Oud 04-11-2018, 12:25
Nancy..1234
Nancy..1234 is offline
Hallo Scholieren!
Ik heb laatst m’n toets teruggekregen van Engels, waar ik veel fouten in ontdekte (5PT).
Ik ben naar m’n docent gegaan om aan te geven dat hij fouten heeft gemaakt. Hij ‘keek’ het opnieuw na en dacht dat hij er 1PT niet had bijgeteld, dus 0,3 bij m’n cijfer. Ik vroeg of ik even naar m’n toets mocht kijken en hij begon te schreeuwen dat ik op m’n plek moest gaan zitten. De hele klas keek hem verbaasd aan.. en ik ging maar braaf op m’n plek zitten, terwijl ik nog recht had op meer punten.. na de les zei hij dat mensen die een vraag hadden over de toets mochten komen, dus ik ging maar naar hem toe. Ik zei dat ik nog recht had op 4PT en hij werd weer boos en hij zei dat ik meteen moest wegwezen en dat hij er echt klaar mee was.. dus ik ging maar weer weg, maar ik voelde me een beetje ‘beledigd/boos/heel verdrietig! Thuis mailde me vader naar mijn mentor en mijn mentor gaf zo te zien de telefoonnummer door van m’n vader, want we werden gisteren gebeld door hem. Hij ontkende dat hij tegen me had geschreeuwd en hij zei dat hij alleen maar zei: we kijken maandag wel naar de toets... wat niet klopte, want m’n klas is het bewijs, zij hoorden het. Nou wilt hij een gesprek met me aangaan, samen met m’n vader, de mentor, hij en ik.
Hebben jullie tips, want ik wil niet dat het groot wordt en ik heb morgen les, dus wat moet ik doen?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2018, 12:33
Verwijderd
Zet op papier wat er gebeurd is, vraag aan je klasgenoten of ze het willen ondertekenen. Als het waar is dan is de docent z'n boekje te buiten gegaan. Ga gewoon dat gesprek in, spreek niet voor je beurt en leg kalm en duidelijk je eigen positie uit.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 12:36
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Citaat:
Hallo Scholieren!
Ik heb laatst m’n toets teruggekregen van Engels, waar ik veel fouten in ontdekte (5PT).
Ik ben naar m’n docent gegaan om aan te geven dat hij fouten heeft gemaakt. Hij ‘keek’ het opnieuw na en dacht dat hij er 1PT niet had bijgeteld, dus 0,3 bij m’n cijfer. Ik vroeg of ik even naar m’n toets mocht kijken en hij begon te schreeuwen dat ik op m’n plek moest gaan zitten. De hele klas keek hem verbaasd aan.. en ik ging maar braaf op m’n plek zitten, terwijl ik nog recht had op meer punten.. na de les zei hij dat mensen die een vraag hadden over de toets mochten komen, dus ik ging maar naar hem toe. Ik zei dat ik nog recht had op 4PT en hij werd weer boos en hij zei dat ik meteen moest wegwezen en dat hij er echt klaar mee was.. dus ik ging maar weer weg, maar ik voelde me een beetje ‘beledigd/boos/heel verdrietig! Thuis mailde me vader naar mijn mentor en mijn mentor gaf zo te zien de telefoonnummer door van m’n vader, want we werden gisteren gebeld door hem. Hij ontkende dat hij tegen me had geschreeuwd en hij zei dat hij alleen maar zei: we kijken maandag wel naar de toets... wat niet klopte, want m’n klas is het bewijs, zij hoorden het. Nou wilt hij een gesprek met me aangaan, samen met m’n vader, de mentor, hij en ik.
Hebben jullie tips, want ik wil niet dat het groot wordt en ik heb morgen les, dus wat moet ik doen?!
Ga niet zeggen: "Jij hebt dit en dat gedaan en het is jouw schuld!" Probeer kalm te blijven en toon begrip van zijn verhaal. Zo voorkom je ruzie.

Als hij zegt: "Ik voelde me aangevallen en daarom werd ik boos." Dan zou jij kunnen zeggen: "Ik wou u absoluut niet het gevoel geven dat u zich aangevallen moest voelen. Ik wou alleen graag bij u informeren of mijn vragen, waarvan ik denk dat ze goed zijn, ook echt goed waren. Ik twijfelde of u per ongeluk een vergissing maakte." Je zegt dus niet direct: "U heeft het verkeerd nagekeken daarom heb ik nog recht op 4 punten!"

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes morgen en misschien horen we hoe het is gegaan...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 12:36
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Citaat:
Zet op papier wat er gebeurd is, vraag aan je klasgenoten of ze het willen ondertekenen. Als het waar is dan is de docent z'n boekje te buiten gegaan. Ga gewoon dat gesprek in, spreek niet voor je beurt en leg kalm en duidelijk je eigen positie uit.
Dan confronteer je hem best hard en dat zet wel de band tussen de klas en de leraar op het spel. Dat zou ik zelf niet willen...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Dan confronteer je hem best hard en dat zet wel de band tussen de klas en de leraar op het spel. Dat zou ik zelf niet willen...
Wanneer je het kalm voorlegt met de intentie om hem de situatie vanuit een ander perspectief te laten zien hoeft dat niet per se de relatie aan te verslechten. Het kan er ook beter op worden.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 12:49
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Citaat:
Wanneer je het kalm voorlegt met de intentie om hem de situatie vanuit een ander perspectief te laten zien hoeft dat niet per se de relatie aan te verslechten. Het kan er ook beter op worden.
Maar dat doe je niet. Je schrijft op een briefje: De leraar heeft tegen mij geschreeuwd. En dat laat je misschien wel 20 keer ondertekenen. Nee, dan vindt de leraar je klas leuk.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 13:17
Nancy..1234
Nancy..1234 is offline
Oké, heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik laat jullie misschien wel weten!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Dan confronteer je hem best hard en dat zet wel de band tussen de klas en de leraar op het spel. Dat zou ik zelf niet willen...
Wat een onzin, een docent is een professional en moet zich als zodanig gedragen. Ik werk al 17 jaar op een middelbare school en heb ervaring genoeg met dit soort zaken.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Maar dat doe je niet. Je schrijft op een briefje: De leraar heeft tegen mij geschreeuwd. En dat laat je misschien wel 20 keer ondertekenen. Nee, dan vindt de leraar je klas leuk.
Onzin.

"Het incident vond plaats op dinsdag zoveel octember 3129

blahblah"

Kom nou zeg, dat jij incapabel bent om zoiets op een normale manier op papier te zetten betekent niet dat anderen dat ook niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 14:03
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Offtopic reacties verwijderd. Ontopic verder of niet reageren.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 16:03
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Dit soort dingen maakte ik vroeger op school ook heel vaak mee. Het komt allemaal weer naar boven.
Tegen mij werd ook altijd heel hard (en vooral onterecht) geschreeuw door mijn leraar.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 16:11
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Wat een onzin, een docent is een professional en moet zich als zodanig gedragen. Ik werk al 17 jaar op een middelbare school en heb ervaring genoeg met dit soort zaken.
Noem jij dit professioneel? Hoe die leraar tegen TS tekeer is gegaan?
En dat hij zich als zodanig moet gedragen wil niet zeggen dat hij dat ook daadwerkelijk zal gaan doen. Het is zijn woord tegen dat van TS.
Fijn voor je dat jij al 17 jaar in het onderwijs werkt. Maar wat heeft dat verder te maken met deze situatie?
Stel dat TS een briefje schrijft en laat ondertekenen door de hele klas dan zal die leraar daar echt niet blij mee wezen hoor.
Dan zal TS zeker de rest van het schooljaar last houden van deze idioot.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 16:14
Daniël24
Avatar van Daniël24
Daniël24 is offline
Citaat:
Kom nou zeg, dat jij incapabel bent om zoiets op een normale manier op papier te zetten betekent niet dat anderen dat ook niet kunnen.
Jij werkt 17 jaar in het onderwijs zeg je net? Dan gedraag jij je hier lekker professioneel zeg. Lekker op de man spellen. Gedraag je je ook zo als je voor de klas staat?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 16:26
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Citaat:
Noem jij dit professioneel? Hoe die leraar tegen TS tekeer is gegaan?
En dat hij zich als zodanig moet gedragen wil niet zeggen dat hij dat ook daadwerkelijk zal gaan doen. Het is zijn woord tegen dat van TS.
Fijn voor je dat jij al 17 jaar in het onderwijs werkt. Maar wat heeft dat verder te maken met deze situatie?
Stel dat TS een briefje schrijft en laat ondertekenen door de hele klas dan zal die leraar daar echt niet blij mee wezen hoor.
Dan zal TS zeker de rest van het schooljaar last houden van deze idioot.
Dat zei ik ook al.

Maar even weer ontopic: TS, denk je dat je hieraan wat hebt?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 16:27
MeisjeLisa
MeisjeLisa is offline
Citaat:
Jij werkt 17 jaar in het onderwijs zeg je net? Dan gedraag jij je hier lekker professioneel zeg. Lekker op de man spellen. Gedraag je je ook zo als je voor de klas staat?
Iedereen een beetje afkraken, ja.

Ontopic: Ik wens je veel succes morgen TS. Het komt wel goed want je ouders en mentor horen er voor je te zijn dus daar ga ik ook vanuit. Komt goed!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Noem jij dit professioneel? Hoe die leraar tegen TS tekeer is gegaan?
En dat hij zich als zodanig moet gedragen wil niet zeggen dat hij dat ook daadwerkelijk zal gaan doen. Het is zijn woord tegen dat van TS.
Fijn voor je dat jij al 17 jaar in het onderwijs werkt. Maar wat heeft dat verder te maken met deze situatie?
Stel dat TS een briefje schrijft en laat ondertekenen door de hele klas dan zal die leraar daar echt niet blij mee wezen hoor.
Dan zal TS zeker de rest van het schooljaar last houden van deze idioot.
Een docent is een professional en hoort daarmee om te kunnen gaan. Jij hebt niet het flauwste idee hoe het er in een school aan toe (hoort) te gaan terwijl ik werk voor zo'n 10% van alle Nederlandse kinderen in het voortgezet onderwijs. Ik heb inderdaad wel enig idee hoe het er aan toe hoort te gaan inderdaad.

En wat dat ermee te maken heeft? Dat ik het klappen van de zweep ken. Ik zeg dus expliciet dat je de docent niet met fluwelen handschoentjes hoeft aan te pakken maar dat je hier best direct en volwassen over mag zijn, zoals het een goede Nederlander betaamt.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Dat zeker. Maar je snap hopelijk ook dat een leerling zich in een wat zwakkere positie bevind dan een leraar.
Dat is JUIST de reden dat ik zeg dat ze het op deze manier moet aanpakken.

Laatst gewijzigd op 04-11-2018 om 20:08.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 19:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik wil hier nu geen offtopic reacties meer zien of ik deel nog meer bans en slotjes uit.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-11-2018, 18:27
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Zet op papier wat er gebeurd is, vraag aan je klasgenoten of ze het willen ondertekenen. Als het waar is dan is de docent z'n boekje te buiten gegaan. Ga gewoon dat gesprek in, spreek niet voor je beurt en leg kalm en duidelijk je eigen positie uit.
Ik zou dit zelf niet adviseren. Dit is iets tussen de docent en de leerling. Daar worden nu al de mentor en ouders bij gehaald. Eerst eens kijken wat dat oplevert. Ik heb als mentor een vergelijkbare situatie gehad, ouders waren geschrokken maar hoefden niet op gesprek. De docent heeft netjes excuses aangeboden. Als de leerling op hoge poten was komen aanzetten met "u hebt wel geschreeuwd en de rest van de klas heeft dit ook ondertekend!" dan is zo'n gesprek een stuk moeilijker.



De klas kan je er wel bij halen als ze er met zn vieren niet uit komen. (lijkt me heel bijzonder, er is niet zoveel gebeurd) Ik zou in dat geval verwachten dat de mentor gesprekken gaat voeren over wat er precies is gebeurd en dat vastlegt. Daar moet je de leerling die het betreft niet voor verantwoordelijk maken. Zoals al eerder opgemerkt ontstaat er voor de rest van de klas een loyaliteitskwestie tov een klasgenoot en een docent, dat zou ik vermijden.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2018, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Ik zou dit zelf niet adviseren. Dit is iets tussen de docent en de leerling. Daar worden nu al de mentor en ouders bij gehaald. Eerst eens kijken wat dat oplevert. Ik heb als mentor een vergelijkbare situatie gehad, ouders waren geschrokken maar hoefden niet op gesprek. De docent heeft netjes excuses aangeboden. Als de leerling op hoge poten was komen aanzetten met "u hebt wel geschreeuwd en de rest van de klas heeft dit ook ondertekend!" dan is zo'n gesprek een stuk moeilijker.
De docent heeft excuses aangeboden maar er is nog geen oplossing. Tevens vind ik dat de docent hier ook gewoon niet meer weg mag komen. Het boeit me eigenlijk niet zoveel wat hij voelt of vindt, hij had zich ook professioneel kunnen gedragen zoals verwacht wordt van hem in zijn functie.

En er is een groot verschil tussen aan komen lopen met een briefje op de manier waarop jij het neerzet (waarom moet dat altijd gelijk zo? gaan jullie er altijd maar direct vanuit dat een kind niet op een normale manier mee kan doen?) en waarop ik het suggereerde.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2018, 19:18
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
De docent heeft excuses aangeboden maar er is nog geen oplossing. Tevens vind ik dat de docent hier ook gewoon niet meer weg mag komen. Het boeit me eigenlijk niet zoveel wat hij voelt of vindt, hij had zich ook professioneel kunnen gedragen zoals verwacht wordt van hem in zijn functie.
Omdat hij schreeuwde tegen een leerling? Of mis ik iets in deze topic? Ik heb ze wel gekker meegemaakt en jij vast ook. Het hoort op een functioneringsgesprek wel terug te komen, maar daar voegen briefjes van leerlingen door leerlingen niets aan toe.
Citaat:
En er is een groot verschil tussen aan komen lopen met een briefje op de manier waarop jij het neerzet (waarom moet dat altijd gelijk zo? gaan jullie er altijd maar direct vanuit dat een kind niet op een normale manier mee kan doen?) en waarop ik het suggereerde.
"jullie" ? Leerlingen kunnen best normaal meedoen, maar een (terecht) verontwaardigde puber is vaak niet erg sterk in relativeren en zo de-escalerend optreden. Waarom ik dat denk? Ervaring. (oja, en het zit in de opleiding: https://www.bol.com/nl/p/psychologie-van-de-adolescentie/1001004009057421/ )
Met citaat reageren
Oud 06-11-2018, 08:00
Verwijderd
Het is dan ook helemaal niet de rol van de puber om te de-escaleren. Vreemd dat meerdere mensen dat wel bij de puber neer willen leggen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2018, 08:01
Verwijderd
Nancy, is het gesprek al geweest? Hoe ging het?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2018, 14:13
Nancy..1234
Nancy..1234 is offline
Het gesprek is straks...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2018, 14:43
emma123
emma123 is offline
Probeer goed en duidelijk je verhaal te vertellen en als hij dan nogsteeds ontkent kan je altijd nog iemand uit je klas vragen om een woordje te houden, ik zou anders een briefje make. Met wat je allemaal kwijt wil zodat je zeker weet dat je niets vergeet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2018, 13:08
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Hoe is dit afgelopen?
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Anders dan eergister
flyaway
0 14-11-2008 14:05
Verhalen & Gedichten Bosroes
Verwijderd
8 14-12-2007 18:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 02:59
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 14:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 02:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen nederlands boekverslag
ard16slot
2 22-05-2003 19:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.