Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2006, 14:04
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Een dromer ben ik.

Een dromer ben ik, nimmer meer. Kijk naar me en zie hoe ik mijn leven wegdroom. Geef me eens ongelijk. Ik zal nooit sereniteit in mezelf terugvinden, noch een balans, ik wil leven en die wil om te leven haalt mij steeds overhoop. Ik kijk naar je, op foto’s, een jaar liep geruisloos aan me voorbij sinds jij me daarmee achterliet. Ik zag je niet meer zoals ik je toen zag, kon je wang niet meer tegen mijn borst voelen drukken. Daarmee eindigde ieder nieuw begin, begon ieder nieuw einde, voorgoed jou in mijn hoofd en een hogere macht die geniepig in zijn vuistje lacht, mij een gevoel van leegte gevende, van het is nog niet over en van iets moet ons hebben voorbestemd. Ik ken voor noch achteruit zolang als ik je nu niet zie, ken voorspoed noch tegenspoed in grotere omvang. Hoop op anders dooft, hoop voor de neerlegde rode draad flakkert immer. Vanwaar die eeuwige vlam daar, o schone? Ik had liever een doos Merci gehad…
Al dromend zal ik ten onder gaan, ter aarde word ik besteld zonder rekening terug. Doffe oogleden durven ontsluieren wat anderen nuchter wegwuiven, maar laten zich sluiten door verwarring en komen om in de claustrofobie. Denken en fantaseren, hopen en relativeren zijn zwaar om samen te doen, een liefhebber moet wel.
Waarom jij, was het spanning, liefde of gewoon vanwege je eerste plaats? Waarom kan ik alles vergeten, maar jouw speelse tong nooit weer? Alles heb ik vast al eens vergeten hiervoor, ik zal er onzeglijk veel moeite mee hebben gehad bij jou…
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2006, 23:17
Orpheus
Orpheus is offline
Middernacht en ik kom eens thuis. Maar blij verrast - ik mag weer lezen.

Citaat:
Ik zal nooit sereniteit in mezelf terugvinden, noch een balans, ik wil leven en die wil om te leven haalt mij steeds overhoop.
Geniaal. Prachtig gevonden- en goed verwoord.


Citaat:
Ik ken voor noch achteruit
Oeps. Na 'voor' moet een streepje ( - ) om aan te geven dat je het woord afgebroken hebt.

Citaat:
Al dromend zal ik ten onder gaan, ter aarde word ik besteld zonder rekening terug.
Hier mis ik iets en ik vind de bouw van de tweede zin erg vies in vergelijking met de goede opbouw van de rest.

Citaat:
Doffe oogleden durven te ontsluieren
Citaat:
Waarom kan ik alles vergeten, maar jouw speelse tong nooit weer?
Weer of meer?

Geheel; geweldig. Het spreekt me aan en er zit een bepaald metrum in/ een schijnschema door jouw mooi opgebouwde zinnen.

Een genotje
__________________
Naamloos kun je niet schuilen// Het pseudoniem is gelogen vandaag.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 12:15
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Dank voor je nuchterheid, ondanks dat je het geweldig vindt. Enkele dingen die je nu aangevinkt hebt, zijn eigenlijk van die typische neigingen van me om iets te ver door te gaan in 'klassiek Nederlands'.

'Voor- noch achteruit' en 'te' zal ik gelijk veranderen; naar de andere twee kijk ik nog even.

Ik denk dat ik 'weer' wel hetzelfde laat, klinkt in mijn eigen oren mooier en exclusiever.

"Al dromend ... rekening terug" was misschien wel expres zo vies, maar ik zal het nog eens goed bekijken als anderen er ook moeite mee hadden.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 22:42
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Herinner me eraan dat ik dit ga lezen, want het is lang geleden dat ik iets van je gelezen heb, maar nu ben ik moe.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 10:28
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Roosje schreef op 06-08-2006 @ 23:42 :
Herinner me eraan dat ik dit ga lezen, want het is lang geleden dat ik iets van je gelezen heb, maar nu ben ik moe.
ROOSJE WAKKER WORDEN JE MOET DIT STUKJE NOG LEZEN!!!

Sorry had ik zin in.

Mooi
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 10:39
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 07-08-2006 @ 11:28 :
ROOSJE WAKKER WORDEN JE MOET DIT STUKJE NOG LEZEN!!!

Sorry had ik zin in.

Mooi
Oh ja, dank je.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 10:42
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Mooi stukje, Timo. Ik vind alleen dat het iets te vol staat met mooie zinnen. Niets mis daarmee, op zich, maar het is een beetje teveel van het goeie. Heb je er heel lang over nagedacht? Zo ziet het er namelijk wel een beetje uit. Maar ik vind het, bovenstaande opzijgeschoven, echt goed. Alleen deze zin:
Citaat:
Vanwaar die eeuwige vlam daar, o schone? Ik had liever een doos Merci gehad…
...vond ik behoorlijk uit de toon vallen. (a)
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 11:20
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik had liever een doos Merci gehad…

Dat klinkt verbitterd.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 12:05
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Simoen schreef op 07-08-2006 @ 12:20 :
"Ik had liever een doos Merci gehad…"

Dat klinkt verbitterd.
Citaat:
Roosje schreef op 07-08-2006 @ 11:42 :
...vond ik behoorlijk uit de toon vallen. (a)
Mooi zo.


En ik schrijf nu eenmaal moeilijk, je moet ervan houden. Zelfs als ik iets van me af wil schrijven, komt zoiets eruit.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 12:42
Verwijderd
Ik ben het met Roos eens. Het is mooi, maar ik vond het taalgebruik gewoonweg té. Het kan aan mij liggen (ik heb moeite met wakker worden ), maar ik vond het stukje een beetje moeilijk lezen door die opeenstapeling van ''mooie'', maar vooral moeilijke zinnen. De clou gaat er ook een beetje door verloren.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 12:46
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Quis schreef op 07-08-2006 @ 13:42 :
Ik ben het met Roos eens. Het is mooi, maar ik vond het taalgebruik gewoonweg té. Het kan aan mij liggen (ik heb moeite met wakker worden ), maar ik vond het stukje een beetje moeilijk lezen door die opeenstapeling van ''mooie'', maar vooral moeilijke zinnen. De clou gaat er ook een beetje door verloren.
De clou moet ook niet zo duidelijk zijn. Dit was één van de eerste stukjes die ik bewust onduidelijker en gedicht-achtiger heb gemaakt. De zinnen moeten meerdere opvattingen ondersteunen die ik rechtstreeks voelde tijdens het typen, dus een beetje zoals bij een gedicht, vandaar hun complexiteit.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 07-08-2006, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 07-08-2006 @ 13:46 :
De clou moet ook niet zo duidelijk zijn. Dit was één van de eerste stukjes die ik bewust onduidelijker en gedicht-achtiger heb gemaakt. De zinnen moeten meerdere opvattingen ondersteunen die ik rechtstreeks voelde tijdens het typen, dus een beetje zoals bij een gedicht, vandaar hun complexiteit.
Aha.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 05:13
DomoBig
Avatar van DomoBig
DomoBig is offline
just perfect.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Zelfs als ik God was.
Orpheus
11 24-07-2006 16:42
Verhalen & Gedichten Mijn schrijfseltjes van de afgelopen tijd.
Changshan
8 19-03-2006 17:06
Psychologie enquete
Judy2
69 16-05-2005 08:42
Verhalen & Gedichten Een vraag aan jullie, *Waarschuwing*; vergt heel wat leeswerk!.
Dreamerfly
7 12-01-2004 11:57
Verhalen & Gedichten [quasi-filosofisch schrijven] Dit ben ik.
Type
3 01-03-2003 12:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.