Oud 24-02-2006, 14:14
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik heb waars. pfeiffer (hoor t maandag of dinsdag zeker).

Sinds vandaag heb ik ook last van uitslag, rode vlekjes/ bultjes.
t ergste is het op mn bovenarmen en bovenbenen, maar t zit eigenlijk overal: mn gezicht, mn oren, mn buik, mn borst, mn rug, mn armen en benen dus, mn handen...
T jeukt ook nog es een beetje (had al paar dagen last van jeuk, alsof ik gewoon een droge/ schilferige huid had, maar sinds vanochtend heb ik dus ook echt uitslag).

Ik las op internet dat huiduitslag kan voorkomen bij pfeiffer, maar dat het alleen niet zo vaak voorkomt.

Ik vroeg me dus af of er hier mensen zijn die pfeiffer hebben of hebben gehad en daar ook huiduitslag bij hebben of hadden.
Hoelang duurde het bij jullie voordat de huiduitslag weg ging? Werd het nog erger na de 1e dag dat jullie die huiduitslag kregen? Jeukte het erg? Waar hadden jullie allemaal uitslag?

Ff de rest van mn klachten:

-sinds maandag 13 februari loop ik al met koorts rond, eerst hoge koorts, maar laatste paar dagen is het tussen de 37.4-38.5 meestal.
-Rode/ donkere urine al vanaf de 2e koortsdag.
-Sinds paar dagen keelpijn/ keelontsteking, slikken doet btje zeer.
-Opgezette keelklieren btje
-Opgezette liesklieren btje
-Uitgeslagen tong.
-Paar dagen misselijk geweest met buikpijn.
-Verminderde eetlust.
-Btje raar gevoel soms in buik alsof er iets niet helemaal klopt.
-branderige ogen.

Echt extreem moe ben ik niet, heel soms een btje maar ja ik at dan ook weinig en had nog koorts en had last van branderige ogen zodat ik niet lang kon computeren of TV kijken.

Tis nog steeds niet zeker of ik pfeiffer heb, maar de 1e bloedresultaten die binnen zijn wijzen er wel op dacht ik en de dokter dacht het ook al. De symptomen wijzen er ook wel op, zou niet weten wat het anders zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 14:40
Verwijderd
Toenik pfeiffer had, was mijn keel zo opgezet dat ik alleen nog maar vloeibaar voedsel naar binnen kon krijgen.

De huiduitslag had ik ook, maar weet niet meer of ik er toen was voor gekregen heb en zo ja, wat. Maar geloof niet dat ik er heel lang mee rond heb gelopen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 16:38
tongpiercingkje
Avatar van tongpiercingkje
tongpiercingkje is offline
Ik vroeg me dus af of er hier mensen zijn die pfeiffer hebben of hebben gehad en daar ook huiduitslag bij hebben of hadden.
Hoelang duurde het bij jullie voordat de huiduitslag weg ging? Werd het nog erger na de 1e dag dat jullie die huiduitslag kregen? Jeukte het erg? Waar hadden jullie allemaal uitslag?


hey hey
ik heb vorig jaar juli ook pfeiffer gehad, en idd last van rode vlekken.
het begon met wat vlekjes die uiteindelijk groeiden tot een oppervlak van wel 20cm op mijn armen en benen... en enorm jeukten, de binnenkant van mijn handpalmen, onder mijn voeten ook..en op mijn hoofd onder et haar, oren noem maar op..
dit heeft zolang geduurt tot pfeiffer over was, ong 2 maanden, daarna verdween het echt heel langzaam. ik heb mintzalf gekregen van de dokter tegen de jeuk. misschien een tip voor je als je niet meer tegen de jeuk kan...

doegie
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 18:55
jet
Avatar van jet
jet is offline
toen ik pfeiffer had had ik in het begin ook vlekjes op mn huid. het zat overal op mn boveenlijf en mn benen. maar we wisten toen nog niet dat ik pfeiffer had, alleen dat ik heeel ziek was. dus we zijn naar de huisartsen post gegaan, en die domme man heeft toen ook niet even gezegd dat ik misschien wel pfeiffer had, maar hij gaf me wel een pilletje dus toen was het zo weg
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 20:16
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
tongpiercingkje schreef op 24-02-2006 @ 17:38 :
Ik vroeg me dus af of er hier mensen zijn die pfeiffer hebben of hebben gehad en daar ook huiduitslag bij hebben of hadden.
Hoelang duurde het bij jullie voordat de huiduitslag weg ging? Werd het nog erger na de 1e dag dat jullie die huiduitslag kregen? Jeukte het erg? Waar hadden jullie allemaal uitslag?


hey hey
ik heb vorig jaar juli ook pfeiffer gehad, en idd last van rode vlekken.
het begon met wat vlekjes die uiteindelijk groeiden tot een oppervlak van wel 20cm op mijn armen en benen... en enorm jeukten, de binnenkant van mijn handpalmen, onder mijn voeten ook..en op mijn hoofd onder et haar, oren noem maar op..
dit heeft zolang geduurt tot pfeiffer over was, ong 2 maanden, daarna verdween het echt heel langzaam. ik heb mintzalf gekregen van de dokter tegen de jeuk. misschien een tip voor je als je niet meer tegen de jeuk kan...

doegie
OMG dat klinkt weinig bemoedigend Ik word nu al helemaal gek van de jeuk en het ziet er ook nog es niet uit ook niet (mn hele gezicht, nek, onderarmen zitten ook onder).
Tis sinds vanochtend nu trouwens weer een stuk erger geworden, en op een enkele plek waar ik het had is het dan weer weg: net na het douchen had ik ineens vet veel op mn neus zitten maar dat is nu weer weg, wel zitten mn wangen nu echt helemaal vol.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 20:51
jet
Avatar van jet
jet is offline
vraag dan een allergie pilletje aan de dokter? dat had ik ook gekregen, en heb er toen niks meer van gemerkt
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 21:58
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Heb je toevallig antibiotica gekregen van de huisarts?

Er is een bepaalde groep a.b. die je NIET moet nemen bij Pfeiffer, omdat je daar vreselijke huiduitslag van kan krijgen.

Je kunt dan wel een ander a.b. krijgen natuurlijk
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 07:35
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Nou, hier zijn we dan weer, een nacht zonder slaap later.
Wat een hel, die klote huiduitslag. T wordt alleen maar erger, ipv afzonderlijke plekjes lijkt het nu wel 1 grote rode zee. T zit ook echt overal op mn lichaam. Mn gezicht ziet er uit als een pokdalig rood gezicht.

Ik heb vannacht geen oog dicht gedaan. In de loop vd middag/ avond werd de jeuk al steeds erger, en dat was snachts niet minder.
Ook al krab ik niet, dan krijg ik steeds van die stuiptrekkingen door de jeuk of door de steken. Dan beweeg je dus weer even, en dat zorgt weer voor nog meer jeuk en dan ga je wel wrijven of krabben.

Ik heb echt totaal niet geslapen vannacht. Echt niet leuk want met Pfeiffer moet je juist zoveel mogelijk rust houden maar ik kan hier onmogelijk rust van krijgen.

Wie weet er iets tegen die klote uitslag? Of in ieder geval dan de jeuk??? Want ik word hier echt he-le-maal- gek van.

Hoe heten die allergie pilletjes precies?

Ik heb trouwens geen antibiotica op, enige wat ik trouw slik is mn anticonceptiepil. Miss dat ik daar dan maar mee moet stoppen? Want je kan die eigenlijk niet slikken als je last hebt van leverfunctiestoornissen en pfeiffer verstoort ook je leverfunctie.
De pil is ook niet helemaal meer betrouwbaar als je pfeiffer hebt (verhalen gehoord van mensen die zwanger zijn geraakt toen ze tijdens pfeiffer de pil slikten en van mensen waarvan hun menstruatie totaal ontregeld was tijdens pfeiffer terwijl ze aan de pil waren).
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 09:23
jet
Avatar van jet
jet is offline
ik ben gestopt met de pil toen ik pfeiffer had, was zoveel aan het kotsen dat het toch geen zin had. maar ik zal even kijken heo dat pillete heette als ik het nog kan vinden

niet dus, heb het weggegooid. maar het begint met ze...
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 11:45
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
jet schreef op 25-02-2006 @ 10:23 :
ik ben gestopt met de pil toen ik pfeiffer had, was zoveel aan het kotsen dat het toch geen zin had. maar ik zal even kijken heo dat pillete heette als ik het nog kan vinden

niet dus, heb het weggegooid. maar het begint met ze...
Zyrtec? Is tegen hooikoorts, zonne-allergie en dat soort allergieen. Krijg je meestal alleen op doktersvoorschrift.
DIe misschien?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 16:32
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Een jaar geleden rond deze tijd werd ontdekt dat ik waarschijnlijk al een paar maanden rondliep met pfeiffer. Ik was voor de test op wintersport vakantie gegaan en heb daar dus bijna 24/7 op bed gelegen. Een van die dagen kreeg ik inderdaad ook heel erge last van uitslag. Het was bij mij vooral in m'n gezicht, hals, buik en armen. Aangezien ik in Oostenrijk zat kon ik alleen naar een duitse dokter die dacht dat ik hoogteziekte had. Dus toen heb ik maar gewoon zwitsal zalf erop gesmeerd, omdat ik niets anders was. Uiteindelijk verdween het weer na een paar dagen..
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 17:10
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Vanochtend toch maar huisartsenpost gebeld (tis weekend) want ik werd echt gek van de jeuk, nog een nacht of 2 nachten zo beroerd slapen -lees: niet slapen- leek me niks en de uitslag was ook alleen maar erger geworden sinds gisterochtend. Ik zat/ zit echt helemaal onder.

Om half 2 kon ik er terecht. De huisarts die er was kende ik dus niet en in mijn gegevens kijken kon hij ook niet dus of ik nu wel of niet pfeiffer had enz kon hij niet zeggen.
Maar mijn uitslag vond hij eruitzien als Netelroos idd (hij heeft alleen naar mn gezicht en onderarm gekeken, hoefde me niet uit te kleden ofzo): omdat als ik er overheen streek met mn hand het dan even weg is, het heet aanvoelt btje, het erg jeukt, en het in groepjes voorkomt.
Bij pfeiffer kon je ook wel uitslag krijgen maar die zag er dan meestal anders uit dan wat ik had en die zou ook niet zo jeuken, wat niet wegneemt dat Netelroos gewoon bij pfeiffer voor kan komen (t kan ook bij griep voorkomen).

Hij heeft me 10 tabletjes voorgeschreven, een anti-histamine: Aerius. Elke dag mag je er eentje van en binnen een uur na inname zouden de klachten dan moeten verminderen.
Ook raadde hij me aan mentolzalf te kopen tegen de evt. jeuk als ik dat nog nodig vond.
Ik dus ook mentholzalf gehaald.

Toen ik thuisgekomen de bijsluiter las van die Aurius zag ik dat het bij Netelroos in 2/3e van de gevallen ertegen hielp.
Fijn, ik ben dus die eenderde waarbij het dus niks helpt: tis nu meer dan 3 uur geleden dat ik zo'n pilletje heb ingenomen en mn jeuk is eerder erger dan minder geworden en mn uitslag ook niks minder (ja net heel even in mn gezicht, omdat ik meer dan een uur buiten heb gelopen in de kou, omdat in de kou mn klachten wat minder voelen, maar zodra ik weer binnen ben zwelt de boel weer meteen op).
Ook dat mentholspul helpt niet echt: t verkoeld een klein btje maar t prikt ook en echt lang helpt t dan niet.

Sommige van mijn rode vlekjes zijn ondertussen gaan lijken op huiduitslag die ik eerder heb gehad: pytoriasis rosea: rode rand met btje meer gelig in het midden.
Mn bovenarmen dat zijn geen afzonderlijke vlekjes meer maar is gewoon 1 groot rood stuk.

Mn handen zitten ondertussen ook onder met rode vlekjes.

Bah, nog niks dus wat tegen die tyfusjeuk helpt. Ik werd toestraks echt he-le-maal gek van de jeuk voordat ik naar buiten ging. Het leek wel erger te worden ipv minder.
Nu ben ik net 5 minuten binnen maar het zullen wel helse dagen en nachten worden, de tijd tussen nu en dat ik maandag om half 3 naar de dokter mag (die afspraak stond al maar ik kon vandaag niet wachten vanwege de jeuk, maarja die afspraak van vandaag heeft dus ook geen zin gehad).

Grrr kutzooi. Oja ik zou trouwens niet weten waar ik die netelroos dan weer vandaan heb. Heb niks anders gedaan dan anders. Zou niet weten waar ik allergisch voor ben.
Hoelang duurt netelroos ongeveer als je er niks tegen neemt/ er wel iets tegen neemt maar het in jouw geval niet helpt? Zijn er nog andere dingen tegen netelroos die ik kan proberen en die kunnen in combinatie met pfeiffer (kan zyrtec misschien helpen?).

blegh.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 17:27
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Hmm, ik kwam net dit stukje tekst tegen toen ik op i-net aant surfen was: netelroos kan dus WEl door pfeiffer komen (zie 2e vetgedrukt stukje)

Urticaria
--------------------------------------------------------------------------------

Synoniemen: galbulten, netelroos .

Wat zijn het?
Urticaria zijn heftig jeukende kleine of grote bultjes en verhevenheden die overal op de huid kunnen voorkomen. Ze kunnen samensmelten tot grote ‘kwaddels’, vaak met een witte ring eromheen. Ze ontwikkelen zich zeer snel (vaak binnen 30 minuten) en trekken vervolgens binnen 12-24 uur weer weg. De meeste mensen hebben vooral ‘s avonds klachten van urticaria die dan tegen de ochtend weer verdwijnen.
foto: urticaria, kenmerkende grote kwaddels.

Urticaria is een vaak voorkomende en meestal slechts tijdelijk actieve huidaandoening. Ongeveer 20% van de Nederlandse bevolking zal ooit in het leven een episode met urticaria doormaken.


Hoe ontstaan urticaria?
Overal in de huid liggen zogenaamde ‘mestcellen’. Deze cellen bevatten een reservoir aan stoffen die in de huid worden losgelaten als een ontstekingsreactie moet worden opgewekt. De belangrijkste van deze ontstekingsmediatoren is histamine. Bij urticaria worden grote hoeveelheden histamine door de mestcellen in de huid gebracht zonder dat daar een noodzaak voor is; er wordt dus een ontstekingsreactie opgeroepen terwijl die helemaal niet nodig is. Dit nodeloos leegstorten van de mestcellen kan worden uitgelokt door heel veel oorzaken.

Oorzaken kunnen prikkels zijn zoals druk op de huid of kou. Soms zijn voedingsmiddelen of medicijnen de oorzaak van de ‘overprikkelbaarheid’ van de mestcellen in de huid. Wanneer gericht onderzoek wordt gedaan naar de oorzaken van urticaria die langere tijd bestaan wordt in 75% van de gevallen nooit een oorzaak gevonden. De overige 25% kan in de volgende categorieen worden ingedeeld:


geneesmiddelen
antibiotica
pijnstillers (aspirine!)
anderen
infecties
bacterieen
gisten (Candida)
virussen (hepatitis B, Pfeiffer) parasieten
fysische prikkels
lichamelijke inspanning
druk op de huid
koude
warmte
zonlicht
voeding
vooral middelen die berucht zijn als allergieveroorzaker zoals vis, garnalen,ei etc.
insectenbeten
vlooien
muggen, etc
interne ziekten
auto-immuunziekten (lupus erythematosus, rheumatoide arthritis)
leukaemie/ ziekte van Hodgkin
contactallergie op de huid
Soorten urticaria
De soorten urticaria hangen natuurlijk nauw samen met de veroorzakers ervan, voorzover deze te achterhalen zijn. Ook kunnen urticaria worden ingedeeld in de periode dat de aanvallen terugkomen:
Acute urticaria
Urticaria, ongeacht de oorzaak, die plotseling beginnen en waarvan de aanvallen na 6 weken spontaan verdwenen zijn.

Chronische urticaria
Urticaria, ongeacht de oorzaak, die langer dan 6 weken bestaan. Urticaria die gedurende meer dan een jaar steeds weer terugkomen zijn geen zeldzaamheid.

Urticaria factitia
Bij deze vorm bij druk of wrijven op de huid sterk jeukende kwaddels precies op de plek waar gewreven is. Deze verdwijnen spontaan binnen een tot enkele uren. Het verschijnsel van urticaria na het krassen over de huid waarbij ook enige druk wordt uitgeoefend noemen wij positief dermografisme. Dit komt in meer of mindere mate bij ongeveer 3% van de bevolking voor en
is gelukkig meestal een tijdelijk fenomeen.

Koude urticaria
Deze vorm is vrij zeldzaam. De huid vertoont de urticaria na blootstelling aan kou. Een test die de arts kan uitvoeren om koude urticaria vast te stellen is de ijsblokjes-proef. Hierbij wordt gedurende een bepaalde (standaard) tijd een ijsblokje tegen de huid gehouden.
Mensen die een bekende koude-urticaria hebben dienen voorzichtig te zijn met zwemmen in koud of lauw water. Het is beschreven dat patienten in deze situaties door de uitgebreide urticaria-reactie buiten bewustzijn raakten.


Welk onderzoek kan verricht worden?
Bij ongeveer 75% van de patienten met urticaria wordt nooit een oorzaak voor de urticaria gevonden.
Omdat urticaria meestal slechts kortdurend aanwezig zijn en vanzelf weer verdwijnen wordt er vaak pas nader uitgebreid onderzoek ingesteld als de urticaria bijzonder hinderlijk zijn en meer dan 6 weken bestaan (chronische urticaria).

Het belangrijkste instrument in het zoeken naar een mogelijke oorzaak is het vraaggesprek, waarbij wordt gekeken of een of meer van de bekende mogelijke oorzaken van urticaria bij de patient aanwezig zijn. De gevonden oorzaak moet dan natuurlijk zo mogelijk worden weggenomen.
Omdat er erg veel mogelijke oorzaken zijn zal de arts vaak gebruik maken van een vragenlijst die de patient zelf thuis invult en daarna door de arts wordt bestudeerd.

Indien de arts hier aanleiding toe ziet is het mogelijk om verder onderzoek te doen. Hierbij kan gedacht worden aan algemeen bloedonderzoek, bacteriekweken en allergietesten. Over het algemeen wordt hiertoe pas overgegaan bij bijzonder hardekkige urticaria.


Hoe worden urticaria behandeld?
Indien een duidelijke oorzaak van de urticaria wordt gevonden moet de oorzaak natuurlijk worden weggenomen. In het geval van geneesmiddelen kan dit soms een probleem opleveren. Stop in ieder geval nooit medicijnen zonder dit eerst met e arts te overleggen die de geneesmiddelen heeft voorgeschreven.

Antihistaminica
Antihistaminica zijn geneesmiddelen die ervoor zorgen dat de histamine niet zijn ontstekingsbevorderende uitwerking heeft. Over het algemeen werken deze medicijnen goed en zorgen ervoor dat de urticaria goed worden onderdrukt. Soms is het nodig deze medicijnen langere tijd te gebruiken tot de urtiaria vanzelf zijn ‘uitgedoofd’


Wat is de prognose?
In de meeste gevallen is er sprake van ‘acute urticaria en is de huidreactie van korte duur.
In het geval van chronische urticaria is het niet mogelijk een voorspelling van de duur van de urticaria te doen. In extreme gevallen kunnen chronische urticaria een jaar of langer duren. In deze gevallen is meer uitgebreid onderzoek naar de oorzaak aan te raden. Zoals gezegd levert dit helaas, ondanks uitgebreid speurwerk, in veel gevallen niet veel op.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 22:27
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Kheb officieel Pfeiffer dus, vandaag te horen gekregen!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 22:29
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Beterschap! Hopelijk verdwijnt die uitslag snel... jeuk is echt het meest irritante wat er bestaat!
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 22:16
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
Roos schreef op 24-02-2006 @ 22:58 :
Heb je toevallig antibiotica gekregen van de huisarts?

Er is een bepaalde groep a.b. die je NIET moet nemen bij Pfeiffer, omdat je daar vreselijke huiduitslag van kan krijgen.

Je kunt dan wel een ander a.b. krijgen natuurlijk
Ik kreeg ook rode uitslag na behandeling met amoxycilline (antibiotica) die ik kreeg voor langdurige verkoudheid en keelpijn.

Pas daarna is een bloedtest gedaan en toen bleek dat ik Pfeiffer had gehad en misschien ook nog overgevoelig ben voor dat amoxycilline .

Ik kreeg ook wat pilletjes tegen die uitslag en bij mij was het na een paar dagen wel grotendeels weg.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid flauwvallen
deboer1remco
20 12-04-2014 18:04
Lichaam & Gezondheid Symptonen ''ziekte'' komen bij meerdere dingen overeen
honestsmile
7 02-12-2011 14:37
Lichaam & Gezondheid is dit normaal????
Marinka
115 17-08-2006 19:41
Lichaam & Gezondheid Toxoplasmose
love is life
7 06-09-2004 17:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.