Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2004, 20:39
M@trixxx
M@trixxx is offline
Mij lukt het maar nie om de motieven en het thema te vinden van deze novelle. kan iemand mij hierbij helpuh? alvast bedankt stel ik zeer op prijs. hieronder heb ik de samenvatting staan.


Werner, Stijn en de ik-persoon zijn alledrie nog jongetjes als het
verhaal begint. Zij zijn elkaars beste vrienden en weten alles van elkaar. De vader van de ik-persoon is overleden aan een hartkwaal, de ouders en de meeste andere familie van Werner zijn omgekomen in een concentratiekamp en de vader van Werner is hoogstwaarschijnlijk dood. De moeder van Werner leefde een tijdje alleen, totdat oom Jos bij Werner en tante Riet (de moeder van Werner) introk.

De jongens zitten alledrie in het eerste jaar van de mulo als het verhaal begint.
De vader van Werner komt geheel onverwachts terug uit Rusland. Het leven van Werner, oom Jos en tante Riet staat op zijn kop. Oom Jos vertrekt terug naar Venlo.
Werner weet niet wat hij ermee aan moet, hij loopt met zijn ziel onder zijn arm. Hij is geschrokken dat zijn doodgewaande vader toch niet dood is.
In het dorp gaan de eerst roddels al rond over de vader van Werner, Noud Leemans, zonder dat de mensen hem hadden gezien.

Leemans kwam vroeger dan verwacht terug naar zijn huis. Hij leefde daar in de schuur en had ruzie gemaakt met tante Riet. Ondertussen raakt Stein geobsedeerd door zijn verleden, zijn familie. Zijn ouders waren allebei Joods en zijn in een concentratiekamp omgebracht. Door Leemans is hij er meer over na gaan denken en meer informatie gaan verzamelen over het antisemitisme.
Leemans leefde nog steeds in het schuurtje en wilde zich niet aanpassen aan het dorpsleven. De mensen gingen steeds meer en meer over Leemans roddelen.

Toen, op een nacht, gebeurde wat iedereen eigenlijk al had gedacht, namelijk: Leemans was er vandoor gegaan. Hij had alle dingen bij Werner thuis kapot gemaakt en toen tante Riet er iets van zei, begon hij haar te slaan. Daarna ging hij er tussenuit en niemand wist waar hij heen ging.

De volgende dag was Werner veel vrolijker dan normaal.
Stijn echter wordt steeds serieuzer over zijn onderzoek naar het antisemitisme. Hij laat aan de ik-persoon een tijdschrift zien waarin mensen staan waarvan Stijn denkt dat zij Joden hebben omgebracht, het schrift is alleen cyrillisch dus hij kan het niet lezen. Hij denkt dat Leemans dit soort dingen ook op zijn geweten heeft en wil hem opzoeken om te vragen of dat zo is en zo ja, of hij zich schuldig voelt. De ik-persoon weet niet wat hij ermee aan moet maar raadt hem af om Leemans op te zoeken.

Leemans was een tijd later gesignaleerd in de Peel. Hij sliep bij een turfboer die hij af en toe hielp met turfsteken voor de kost. De geestelijke in het dorp had hem opgezocht maar was weggejaagd. De mensen in het dorp konden weer roddelen
Het was zomervakantie en de ik-persoon ging samen met Werner geld verdienen bij boeren. Ze probeerde Stijn over te halen om ook mee te doen, maar hij had er geen tijd voor. Hij fietste heel Limburg door op zoek naar sporen van Joods leven.

Op een dag vertelde Stijn dat hij naar Amsterdam ging om zijn oom op te zoeken omdat die waarschijnlijk een aantal dingen over zijn verleden kon vertellen die hij interessant vond.

Een paar weken later verdwaalde de ik-persoon in de Peel, omdat hij op zoek was naar Leemans. Hij heeft hem ook gevonden en met hem gepraat, en Leemans vroeg of hij nog een keer wilde komen, en dan met tijdschriften. De ik-persoon zei dat hij dat wel zou doen.
Toen hij aan Werner vertelde dat hij Leemans had ontmoet, moest Werner er niets van weten.

De ik-persoon ging daarna regelmatig naar Leemans op bezoek, en Leemans vertelde dan over de dingen die hij had meegemaakt in Rusland. Stijn ging 1 keer mee om te vragen of hij een paar foto’s kon verklaren. Dat kon hij, en hij vertelde ook aan Stijn dat hij de hele oorlog nog nooit van een concentratiekamp had gehoord.

Tante Riet was officieel gescheiden van Leemans, en daarmee was er een pak van haar hart. Leemans was niet komen opdagen in de rechtszaal.

Oom Jos was weer bij tante Riet en Werner komen wonen en Leemans was nog maar 1 keer gezien, namelijk dor de ik/persoon. Leemans vertelde dat hij terug ging naar Duitsland.
Niet veel later vertelde Werner dat hij samen met tante Riet en Oom Jis naar Heerlen gingen, omdat er in het dorp te veel roddels over hen waren. De tweede schok voor de ik-persoon was dat Stijn bij zijn oom in Amsterdam ging wonen. Daar zoekt hij hem nog een keer op.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2004, 21:55
Verwijderd
ik heb ton van reen eens ontmoet

en ik kan je niet helpen
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 01:15
Verwijderd
Als ik mijn bestandjes weer terug kan vinden wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.