Oud 06-12-2004, 16:14
stampertjuh
Avatar van stampertjuh
stampertjuh is offline
De bevolking van de grote steden in het westen verkleurt snel. Volgens het CBS-onderzoek zijn tussen 2000 en 2003 in Amsterdam, Leiden, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht de meeste mensen van buitenlandse origine komen wonen. Ook trekken juist uit die steden in de Randstad, met uitzondering van Dordrecht, de autochtonen massaal weg. Buiten de Randstad heerst een veel evenwichtiger beeld.

Vooral in groeigemeenten als Almere en Haarlemmermeer zijn in die drie jaren de meeste autochtonen komen wonen. Almere telde op 1 november 174.381 inwoners. Alleen al in de maand oktober kwamen meer dan negenhonderd mensen hier wonen, werden 202 baby's geboren, gingen 61 Almeerders dood en verlieten meer dan zeshonderd mensen de stad. Verder blijkt uit het onderzoek dat grote steden sneller groeien dan kleine.

Het aantal inwoners van de 25 grootste gemeenten in Nederland is tussen 2000 en 2003 jaarlijks met één procent gestegen. De bevolkingsgroei in kleine gemeenten was 0,4 procent. Het CBS wijt de groei van grote steden aan het groeiende aantal allochtonen.

---------------------------------------------------------------------------------

Yes, nu krijgen we ook nog zwarte en witte steden

Wat zou je er tegen kunnen doen, moet je er eigenlijk wat aan doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-12-2004, 16:15
Verwijderd
Ja, en? Als ze dat willen doen ze dat toch lekker? Het enige probleem dat het oplevert is dat er meer files komen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:18
shibby almighty
Avatar van shibby almighty
shibby almighty is offline
je kunt er praktisch niks aan doen, hoewel het me geen echt goede ontwikkeling lijkt
__________________
alles is veel voor wie niets verwacht "BA 2: Being the upperclass, protecting the middleclass, forgetting the underclass denying the no-class
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:18
Daevrem
Daevrem is offline
Gaan we dan nu ook proberen te verbieden?
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:21
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-12-2004 @ 17:15 :
Ja, en? Als ze dat willen doen ze dat toch lekker? Het enige probleem dat het oplevert is dat er meer files komen.
ik denk eerder minder files.
nog een probleem opgelost
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:23
stampertjuh
Avatar van stampertjuh
stampertjuh is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-12-2004 @ 17:15 :
Ja, en? Als ze dat willen doen ze dat toch lekker? Het enige probleem dat het oplevert is dat er meer files komen.
Nou ik denk dat het niet echt de intergratie bervorderd als ze allemaal op een kluitje gaan zitten.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:27
Verwijderd
Dordrecht loopt juist massaal vol ja heb ik gemerkt, voordeel is dat ze al een aantal jaartjes bezig zinn met de huizen duurder te krijgen en meer koophuizen.
Duurt niet lang meer voordat ze daar ook weg trekken
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:28
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
stampertjuh schreef op 06-12-2004 @ 17:23 :
Nou ik denk dat het niet echt de intergratie bervorderd als ze allemaal op een kluitje gaan zitten.
het maakt geen reet uitvoor de integratie of die autochtonen er wel of niet zijn. Iedereen gaat toch met zijn eigen groep om.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:29
Verwijderd
Citaat:
stampertjuh schreef op 06-12-2004 @ 17:23 :
Nou ik denk dat het niet echt de intergratie bervorderd als ze allemaal op een kluitje gaan zitten.
Je verliest een tikje uit het oog dat het simpelweg gaat om de financiële situatie van de mensen in kwestie. Autochtonen zijn gewoon gemiddeld rijker, dus trekken ze eerder naar rustigere buurtsteden.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-12-2004 @ 17:21 :
ik denk eerder minder files.
nog een probleem opgelost
Nee, meer files. Immers, het meeste werk is nog wel in de stad, dus krijg je veel verkeer vanuit buurtsteden naar de stad zelf.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:32
stampertjuh
Avatar van stampertjuh
stampertjuh is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-12-2004 @ 17:29 :
Je verliest een tikje uit het oog dat het simpelweg gaat om de financiële situatie van de mensen in kwestie. Autochtonen zijn gewoon gemiddeld rijker, dus trekken ze eerder naar rustigere buurtsteden.
dus dan blijven er wel meer allochtonen over in die steden
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 16:38
Verwijderd
Citaat:
stampertjuh schreef op 06-12-2004 @ 17:32 :
dus dan blijven er wel meer allochtonen over in die steden
Dat ontkende ik niet, maar je kunt er verder niets aan doen zonder de financiële situatie van allochtonen te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 18:52
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
het is vrij oud dat de wat rijkere gezinnen met redelijk goed betaalde banen liever niet in de stad zitten, maar meer op het platteland achtig iets - en laten dat nu net vnl. de autochtoonse bevolking zijn (lui die dus in NL geboren zijn)

Het was een trend die begonnen was in de jaren 90 als ik me niet vergis (vooral het westen van Brabant was in trek) die nu gewoon doorgaat.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
het heet suburbanisatie, en is pas een jaartje of veertig aan de gang.

wat is het nieuws?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:07
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 06-12-2004 @ 20:03 :
het heet suburbanisatie, en is pas een jaartje of veertig aan de gang.

wat is het nieuws?
zo lang al? Zou best kunnen ik had t ooit bij AK erover gehad.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
jaren zestig, welvaart omhoog->suburbanisatie.

als ik het goed onthouden heb..

het zal vast wel dat mensen niet in 'zwarte wijken' willen wonen, persoonlijk zou ik ook geld toe willen om in de bijlmer/zuidoost/schilderswijk/[vul willekeurig 'polderghetto' in] te gaan wonen, maar ja, het is typisch iets dat onder 'tiswah' of 'ach ende wee' thuishoord.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:25
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-12-2004 @ 17:15 :
Ja, en? Als ze dat willen doen ze dat toch lekker? Het enige probleem dat het oplevert is dat er meer files komen.
Nee, hier wordt een sociale bom gelegd. De politiek doet niets, zoals het de laatste decennia heeft gedaan.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:29
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
ze kunnen met de huurprijzen aan de gang gaan.
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-12-2004, 19:42
Chrizzle
Avatar van Chrizzle
Chrizzle is offline
Suburbanisatie was in de jaren '60 alleen voor de écht rijken. Pas vanaf eind jaren '70 jaren '80 werd het een probleem voor de grote steden. Aldus de stofomschrijving voor het CSE AK 2004.

Wat te doen? Stadsvernieuwing en proberen lagere sociaal-economische klassen uit hun positie te halen. En het maakt niet uit of een boel bruine armen op een kluitje zitten of een volkje white trash in de oude stadswijken woont. Dus opzich zou een concentratie van allochtonen geen probleem vormen, zolang ze zich maar niet in een uitzichtloze positie bevinden.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:44
Pakistaan
Pakistaan is offline
Ik vind het niet eens zo gek dat steden als Rotterdam en Amsterdam leeglopen. Hoogopgeleide autochtonen en allochtonen kunnen dankzij hun inkomen kiezen tussen beerputten zoals Rotterdam en het aangenamere klimaat van kleinere steden of randgemeenten. Dan vind ik het niet eens zo raar dat ze voor het laatste kiezen. Want wie wil zijn kinderen nou niet zien opgroeien in een veilige en schone omgeving.

In het kader van de beoogde integratie is deze uittocht van mensen niet echt bevorderlijk. De grote steden zullen armer en zwarter. Dat de steden kleurrijker en diverser worden is niet eens zo erg. Maar dat er meer arme mensen zijn is wel een tikje zorgwekkender. Meer criminaliteit, meer onveiligheid, minder investeringen in de steden zelf etc.
Onlangs was er een project in Amsterdam, waarbij dure woningen in een achterstandwijk waren gebouwd in de hoop dat rijke autochtonen zich daar zouden vestigen. Het project mislukte, aangezien er nog helemaal niks was gedaan aan de enorme onveiligheid (dealende junkies en hun aanwezigdheid zelve). En dus was er niemand van de beoogde doelgroep te vinden die de huizen kocht..

Er moet meer gedaan worden in de stad zelf om de uittocht te beperken en de rijke mensen weer de steden in te lokken. De straten moeten schoner, de veiligheid moet vergroot worden, verloedering van buurten moet tegengegaan worden, en de sociale cohesie tussen burgers onderling moet aangemoedigd worden.
Je kunt mensen immers niet verbieden om te gaan wonen waar ze willen.

Laatst gewijzigd op 06-12-2004 om 20:09.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:46
Verwijderd
en de Tokkies kwamen uit Almere
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 19:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
het is simpelweg onmogelijk met de huidige instrumenten van de overheid om een volledig etnisch evenwicht af te dwingen zolang er economische verschillen bestaan tussen etnische groepen.

die economich verschillen (och, fok de poltiek correcte taal: achterstanden) kun je niet oplossen zonder sociale en culturele verschillen met een economisch gevolg op te lossen.

die zijn op hun beurt weer lastig op te lossen vanwege het gebrek aan etnisch evenwicht in de ruimtelijke indeling.


zo gaat het cirkeltje rond, en mensen vliegen elkaar al jaren in de haren over welke stap van deze cirkel gestopt moet worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 20:00
Verwijderd
Hmm, ik ga toch echt mooi in Rotterdam wonen komend jaar.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 22:00
Verwijderd
Het enige dat je kunt doen is goed onderwijs bieden aan iedereen en lang genoeg wachten.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 04:49
Gornetsnoaker
Avatar van Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Citaat:
stampertjuh schreef op 06-12-2004 @ 17:32 :
dus dan blijven er wel meer allochtonen over in die steden
En verpauperen de grote steden..

(Ja, want veel allochtonen bij elkaar staat in Nederland gelijk aan verpaupering.. Normaal heb je autochtonen die het nog leefbaar proberen te houden.. Maar als die vertrokken zijn dan gaat het fout)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2004, 08:44
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
S. schreef op 06-12-2004 @ 20:46 :
en de Tokkies kwamen uit Almere
Dat mensen voor hun plezier in Almere gaan wonen. Heeft verder niks met die Tokkies te maken.

Maar hoe zit het eigenlijk met studenten/jongeren? Volgens mij gaat dit over jonge gezinnen die naar een rustige dorpje willen verhuizen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 09:12
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-12-2004 @ 21:00 :
Hmm, ik ga toch echt mooi in Rotterdam wonen komend jaar.
mijn stad
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 14:42
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 07-12-2004 @ 10:12 :
mijn stad
Kom maar eens langs aan de Weena
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 16:54
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Valt volgens mij niks aan te doen, mij lijkt het ook niet leuk om in een allochtonenwijk te wonen.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 17:53
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Cijfers? Wanneer is een trek "massaal"?

Een migratieoverschot in Almere en een groeipercentage van grote steden lijken me geen relevante getallen

Enfin, da van die suburbanisatie leerde ik net als velen hierboven al in de brugklas, tien jaar geleden. Weinig nieuws onder de zon..
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 18:13
Ischenbaert
Avatar van Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Grote steden zijn kut. Bepaalde meerderheden ook. Daarom woon ik er niet
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 21:00
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Wie wil er nou in Almere wonen? Of zijn er mensen die kicken op een gebrek aan cultuur en een overschot aan RTL4-gezinnen?
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 21:01
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Ischenbaert schreef op 07-12-2004 @ 19:13 :
Grote steden zijn kut. Bepaalde meerderheden ook. Daarom woon ik er niet
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 21:27
Verwijderd
Geef de huizenmarkt de vrije ruimte en je zal zien dat dit het tij keert. Uiteindelijk wil iedereen het liefst in de stad zelf zitten, als de prijzen aantrekkelijk genoeg zijn komt men wel.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 21:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Benfatto, verklaar waarom dan juist de rijkeren suburbaniseren...

dat is onlogisch, volgens jouw model zouden de armen uit de stad moeten vertrekken, en de rijken blijven.

het tegenovergestelde is wat we waarnemen...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 21:52
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-12-2004 @ 22:31 :
Benfatto, verklaar waarom dan juist de rijkeren suburbaniseren...

dat is onlogisch, volgens jouw model zouden de armen uit de stad moeten vertrekken, en de rijken blijven.

het tegenovergestelde is wat we waarnemen...
Nee. Koopwoningen in bijvoorbeeld Amsterdam zijn ontzettend duur en daardoor alleen betaalbaar voor de rijken (autochtonen). (Sociale) huurwoningen daarentegen zijn erg betaalbaar en worden veelal door armen (allochtonen) bewoond.
__________________
plop
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-12-2004, 22:32
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 08-12-2004 @ 22:00 :
Wie wil er nou in Almere wonen? Of zijn er mensen die kicken op een gebrek aan cultuur en een overschot aan RTL4-gezinnen?
neej dat zijn mensen die wel de faciliteiten van een grote stad willen, maar meer rust, ruimte en groen en minder allochtonen
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 23:36
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 08-12-2004 @ 22:27 :
Geef de huizenmarkt de vrije ruimte en je zal zien dat dit het tij keert. Uiteindelijk wil iedereen het liefst in de stad zelf zitten, als de prijzen aantrekkelijk genoeg zijn komt men wel.
Is het nou de schuld van het HBO dat elke vorm van nádenken en redeneren eruit wordt geramd, of ben je gewoon van jezelf zo dom? Ik zie jou echt alleen maar posten 'vrije markt, dan komt het wel goed, bla bla' zonder enige onderbouwing. Kom op zeg. Als je niks nuttigs te zeggen hebt post dan niet.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 00:48
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2004 @ 00:36 :
Is het nou de schuld van het HBO dat elke vorm van nádenken en redeneren eruit wordt geramd, of ben je gewoon van jezelf zo dom? Ik zie jou echt alleen maar posten 'vrije markt, dan komt het wel goed, bla bla' zonder enige onderbouwing. Kom op zeg. Als je niks nuttigs te zeggen hebt post dan niet.
Dat je de optie HBO erbij zet, getuigt van je eigen domheid. Dat je dat nog eens doet zonder beargumentering, terwijl je dat hem verwijt, heeft ervoor gezorgd dat we je in de lijst met potentiele zwatelaars hebben gestopt. Het publiek zal uiteindelijk beslissen of u daadwerkelijk met de felbegeerde zwatelaar naar huis mag.
Met vriendelijke groeten,
Jack spijkerman
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 10:28
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-12-2004 @ 01:48 :
Dat je de optie HBO erbij zet, getuigt van je eigen domheid. Dat je dat nog eens doet zonder beargumentering, terwijl je dat hem verwijt, heeft ervoor gezorgd dat we je in de lijst met potentiele zwatelaars hebben gestopt. Het publiek zal uiteindelijk beslissen of u daadwerkelijk met de felbegeerde zwatelaar naar huis mag.
Met vriendelijke groeten,
Jack spijkerman
Waarom denken sommige mensen toch dat ze over humor beschikken
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 12:05
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 09-12-2004 @ 11:28 :
Waarom denken sommige mensen toch dat ze over humor beschikken
Omdat ze geirriteerd raken van de onuitstaanbare arrogantie van sommige mensen mischien.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-12-2004 @ 13:05 :
Omdat ze geirriteerd raken van de onuitstaanbare arrogantie van sommige mensen mischien.
geirriteerd door mensen die over meer feitenkennis bezitten dan zij? dat heet gewoon jaloezie hoor
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 15:45
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 09-12-2004 @ 16:31 :
geirriteerd door mensen die over meer feitenkennis bezitten dan zij? dat heet gewoon jaloezie hoor
Dat hoeft niet. Sommige mensen menen namelijk dat ze overal moeten laten blijken hoeveel ze wel niet weten en hoe goed hun zijn en hoe slecht de rest is. Daar hoeft niemand jaloers op te zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-12-2004 @ 16:45 :
Dat hoeft niet. Sommige mensen menen namelijk dat ze overal moeten laten blijken hoeveel ze wel niet weten en hoe goed hun zijn en hoe slecht de rest is. Daar hoeft niemand jaloers op te zijn.
Dat kan bij het domme grut zo over komen maar in feite probeert hij ze slechts te helpen en dat is bewonderingswaardig
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 15:50
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
makelville schreef op 09-12-2004 @ 16:47 :
Dat kan bij het domme grut zo over komen maar in feite probeert hij ze slechts te helpen en dat is bewonderingswaardig
Je bent nog bloedserieus ook hé?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-12-2004 @ 16:50 :
Je bent nog bloedserieus ook hé?
In tegenstelling tot jou wel
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 16:05
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Minder gevit, meer on-topic argumenten, aub.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 16:10
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 09-12-2004 @ 17:05 :
Minder gevit, meer on-topic argumenten, aub.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 16:12
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
heerlijk, als je eens gescheiden (zwart <-> wit) kunt leven!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 16:14
Verwijderd
Niks mis met ghettovorming. Iedereen leeft toch het liefst onder zijn eigen mensen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
VWO Aardrijkskunde
Gadje
500 26-05-2005 21:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.