Oud 02-10-2018, 21:05
Adviesvrager93
Adviesvrager93 is offline
Hoi lezer,

Sinds 1.5 jaar is een gezinslid ernstig ziek. Ondanks behandelingen en enige bijwerkingen heb ik dit altijd goed kunnen trekken.

Sinds een maand is het echter zo dat dit gezinslid veel ernstige klachten heeft, die voor veel stress bij me zorgen. Ik merk dat mijn weerstand door de stress verlaagd is en ben daardoor vaak een beetje zeurderig en heb wat vaker lichamelijke klachten zoals kapot tandvlees. Wat me echter het meest stoort is dat ik sinds dat moment iedere nacht last heb van nachtmerries, waarin familieleden, ik zelf of willekeurige personen ziek worden of sterven. Hierdoor wordt ik midden in de nacht wakker en duurt het een half uur voordat ik genoeg bijgekomen ben om weer in slaap te vallen.

Ik heb geen sterk sociaal netwerk om op terug te vallen, en in de familie eigenlijk alleen de persoon die het betreft (en die wil ik er niet mee lastigvallen).

Het lijkt me fijn om beter te kunnen dealen met de stress zodat mijn immuunsysteem weer als vanouds wordt en ook het slapen beter gaat.

Wat zijn jullie tips? Thanks alvast!

Laatst gewijzigd op 02-10-2018 om 21:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2018, 22:00
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Bespreek dit eens met je huisarts, een vertrouwenspersoon op school, of met je mentor. Het is helemaal niet gek dat het veel van jou vraagt wanneer iemand in je nabije omgeving ernstig ziek is. Het lijkt me goed om bij iemand je verhaal kwijt te kunnen, en om af en toe wat afstand te kunnen nemen van de zieke thuis. Hoe lastig dat ook lijkt, jij hebt ook een stukje eigen ruimte nodig, en door de ziekte is er thuis waarschijnlijk veel spanning en onrust. Niet echt een plek waar je optimaal tot rust komt...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 02-10-2018, 22:46
Verwijderd
Besef dat als je zover bent, dat je echt merkt dat je immuunsysteem er door beïnvloed wordt, lijkt me het inderdaad goed dat je er met iemand over gaat praten, overweeg therapie bij een psycholoog. Het is niet niks wat je meemaakt... En het kan zijn dat je in de toekomst alsnog hierdoor in de problemen komt, door je op dit moment zeer moeilijke positie.

Eet je verder wel goed?

Niet alles zal nu vanzelf weer goed gaan, pak het stap voor stap aan, zorg dat je ook tijd hebt voor jezelf, want je gaat dat gezinslid ook niet beter maken, hoe hard dat ook klinkt voor je. Het komt op me over alsof je op breken staat en dit moet je eigenlijk vóór blijven.

Is er een sport die je deed, of een sport die je leuk vindt om te doen? Je zou daarmee kunnen beginnen, het zorgt voor ontspanning, maar levert ook veel ruimte op voor jezelf in je hoofd.

Ga naar de tandarts en laat je eventueel doorverwijzen voor je tandvleesproblemen.

Slapen... tja dat is ook streng voor jezelf zijn, geen schermen meer 's avonds, geen drukte meer of emoties voordat je gaat slapen. Als je echt serieuze problemen hebt met slapen, dan kan het zijn dat niet meteen je normale ritme terugkomt, maar de zogenaamde slaaphygiëne zal wel een goed begin zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2018, 13:09
Verwijderd
Schermen zijn niet zo'n probleem als je gebruik maakt van een "nachtfilter", overigens. Voor desktopsystemen (telefoons hebben dit vandaag de dag standaard ingebouwd als optie) kan je kijken naar https://justgetflux.com/ hoewel ik geloof dat Windows 10 dit in ieder geval sinds 1803 standaard aan boord heeft. Wel zou ik de slaapkamer gebruiken voor slaap of seks (en that's it) zodat je hersenen een sterkere purpose-koppeling krijgt bij concept "slaapkamer".

Verder; goed dat je dit bij jezelf opmerkt. Je lichaam geeft een helder signaal af dat je grens bereikt (reeds) is. Naast the obvious shit als bewust een uur per dag voor jezelf vrijmaken waarin je doet wat je ongestoord wil doen, is het misschien wel een goed idee om naar de huisarts te gaan, om een ingang te krijgen naar een professional. Niet dat er iets mís met je is, maar een luisterend oor met misschien briljante tips waar je zelf niet aan dacht lijkt me welkom. Sterkte, het is heavy shit waar je mee te maken hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.