Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2007, 22:16
Egg
Avatar van Egg
Egg is offline
Ik heb een broertje die licht autisme/PDD-NOS heeft.
Aan hem is totaal niet te zien dat hij iets heeft, maar zijn manier van denken is wel anders, waardoor veel mensen hem niet accepteren en hij gepest word op school. Hij zit nu in zijn examen, en hij staat nu net aan met veel moeite 5.5'tjes omdat hij geen motivatie heeft doordat het sociale gedeelte niet goed gaat.
Vrienden maken lukt hem moeilijk en zijn zelfacceptatie gaat ook achteruit doordat hij het niet naar zijn zin heeft op school.
Elke dag gepest worden is immers niet leuk.
Hij heeft al op 5 verschillende scholen gezeten.

Nu kwam er opeens een gymleraar in de 3de van de middelbare school die de hele klas opeens vertelde dat mijn broertje autistisch was. In de hele klas waar hij zelf bij was!
Natuurlijk helemaal niet leuk als dit zonder toestemming word gezegd.

Wat me nu opvalt is dat sinds dit voor de klas duidelijker is geworden, hij juist nog meer word gepest. Ze spotten met zijn handicap en daardoor word het nog zwaarder voor hem.

Ik heb geen vooroordelen, maar naar mijn idee gebeurd dit soort dingen juist vaker op het vmbo. Mijn broertjes denkniveau is hoger, maar door zijn handicap lukt dit niet.

Dit jaar heeft hij zelf aangegeven dat hij als vervolgonderwijs naar een instantie wilt in Den-Haag.
Dat is een heel luxe gebouw waar iedereen "woont" die autistisch zijn of PDD-nos hebben. Ze zitten dan ook allemaal op dezelfde school die naar het gebouw zit, waar verschillende opleidingen worden gegeven.
Hierdoor haalt hij toch nog zijn mbo diploma op niveau 4.
In het weekend komen ze gewoon thuis, en ze hebben doordeweeks alle vrijheid om ergens naartoe te gaan.

Toch vind ik het niet kunnen dat deze personen hier voor moeten kiezen omdat ze weten dat ze het 'normale" mbo niet zullen trekken.

Mijn ouders hebben hier opzich wel vrede mee omdat het zijn eigen beslissing is. Daarnaast is het "leren" wonen ook heel belangrijk voor mensen met deze handicap, dus het pakt waarschijnlijk positief uit. Hij krijgt gewoon een IBGroep enzo.

Ik draai er eigenlijk wel een beetje omheen, maar hoe zouden jullie met mensen omgaan met een handicap die niet te zien is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2007, 23:43
Verwijderd
Ik vind autisme mateloos interessant, dus ik ben bang dat ik 'omgekeerd discrimineer' Zou me kunnen voorstellen dat je daar ook erg kriegel van wordt. Maar ik denk niet dat ik snel zou pesten, helemaal nu niet. Aan de andere kant speelt dat op het vmbo veel meer dan op het vwo denk ik, dus ik ken die cultuur ook niet echt.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 07:07
Verwijderd
Citaat:
Egg schreef op 16-04-2007 @ 23:16 :
Ik draai er eigenlijk wel een beetje omheen, maar hoe zouden jullie met mensen omgaan met een handicap die niet te zien is?
Dat ligt er helemaal aan hoe het zich uit en ook aan wat voor relatie ik met die persoon heb. Aan een vriendschappelijke relatie waarop je allebei op 'gelijk niveau' staat stel ik bijvoorbeeld andere 'eisen' dan aan een relatie tussen 'hulpverlener' en cliënt, in dat laatste geval kan ik zonder meer veel meer hebben dan in het eerste geval.
Ik heb verschillende keren stage gelopen met kinderen met autisme, waarvan ook een keer met kinderen die daarnaast ook een verstandelijke handicap hadden...die doen soms dingen die je in een vriendschap (nog ) minder zou accepteren (even voor de duidelijkheid: ik bedoel hiermee dingen als geobserdeerd zijn door vrouwelijke personen en alles wat daar bij hoort en daar vervolgens ook door reageren ed).

Iemand pesten zou ik trouwens nooit doen, niet om een (onzichtbare) handicap, maar ook niet als die er niet is. Ik heb trouwens niet het idee dat er op de mavo (ook vmbo) meer gepest wordt (iig niet per definitie) dan op de havo...ik heb op de mavo en op de havo gezeten en er was niet echt een groot verschil wat dat betreft.

Laatst gewijzigd op 17-04-2007 om 07:38.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 07:32
Pruts0r
Avatar van Pruts0r
Pruts0r is offline
Nou, ik heb zelf dus ook autisme en ik herken de hele post volledig. Nu heb ik wss wel een andere instelling als die jongen, of nja, dat weet ik niet zeker, maar omdat ik nu de instelling heb van de mensen die me niet moeten, rotten maar op en de anderen hebben een goede vriend aan mij, merk ik dat het steeds beter gaat.

Ik heb wel weinig motivatie voor de HAVO, nu in het laatste jaar, maar dat komt gewoon doordat ik het leren verleerd ben. Alles ging altijd vanzelf enz...

Ik kan zelf toch nog wel een HBO opleiding gaan doen, maar dat staat even buiten het onderwerp van deze topic.

Ik merk zelf ook dat mensen je buitensluiten en vaak zelfs pesten omdat je anders bent en daar kan ik me heel kwaad op maken, hoewel ik dat niet uit.

Ik snap die mensen ook niet. Ik bedoel maar, iedereen is zoals hij is en waarom zou je dan die mensen die anders zijn het leven zuur gaan maken. Doordat dat dus gebeurt, gaan mensen je zielig vinden en doen ze raar tegen je. Ze pesten je niet, maar ze durven bijvoorbeeld geen nee te zeggen, of ze behandelen je op zo'n manier dat je je ongemakkelijk voelt en gaat denken dat er iets ergs met je aan de hand is en daar heb ik wel ervaring mee.

Ik heb dus zelf een onzichtbare handicap, nja je ziet het wel aan mijn uitstraling vind ik zelf en ook aan de manier van bewegen, dus zal ik mensen er niet om belachelijk maken ofzo. Wat ik ook heel vaak zie, en dat vind ik nog veel erger als iemand met autisme ofzo in de zeik zetten, is dat mensen iemand met het Down-syndroom uit gaan lachen ofzo. Ik geef eerlijk toe dat ik er wel eens geintjes over maak, niet met grappen ofzo, maar meer in de zin van even zo heel raar gaan doen, maar ik weet hoe het is om iets in die richting te hebben, hoewel wel in veel lichtere vorm, maar dat noem ik niet zo iemand belachelijk maken om hoe die persoon is.

Ik heb in de klas zelf verteld dat ik autisme heb. Dat was in groep 8, en in HAVO 2, 3 en 4. HAVO 3 was de enige klas die überhaupt luisterde en het probeerde te begrijpen en ik hoorde overal in de klas geroezemoes waarom ik dat niet eerder had verteld en je hoorde iedereen tegen elkaar zeggen van oh dus daarom doetie altijd zo en zo en ik had zo'n positieve reactie helemaal niet verwacht, vandaar dat ik het aan het einde van dat jaar pas vertelde, aangezien het gewoon goed ging in die klas.

Je hebt natuurlijk altijd mensen die je daar dan weer op beoordelen, of eigenlijk is het meer veroordelen, maar dat waren in die klas gelukkig maar weinig mensen. Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat mensen me erger gingen pesten doordat ze wisten dat ik autistisch was, maar dat kan idd aan het schoolniveau liggen, hoewel het niveau niets over de persoon zelf zegt.

Er zijn echter ook mensen die je WEL begrijpen. Het zijn er niet veel, maar ze zijn er. Ik heb, nu op mn 17e, pas één zo'n iemand leren kennen, maar dat is ook wel meteen de beste vriendin die ik kan hebben denk ik zo. Alleen jammer dat zoveel mensen je veroordelen als je autisme hebt, en je dan ook nog eens zo erg gaan pesten dat je het zelf als een handicap gaat zien en dat je daardoor niet naar een reguliere school kunt en dan weer door nog meer mensen in een hokje wordt geplaatst als ze horen dat je naar een speciale school gaat.

Zelf heb ik 2 jaar VSO gedaan en ik vind eerlijk gezegd dat daar beter les wordt gegeven als op regulier onderwijs waar ik nu op zit en problemen binnen de klas worden ook veel beter aangepakt, maar dat kan ook komen doordat dat een veel kleinere school is.

Wel nog iets wat je aan hem kunt vragen en waar je over kunt praten:
  • Zie je autisme als een handicap en zo ja, waarom?
  • Weet je waar je goede en je slechte punten liggen? (laat hem aangeven welke dit zijn en waarom hij dat vindt)
  • Heb je het idee dat er mensen hier rondlopen die je begrijpen?

Ik kan er op dit moment niet meer bedenken, maar misschien kan ik die laterna nog plaatsen. Wat ook belangrijk is voor hem om in te zien, is dat autisme juist helemaal geen verstandelijke handicap is, maar een lichte persoonlijkheidsstoornis, dat verandert het beeld vaak al, omdat handicap een heel negatief woord is in de huidige maatschappij, want met een handicap kun je bepaalde dingen niet.

En je bent ook uniek als je autisme hebt, of nouja, eigenlijk is iedereen uniek, maar in alle groepjes wat rondhangen in de school gedraagt iedereen per groepje zich hetzelfde, met dezelfde kleding en dergelijke, terwijl autisme, vind ik, juist een manier is om te laten zien dat je echt uniek en bijzonder bent.

En autisme wil ook niet zeggen dat je ineens heel veel niet kunt. Je bent in bepaalde dingen, zoals sociale contacten leggen en onderhouden en ook het inleven in en het begrijpen van mensen dan wel minder goed, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat maar moet laten en meteen moet denken dat je niets kunt...

Ik heb zelf namelijk best wel veel contact met mensen met autisme, als ik zo gauw effe tel, toch minstens twee-wekelijks met een stuk of 8 of 9 en er zitten er een paar bij, zo ongeveer de helft, die hun autisme niet kunnen accepteren en op die vragen die ik hier net neer heb gezet een heel negatief antwoord zouden geven, terwijl, als je goed naar die mensen kijkt en interesse toont, vaak zult zien dat die mensen veel meer in hun mars hebben als wat ze zelf denken, dat merk ik zelf ook nog steeds, ook al ben ik al heel veel gegroeid de afgelopen 4 jaar.

En iets aan de mensen die autisten zitten te pesten: Laat die mensen gewoon anders zijn, laat ze gewoon in hun eigen wereldje leven. Dat is voor hun de plek waar ze zich fijn voelen, net zoals jullie allemaal in de vriendengroep.

En die rare trekjes, ga ze daar al helemaal niet op beoordelen, want voor hun is een grote school, of steeds weer een vol en druk lokaal, een hele ongemakkelijke plek om steeds weer een hele dag te zijn, en die rare trekjes hebben ze dan om zich op die plek toch enigszins gemakkelijk te voelen, dus ga ze niet ook dát nog eens afnemen.

Ik hoop dat je wat aan dit bericht hebt eitje
__________________
Stop living in the past, live for the future!
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 14:16
Egg
Avatar van Egg
Egg is offline
Ik heb er zeker wat aan, bedankt!
En ... VSO?
dat heeft mijn broertje ook gedaan. In leiden toch?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Egg schreef op 17-04-2007 @ 15:16 :
En ... VSO?
dat heeft mijn broertje ook gedaan. In leiden toch?
VSO staat voor voortgezet speciaal onderwijs...daar heb je er in elke provincie meerdere van.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 14:52
Egg
Avatar van Egg
Egg is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-04-2007 @ 15:31 :
VSO staat voor voortgezet speciaal onderwijs...daar heb je er in elke provincie meerdere van.
Ohja, stom van me
Ben het denk ik gewoon gewend. Altijd als hij over school vertelde aan andere noemde hij het gewoon het VSO.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 17:09
Verwijderd
Ik denk dat mijn antwoord niet helemaal objectief is wat betreft de vraag hoe ik met deze handicap om zou gaan. Ik ben namelijk juist opgeleid om met mensen om te gaan met een al dan niet zichtbare handicap.
Aan de andere kant denk ik dat juist daar een groot verschil ik kan zitten m.b.t. het pesten. Onbekend maakt onbemind zeggen ze wel eens, dus dan zou het juist goed zijn dan mensen een uitleg krijgen over een handicap. Zo hoor ik wel eens dat mensen een spreekbeurt of presentatie houden over hun handicap en hoe dat voor ze is. Op deze manier is het niet onbekend meer en weet je ook wat het inhoud en denk ik dat mensen toch meer geneigd zijn om rekening te houden met de persoon en zijn of haar handicap.

Verder denk ik dat pesten overal voorkomt, al zal het op sommige plekken minder opvallen (en in mijn ogen achterbakser zijn) dan bij de plekken waar het gewoon keihard over bijv het schoolplein wordt geschreeuwd.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 20:51
Verwijderd
mijn pleegzusje heeft ook ongeveer zowiets, met faalangst erbij. Het probleem is (of juist het goede?) dat het absoluut niet aan de buitenkant te zien is. Van 'binnen' is ze een jaar of 8, kwa leeftijd 14, en kwa uiterlijk een jaar of 16/17.. Mensen zien dus niets, waardoor onbegrip ontstaat, waardoor zij zich afsluit, mensen er toch op door willen gaan en het helemaal mis gaat.
Ze heeft hetzelf een beetje door, waardoor ze heel gefrustreerd ervan raakt. Maar ik vind het zelf ook frustrerend, omdat ik zie hou ze reageert, ik weet hoe het allemaal tamelijk op te vangen is, waardoor ik juist teveel op ga vangen, waardoor zij zich wel lekkerder voelt, maar wat voor mij heel vermoeiend is.
Ze zit nu ook op een middelbare speciaal onderwijs (na de hele basisschool zowat speciaal onderwijs), maar ik heb toch niet de indruk dat het onderwijs heel goed is :$.. op de basisschool kon ik haar vaak meer leren dan wat ze op school kreeg, of moest mama haar juf uitgaan leggen wat mn zusje verkeerd deed bij bijvoorbeeld de tafels..
Nja en over dat pesten, het gebeurd overal, juist ook op VSO's en BSO's. kinderen die vaak gepest worden buiten school, gaan juist de zwakkere van die scholen pesten, omdat ze ook is een beetje de baas over iemand zijn. En geloof me, wat ik zo hoor gaat dat er echt niet zacht aan toe hoor.
Overigens zit mn zusje nu op een groep (OCB = orthopedagogisch centrum Breda) waar ze beter zou moeten leren omgaan met 'zichzelf', dat ze rust krijgt met zichzelf. Ik vond dat best moeilijk trouwens, een jonger zusje hoort gewoon niet eerder uit huis te gaan dan jij.. hebt iemand daar ervaring mee?

Maar om terug te komen op je topicvraag, ik laat mensen gewoon in hun waarde. iedereen kan wat hij kan, en dat heb je maar te respecteren. overigens ben ik niet geheel objectief geloof ik..

en ik hoop dat je er miss nog iets aan hebt, egg
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 02:52
Droomz
Avatar van Droomz
Droomz is offline
Citaat:
Egg schreef op 16-04-2007 @ 23:16 :


Toch vind ik het niet kunnen dat deze personen hier voor moeten kiezen omdat ze weten dat ze het 'normale" mbo niet zullen trekken.

Niet elke PDD-NOSer hoeft naar zoiets als waar je broertje heen gaat. Ik zit iig al 5 jr op het normale mbo en ik heb ook PDD-NOS. Mensen merken wel dat ik anders doe. Alleen ze kunnen neit zeggen wat er anders is. Ze merken het, maar zien t niet. Ik heb gewoon meer moeite met sociale zaken dan een ander. Mijn klassen heb ik het nooit verteld. Een paar mensen die ik ken, weten het. De rest niet.
Gepest ben ik nooit echt. Pesten vind ik sowieso heel laag.
__________________
♪ Oefenen is de sleutel tot het ongrijpbare
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Verlichting door de voeten van Anja
Moscow
0 03-01-2008 19:26
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekbespreking "La vie à reculons"
designerfox
5 18-04-2007 13:57
Verhalen & Gedichten Een plekje van vertrouwen in mijn hart...
tropical_breeze
15 24-08-2006 12:21
Verhalen & Gedichten Crossing rails
Niekkie
1 18-04-2006 11:58
Verhalen & Gedichten Vrijheid ten koste van vrijheid - niet voltooid
Raakvlak
11 20-01-2005 18:28
Verhalen & Gedichten Nina & Sara
Giles
18 24-07-2003 22:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:42.