Oud 23-11-2004, 22:03
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
aangezien ik een PO overmorgen moet inleveren heb ik weinig tijd over om deze extra toets te maken die ik moet inleveren om met de toets mee te kunnen doen. en ik moet hem naar behoren maken. diegene die me kan helpen zal ik heel dankbaar zijn hij is niet heel moeilijk ik heb alleen niet ff de tijd om de teksten door te lezen.

Bacterie houdt van Trichloorethaan
Wetenschappers van michigan state university in East Lansing Michigan, hebben voor het
eerst een bacteriestam ontdekt die in staat is het oplosmiddel trichloorethaan af te breken.
Baolin Sun en Benjamin Griffin vonden de anaerobe bacterie in de modderige bodem van de rivier.
de Hudson, zo melden ze deze week in het tijdschrift Science. De bacterie zet trichloorethaan
om in chloorethaan. Opvallend is dat hij geen enkele andere verbinding lijkt te lusten. Chloorethaan
kan door andere micro-organismen worden opgeruimd. Trichloorethaan is een van de laatste bodem- en grondwatervervuilers
waar nog geen biologische
reinigingsmethode voor is gevonden.

Trichloorethaan wordt als oplosmiddel gebruiikt.

1 geef de molecuulformule van trichloorethaan
2 welke soort stoffen zullen in trichloorethaan oplossen? Licht je antwoord toe.


Met de naam trichloorethaan kunnen verschillende stoffen worden bedoeld.

3 geef de structuurformules en de systematische naam van de stoffen die mogelijk zijn.

Er is een bacterie ontdekt die trichloorethaan kan omzetten in een andere stof.

4 geef de naam, de molecuul- en structuurformule van die andere stof.
5 kunnen met deze naam ook verschillende stoffen worden bedoeld?
6 leg uit hoe trichloorethaan uiteindelijk helemaal opgeruimd kan worden.



Wat is HCH?
Hch of hexachloorcyclohexaan werd van 1948 tot 1952 geproduceerd door het toenmalige Stork Chemie
in Hengelo. Stork Chemie werd later overgenomen door Akzo Nobel. HCH is een verzamelnaam. Van de drie varianten gaat het in
Twente om gammahexachloorcyclohexaan, een restant van de productie van het al lang verboden bestrijdingsmiddel Lindaa. Onbekendheid
met de risico's, slordigheid on wetendheid en illegale dumpingen leidden ertoe dat HCH op grote schaal verspreid
is in de streek. Nu zijn minimaal 270 verontreinigde locaties bekend, waarvan zo'n 80 procent in de gemeente Hengelo en omgeving, De
beruchtste vindplek van HCH is in de Hengelose woonwijk Old Ruitenborgh. Omdat gevaar bestond voor de volksgezondheid is deze wijk
in de jaren tachtig gedeeltelijk afgebroken. Bij boer Peterman in Weerselo moesten in de loop van enkele jaren zo'n 60 koeien en
120 varkens met HCH -vergiftiging afgemaakt worden. Op het terrein van Akzo Nobel gebruikt TNO sinds enkele jaren
bacterien om de verontreinigde bodem schoon te maken. Akzo heeft zich nooit verantwoordelijk willen stellen voor de erfenis
van Stork Chemie. Veel HCH-locaties in twente worden nog voortduren bemonsterd en in de gaten gehouden. In de publieke opinie in Twente heeft inmiddels
asbest de rol van HCH overgenomen.

HCH is een afkorting van een naam.

1 Welke naam wordt er met HCH aangegeven?
2 Bij welke proces ontstaat HCH?
3 Hoe komt het dat HCH zoveel problemen veroorzaakt in Twente?

Er Bestaan volgens het artikele drie varianten van HCH, Toch is het allemaal 1,2,3,4,5,6-hexachloorcyclohexaan.

4 teken de structuurformule van HCH
5 leg uit dat uitgaande van de bovengenoemde naam er meerdere structuren mogelijk zijn.

alvast heel erg bedankt


ik ga nu weer verder werken aan me PO hopend dat iemand na
vijf minuten al heeft gereageerd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2004, 22:19
snookdogg85
snookdogg85 is offline
1. C2H3Cl3
2. -
3. 1,1,2-trichloorethaan
1,2,2-trichloorethaan
1,2,3-trichloorethaan
4. zie text: C2H5Cl
5. Nee
6. -
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 15:38
Verwijderd
2: A-polaire stoffen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 18:06
Verwijderd
Citaat:
snookdogg85 schreef op 23-11-2004 @ 23:19 :

1,1,2-trichloorethaan
1,2,2-trichloorethaan
1,2,3-trichloorethaan
't kan aan mij liggen hoor, maar waar haal je die 3 vandaan? Er zijn maar 2 koolstofatomen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 19:14
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
Olafant schreef op 24-11-2004 @ 19:06 :
't kan aan mij liggen hoor, maar waar haal je die 3 vandaan? Er zijn maar 2 koolstofatomen.
dat zit in de naam he: trichloor: 3 chloor

er zijn 2 koolstofatomen ja, koolstof heeft valentie 4 en kan dus 4 bindingen aangaan: er zijn dus 6 mogelijke bindingsplaatsen voor de chlooratomen aan ethaan (een tekening van het koolstofskelet verduidelijkt veel)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 20:04
sdekivit
sdekivit is offline
dus krijg je nooit 1,2,3 trichloorethaan

er zijn echter maar 2 mogelijkheden:

1,1,1 trichloorethaan
1,1,2 trichloorethaan

(1,2,2 is hetzelfde als 1,1,2 en 1,1,2 is de juiste naam vanwege het laagste cijfer)

Laatst gewijzigd op 24-11-2004 om 20:25.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 21:52
Rocks
Rocks is offline
Citaat:
Snees schreef op 24-11-2004 @ 16:38 :
2: A-polaire stoffen.
Vanwege driemaal Cl en een verschil in groot verschil in enw (elektronegatieve waarde) zal het koolstofatoom met de Cl-atomen duidelijk gepositiveerd worden (partiële positieve waarde) en de Cl-atomen lichtjes genegativeerd worden, waardoor zuiver apolaire stoffen niet of zeer moeilijk zullen oplossen in trichloorethaan
__________________
waarom kon dat kotleven niet blijven duren? - UT VIVAT, CRESCEAT, FLOREATQUE CAERULEUS! - schachten, ad fundum!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 22:19
Verwijderd
Citaat:
snookdogg85 schreef op 24-11-2004 @ 20:14 :
dat zit in de naam he: trichloor: 3 chloor

er zijn 2 koolstofatomen ja, koolstof heeft valentie 4 en kan dus 4 bindingen aangaan: er zijn dus 6 mogelijke bindingsplaatsen voor de chlooratomen aan ethaan (een tekening van het koolstofskelet verduidelijkt veel)
dan kan je nooit 1,2,3-trichloorethaan krijgen, want dat betekent toch echt dat er een chlooratoom aan zowel de eerste, als de tweede als de derde koolstofatoom zit en laat die derde er nou net niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 22:44
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
Olafant schreef op 24-11-2004 @ 23:19 :
dan kan je nooit 1,2,3-trichloorethaan krijgen, want dat betekent toch echt dat er een chlooratoom aan zowel de eerste, als de tweede als de derde koolstofatoom zit en laat die derde er nou net niet zijn.
ja dat klopt, vergissinkje het was al laat.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 19:55
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Rocks schreef op 24-11-2004 @ 22:52 :
Vanwege driemaal Cl en een verschil in groot verschil in enw (elektronegatieve waarde) zal het koolstofatoom met de Cl-atomen duidelijk gepositiveerd worden (partiële positieve waarde) en de Cl-atomen lichtjes genegativeerd worden, waardoor zuiver apolaire stoffen niet of zeer moeilijk zullen oplossen in trichloorethaan
het is dus het principe van soort zoekt soort. aangezien trichloorethaan polaire bindingen bevat, zal de Cl elektronen aantrekken en dus een delta (-) lading krijgen en dus kunnen de polaire watermoleculen en andere polaire stoffen goed in trichloorethaan oplossen.

--> het gaat hier trouwens om verschil in elektronegativiteit van bepaalde atomen voor als dat niet duidelijk is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.