Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2014, 14:57
EmmaVriezen
EmmaVriezen is offline
Hallo iedereen,

(Ja ik weet dat ik veel te laat ben begonnen, maar vraag er niet naar waarom.)

Morgen heb ik een Grieks SE (schoolexamen) en ik heb er nog niets aan gedaan
De stof is: Fabels 1, 2 en 3 van Aisopos en 'een goddelijke bevalling' van Loukianos...

In de toets wordt gevraagd om letterlijk vertalen, de moraal van het verhaal geven en vragen waar bepaalde bijvoegelijkenaamwoorden naar verwijzen, of waar bepaalde aoristi bij horen etc.

De moralen ken ik, de woorden waar een ander woord naar verwijst makkelijk af te leiden, maar teksten vertalen... We mogen geen (woorden)boeken gebruiken. Hoe moet ik dit leren!?!? Morgen is de toets al.

Ik was net begonnen en ik wilde elke Griekse zin opschrijven met de vertaling daaronder, maar dat gaat niet lukken, dan had ik elke dag één tekst moeten doen. Nu is dat echt te veel. Mijn lerares zei dat ik de teksten gewoon goed uit mijn hoofd moet leren, maar kan dat wel? Is dat de goede manier van leren voor een SE als deze? Hoe moest ik anders leren?

AUB ga niet zeggen dat ik al lang begonnen moest zijn. Ik heb hier al een groot schuldgevoel over, dus geef liever een antwoord waar ik iets in de praktijk (of toekomst) aan heb

Groetjes en alvast bedankt!
Emma

Laatst gewijzigd op 01-07-2014 om 15:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2014, 14:59
EmmaVriezen
EmmaVriezen is offline
Ow ja, ik wilde Didasko downloaden om daarmee te leren, maar ik kwam erachter dat dat geld kost, en ik heb geen veilige/goede download gevonden. De enige die ik had gedownload bevatte een Worm volgens mijn anti-virus programma, dus die Worm verwijderd, is de hele .exe file verwijderd waardoor ik de bestanden niet meer kon openen...

Didasko is dus geen optie.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2014, 15:27
EmmaVriezen
EmmaVriezen is offline
Ik heb zelf al een soort oplossing gevonden (in ieder geval voor de tekst van Loukianos): ik heb het programma Teach 2000, net zoiets als WRTS. Ik kopieer alle Griekse zinnen van het internet, zet ze daarin, en overhoor ze op de juiste volgorde.

Dit is de site waar ik de teksten vanaf haal: Lucian, Dialogi deorum
Het is tekst 12 (Poseidon en Hermes)

Laatst gewijzigd op 01-07-2014 om 15:28. Reden: Even de site voor wie het leuk vind.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2014, 15:56
Verwijderd
Succes. Wat stom dat ze tegenwoordig blijkbaar om de letterlijke vertaling van een van te voren bekende tekst vragen, in mijn tijd kreeg je ook onder andere vertaling maar wist je niet van te voren van welke tekst (en mocht je wel woordenboek erbij houden). Dit is gewoon een lesje dingen uit je hoofd leren en niet zozeer een lesje vertalen, waar je volgens mij meer aan hebt
Met citaat reageren
Oud 01-07-2014, 16:29
hppa
Avatar van hppa
hppa is offline
Dat is toen met de Tweede Fase ingevoerd ertur.
__________________
You've got a lot of guts, Oscar!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie [islam] interessante peiling en stelling
Gatara
46 26-06-2008 12:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap "Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak.
Gatara
214 06-06-2007 19:33
VWO Latijn
5803
110 05-06-2006 12:31
VWO Examen Nederlands
Verwijderd
475 29-05-2006 19:29
Levensbeschouwing & Filosofie bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god
samoth
153 06-05-2004 10:16
Algemene schoolzaken Presentaties
Verwijderd
31 20-10-2003 08:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.