Oud 25-01-2009, 11:52
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Naar aanleiding van een discussie die ik gisteravond had met mijn schoonfamilie.

Stel, je loopt op straat. Je ziet iemand in elkaar zakken. Je gaat erop af en komt erachter dat diegene niet meer ademt en zijn hart ook niet meer klopt. Ga je reanimeren?
Situatie 2: je loopt op straat en wanneer je een hoek om komt zie je iemand liggen. Je gaat erop af en zijn hart klopt niet meer, en hij ademt niet. Je weet niet hoe lang die persoon er al ligt. Ga je reanimeren?

En daarbij: wat neem je in overweging? Hoe lang iemand er al kan liggen, en mogelijke gevolgen als hersenschade na een langdurig zuurstoftekort? Zou je bang zijn iets fout te doen in je goedbedoelde pogingen te helpen? Vraag je je af of diegene gereanimeerd zou willen worden? Neem je de leeftijd mee in je beslissing?

En vermeld natuurlijk ook of je een EHBO-diploma hebt en kunt reanimeren.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 12:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb geen EHBO diploma, kan niet reanimeren.


In beide gevallen zou* ik wel reanimeren. Ik zou 112 bellen en zij schijnen uitstekende instructies te kunnen geven over hoe je dat moet doen. Ik zou niks in overweging nemen van de dingen die jij noemt.


*mits ik er fysiek toe in staat ben op dat moment. Want ik heb de neiging te bevriezen bij angstige situaties dus de vraag is of ik uberhaupt wel van mijn plek af kom op zo'n moment en op het slimme idee kom om 112 te bellen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 14:04
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik heb uitgebreid geleerd om te reanimeren, dus ja ik zou het wel doen. Ik denk dat ik toen ik nog niet wist hoe het moest de kans groot was geweest dat ik éérst 112 zou bellen en dan pas zou reanimeren.

Als iemand met een hartstilstand op straat ligt kan je hem/haar niet vragen of hij/zij gereanimeerd wil worden, en er vanuit gaande dat de meeste mensen niet dood willen, zou ik er vol voor gaan.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 14:36
PatoLoco
PatoLoco is offline
Het is heel belangrijk dat je eerst en vooral de hulpdiensten verwittigt, als dit mogelijk is in je situatie tenminste. Dit lijkt misschien verspilde tijd maar je kan het toch beter doen, hou het kort en duidelijk zodat er zo weinig mogelijk tijd verloren gaat. Eventueel kunnen de mensen van de hulpdiensten je tips, uitleg, of wat moed geven.

Een vroegtijdige defibrillatie (binnen de 4 minuten) vergroot de kans op overleven met 70%. Iedere minuut dat er gewacht wordt met defibrillatie neemt de kans op overleving af met zo'n 10%. Vandaar dat je, voordat je zelf een hartmassage start, vlug de hulpdiensten moet bellen om er voor te zorgen dat er zo snel mogelijk een defibrillator en vakkundig personeel ter plekke zijn.

Een hands free kit voor je gsm kan op zo'n momenten wel handig zijn natuurlijk

Ik weet niet goed wat ik zou doen, waarschijnlijk wat ik net gezegd heb. Ik ben al eens geconfronteerd met een noodsituatie en toen handelde ik, in mijn ogen, goed dus mss bij een tweede keer ook wel
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 15:34
FrantiC
Avatar van FrantiC
FrantiC is offline
niet in bezit van EHBO dipl., wel verpleegkundige dus kan reanimeren (hoe wel ik het nog nooit heb hoeven doen )

Zou ik beide gevallen reanimeren, je mag er idd vanuit gaan dat de meeste mensen gereanimeerd willen worden, dus ik zou proberen te redden wat er nog te redden valt zolang iemand er nog enigziens 'te redden' uit ziet...
Beste is om iemand anders te laten bellen naar 112, en altijd vermelden dat het om een reanimatie gaat!
__________________
FrantiCticktickticktickticktock...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 16:09
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Mag ik vragen wat hier het discussiepunt van was? Zijn er mensen die niet zouden reanimeren dan?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 16:14
Verwijderd
Ik zou gaan reanimeren (geen EHBO-diploma, trouwens, maar een goede poging is beter dan geen poging), en ondertussen om hulp roepen en hopen dat er iemand komt helpen die wel weet hoe 't moet (en dat iemand een ambulance belt natuurlijk, anders moet ik dat zelf doen en dat kost weer tijd).
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 17:09
Verwijderd
Ik heb wel een EHBO diploma. Je moet altijd reanimeren tenzij er lijkvlekken zichtbaar zijn


Oh en ik kan dus op zich wel reanimeren (nooit op mens gedaan uiteraard dus je weet nooit hoe het echt zal zijn) en ik heb ook een AEDcursus daarbij gedaan. Dus ik 'mag' zo'n apparaat bedienen maar er staat geen straf op voor andere mensen dacht ik en het is duisentsimpel.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 17:17
Verwijderd
Oh en over dat foutdoen: daar had ik eerst ook mijn twijfels over maar ons is verzekerd dat je weinig fout kán doen, je kunt wat ribben breken maar als iemand het mét gebroken ribben overleeft kan hij nog blij zijn. Als iemand nu in elkaar zakt en jij gaat reanimeren tot de ambulance komt is het overlevingspercentage voor die persoon nog geen 20% is ons verteld.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 17:57
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
In beide situaties zou ik 112 bellen of een omstander 112 laten bellen, en gaan beginnen met reanimatie of een AED gebruiken. Ik heb geen EHBO diploma, maar ik heb tijdens mijn opleiding wel geleerd hoe ik moet reanimeren en een AED moet gebruiken.
Overigens heb ik tijdens mijn stage een aantal keren moeten reageren op een alarmbel, en is het reanimatieteam ook opgeroepen. Gelukkig bleek dat laatste achteraf altijd overbodig, maar het is wel prettig als je weet hoe je in zulke situaties moet handelen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 18:46
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik kan niet reanimeren en mijn EHBO gaat niet veel verder dan basis beademen en pleisters/verbandjes aanleggen.(telt een EHBO diploma van groep 7 nog? vast niet)

Ik zou in beide gevallen wel willen renimeren en dat voer ik dan maar uit door of zo'n AED ding te (laten) halen en 112 bellen. Denk niet dat ik zou nadenken over schade ofzo, levens redden!
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 19:49
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Mag ik vragen wat hier het discussiepunt van was? Zijn er mensen die niet zouden reanimeren dan?
Ja dus. Er was iemand bij die al jaren in de ouderenzorg werkt en het heel vaak heeft zien gebeuren dat mensen te dement waren om te zeggen dat ze geen medicatie wilden of niet gereanimeerd wilden worden, en dat de familie dan vol bleef houden dat die mensen ten koste van alles in leven gehouden moesten worden. Zij is zich af gaan vragen of die mensen nog wel echt wilden leven, en vraagt zich bij dat soort vraagstellingen ook af of iemand die een hartstilstand heeft gehad en door tekort in bloedtoevoer het risico loopt op hersenschade wel geholpen wil worden.
Ik zou zelf ook reanimeren, altijd, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je daar anders tegenaan gaat kijken als je dagelijks met mensen te maken hebt die alleen nog leven omdat een ander dat wil, en allang rustig hadden kunnen sterven.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 20:52
Verwijderd
dat kan je niet vertellen tot het echt gebeurt.

dat is gissen naar wat je "zou gaan kunnen moeten" doen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 21:02
Doupiee
Doupiee is offline
Het is denk ik heel moeilijk om te zeggen wat je zou dan in een dergelijke situatie. Wat ik denk dan te zullen doen: (geen verstand van reanimatie) ik zou sowieso eerst de persoon even checken, wat is er aan de hand? Als je dan constateert dat diegene niet meer ademt, meteen 112 bellen. Ongeacht de leeftijd, de situatie is dat het beste wat je kunt doen. Als je 112 belt krijg je duidelijke instructies en wordt er een ambulance gestuurd.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 21:15
Verwijderd
Als ik iemand in elkaar zie zakken is het niet aan mij om de vraag of die persoon nog wel wil leven te beantwoorden, ik begrijp 't wel wanneer iemand bv. dement is dat je - als partner of kind van die persoon - besluit dat je niet wil dat die persoon gereanimeerd zal worden, maar niet als buitenstaander (hoe moeilijk 't ook is als je iemand ziet lijden).
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 21:28
Villain
Avatar van Villain
Villain is offline
Citaat:
Ja dus. Er was iemand bij die al jaren in de ouderenzorg werkt en het heel vaak heeft zien gebeuren dat mensen te dement waren om te zeggen dat ze geen medicatie wilden of niet gereanimeerd wilden worden, en dat de familie dan vol bleef houden dat die mensen ten koste van alles in leven gehouden moesten worden.
Ik heb een bijbaan in de ouderenzorg en bij ons hebben een paar bewoners stickers op hun deur dat zij niet gereanimeerd willen worden. Dit hebben zij zelf besloten of heeft de familie voor ze gedaan als zij daar zelf niet meer tot in staat zijn. Erg 'handig' voor veel ouderen die het wel goed vinden als hun hart ermee stopt. Mja er is altijd indd wel familie aanwezig die die keuze niet wil maken of dat niet durft.

Maar als iemand op straat neerzakt en ik hun keuze dus niet weet zou ik wel gaan reanimeren ja (als ik m'n EHBO diploma zou hebben) aangezien de kans dat de persoon in kwestie door wil leven waarschijnlijk groter is dan dat hij of zij dood zou willen. Plus eventuele schade aan de hersenen komt niet altijd voor, dan maar het zekere voor het onzekere nemen en het gewoon proberen en het aan het ambulancepersoneel over laten als zij zijn gearriveerd.
__________________
Konichiwa, bitches.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 00:08
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Ik zou denk ik ook reanimeren, heb zowel een korte ehbo-cursus gedaan (diploma is niet meer geldig) als een bhv-cursus, met dus levensreddende handelingen. Overigens kan slecht reanimeren wel degelijk schade veroorzaken, in tegenstelling tot wat hierboven genoemd werd. Zo kan het zwaardvormig aanhangsel afbreken en in de lever gaan steken, wat kan leiden tot interne bloedingen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 11:33
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Ik zou denk ik ook reanimeren, heb zowel een korte ehbo-cursus gedaan (diploma is niet meer geldig) als een bhv-cursus, met dus levensreddende handelingen. Overigens kan slecht reanimeren wel degelijk schade veroorzaken, in tegenstelling tot wat hierboven genoemd werd. Zo kan het zwaardvormig aanhangsel afbreken en in de lever gaan steken, wat kan leiden tot interne bloedingen.
Waar kan dat dan aan liggen? En hoe groot is de kans daarop?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 12:12
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Zolang iemand geen niet reanimeren sticker op zijn hoofd geplakt heeft ga ik er van uit dat iedereen gewoon zou reanimeren (mits daartoe in staat etc). Het voorbeeld dat Nona aanhaalt van demente bejaarden is m.i totaal niet vergelijkbaar met iemand die op straat in elkaar zakt. In het eerste geval spreek je van onwillige familieleden die met voorkennis een beslissing beïnvloeden, in het tweede geval gaat het om iemand waar je niets van weet maar die acute hulp nodig heeft.

Ik snap wel dat die persoon moeite heeft met het eindeloos in leven houden van mensen in een uitzichtloze, aflopende situatie, maar dat is een heel andere discussie lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 12:24
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik zou niet gaan reanimeren hoor, veel te eng. Ik zou 112 bellen en daarna snel andere mensen zoeken die wel durven reanimeren.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 12:38
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Waar kan dat dan aan liggen? En hoe groot is de kans daarop?
als je je handen verkeerd neerzet (te ver richting navel) kan dat gebeuren. Maar als iemand gereanimeerd wordt, moet die persoon toch met loeiende sirenes naar het ziekenhuis en wordt er echt wel gekeken naar de schade die "verkeerd" reanimeren heeft gemaakt.

bij kinderen is die kans overigens veel groter, vandaar dat je bij hen ook altijd heel voorzichtig de heimlich maneuvre moet uitvoeren als ze dreigen ergens in te stikken...
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Ik zou denk ik ook reanimeren, heb zowel een korte ehbo-cursus gedaan (diploma is niet meer geldig) als een bhv-cursus, met dus levensreddende handelingen. Overigens kan slecht reanimeren wel degelijk schade veroorzaken, in tegenstelling tot wat hierboven genoemd werd. Zo kan het zwaardvormig aanhangsel afbreken en in de lever gaan steken, wat kan leiden tot interne bloedingen.
Ja maar dan zit je dus echt op de verkeerde plek te duwen, dat kun je niet meer reanimeren noemen

Je moet reanimeren met het drukpunt tussen de tepels.


Maar zelfs dan nog, internet bloedingen door wat dommigheid met vervolgens een kans op leven is beter dan iemand sowieso laten sterven.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 16:35
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Het punt is, dat je nu misschien wel denkt dat je zou reanimeren, maar het helemaal niet zeker is dat je het dan ook echt zult doen. Er zijn talloze experimenten geweest waarin een acteur zomaar op straat neer viel en geen enkele voorbijganger deed iets (nee, zelfs niet 112 bellen!). Dit gebeurde juist wanneer er veel mensen waren, en minder wanneer het een rustig straatje was (dus dan waren mensen eerder geneigd te kijken wat er met die gene aan de hand was).
Sociale druk en verwachtingen zijn echt belangrijker dan veel mensen denken.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 17:54
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ja maar dan zit je dus echt op de verkeerde plek te duwen, dat kun je niet meer reanimeren noemen
klopt, maar er staan hierboven ook wat mensen die geen training hebben gehad in reanimatie, maar toch zouden proberen om te reanimeren. Dan is het risico wel wat groter. Overigens is dat natuurlijk geen argument om niet te reanimeren, maar het idee heerste dat reanimeren alleen maar goede gevolgen kon hebben, en dat is niet het geval.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 19:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
dat mensen te dement waren om te zeggen dat ze geen medicatie wilden of niet gereanimeerd wilden worden (..)

dat de familie dan vol bleef houden dat die mensen ten koste van alles in leven gehouden moesten worden.

Zij is zich af gaan vragen of die mensen nog wel echt wilden leven
De verzorger weet net zo min of die dementie oudere -die het niet meer aan kan geven- nog wil blijven leven als dat de familie het weet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Het punt is, dat je nu misschien wel denkt dat je zou reanimeren, maar het helemaal niet zeker is dat je het dan ook echt zult doen. Er zijn talloze experimenten geweest waarin een acteur zomaar op straat neer viel en geen enkele voorbijganger deed iets (nee, zelfs niet 112 bellen!). Dit gebeurde juist wanneer er veel mensen waren, en minder wanneer het een rustig straatje was (dus dan waren mensen eerder geneigd te kijken wat er met die gene aan de hand was).
Sociale druk en verwachtingen zijn echt belangrijker dan veel mensen denken.
Ik heb 't zelf eens meegemaakt in een winkel straat; iemand werd onwel (oude vrouw, ze werd helemaal bleek en ging op de grond tegen een gevel aan zitten). Er waren echt mensen die gewoon naar haar keken en verder wandelden, zonder te vragen of alles wel goed ging. Echt zoo bizar om mee te maken, had ik écht niet verwacht. En zodra één iemand helpt, zijn er ineens ook meerdere mensen die helpen. Alsof er even iets doorbroken moet worden voor anderen durven te volgen. Ik heb haar wel aangesproken en geholpen (ze zat voor de apotheek, dus ik heb haar naar binnen geholpen en daar om hulp gevraagd), daardoor weet ik ook dat ik niet gewoon maar door zou kunnen lopen, dat kán ik gewoon niet. Natuurlijk kan 't gebeuren dat je verlamd van angst ofzo, maar dóórlopen is echt iets heel anders. (En ik vind 't echt vreselijk om te hebben gezien dat mensen dat kúnnen. Gewoon lopen te bellen, vrouw op de grond zien zitten, helemaal bleek, en dan door lopen... )
Dus misschien zal ik niet meteen gaan reanimeren, maar ik zal zéker doen wat ik kan en doorlopen valt daar niet onder.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 22:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Mwah, het ligt er geheel aan in wat voor situatie ik mij bevind en hoe de persoon in kwestie eruit ziet.
Ik leef nou eenmaal in een gebied waar je toch wel eens een zwerver tegen komt. Als er dan iemand tegen een gevel aan ligt en die persoon is niet zo verzorgd én iedereen loopt langs, dan zou ik ook geneigd zijn langs te lopen. Hoe slecht dat ook mag klinken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 23:48
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
Ja dus. Er was iemand bij die al jaren in de ouderenzorg werkt en het heel vaak heeft zien gebeuren dat mensen te dement waren om te zeggen dat ze geen medicatie wilden of niet gereanimeerd wilden worden, en dat de familie dan vol bleef houden dat die mensen ten koste van alles in leven gehouden moesten worden. Zij is zich af gaan vragen of die mensen nog wel echt wilden leven, en vraagt zich bij dat soort vraagstellingen ook af of iemand die een hartstilstand heeft gehad en door tekort in bloedtoevoer het risico loopt op hersenschade wel geholpen wil worden.
Ik zou zelf ook reanimeren, altijd, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je daar anders tegenaan gaat kijken als je dagelijks met mensen te maken hebt die alleen nog leven omdat een ander dat wil, en allang rustig hadden kunnen sterven.
Dat vind ik een beetje een gekke positie. Als mensen aangeven dat ze niet gereanimeerd willen worden dan snap ik dat. Maar als jij iemand op straat ziet liggen kan je daar niet vanuit gaan, hoe oud ze ook zijn. Het hele idee van aangeven dat je niet gereanimeerd wil worden is dat het hun eigen keuze is. Als jij iemand op straat dood laat gaan heb jij die keuze voor die persoon gemaakt. Dat is natuurlijk totaal not done.

Aangezien het ene misschien een leven kost en het andere niet, lijkt het me altijd beter om gewoon te reanimeren. Euthanasie is altijd nog een optie, een lijk weer op laten staan niet (tenzij je Jezus bent).
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 09:52
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Ik heb 't zelf eens meegemaakt in een winkel straat; iemand werd onwel (oude vrouw, ze werd helemaal bleek en ging op de grond tegen een gevel aan zitten). Er waren echt mensen die gewoon naar haar keken en verder wandelden, zonder te vragen of alles wel goed ging. Echt zoo bizar om mee te maken, had ik écht niet verwacht. En zodra één iemand helpt, zijn er ineens ook meerdere mensen die helpen. Alsof er even iets doorbroken moet worden voor anderen durven te volgen. Ik heb haar wel aangesproken en geholpen (ze zat voor de apotheek, dus ik heb haar naar binnen geholpen en daar om hulp gevraagd), daardoor weet ik ook dat ik niet gewoon maar door zou kunnen lopen, dat kán ik gewoon niet. Natuurlijk kan 't gebeuren dat je verlamd van angst ofzo, maar dóórlopen is echt iets heel anders. (En ik vind 't echt vreselijk om te hebben gezien dat mensen dat kúnnen. Gewoon lopen te bellen, vrouw op de grond zien zitten, helemaal bleek, en dan door lopen... )
Dus misschien zal ik niet meteen gaan reanimeren, maar ik zal zéker doen wat ik kan en doorlopen valt daar niet onder.
Als ik een oude bleke vrouw tegen de gevel aan zie zitten loop ik ook gewoon door hoor. Of het moet echt overduidelijk zijn dat haar iets mankeert. Maar ik zie zoveel bleke mensen tegen gevels aan zitten dat ik er niet eens meer van opkijk. Laat staan dat ik iedere keer zou gaan vragen of alles wel goed gaat. (zeker als ze voor de apotheek zat zou ik denken dat het een van de vele junks is die er in Nederland rondzwerven)

Als ik de situatie herken als levensbedreigend zal ik 112 bellen. Anders loop ik door.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 11:26
Verwijderd
Vrouw zag er niet bepaald uit als junk of zwerver met haar rollatortje en grijze permanentje hoor
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 12:41
Verwijderd
Ik zou zeker wel reanimeren, althans: ik ben nog nooit in zo'n situatie geweest dus ik weet niet of ik toch verlamd van angst zou zijn. Maar ik heb wel geleerd hoe ik moet reanimeren en hoe ik een AED moet gebruiken, dus ik zou in ieder geval een poging wagen en 112 bellen (of dat iemand anders laten doen).

Wat betreft het op straat iemand vinden: ik snap echt niet dat mensen verder kunnen lopen als ze iemand in elkaar zien zakken. Het dilemma van zwervers enzo snap ik, als iemand al ergens tegen de muur aan zit en wel gewoon redelijk oke lijkt zal ik er ook niet snel op af stappen, maar als je iemand voor je ogen in elkaar ziet storten.. Dan ga je toch iig even kijken wat er aan de hand is lijkt me ;x
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 17:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
We kunnen met zijn allen roepen dat we dat niet snappen, maar de praktijk is dat een groot deel van ons weldegelijk door zal lopen. Er zijn zat experimenten geweest waarin dat al is aangetoond (zoals xxChange ook al zegt) en daarnaast zijn er flink wat voorbeelden uit de praktijk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 18:04
Verwijderd
Ik heb geen EHBO-diploma en zal dus niet zo snel gaan reanimeren. Alleen als het echt niet anders kan.

Als het op een drukke plaats zou gebeuren, dan zou ik eerst om me heen kijken of iemand het heeft gezien/reageert of een voorbijganger aanspreken om te vragen of ze snel mee willen om te kijken of het iets ernstigs is/om te helpen. Dat is misschien dan niet de beste reactie, maar ik ken mezelf en ik denk dat ik op zo'n moment toch wel onzeker zou reageren. Anders zou ik naar diegene toegaan, inschatten wat er aan de hand is, en kijken of hij/zij reageert als ik diegene aanspreek. Mocht die persoon niet reageren, dan bel ik 112 en zoek ik snel hulp.

Als het op een rustige plaats is waar ik onmogelijk iemand om hulp kan vragen, dan zou ik ook eerst de situatie inschatten en kijken of diegene reageert. Als diegene niet reageert zou ik 112 bellen en dan ook meteen om instructies vragen om te reanimeren.

Ik vind het idd ook onzin om diegene gewoon op de grond te laten liggen, want je kunt niet weten of ze dood willen of niet.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 19:26
Verwijderd
Ik denk dat ik eerst heel even zou afwachten wat omstanders doen maar ik vind het veels te interessant om door te lopen. Ik denk dat ik 112 zou bellen met de vraag wat ik moest doen. Zij kunnen het mij vast uitleggen end ank an ik het misschien proberen.

Ik vind het wel jammer dat zo'n reanimatie cursus waar ze het op tv steeds over hebben bijna 80-100 euro kost. Anders had ik het wel gedaan, ik vind het wel een veilig gevoel als ik dat zou kunnen.

Zo'n ding bedienen wat ze overal hebben hangen is trouwens toch zo gemaakt dat iedereen het kan? Toen ik stage liep op een basisschool moesten de kinderen tijdens de viering laten zien hoe het moest met zo'n pop en dat ding ging praten en uitleggen hoe het moest. Ik vond dat wel praktisch.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 21:53
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
ik zou uiteraard gaan reanimeren ongeacht de leeftijd en eventuele angst voor schade, lijkt me ook best logisch. ik heb mn ehbo diploma en op school ook nog een cursus reanimeren gehad.
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.

Laatst gewijzigd op 28-01-2009 om 22:17. Reden: Irrelevante discussie verwijderd
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 20:10
ganralph
ganralph is offline
ik weet van mezelf dat ik wel soort van dichtklap en me daar achteraf (terecht) schuldig over voel. maar ik hoop altijd dat ik mezelf tot actie aanzet als het echt nodig is.

- ik heb geen ehbo-diploma oid, maar ik weet wel genoeg (denk ik!) om een serieuze poging te doen. ik heb altijd begrepen dat als je moet kiezen dat de hartmassage voor gaat op de beademing. wel handig bij schuimende junks...
(overigens is het interessant dat er geen internationale overeenstemming bestaat over de juiste manier van reanimeren.)

- in een drukke omgeving zou ik meteen oogcontact zoeken met iemand die bezorgd staat te kijken. dat kan al genoeg zijn om iemand over de streep te trekken om actie te ondernemen; met z'n tweeën ben je al een heel stuk verder.

- in een afgelegen omgeving zou ik eerlijk gezegd de situatie eerst kort onderzoeken. ligt er een junk te slapen misschien? 112 bellen hoort sowieso, maar ik zou mijn eigen veiligheid ook wel inschatten voor ik er bij ging zitten.

overigens is ieder bedrijf verplicht een of meer bhv'ers aanwezig te hebben, dus als je er geen verstand van hebt, is er wellicht iemand in de buurt die je kunt inschakelen. (loop bijv. een winkel of kantoorpand binnen)

tenslotte ben je eigenlijk strafbaar als je doorloopt zonder iets te doen. niet dat dit verschil zou moeten maken voor je beslissing...



dan nog over dat verpleeghuis. ik ben er vrij van overtuigd (ik heb wel eens anecdotes gehoord) dat niet bij elke patient 100% wordt gegeven. als een team van artsen/verplegers inschat dat de kansen van het slachtoffer wel erg klein zijn, dan is het gewoon realiteit dat er niet alle tijd en energie ingestoken moet worden. het klinkt lullig, maar ik kan het wel begrijpen. kosten/baten-analyses heb je ook in de zorg. (geef je een 100-jarige nog een donorhart, of accepteer je het lot en geef je dat hart aan een 20-jarige?)
__________________
Change the planet, or go home.

Laatst gewijzigd op 28-01-2009 om 22:18. Reden: Zin weggehaald
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 22:12
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
De discussie heeft betrekking op of je mensen zou helpen. Je kan hierbij onderscheid maken in de omstandigheden, maar we voeren hier geen discussie over of mensen het verdienen te worden gereanimeerd.
Discussies over dit-ras-wel-en-dit-ras-niet zijn racistisch en wil ik hier niet meer terug zien. Ik heb alle posts die er mee te maken hadden verwijderd.
Evt. commentaar hierop kun je per pm geven, niet in dit topic.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.

Laatst gewijzigd op 28-01-2009 om 22:22.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 10:15
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Citaat:
als je je handen verkeerd neerzet (te ver richting navel) kan dat gebeuren. Maar als iemand gereanimeerd wordt, moet die persoon toch met loeiende sirenes naar het ziekenhuis en wordt er echt wel gekeken naar de schade die "verkeerd" reanimeren heeft gemaakt.

bij kinderen is die kans overigens veel groter, vandaar dat je bij hen ook altijd heel voorzichtig de heimlich maneuvre moet uitvoeren als ze dreigen ergens in te stikken...
Het is ook altijd beter om iets te doen, dan om daar te gaan zitten en te kijken hoe er neits gebeurd.

Ik zou overigens in beide situaties gaan reanimeren (en 112 (laten) bellen), en ik heb een reanimatiediploma.
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 14:14
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Dat vind ik een beetje een gekke positie. Als mensen aangeven dat ze niet gereanimeerd willen worden dan snap ik dat. Maar als jij iemand op straat ziet liggen kan je daar niet vanuit gaan, hoe oud ze ook zijn. Het hele idee van aangeven dat je niet gereanimeerd wil worden is dat het hun eigen keuze is. Als jij iemand op straat dood laat gaan heb jij die keuze voor die persoon gemaakt. Dat is natuurlijk totaal not done.

Aangezien het ene misschien een leven kost en het andere niet, lijkt het me altijd beter om gewoon te reanimeren. Euthanasie is altijd nog een optie, een lijk weer op laten staan niet (tenzij je Jezus bent).
Nu ja, zij gaat ook snel uit van hersenschade die kan ontstaan door lang zuurstofgebrek, en de gevolgen die dat kan, hebben, en of een leven dan nog wel een leven is.

Maar goed, allemaal mij streng aankijken heeft geen zin, ik was het ook niet eens met dat standpunt en ik opende dit topic enkel om te kijken of er nog meer mensen diezelfde mening hadden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 30-01-2009, 15:49
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Citaat:
Nu ja, zij gaat ook snel uit van hersenschade die kan ontstaan door lang zuurstofgebrek, en de gevolgen die dat kan, hebben, en of een leven dan nog wel een leven is.

Maar goed, allemaal mij streng aankijken heeft geen zin, ik was het ook niet eens met dat standpunt en ik opende dit topic enkel om te kijken of er nog meer mensen diezelfde mening hadden.
Tuurlijk, maar je kan nooit weten hoe lang die persoon daar al ligt en sowieso vind ik het zelfs in het geval van ernstige hersenschade zeker niet de keuze van iemand anders. Euthanasie is dan altijd nog een optie, maar dat is de keus van de patiënt en als die niet kan antwoorden dan zeker de familie. Als de familie dat niet wil (wat ik zelf ook moeilijk zou vinden om aan te zien, een familie die die persoon gewoon zou laten door 'leven'. Ik heb zelf al aangegeven dat ik het in zo'n geval wel welletjes zou vinden) dan is dat misschien een slechte keus, maar die keus is wel aan hen.
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 12:35
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Ik heb eens meegemaakt dat een oude mevrouw voor mij bij de pinautomaat ineens recht achterover viel. Gelukkig waren er nog twee mensen en eentje daarvan heeft de ambulance gebeld. Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik heb gedaan, behalve ontzettend schrikken. Toen het beter ging met de vrouw ben ik weggegaan. Er hoeft niet een heel circus omheen en zolang je toch niet kunt helpen, sta je eerder in de weg (mits er al hulp is he).
Dus ik weet ook niet of ik zou gaan reanimeren, gewoon puur door de schrik. Ik zou wel 112 bellen en eerst vragen (wel snel natuurlijk) of er iemand is die het wel kan en anders dan maar zelf iets proberen (hoop ik).
Bij ehbo op de basisschool heb ik geleerd dat reanimeren niet zomaar mag, maar waarschijnlijk zeiden ze dat om alle kinders een beetje in bedwang te houden, zodat ze niet te pas en te onpas een beetje levens gingen redden (ik heb daar trouwens niet geleerd om te reanimeren, wel mond op mond/ neus beademing).

__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 16:22
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Voordat je gaat reanimeren is het inderdaad wel handig even om de ademhaling te controleren. Iemand die op de grond ligt kan ook "gewoon" bewusteloos zijn terwijl het hart en de longen nog werken, en als je dan met je volle lichaamsgewicht gaat proberen om het hart nog een paar extra samen te laten trekken, kan dat levensgevaarlijke gevolgen hebben.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 05-02-2009, 15:14
Angelzz
Avatar van Angelzz
Angelzz is offline
Ik zou het niet doen, reanimeren, wat is het eigenlijk precies? Ik weet niet eens hoe het moet!
Denk dat ik eerder 112 zou bellen of kijken of er iemand anders in de buurt is...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2009, 21:06
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Haha die dude in het filmpje houdt wel het tempo erin, zeg hihi..

Er is trouwens uit onderzoek gebleken dat je tijdens het reanimeren het beste het nummer "staying alive" van de beegees in je hoofd kan nemen, om het tempo te bepalen. lekker toepasselijk nummer overigens!
Uit het onderzoek bleek dat je dan in het juiste tempo reanimeert, en ook nog eens met een betere techniek!
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2009, 22:50
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Ik heb wel een EHBO diploma. Je moet altijd reanimeren tenzij er lijkvlekken zichtbaar zijn


Oh en ik kan dus op zich wel reanimeren (nooit op mens gedaan uiteraard dus je weet nooit hoe het echt zal zijn) en ik heb ook een AEDcursus daarbij gedaan. Dus ik 'mag' zo'n apparaat bedienen maar er staat geen straf op voor andere mensen dacht ik en het is duisentsimpel.
je mag lijkvlekken niet constateren.. dus je moet altijd reanimeren als je een diploma hebt!
een ehbo diploma is overigs niet het zelfde als een reanimatie diploma en met een reanimatie diploma mag je niet automatisch de aed gebruiken.
als je geen reanimatie diploma hebt kan en mag je in principe niet handelen.
je handelt naar je beste kunnen en in dat geval is het 112 bellen en om hulp te roepen (in een winkelstad is er hopelijk iemand die het kan)
als jij niet kan reanimeren maakt je poging tot ook niets uit. de kans op overleven is het grootst als je meteen over gaat tot actie, als jij wel meteen overgaat op actie maar geen idee hebt wat je aan het doen bent verkleint de kans ook meteen.

ik ben meer voor de stelling of we nederland verplicht een reanimatie diploma moeten laten halen.
1 op de veel te weinig kan reanimeren terwijl dit wel de kans op overleven vergroot.
Ik heb wel mijn aed diploma en reanimatie diploma dus ik ben verplicht om iets te doen, ook al is de kans groot dat die persoon er al een tijdje ligt. (uiteraard letten op eigen veiligheid)
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 12:07
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
je mag lijkvlekken niet constateren.. dus je moet altijd reanimeren als je een diploma hebt!
Dat is natuurlijk niet waar. Je mag prima constateren dat iemand lijkvlekken heeft. Het is echter niet aan jou om te bepalen dat reanimeren dan geen meer heeft. Daar komt trouwens nog eens bij dat je ook prima uitgeput kan zijn (reanimeren is zwaar). Als je niet verder kan, dan kan je niet verder. Een van de eerste dingen die je van een ehbo'er leert is dat je op je eigen veiligheid moet letten.

Citaat:
een ehbo diploma is overigs niet het zelfde als een reanimatie diploma en met een reanimatie diploma mag je niet automatisch de aed gebruiken.
als je geen reanimatie diploma hebt kan en mag je in principe niet handelen.
je handelt naar je beste kunnen en in dat geval is het 112 bellen en om hulp te roepen (in een winkelstad is er hopelijk iemand die het kan)
als jij niet kan reanimeren maakt je poging tot ook niets uit. de kans op overleven is het grootst als je meteen over gaat tot actie, als jij wel meteen overgaat op actie maar geen idee hebt wat je aan het doen bent verkleint de kans ook meteen.
Je spreek jezelf nogal tegen, je moet handelen naar je beste kunnen, maar je mag niet zomaar reanimeren zonder diploma's. Ik heb een BHV-training gehad, dat is geen ehbo-diploma, en ook geen reanimatie-diploma. Daarbij is mijn BHV-certificaat inmiddels verlopen. Mag ik nu niet iemand reanimeren?

Ik zou zeggen dat je moet doen wat je kunt, papieren of niet. Veel erger dan dat het al is kun je het waarschijnlijk niet maken.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 12:11
Verwijderd
Citaat:
je mag lijkvlekken niet constateren.. dus je moet altijd reanimeren als je een diploma hebt!
een ehbo diploma is overigs niet het zelfde als een reanimatie diploma en met een reanimatie diploma mag je niet automatisch de aed gebruiken.
als je geen reanimatie diploma hebt kan en mag je in principe niet handelen.
je handelt naar je beste kunnen en in dat geval is het 112 bellen en om hulp te roepen (in een winkelstad is er hopelijk iemand die het kan)
als jij niet kan reanimeren maakt je poging tot ook niets uit. de kans op overleven is het grootst als je meteen over gaat tot actie, als jij wel meteen overgaat op actie maar geen idee hebt wat je aan het doen bent verkleint de kans ook meteen.

ik ben meer voor de stelling of we nederland verplicht een reanimatie diploma moeten laten halen.
1 op de veel te weinig kan reanimeren terwijl dit wel de kans op overleven vergroot.
Ik heb wel mijn aed diploma en reanimatie diploma dus ik ben verplicht om iets te doen, ook al is de kans groot dat die persoon er al een tijdje ligt. (uiteraard letten op eigen veiligheid)
Mij is verteld dat ik altijd moet reanimeren, jaaa tenzij je lijkvlekken ziet. Ik zou niet eensweten hoe ze eruit zien.

Verder heb ik gewoon een AED-certificaat, dus ik weet niet wat je zit te blaten.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 12:31
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Dat is natuurlijk niet waar. Je mag prima constateren dat iemand lijkvlekken heeft. Het is echter niet aan jou om te bepalen dat reanimeren dan geen meer heeft. Daar komt trouwens nog eens bij dat je ook prima uitgeput kan zijn (reanimeren is zwaar). Als je niet verder kan, dan kan je niet verder. Een van de eerste dingen die je van een ehbo'er leert is dat je op je eigen veiligheid moet letten.



Je spreek jezelf nogal tegen, je moet handelen naar je beste kunnen, maar je mag niet zomaar reanimeren zonder diploma's. Ik heb een BHV-training gehad, dat is geen ehbo-diploma, en ook geen reanimatie-diploma. Daarbij is mijn BHV-certificaat inmiddels verlopen. Mag ik nu niet iemand reanimeren?

Ik zou zeggen dat je moet doen wat je kunt, papieren of niet. Veel erger dan dat het al is kun je het waarschijnlijk niet maken.
je beste kunnen is 112 bellen als je niet kan reanimeren en als je wel een certificaat hebt mag je niet weg lopen en moet je reanimeren
lijkvlekken kan je niet constateren omdat het ook andere vlekken kunnen zijn.
wij hebben altijd geleerd, je mag de dood pas constateren als het hoofd meer dan 30 meter van de romp is gescheiden.
das natuurlijk beetje heel overdreven maar in alle andere gevallen moet je reanimeren.
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 12:31
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Mij is verteld dat ik altijd moet reanimeren, jaaa tenzij je lijkvlekken ziet. Ik zou niet eensweten hoe ze eruit zien.

Verder heb ik gewoon een AED-certificaat, dus ik weet niet wat je zit te blaten.
ik heb geen idee wat je bedoeld met dat ik niet moet blaten en wat dat met jouw aed certificaat te maken heeft
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2009, 23:13
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
je beste kunnen is 112 bellen als je niet kan reanimeren en als je wel een certificaat hebt mag je niet weg lopen en moet je reanimeren
Kunnen reanimeren is niet hetzelfde als een certificaat hebben. Wat stel je voor? Dat iemand die gaat reanimeren zich eerst gaat identificeren bij de omstanders? Als jij enig idee hebt over hoe je moet reanimeren, en de omstanders geen idee dan zul je moeten doen wat je kunt. Certificaat of niet.

Daarnaast vergeet jij volledig je eigen veiligheid. Als ik in een brandend gebouw ben, waar ik iemand tegen kom die in principe reanimatie nodig heeft en ik acht het niet veilig om dat te geven, dan ren ik wel degelijk weg.

Citaat:
lijkvlekken kan je niet constateren omdat het ook andere vlekken kunnen zijn.
wij hebben altijd geleerd, je mag de dood pas constateren als het hoofd meer dan 30 meter van de romp is gescheiden.
das natuurlijk beetje heel overdreven maar in alle andere gevallen moet je reanimeren.
Dat zei ik ook, je mag niet beslissen dat het geen zin heeft om te reanimeren. Je mag echter best opmerken dat iemand mogelijk lijkvlekken heeft, zodat je dat kunt melden als een arts ter plaatse komt.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Reanimatie in verzorgingshuizen
fractuur
76 28-08-2008 22:47
Lichaam & Gezondheid Nagedacht over je ''eind''
Verwijderd
46 16-04-2004 19:47
Films, TV & Radio ER Forum-versie
Keyser Saus
500 29-12-2003 12:30
Levensbeschouwing & Filosofie Hartmassage d.m.v. geluidstrillingen?
Verwijderd
27 04-10-2003 17:34
Algemene schoolzaken Introducties
Mizz X
157 02-09-2003 10:32
Levensbeschouwing & Filosofie De dood...God beslist?
NCS
15 12-03-2002 21:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.