Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2004, 14:14
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
Soms krijg ik rare blikken toegeworpen van mensen , als ik vertel dat ik een opleiding aan de Kunstacademie doe. Of van die domme antwoorden, ze verwachtten al bij voorbaat dat hier geen toekomst in zit, of dat het maar een leuk tjdverdrijf is. Voorbeelden zijn: Oh leuk, doe je Kunstacademie, maar wat doe je nou verder? Kan je daar nou iets mee?
Sommigen leggen gelijk de link : Kunstacademie >werkeloos> bijstand> zwerver.
Dat is iets wat mij erg irriteert, want het zijn vaak de mensen die er zo over praten die geen zak van deze studie afweten en bij lange na niet weten hoe uitgebreid de keus is in beroepen die je na zo'n studie kan doen. En dat het wel degelijk veel bijdraagt aan menselijke ontwikkeling, zowel op sociaal, psychologisch, medisch, politiek, of ander grodngebied. En dat je voor de materieel ingestelden, er echt wel iets mee kan verdienen, feit is dat veel vormgevers en designers bovenmodaal inkomen hebben.
Nu ben ik benieuwd, wie doet nog meer zo'n soort opleiding, wie denkt hier net zo, of anders over.

BTW, ik vond de topic wel passen in ARTistiek, klopt dit niet, danneh.. moet ie maar verplaatst worden...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2004, 14:21
rodina
Avatar van rodina
rodina is offline
Ja idd, goh ga je naar de academie, dan ga je zeker eerst een rijke man zoeken? En dergelijke..

Maar nou m oet ik eerlijk toegeven dat ik in een richting als Vrije Kunst ook wel m'n twijfels heb over eventuele baangaranties.

Als echt alleen kunstenaar zijnde is je overlevingskans gewoon niet groot, maar in combinatie met een baan (ook in die richting, grafisch bijv) is het denk ik goed te doen.


En het algemene beeld van academies zijn dat er alleen vrije opleidingen zijn denk ik, geen beroepsopleidingen, geen structuur und so weiter
__________________
Freak me baby
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 14:21
nova7
Avatar van nova7
nova7 is offline
juist leuk dat je aan de Kunstacademie studeert, doe je tenminste iets waarbij je vrij kunt zijn. Je leert wel klassieke techniken, maar voor de rest it's up to you. Kunst is ook iets aan de maatschappij bijdragen.
__________________
white material will stain, my pocket knife's gotta shiny blade
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 14:29
Verwijderd
'goh kunstschool.. en wat doe je dan, schilderijtjes maken?'

verbaast me toch elke keer hoe dom sommige mensen over een creatieve opleiding denken. Kga dr al vrijwel niet meer op in, laat ze maar denken
Mensen hebben over het algemeen een ouderwets beeld van een kunstschool, brengen het meteen in verband met beetje verf op een doek spatten. Vergeten ze zomaar dat alles wat je om je heen ziet, een vorm van kunst is.
En werkloos, dat kun je met elk beroep wel worden, en waarom dan niet met iets wat je leuk vind
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 14:58
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
IDD, good audience here he!!!

Enneh, rodina, zoals jij denkt over de Autonome (vrije ) richtingen denkt, zo denk ik er ook over, daar moet je echt skills voor hebben, maar t betekent niet dat je er niks mee kan, denk ik, volgens mij kn je er ook nog veel mee doen...
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:01
Expanium
Avatar van Expanium
Expanium is offline
ik ken het. Momenteel volg ik de audiovisuele vormgeving op de kunstacademie in breda, een opleiding waar wel degelijk (iig redelijk) wat toekomst in zit. Mensen zijn zeer sceptisch tegenover de kunstacademie omdat ze het oude beeld nog in voor zich hebben. Toegegeven, als vrij (autonoom) kunstenaar is je toekomstperspectief minder zeker maar de grafische of vormgeving kant van de kunstacademies zitten boordevol potentie. Als ik een dergelijke opmerking naar mijn hoofd geslingerd krijg geef ik vaak een degelijk antwoord terug, waaruit blijkt dat de mensen het niet goed zien.

sceptisch, moeilijk of toekomstloos, mij bevalt het prima
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:01
GRRR
Avatar van GRRR
GRRR is offline
mensen die dergelijke opmerkingen richting mij maken verdienen het niet eens mij aan te kijken. ik grijns en draai me dan vervolgens om.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:45
de Koe!
Avatar van de Koe!
de Koe! is offline
Ik ben ook van plan volgend jaar Grafiek & Illustratie te doen in Gent. Ik zie het zo: ik leef maar 1 keer, dus wil ik echt niet mijn hele leven een beroep doen dat ik saai vind. En tekenen is nu eenmaal 1 van die dingen die ik altijd even graag zal doen. Ik besef wel dat het allemaal niet zo makkelijk zal zijn: ik zal afstuderen midden in een economische crisis (nog erger dan nu, zeggen ze mij al sinds mijn 12de op school), dus de kans is groot dat ik toch een tijd werkloos zal zijn, of kleine, vervelende jobs zal moeten doen. Maar is dat niet ook het geval bij bijvoorbeeld mensen die Germaanse studeren aan de universiteit? Zowat iedereen die in deze periode afstudeert, heeft het moeilijk om aan werk te raken!

Op een familiefeest waar ik niet bij was (gelukkig maar), is naar het schijnt mijn grootvader woedend geworden toen hij hoorde dat ik een kunstrichting zou volgen. Niet dat het mij kan schelen, maar dat toont wel aan hoe mensen denken over kunstrichtingen
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 22:29
Verwijderd
"Kunstacademie? Wat leuk!"

Erger ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen. Nou ja, behalve iemand van mijn vorige school die zei: "Kunstacademie? Dat vind ik wel wat voor jou, jij bent ook zo... anders..."

Hm nee, ik ben zelf juist degene die cotinu beweert dat de kans op werk te klein is en dat er te weinig mentale uitdaging is en dat dat domme geknip en geplak en gestempel van typografie nu wel érg op de kleuterschool begint te lijken... Maarja, ik stop er waarschijnlijk na dit jaar ook mee.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 23:36
funest
Avatar van funest
funest is offline
Citaat:
nova7 schreef op 23-03-2004 @ 15:21:
juist leuk dat je aan de Kunstacademie studeert, doe je tenminste iets waarbij je vrij kunt zijn. Je leert wel klassieke techniken, maar voor de rest it's up to you.
dat gaat niet overal op... dat van die klassieke technieken

ontopic: ach ja, hoor zo vaak domme dingen, maar goed waarschijnlijk zeg ik ook wel domme dingen over andere opleidingen...simpelweg die vooroordelen.
Opmerking over kans op baan krijgen zijn kansloos, ook als ze over autonome kunst gaan

maar ach, laat mensen liever in de waan dat ik geen toekomst heb, dat schept iig geen verwachtingen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 09:24
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
Citaat:
Morgan schreef op 23-03-2004 @ 23:29:
"Kunstacademie? Wat leuk!"

Erger ben ik eigenlijk nog nooit tegengekomen. Nou ja, behalve iemand van mijn vorige school die zei: "Kunstacademie? Dat vind ik wel wat voor jou, jij bent ook zo... anders..."

Hm nee, ik ben zelf juist degene die cotinu beweert dat de kans op werk te klein is en dat er te weinig mentale uitdaging is en dat dat domme geknip en geplak en gestempel van typografie nu wel érg op de kleuterschool begint te lijken... Maarja, ik stop er waarschijnlijk na dit jaar ook mee.

Hmm. dat wordt er vaag lesgegeven bij jou, iig. je hebt zat meer richtingen dan alleen typo, wat trouwens eerder een bijzaak is dan een hoofdzaak.......
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:15
Glory
Avatar van Glory
Glory is offline
*hart lucht*

Ik ben aangenomen voor de richting Graphic Design aan de HKU. Mijn ouders hebben mij eigenlijk nooit aangemoedigd om iets creatiefs te gaan doen. Als ik iets had gemaakt zeiden ze: "Leuk." Ik erger me momenteel nogal aan mijn moeder die te pas en te onpas aan me verteld dat ik toch zo'n "mazzel" heb, want het is echt een "lot uit de loterij" dat ik ben toegelaten. Alsof ik er niet hard voor gewerkt heb en alsof ik geen talent heb ofzo.

Laatst gewijzigd op 24-03-2004 om 18:18.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:21
Captain N
Avatar van Captain N
Captain N is offline
Ik zit nog te wachten op mn uitnodiging voor de HKU, heb me aangemeld voor Illustratie.
Over die vooroordelen E.D, kunstacedemie is veel meer dan een beetje doelloos aankloten met verf op een doek, vooral de multimedia kant staat garant voor een goed diploma.
Dr is zelfs een game design en development richting, erg zwaar maar als je daar eenmaal doorheen bent zit je helemaal gebakken.
__________________
They came...from...behind!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:45
Glory
Avatar van Glory
Glory is offline
Citaat:
Captain N schreef op 24-03-2004 @ 19:21:
Ik zit nog te wachten op mn uitnodiging voor de HKU, heb me aangemeld voor Illustratie.
Nog zo laat?
Een van mijn vriendinnen heeft al lang toelating gedaan (21 feb) en ze weet ook al dat ze is toegelaten
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:51
Type
Avatar van Type
Type is offline
Citaat:
N4Poleon schreef op 24-03-2004 @ 10:24:
Hmm. dat wordt er vaag lesgegeven bij jou, iig. je hebt zat meer richtingen dan alleen typo, wat trouwens eerder een bijzaak is dan een hoofdzaak.......
Ho, typografie kan elke plaat maken en breken. Is imho net zo hoofdzaak als de plaat zelf, is immers een onderdeel van de plaat...
/me is typografie-hoer...
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 19:26
Verwijderd
In de folders van het rietveld zeggen ze zelf ook dat vaak mensen die autonome kunst doen geen baan vinden en er vaak een andere baan als leraar of wat anders op na houden om hun kunst te kunnen blijven maken.

Maar goed. Ik vind richtingen als autonoom niet echt iets voor mij. Ik ben niet zo goed met verf en krijt e.d., ik werk liever op de computer, aan grafisch drukwerk en illustraties. Schilderen en tekenen vind ik af en toe wel leuk om mee te knoeien, maar het is niet aan mij besteed om illustrator/kunstenaar te zijn.
Richtingen als mode, illustratie, grafisch vormgeven, 3D objecten, multimedia en advertising op de academies vind ik dan ook wel goede richtingen om iets mee te gaan doen later. Niks vaags of toekomstloos aan. Fotografie is ook geweldig, iets dat ik misschien ook wil gaan doen, maar dat kan je niet op alle academies volgen.
Mensen denken bij kunstopleidingen meteen aan autonoom maar er valt zoveel meer te leren op die scholen. In de grafische wereld zit zeker wel veel toekomst en een goede baan, de hele sector draait om geld en creativiteit, en de meeste mensen die erin werken hebben echt niks te klagen over het loon en de afwisseling.

Mijn moeder vind het ook maar stom, die kunstopleidingen. Ze noemt ze luxe-opleidingen, omdat je er volgens haar niet hard in hoeft te werken en je dan zomaar van alles kan doen omdat dat kunst is. Ze begrijpt er niet veel van, maar dat maakt me niets uit, ik doe gewoon wat ik wil en weet dat ik dit leuk vind.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Captain N schreef op 24-03-2004 @ 19:21:
Ik zit nog te wachten op mn uitnodiging voor de HKU, heb me aangemeld voor Illustratie.
ik dus ook
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 16:58
konflict
Avatar van konflict
konflict is offline
Ik doe vanaf volgend schooljaar Compositie & Productie (muziektechnologie) aan de HKU, afdeling KMT in Hilversum. Heb nu net de basisopleiding erop zitten en ben aangenomen.

Krijg wel vaak te horen dat ik dan toch geen kans heb op werk enzo, maar iedereen die dat zegt heeft ook geen idee wat de opleiding inhoudt. Het is niet met z'n allen bij elkaar wat housedeuntjes knutselen, het is zelfs behoorlijk commercieel ingesteld. Veel afgestudeerden gaan aan de slag in de reclame bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-03-2004, 18:26
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
Ik ga algemene cultuurwetenschappen doen, het wereldje achter de kunst....
Ik denk zeker dat iedereen die kunst kan en wil maken dat moet gaan doen, maar ik ken ook een aantal mensen (volwassenen) met veel talent die de academie hebben afgerond en vervolgens toch bijstand trekken omdat ze het verder niet voor elkaar hebben. Dat is zonde!!!!!!
Kunst maken kan je natuurlijk op alle niveaus doen en het belangrijkste is dat jij blij bent met wat je doet en hangt er natuurlijk avnaf wat je doelstellingen zijn, maar wat ik denk dat vooral belangrijk is in de kunstwereld is het feit dat je jezelf kan (laten) verkopen
(je kunst dan )
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 19:23
Verwijderd
Citaat:
N4Poleon schreef op 24-03-2004 @ 10:24:
Hmm. dat wordt er vaag lesgegeven bij jou, iig. je hebt zat meer richtingen dan alleen typo, wat trouwens eerder een bijzaak is dan een hoofdzaak.......
Beweer ik dan dat ik alleen typografie doe of dat dat het belangrijkste vak is dat ik heb?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 19:45
Expanium
Avatar van Expanium
Expanium is offline
Citaat:
konflict schreef op 25-03-2004 @ 17:58:
Ik doe vanaf volgend schooljaar Compositie & Productie (muziektechnologie) aan de HKU, afdeling KMT in Hilversum. Heb nu net de basisopleiding erop zitten en ben aangenomen.

Krijg wel vaak te horen dat ik dan toch geen kans heb op werk enzo, maar iedereen die dat zegt heeft ook geen idee wat de opleiding inhoudt. Het is niet met z'n allen bij elkaar wat housedeuntjes knutselen, het is zelfs behoorlijk commercieel ingesteld. Veel afgestudeerden gaan aan de slag in de reclame bijvoorbeeld.
jij commerciële flikker
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 20:26
konflict
Avatar van konflict
konflict is offline
Citaat:
Expanium schreef op 25-03-2004 @ 20:45:
jij commerciële flikker
he ik moet ook m'n synths betalen
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 09:20
Expanium
Avatar van Expanium
Expanium is offline
Citaat:
konflict schreef op 25-03-2004 @ 21:26:
he ik moet ook m'n synths betalen
begrijp ik, maar ga dan bij de aldi werken.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 10:30
konflict
Avatar van konflict
konflict is offline
Citaat:
Expanium schreef op 26-03-2004 @ 10:20:
begrijp ik, maar ga dan bij de aldi werken.
zijn daar vacatures ja!!!? ik zou 't meteen doen.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2004, 15:43
Verwijderd
Citaat:
N4Poleon schreef op 24-03-2004 @ 10:24:
Hmm. dat wordt er vaag lesgegeven bij jou, iig. je hebt zat meer richtingen dan alleen typo, wat trouwens eerder een bijzaak is dan een hoofdzaak.......
whahah, als er 1 ding belangrijk is in de grafische werled is het wel typografie.
Geel folder zonder letter, geen poster lelijker met een fout font, dan mag de illustratie erop nog zo prachtig zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Danique schreef op 26-03-2004 @ 16:43:
whahah, als er 1 ding belangrijk is in de grafische werled is het wel typografie.
Geel folder zonder letter, geen poster lelijker met een fout font, dan mag de illustratie erop nog zo prachtig zijn.
Maar wie wil er dan ook grafisch vormgeven doen Illustratie all the way!

...bij nader inzien, doe allemaal maar grafisch, dan heb ik minder concurrentie.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 27-03-2004 @ 17:53:
Maar wie wil er dan ook grafisch vormgeven doen
ik niet
nog 1,5 jaar en dan ga ik switchen van toekomst
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 10:22
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
Citaat:
Morgan schreef op 25-03-2004 @ 20:23 :
Beweer ik dan dat ik alleen typografie doe of dat dat het belangrijkste vak is dat ik heb?
Beweer ik dat dan!?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38.