Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2007, 10:34
Sannefloor
Sannefloor is offline
Hallo,
Ik heb wat vragen over HBO pedagogiek!
Ik ben dit schooljaar begonnen aan de ipabo in Alkmaar en ben hier in maart alweer mee gestopt. Maar nu wil ik wel graag een nieuwe studie volgen wat met kinderen en gedrag te maken heeft dus kwam ik bij hbo pedagogiek.
Vragen:
- Lijkt het niet te veel op de pabo?
- Is het ook de bedoeling dat je lesgeeft?
- Wat kun je nou echt worden met deze opleiding?
- Wat zijn de ervaringen van studenten die deze opleiding kennen?
- Wat voor stages loop je en waar?

Maar nu zit ik ook nog met een -luxe-probleem want ik wil de opleiding in Amsterdam gaan doen (woon zelf in Egmond en dit is naar mijn weten de dichtsbijzijnde mogelijkheid). Maar nu zijn er 3 hogescholen die de opleiding aanbieden:
- Inholland
- Hoge school van Amsterdam
- Fontys
Welke moet ik kiezen!!?? Wat zijn de ervaringen met de hogescholen over Inholland heb ik al zoveel slechts gehoord eigenlijk maar ik zou graag willen weten wat jullie er over te zeggen hebben!

Bedankt!!
San
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2007, 16:42
Verwijderd
Ik heb twee jaar pabo en drie jaar hbo pedagogiek op de Hogeschool Rotterdam gevolgd. Ik kan natuurlijk alleen maar vanuit mijn eigen ervaringen vertellen, misschien dat het bij andere hogescholen wel anders is, maar dat weet ik niet. Hbo pedagogiek
lijkt totaal niet op de pabo en het is niet de bedoeling dat je lesgeeft. De pabo is gericht op lesgeven aan groepen kinderen, de pabo is veel breder en veel creatiever. Hbo pedagogiek is vooral gericht op het geven van opvoedingsondersteuning en het adviseren van opvoeders mbt opvoeding en als je met kinderen zelf werkt, dan is dat vaker individueel of in kleine groepen dan met 30 tegelijk.

Echt beroepen specifiek voor hbo pedagogen zijn er nog niet, je zult niet veel vacatures tegen komen waar echt naar iemand met hbo pedagogiek wordt gevraagd (al wordt het wel steeds meer), maar je kunt eigenlijk vrijwel alles wat een sph'er ook zou kunnen (natuurlijk vooral mbt kinderen, jongeren en opvoeding) en ook wel in de richting van mwd. Eigenlijk kan je overal wat te maken heeft met kinderen en opvoeding wel iets vinden wat je als hbo pedagoog kan doen...alleen moet je je zelf soms weten te 'verkopen' (meer dan normaal gesproken), omdat de opleiding nog redelijk onbekend is.

Waar je stages loopt hangt vooral af van wat jij wilt (tenzij de hogeschool bepaalde eisen stelt natuurlijk), wat je daar moet doen is, denk ik, erg per hogeschool en per stageplaats afhankelijk. Zelf heb ik mijn stages allemaal in/mbt het onderwijs gelopen (interne begeleiding, schoolbegeleidingsdienst, ambulante begeleiding, ...).

Qua hogeschool: heb je de open dagen al bezocht? Heb je al een dag je mee gelopen? Ik ken alle drie de hogescholen daar niet...Inholland staat in het algemeen idd erg slecht bekend, maar van de opleiding pedagogiek in Diemen (en die is van Inholland (al weet ik niet hoe lang al)) heb ik eigenlijk alleen maar positieve dingen gehoord...van de opleiding in Tilburg (die is van Fontys, dus wie weet geldt dat ook wel voor de opleiding in Amsterdam) ook. Van de Hogeschool van Amsterdam weet ik niets.

Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Ervaringsdeskundigen gezocht!
Miracle
104 24-03-2019 18:08
Studeren hbo pedagogiek HELP
Sannefloor
1 12-05-2007 14:17
Studeren SPH
x_knorretje_x
28 31-01-2006 08:35
Algemene schoolzaken HBO SPH en dan psychologie
nlblue-eyes
31 10-02-2004 08:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.