Oud 28-11-2016, 19:21
JanSchu
JanSchu is offline
Ik ben begonnen mijn Engels op te halen en wil het mij verder eigen gaan maken alsook grammaticaal. Doch soms stuit ik op schijnbare tegenstelling. Mensen uit mijn omgeving kunnen mij daarbij niet veder helpen mogelijk is er iemand die dergelijk vragen kan uitleggen.

Een vraag over 'will' en 'going to': Deze theorie denk ik te begrijpen totdat ik bij een opgave kwam die mij weer doet twijfelen. het juiste antwoord kon ik bij die opgave krijgen:

Your father (plan) plans to pick you up after school today at 3:00 o'clock.
He (meet) is going to meet you across the street near the ice cream shop.
If something happens and he cannot be there, I (pick) will pick you up instead.

1Your father plans (present simple) to pick you up after school today at 3:00 o'clock.
'Your father 'plans': waarom niet ' your father is planning'?
Moet het werkw 'plans' toch alleen worden gebruikt als het regelmatig wordt gebuikt (schema's od) of gewoonte of feit is. Doch de zin suggereert met de woorden dat het eenmalig is 'pick up' en 'today.' ?

He (meet) is going to meet you across the street near the ice cream shop.
Dit is duidelijk: hij heeft een afspraak met zichzelf of anderen gemaakt dan komt 'going to'

If something happens and he cannot be there, I (pick) will pick you up instead.
De spreker heeft hier afgesproken dat hij hem oppakt. Lijkt dit niet een 'going to' vorm ipv de 'will' vorm?.

Waar zit mijn denkfout??
gr.Jan

Laatst gewijzigd op 28-11-2016 om 19:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2016, 19:51
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Will heeft sterker de betekenis van "zal".
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 28-11-2016, 21:42
JanSchu
JanSchu is offline
Citaat:
Will heeft sterker de betekenis van "zal".
Dit is te kort om duidelijk te zijn!

Mijn opgave is:
(1) Your father (plan) 'plans' to pick you up after school today at 3:00 o'clock. (2)He (meet) 'is going to meet' you across the street near the ice cream shop. (3) If something happens and he cannot be there, I (pick) 'will pick you up' instead.

2. He (meet) is going to meet you across the street near the ice cream shop.
3. If something happens and he cannot be there, I (pick) will pick you up instead.

De tekst is één alinea, ik heb het in drie zinnen gedeeld voor de duidelijkheid.

1. Your father plans (= present simple)
Waarom niet 'is planning' (= present continious)? gezien de woorden 'today' en 'at 3:00 o'clock'.

3. I 'will pick' you up instead.
Waarom niet: I 'am going to' pick up? Het is toch een van te voren genomen besluit?

vr.gr. Jan
Met citaat reageren
Oud 28-11-2016, 23:58
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Sorry ik kan het niet zo goed uitleggen, bij mij gaat het meestal op gevoel goed. Ik heb veel gelezen in het Engels en vond dat zelf enorm nuttig. Van lezen en luisteren leer je zo veel! Je went aan bepaalde woordcombinaties, leert over zinsbouw en krijgt in het algemeen wat meer gevoel voor de taal dan wanneer je slechts losse (werk)woorden en zinnen leert.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 29-11-2016, 08:45
Verwijderd
Citaat:

1. Your father plans (= present simple)
Waarom niet 'is planning' (= present continious)? gezien de woorden 'today' en 'at 3:00 o'clock'.

Omdat dat een soort Dunglish is, zo zegt geen enkele Engelstalige dat.

Citaat:

3. I 'will pick' you up instead.
Waarom niet: I 'am going to' pick up? Het is toch een van te voren genomen besluit?
Er zit een voorwaardelijkheid aan vast. Het is niet plan A. Als de zin begint met "if (...)" dan zal je zelden "am going to" gebruiken.

Talen leren volgens vaste regeltjes werkt prima tot een bepaald niveau, de slag daarna, en dat is misschien de stap die jij wilt maken, is vooral gevoel er bij krijgen. En zoals Elin3 zegt is dat vooral een kwestie van veel in contact staan met de taal (lezen, luisteren, "kijken"). De één heeft daar meer gevoel voor dan de ander.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2016, 13:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dit hoort op een huiswerkforum. Ik verplaats het daarheen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-11-2016, 15:13
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
1. Your father plans (= present simple)
Waarom niet 'is planning' (= present continious)? gezien de woorden 'today' en 'at 3:00 o'clock'.
Je gebruikt alleen een present continious om een situatie, verandering of ontwikkeling weer te geven die nu aan de gang is, om tijdelijke acties of situaties weer te geven, en om vervelende gewoontes en formeel geplande activiteiten weer te geven.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 18-12-2016, 11:02
Verwijderd
[QUOTE=JanSchu;34269975]




1Your father plans (present simple) to pick you up after school today at 3:00 o'clock.
'Your father 'plans': waarom niet ' your father is planning'?
Moet het werkw 'plans' toch alleen worden gebruikt als het regelmatig wordt gebuikt (schema's od) of gewoonte of feit is. Doch de zin suggereert met de woorden dat het eenmalig is 'pick up' en 'today.' ?

Het is niet NOW of AT THE MOMENT dus dat wordt het niet is planning

'

If something happens and he cannot be there, I (pick) will pick you up instead.
De spreker heeft hier afgesproken dat hij hem oppakt. Lijkt dit niet een 'going to' vorm ipv de 'will' vorm?.

Het is will omdat het een SNAP woord is een snap word houd in (nee niet snap van snappen) maar dat het snel gebeurt dus als bijvoorbeeld de telefoon overgaat zeg je niet I am going to get dan zeg je I will get it zodat het sneller gebeurt snap je dus daarom als hij niet kan of er gebeurt Zal ik je halen dus WILL

Ik hoop dat je het een beetje snapt]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio [Spoilertopic] Lost
Verwijderd
500 10-11-2006 20:38
Levensbeschouwing & Filosofie Uitleg over het geweld van God die liefde is in het Oude testament
KingOfGod
178 11-12-2005 12:53
Games Metal Gear Solid 3 "Snake Eater" -> enkele details
SS2Gohan
15 13-05-2005 15:56
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [ENGELS] grammatica gebruik
Spray rebel
6 27-01-2005 11:00
Games help??!
joost_vd
5 19-07-2003 12:55
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Co-op Prulleke en Type
Type
4 22-05-2003 18:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38.