Oud 28-06-2007, 11:35
suzannevdhorst
suzannevdhorst is offline
Hoi hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Suzanne van der Horst, ik ben 23 jaar oud en ik heb journalistiek (hbo, 4jr, voltijd, Windesheim, Zwolle) gestudeerd en over twee weken doe ik examen aan de Fotovakschool (fotografische vormgeving, 2jr, deeltijd, Apeldoorn).

Ik heb nu besloten om nog meer te leren over fotografie aan een Kunstacademie. Maar welke?

Wat ik tot nu toe weet, is dat de beste opties de volgende zijn: KABK Den Haag, Kunstacademie Utrecht, St. Joost Breda. Hiervan lijkt de KABK in Den Haag mij het beste. Maar misschien kan iemand me meer informatie geven?

Dan de keuze tussen deeltijd en voltijd. Als ik voltijd ga studeren, betekent dat, dat ik mijn huis moet verkopen en naar Den Haag/ Utrecht/ Breda moet verhuizen (ik woon nu in Zwolle). Ik werk momenteel al voor een aantal bedrijven (freelance), maar dat kan ik er dan niet meer naast doen.

Aan de Fotovakschool heb ik nu 2 jaar deeltijd gestudeerd, en dat bevalt me eigenlijk vooral zo goed omdat ik een stuk vrijheid houd om mijn weken zelf in te plannen als het gaat om school/werk/eigen projecten/vrije tijd. Bovendien vind ik de combi leren/werken juist zo lekker. Om nu weer vier jaar lang, fulltime naar school te gaan.... I don't know.

Het probleem is echter, dat mijn docenten hier op de Fotovakschool, me bijna voor gek verklaren als ik deeltijd zou gaan doen. Hun argumenten voor voltijd:

Betere docenten/ intensiever contact met medestudenten/ betere focus/ snellere en meer diepgaande ontwikkeling/ als je 100% voor fotografie wilt gaan, moet je 100% van de lessen gebruik maken.

Nu is het zo dat de inhoud van de studie niet verschilt bij voltijd of deeltijd. Alleen het aantal contacturen is bij deeltijd een stuk minder.

Een lang verhaal! En ik weet niet meer zo goed wat nu wijsheid is, al zegt m'n gevoel toch echt dat deeltijd in Den Haag voor mij de beste keuze is... But hey, what do i know?! Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met deze opleiding(en)? Please let me know!

Alvast ontzettend bedankt,

Groetjes van Suzanne
www.suzannevanderhorst.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2007, 16:23
Verwijderd
Ben je niet al 'n beetje laat?

Volgens mij zijn er geen toelatingen meer bij de KABK..?
En waarom zou je nóg een opleiding fotografie doen als je er al 1 gehad hebt? Heb je zo weinig geleerd daar dan?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 17:43
patroesj
Avatar van patroesj
patroesj is offline
Het verschil tussen fotografie op de kunstacademie en fotografie op de fotovakschool is heel groot . Er zijn er genoeg bij mij nu op school die eerst op de academie fotografie doen en waarschijnlijk erna nog de vakschool willen doen. De academie richt zich (bij ons tenminste) meer op het docomentaire fotografie etc, de plaatjes die je maakt (heel plat gezegd), maar je leert de techniek weer minder, voor de techniek van een fotocamera, om die echt goed onder de knie te krijgen en te begrijpen, moet je volgens mij naar de fotovakschool.

Ik denk dat Suzanne dat nog beter weet doordat ze op de vakschool gezeten heeft, wat ze daar doen en wat ze mist.

Verder weet ik niet Suzanne wat ik zou doen als ik jou was, ik heb geen idee hoe het op st. joost (waar ik zit) geregeld is met deeltijd, of dat verschil werkelijk zo groot is met docenten en contacten etc. Ik weet alleen dat je bij voltijd uiteraard veel tijd met elkaar bent en intensief les krijgt, maar goed waarom zouden die uren die je hebt bij deeltijd niet intensief zijn? Bij St. Joost heb je overigens wel eerst nog een algemene propedeuse, ik weet niet hoe je daar tegenover staat? Pas in de 2e helft van het jaar krijg je meer gericht op media en vanaf het 2e jaar start de vakstudie.
__________________
Duschh...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 09:38
<*)_><
Avatar van <*)_><
<*)_>< is offline
Van de FVS naar de KABK.... ik hoop dat je tegen een redelijke schok kan? En ik hoop dat je je onderscheidt van andere FVS-"studenten". Er worden zelden mensen van de FVS aangenomen voor zo ver ik weet. Simpelweg omdat het verschil zo groot is. De KABK neemt een hele andere wending.
__________________
Ik ben Erik en als ik post dan signeer ik.
Sluit de mond meer en de ogen minder.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 10:16
suzannevdhorst
suzannevdhorst is offline
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ben nog niet te laat voor de toelating; 10 juli heb ik een gesprek op de KABK. Ik heb besloten toch voor de deeltijdopleiding te gaan en heb er onwijs veel zin in! Natuurlijk moet ik wel eerst toegelaten worden...

Erik, ik onderscheid me absoluut van mijn mede studenten. Jij studeert aan de KABK? Zou je me een plezier willen doen en even naar mijn website kijken? Je vindt hem onder www.suzannevanderhorst.nl. Misschien kun je me naar aanleiding daarvan nog wat tips geven voor de toelating.

Alvast bedankt! Groetjes!

Ps. Wat de Fotovakschool betreft; deze school is nogal conservatief, om het zo te noemen. Techniek wordt over het algemeen als zeer belangrijk ervaren, maar dat heeft ook z'n voordelen. De reden dat ik nog wil doorstuderen ligt dan ook voor de hand; ik wil mezelf verder ontwikkelen op het creatieve vlak (en een stuk persoonlijke ontwikkeling wat je daarvan mee krijgt is natuurlijk ook nooit weg).

Mensen die meer willen weten over de Fotovakschool; vraag maar raak!
__________________
www.suzannevanderhorst.nl
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 10:53
<*)_><
Avatar van <*)_><
<*)_>< is offline
Ik studeer er niet helaas. En ik had je site inderdaad even bekeken maar ik durf ook niet te zeggen of dat "genoeg" is om toegelaten te worden.
__________________
Ik ben Erik en als ik post dan signeer ik.
Sluit de mond meer en de ogen minder.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 11:47
patroesj
Avatar van patroesj
patroesj is offline
Citaat:
suzannevdhorst schreef op 29-06-2007 @ 11:16 :

Ps. Wat de Fotovakschool betreft; deze school is nogal conservatief, om het zo te noemen. Techniek wordt over het algemeen als zeer belangrijk ervaren, maar dat heeft ook z'n voordelen.
Dat is ook precies wat bij ons op school een aantal minder vinden. Je leert wel op creatief vlak je plaatjes maken etc mar nog niet direct de techniek van de camera. Wel voor een deel maar veel minder. We hadden afgelopen jaar 2 in de klas die ook al een fotografie opleiding gedaan hadden op mbo niveau ofzo ik weet niet. zij hadden de techniek als geen ander in de vingers en wisten precies op welk moment welke instellingen te gebruiken etc.
__________________
Duschh...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Wat zou ik moeten gaan verdienen?
Verwijderd
11 19-01-2009 07:42
Algemene schoolzaken Kunstacademie Info (VRAAG MAAR RAAK)
aquafemme
67 13-02-2007 06:24
ARTistiek Kunstacademie: wat te verwachten?
XIII
15 30-07-2006 15:22
Algemene schoolzaken fotografie
BackyardBaby
5 09-10-2002 18:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.