Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2010, 12:23
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hallo allemaal!

M'n HAVO-examen nadert maar mij zijn een aantal dingen niet duidelijk, ik denk namelijk zo bij redox:

- Als het elektrolyse is bevindt zich de sterkste RED bij de positieve elektrode en de sterkste OX bij de negatieve elektrode. Kijken of de reactie wel verloopt is niet nodig want de elektronen worden door het mengsel gepompt.
En als er bijvoorbeeld een NaCl-oplossing elektrolyseerd wordt, dan is H2O toch RED? En bij welke onedele metalen nog meer dan?

- Als het een elektrochemische cel is is het omgekeerd. Daar staat de OX bij + en de RED bij -. Maar hier moet je toch wel kijken of de reactie kan verlopen?
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2010, 18:59
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
stel je vraag nog eens een keer, maar dan duidelijk.
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Daar staat de OX bij + en de RED bij -.
-Dit hoeft niet altijd zo te zijn.

-Redoxreacties zijn niet mijn sterkste dingen.

-Zelfde als wat Outlaw zegt
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 21:02
Erato
Avatar van Erato
Erato is offline
Elektrolyse
Bij elektrolyse is de kathode negatief en anode positief. De kationen gaan dus naar de kathode en de anionen emigreren naar de anode. Bij de kathode vind dus de reductie plaats en bij de anode de oxidatie. Je moet kijken naar de sterkte van de oxidator en reductor Dus kijk naar de elektropotentialen van de stoffen. Water laat zich bijvoorbeeld makkelijker reduceren dan natrium.

Elektrochemische cel
Bij de anode vindt er oxidatie plaats waardoor er positieve ionen rondom de anode(negatieve pool) gaan zitten. Waardoor er anionen uit de zoutbrug naar de anode getrokken worden en gaat er dus een elektronenstroom naar de kathode lopen et voila. De reductie vind plaats bij de kathode(positieve pool).

Ik weet niet precies wat je bedoelt met kijken of reactie verloopt?Dat is geen HAVO stof dacht ik
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 09:49
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
stel je vraag nog eens een keer, maar dan duidelijk.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 12:09
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Er was geen vraag grapjurken er staat ''Ik denk namelijk zo''. Ik wilde van jullie commentaar horen of mijn denkwijze juist was.

Citaat:
Elektrolyse
Bij elektrolyse is de kathode negatief en anode positief. De kationen gaan dus naar de kathode en de anionen emigreren naar de anode. Bij de kathode vind dus de reductie plaats en bij de anode de oxidatie. Je moet kijken naar de sterkte van de oxidator en reductor Dus kijk naar de elektropotentialen van de stoffen. Water laat zich bijvoorbeeld makkelijker reduceren dan natrium.

Elektrochemische cel
Bij de anode vindt er oxidatie plaats waardoor er positieve ionen rondom de anode(negatieve pool) gaan zitten. Waardoor er anionen uit de zoutbrug naar de anode getrokken worden en gaat er dus een elektronenstroom naar de kathode lopen et voila. De reductie vind plaats bij de kathode(positieve pool).

Ik weet niet precies wat je bedoelt met kijken of reactie verloopt?Dat is geen HAVO stof dacht ik
In de eindparagraaf van redox staat dat je bij elektrolyse niet hoeft te kijken of de OX wel hoger staat dan de RED aangezien de reacties sowieso verlopen m.b.v. stroom (de elektronen worden als het ware gedwongen tot een reactie). Oh, en wij werken bij SK niet met de termen anode of kathode enz. Alleen met negatieve elektrode en positieve. Bij Natuurkunde zijn die termen er wel.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 17:06
Erato
Avatar van Erato
Erato is offline
Het potentiaal van de sterkste oxidator moet hoger hoger zijn dan die van de sterkste reductor ja maar verschil moet wel groter zijn dan 0,3 dan verloopt de reactie spontaan.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 27-03-2010, 20:52
mxshaun
mxshaun is offline
Binas?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.