Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2011, 18:16
Verwijderd
Hoi iedereen,

Vandaag kregen we op school te horen dat we een onderwerp voor ons profielwerkstuk moeten bedenken en dat voor donderdag moeten inleveren. Nu ben ik al een half jaar aan het denken over een onderwerp, maar ik weet nog steeds niets. Ik zou heel graag iets doen met wiskunde, eventueel in combinatie met economie, maar ik weet geen onderwerp.

Nu wil ik aan jullie vragen of jullie ideeën hebben. Alles mag gezegd worden, ook als het niets met wiskunde te maken heeft. (Biologie, scheikunde of Nederlands lijken me namelijk ook wel leuk om te doen.) En als je zelf al een profielwerkstuk gemaakt hebt, wat was je onderwerp?

EDIT: Hebben jullie je profielwerkstuk alleen gemaakt, of met een groepje? En wat vond je daarvan?

Laatst gewijzigd op 23-05-2011 om 19:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2011, 18:35
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik deed mijn profielwerkstuk over reactiekinetiek bij wiskunde en scheikunde. Het was heel veel wiskunde want het is zeg maar het wiskundig beschrijven van de reactiesnelheid van een scheikundige reactie. Hiervoor heb ik ook heel veel practicum gedaan, eerst proefjes testen of die konden en daarna meten of het overeen kwam met mijn formule. Ik heb er wel heel veel door geleerd, voornamelijk differentiaalvergelijkingen en ook heel veel van scheikunde.

Eigenlijk is het wel een leuk onderwerp omdat je veel bezig bent met wiskunde en je niet bent gebonden aan een bepaald proefje. Om concentraties te meten moet je ook even goed nadenken want je kunt niet in je originele 'reactievat' gaan titreren bijvoorbeeld. Je moet er eerst wat uithalen, maar het moet ook niet zo snel gaan dat het je resultaten beïnvloedt.

Ik heb heel veel stofjes geprobeerd. Sommige stofjes waren te duur voor school en voor een andere was een explosievrije ruimte nodig en dat hadden we niet (goh). Maar goed, ik mocht wel weer werken met geconcentreerd salpeterzuur terwijl je normaal maximaal 1M zoutzuur hebt (bij mij op school dan).
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 18:41
Verwijderd
Het klinkt interessant! Maar je gaat de reactiesnelheid van een scheikundige reactie wiskundig beschrijven, maar van welke reactie dan? Of in het algemeen? En wat was dan je onderzoeksvraag?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 18:49
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Het klinkt interessant! Maar je gaat de reactiesnelheid van een scheikundige reactie wiskundig beschrijven, maar van welke reactie dan? Of in het algemeen? En wat was dan je onderzoeksvraag?
Een algemene formule. M'n onderzoeksvraag was eigenlijk hoe je zo'n reactie kunt beschrijven.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 18:57
Verwijderd
En die algemene formule hangt dan af van de reactievergelijking, concentratie van stoffen, temperatuur ed?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 19:08
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
En die algemene formule hangt dan af van de reactievergelijking, concentratie van stoffen, temperatuur ed?
Ja, in feite het reactiemechanisme, de concentratie en temperatuur.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 19:31
Verwijderd
Bedankt voor de informatie Andere ideeën zijn nog steeds welkom.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 19:43
Verwijderd
En nog een vraag:
Hebben jullie je profielwerkstuk alleen gemaakt, of met een groepje?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 21:32
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Hoi,

met wiskunde kun je denk ik een heleboel interessante dingen doen. Wat je bijv. zou kunnen doen is iets met correlatie en regressie. Het verband dat je daarmee wilt onderzoeken kan in feite van alles zijn, welk vak je er maar graag bij wilt kiezen.

Ikzelf heb mijn profielwerkstuk gedaan over de longfunctie voor en na longtransplantatie, vergeleken tussen verschillende ziekten, echt heel leuk en interessant om te doen! Het had niets met wiskunde te maken trouwens. Wij moesten in tweetallen werken, maar ik geloof dat dat weer per school verschillend is.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 21:54
qrudeboy
qrudeboy is offline
Hoi,
Weet iemand een site waar ik informatie kan krijgen over reactiekinetiek, ik heb namelijk een tentamen over drie weken maar ik begrijp het niet helemaal.
alvast bedankt qrudeboy
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 22:31
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Hoi,
Weet iemand een site waar ik informatie kan krijgen over reactiekinetiek, ik heb namelijk een tentamen over drie weken maar ik begrijp het niet helemaal.
alvast bedankt qrudeboy
Misschien kun je beter een eigen topic maken, dan zijn er vast wel mensen die het je uit kunnen leggen als je bijv. wat gerichte vragen stelt.
Oh en ik heb ook niets voor on topic, ik heb nog niets over het pws gehoord, sorry!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 10:14
Michelleexx
Michelleexx is offline
Ik heb mijn pws gedaan over het Handelsreizigersprobleem.
Het is denk ik meer wiskunde A maar ik deed het samen met iemand die wiskunde B deed. Wij deden de meer theoretische kant ervan. Het was volgens de leraren in ieder geval een succes

Ik denk dat je het best een pws kan maken met één partner. Al ga je met z'n 3en dan verloopt het meestal minder soepel, tenminste als ik naar mijn klasgenoten keek.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 13:33
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Ik heb het alleen gedaan over dialecten in de Engelse taal en het ontstaan daarvan, omdat een sterrenkunde PWS na een maand uitzichtloos was.

Je kunt het doen over de gulden snede, over de chaostheorie, over euclidische ruimten, over vectordimensies, bedenk het maar. Er zijn zoveel leuke wiskundige onderwerpen te behandelen in een PWS.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 18:04
Michelleexx
Michelleexx is offline
Bij ons in de klas was trouwens nog een wiskunde pws en dat ging over Sudoku's en magische vierkanten.
Dat is een zelfde soort probleem als het Handelsreizigersprobleem en er zijn nog veel meer van zulke problemen.

Je kunt eventueel ook overleggen met bijv je wiskunde docent. Misschien heeft hij/zij wel een goed idee..
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 19:53
Verwijderd
Bedankt voor alle ideeën. Ik ga er morgen eens met mijn wiskundeleraar over praten.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 20:23
Geriananas
Avatar van Geriananas
Geriananas is offline
Bij ons moesten we verplicht in een groepje werken, ik vond het verschrikkelijk want uiteindelijk heb ik het hele profielwerkstuk gemaakt. Het onderwerp was een lespakket voor jonge kinderen, om Engels te leren.

Bij ons in de klas was er een groepje die het over reactie snelheid deed, ook een over biobrandstoffen en een over waterzuivering (o.i.d.). In de categorie wiskunde was er de normaalverdeling en het kenteken-systeem. Twee meisjes hebben het over sprookjes door de jaren heen gedaan, voor Nederlands.

Ik vond vooral die laatste erg leuk. C:
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 20:38
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Bij ons moesten we verplicht in een groepje werken, ik vond het verschrikkelijk want uiteindelijk heb ik het hele profielwerkstuk gemaakt. Het onderwerp was een lespakket voor jonge kinderen, om Engels te leren.

Bij ons in de klas was er een groepje die het over reactie snelheid deed, ook een over biobrandstoffen en een over waterzuivering (o.i.d.). In de categorie wiskunde was er de normaalverdeling en het kenteken-systeem. Twee meisjes hebben het over sprookjes door de jaren heen gedaan, voor Nederlands.

Ik vond vooral die laatste erg leuk. C:


Mocht je niet zelf een onderwerp verzinnen?

OT:

Ik heb m'n pws ook gedaan in een groepje van 2 maar dat ging opzich nog wel. Ik had wel meer gedaan maar heel veel scheelde het niet + ik vond het ook interessant dus het was ook niet zo verschrikkelijk om ermee bezig te zijn. Het grootste gedeelte was toch informatie opzoeken en verzinnen hoe je dat kon meten en welke stofjes leuk waren om te gebruiken.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2011, 20:49
Verwijderd
Zoals het er nu naar uitziet zal ik mijn profielwerkstuk alleen moeten maken *mompelt iets over slechte communicatie* Heeft iemand hier ervaring mee? Want eigenlijk zie ik er best wel tegen op.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-05-2011, 23:05
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Zoals het er nu naar uitziet zal ik mijn profielwerkstuk alleen moeten maken *mompelt iets over slechte communicatie* Heeft iemand hier ervaring mee? Want eigenlijk zie ik er best wel tegen op.
Ik kan je wel vertellen dat het prima loopt als je eenmaal een plan van aanpak hebt en een hoofdvraag en deelvragen hebt. Daarvoor heb je echt niet iemand anders nodig en eventuele vragen kan je ook wel op dit forum stellen
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 07:00
qrudeboy
qrudeboy is offline
Hoi, weet iemand misschien een goede website waar ik informatie kan krijgen over reactiekinetiek op HBO laboratorium niveau.
Alvast bedankt Q
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 07:03
qrudeboy
qrudeboy is offline
tnx voor je reactie.Q
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 08:54
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Dit misschien?
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 18:26
Geriananas
Avatar van Geriananas
Geriananas is offline
Citaat:
Mocht je niet zelf een onderwerp verzinnen?
Die waren zelf verzonnen?



@TS: Als je alleen werkt weet je tenminste wel dat alles (op tijd) afkomt, en dat het niveau hoog genoeg is, en dat het wordt zoals jij wil, en....
Met citaat reageren
Oud 25-05-2011, 20:57
Verwijderd
Citaat:


@TS: Als je alleen werkt weet je tenminste wel dat alles (op tijd) afkomt, en dat het niveau hoog genoeg is, en dat het wordt zoals jij wil, en....
Daar heb je ook wel gelijk in. Het heeft zijn voor- en nadelen zullen we maar zeggen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2011, 19:39
Verwijderd
Ik heb een tijdje terug voor scheikunde gekozen. Het uiteindelijke onderwerp hoefde toch nog niet ingeleverd te worden. Ik ben nu aan het denken over een profielwerkstuk over de inversie van suiker. Met behulp van een polarimeter zou ik dan kunnen proberen om te beschrijven hoe de reactie verloopt.
Zou dit voldoende zijn voor een heel profielwerkstuk? Of is het te beknopt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2011, 21:40
desoxy
Ik doe staatsexamen en ik heb m'n profielwerkstuk nog niet hoeven inleveren op 1 mei. De examinatoren krijgen hem pas voor het mondeling te zien. Kan iemand me vertellen hoe het zit als ik het profielwerkstuk onvoldoende gemaakt heb? Krijg ik dan nog de kans om hem dit jaar te herkansen of ben ik dan de sjaak?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Te weinig uren + Vak profielwerkstuk
Roflsaurus
7 21-08-2016 13:55
Algemene schoolzaken Vraag profielwerkstuk
N G
15 11-04-2014 16:21
Algemene schoolzaken Profielwerkstuk
maxime141
17 17-04-2009 22:33
Eindexamens 2004 profielwerkstuk te laat, nu geen examen meer doen?
Trisia
46 25-05-2004 15:14
Huiswerkvragen: Exacte vakken Profielwerkstuk...wie weet een onderwerp??
Carlie
15 24-01-2004 11:06
Algemene schoolzaken profielwerkstuk N&G waarschijnlijk bio
liefschatje
8 02-07-2003 21:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.