichts hoor, tis maar 3 maanden, en bevalt het je niet, ga je tog lekker een andere richting op....? Maargoed, ik win tog niet van jouw, dus houk op We lossen dat nog wel een keer samen op
Tis anders wel 3 hele maanden, en ja na de 3e kies je idd een profiel, maar daar ben je dan nog maar 9 maand mee bezug, en dan moet je opeens 3 maand stage te gaan lopen, ik vind dat veels te snel, omdat je nog amper wat geleerd hebt....
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 17:40
fib
Avatar van fib
fib is offline
Ik ben absoluut niet gemotiveerd om een stage te volgen, je kan je hele leven nog werken.

ipv een stage kan je bijvoorbeeld de werkdruk verlagen.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 18:20
ducky
ducky is offline
drie maanden stage op een schooljaar is lang!
je hebt het over verder nog 9 maanden school, dan vraag ik me af hoe jouw schooljaar loopt!
ik had altijd nou ongeveer 2 maanden zomervakantie en herfst en kers en krokus en mei.... enzo... dus mijn schooljaar was dan nog maar 9- 3,5 = 5,5 maanden... en das niet zo veel meer, daar maken drie maanden echt wel een groot verschil op.

En ook, profielkeuze is niet hetzelfde als beroep kiezen. Ik koos in mijn profiel wat ik leuk vond om meer over te leren, maar met de stof tot 5 vwo kan ik echt niet functioneren in een bedrijf naar keuze op het niveau wat jij al hoog noemt...
het is niet voor niks dat pas in de laatste jaren van een vervolgopleiding een stage wordt aangeboden, daar leer je veel meer van dan drie maanden iest doen bij een bedrijf zoalng je in de 5e klas zit.....
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 18:47
\\SKYpirATe\\*
\\SKYpirATe\\* is offline
Laat mij maar stage lopen, ik voer tog geen flikker uit op 4 havo Maargoed, als je liever leerd, moet je dat zeker doen.
(btw, 3 maanden op een mensenleven is niks )
__________________
MAhaLO~~!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 08:01
Punkiej-Fish
Avatar van Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
Citaat:
\\SKYpirATe\\* schreef:
Laat mij maar stage lopen, ik voer tog geen flikker uit op 4 havo Maargoed, als je liever leerd, moet je dat zeker doen.
(btw, 3 maanden op een mensenleven is niks )
Jah maar 3 maanden op een voorexamenklas is wel veel, en btw dat profiel enzo is helemaal nog niet beroepsgericht, dus dan is die stage bijna nergens goed voor.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 12:55
LB06
LB06 is offline
Stel, ik wil later industrial design gaan doen, om maar eens een zijweg te noemen, en ik ga bij zo'n bedrijf op stage. Alles wat ik daar kan komen doen is quasi geďnteresseerd rond lopen kijken en een beetje koffie rondbrengen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 16:02
ducky
ducky is offline
Citaat:
LB06 schreef:
Stel, ik wil later industrial design gaan doen, om maar eens een zijweg te noemen, en ik ga bij zo'n bedrijf op stage. Alles wat ik daar kan komen doen is quasi geďnteresseerd rond lopen kijken en een beetje koffie rondbrengen ofzo.
Eens
Aan de ene kant kan je meedenken met het maken van ontwerpen, maar aan de andere kant, die ontwerpers hebben er (meestal) niet voor niets 5 jaar studie op zitten, die weten veel van materialen en hun eigenschappen, jij kan dan een leuk idee hebben, waar ze misschien wel iest mee kunnen, maar meer zal je je nutteloos voelen, omdat je niet weet waar je rekening mee moet houden.
Ik denk dat het leuk is om een dag mee te lopen, maar om er 3 maanden te zitten... lijkt me echt helemaal niks! (nou ja, eigenlijk lijkt het me wel heel erg cool, over een jaar of wat, aangezien ik IO doe )
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-02-2003, 11:29
Punkiej-Fish
Avatar van Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
Citaat:
fib schreef:
Ik ben absoluut niet gemotiveerd om een stage te volgen, je kan je hele leven nog werken.

ipv een stage kan je bijvoorbeeld de werkdruk verlagen.

Jah mee eens, en ik denk dat meer scholieren dat ook zullen hebben..
De werkdruk is hoog en dan ook nog es stage lopen? Nee bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Is mijn school te streng? Of ligt het aan mij?
Thanatios
61 07-05-2008 11:50
Algemene schoolzaken Versneld vwo.
Liss
22 05-05-2004 12:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.