Oud 06-11-2005, 09:44
Bezoekr5495967
Het gaat over som 31c van de Algemene Herhaling van boek NGNT 4 van de methode Getal en Ruimte.

Gegeven is de functie f(x) = 2^x. W is het vlakdeel dat wordt ingesloten door de grafiek van f, de x-as, de y-as en de lijn x = 1.
Bereken in twee decimalen nauwkeurig de oppervlakte (dus niet de inhoud, zoals meestal de vraag is) van het omwentelingslichaam dat ontstaat als W om de x-as wentelt.

-------------------------------------------------------------------------

Zelf denk ik: oppervlakte omwentelingslichaam W = omtrek * h (zoals bij een cilinder, omtrek cirkel * de hoogte van de cilinder), dus opp. W = 2 * pi * straal * h. Als je straal * h doet, bereken je in feite de oppervlakte van het vlakdeel W. Dus dan zou het worden: 2 * pi * opp. W. Maar ik kom niet op het antwoord dat het boek zegt.

-------------------------------------------------------------------------------

Het antwoord van het boek staat hier: http://www.getalenruimte.epn.nl/geta...antwoorden.pdf (pdf-document). Doorbladeren naar 31c.

Zij stellen de formule voor 2 pi * booglengte van f(x) op, en gebruiken dan optie 7 uit het calc-menu (integreren).

Wat ik vooral niet snap is waarom het boek de booglengte gebruikt. En waarom mijn manier fout is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2005, 10:44
Bezoekr5495967
Laat maar zitten, het is een formule die we niet hoeven te kennen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 10:54
herr renz
herr renz is offline
bij 2 * pi * opp. W bereken je de inhoud (zoals meestal de vraag is)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 11:17
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Bezoekr5495967 schreef op 06-11-2005 @ 10:44 :
Het gaat over som 31c van de Algemene Herhaling van boek NGNT 4 van de methode Getal en Ruimte.

Gegeven is de functie f(x) = 2^x. W is het vlakdeel dat wordt ingesloten door de grafiek van f, de x-as, de y-as en de lijn x = 1.
Bereken in twee decimalen nauwkeurig de oppervlakte (dus niet de inhoud, zoals meestal de vraag is) van het omwentelingslichaam dat ontstaat als W om de x-as wentelt.

-------------------------------------------------------------------------

Zelf denk ik: oppervlakte omwentelingslichaam W = omtrek * h (zoals bij een cilinder, omtrek cirkel * de hoogte van de cilinder), dus opp. W = 2 * pi * straal * h. Als je straal * h doet, bereken je in feite de oppervlakte van het vlakdeel W. Dus dan zou het worden: 2 * pi * opp. W. Maar ik kom niet op het antwoord dat het boek zegt.

-------------------------------------------------------------------------------

Het antwoord van het boek staat hier: http://www.getalenruimte.epn.nl/geta...antwoorden.pdf (pdf-document). Doorbladeren naar 31c.

Zij stellen de formule voor 2 pi * booglengte van f(x) op, en gebruiken dan optie 7 uit het calc-menu (integreren).

Wat ik vooral niet snap is waarom het boek de booglengte gebruikt. En waarom mijn manier fout is.
Je manier is op zich wel goed. Neem bijvoorbeeld de functie f(x)=r met r>0. We kiezen een vlakdeel V, begrensd door de (positieve) X-as, de grafiek van f (dit is de lijn y=r) en de lijnen x=a en x=b. We gaan eerst de booglengte tussen a en b bepalen. Dit is gelijk aan de integraal van sqrt(1+(f'(x))²)*dx van a tot b. Er geldt: f'(x)=0, dus de gevraagde integraal is gelijk aan b-a=h.
Door V nu om de X-as te wentelen krijgen we een omwentelingslichaam, waarvan de oppervlakte gelijk is aan de integraal van 2*pi*f(x)*sqrt(1+(f'(x))²)*dx van a tot b. Omdat f(x)=r constant is en f'(x)=0 vinden we dat de gevraagde integraal gelijk moet zijn aan 2*pi*r*b-2*pi*r*a=2*pi*r(b-a)=2*pi*r*h. Dit geeft, zoals je ziet, de oppervlakte van een cilinder met straal r en hoogte h. Je kunt dus met de algemene formule voor de oppervlakte van een omwentelingslichaam op die manier afleiden dat een cilinder met straal r en hoogte h de oppervlakte 2*pi*r*h heeft, omdat je in dat geval met een constante functie f(x)=r te maken hebt. Wanneer de functie f niet constant is zul je dus van de algemene formule voor de oppervlakte van een omwentelingslichaam gebruik moeten maken om die oppervlakte te kunnen berekenen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 07:05
Bezoekr5495967
Dank je wel, ik begrijp het nu
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 17:35
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Bezoekr5495967 schreef op 07-11-2005 @ 08:05 :
Dank je wel, ik begrijp het nu
Graag gedaan.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.