Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2012, 21:31
Tommie123
Tommie123 is offline
Hallo,

ik zit nu in de 3de van mavo/tl en ik wil natuur- / sterrenkunde doen, is er een mbo opleiding in de buurt van Flevoland die daar iets mee doet of moet ik dan echt door naar havo gaan?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2012, 21:44
Verwijderd
Nee.

Wel zijn er lab opleidingen waar je na kunt kijken. Als je echt van de technische sector houdt moet je denken aan electronica of een laboratorium opleiding. Daar krijg je voldoende beta vakken om, mocht je ooit willen, natuurkunde aan hbo/uni te studeren.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 14:58
Violina
Violina is offline
Volgens mij kun je dan beter HAVO gaan doen. Dan kun je sneller naar het HBO ipv van eerste MBO te doen waar je waarschijnlijk een minder goede basis voor HBO Natuurkunde oid krijgt.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 22:23
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Volgens mij kun je dan beter HAVO gaan doen. Dan kun je sneller naar het HBO ipv van eerste MBO te doen waar je waarschijnlijk een minder goede basis voor HBO Natuurkunde oid krijgt.
Dat is niet per definitie waar. Op het hbo zitten veel doorstromers vanuit bijvoorbeeld mbo Elektrotechniek. Het heeft veel meer met motivatie en inzet te maken of je het op het hbo gaat redden, dan of je een havo of mbo diploma hebt

Mbo elektrotechniek is overigens een prima opleiding waar je mee kunt doorstromen naar bijvoorbeeld hbo Technische Natuurkunde of hbo Elektrotechniek, wat weer doorstroming naar een universiteit kan opleveren.

Zoek even goed uit wat de toelatingseisen zijn voor W.O. Natuur- en Sterrenkunde, of je daar met een hbo propedeuse ook al naar binnen mag, het kan zijn dat ze aanvullende eisen hebben. Misschien dat je tijdens je mbo opleiding ook via Luzac of een andere avondschool deelcertificaten in bepaalde vakken kunt halen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 22:27
Verwijderd
Alleen het is wel zeer de vraag of je dat niveau (WO) aankan. WO Natuur- en Sterrenkunde is écht pittig, en aangezien je op het VMBO zit... tsja
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 22:38
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik word er altijd een beetje moe van als mensen richting leerlingen die vmbo of mbo doen en de ambitie en motivatie hebben om naar het hbo of de universiteit willen gaan gelijk hun twijfels uiten over of ze het niveau wel aankunnen.

Niet alleen is dat enorm denigrerend en kortzichtig, maar naast 'niveau' (wat overigens lastig te definiëren is), is het net zo belangrijk om veel ambitie en motivatie te hebben als je gaat studeren. Daarnaast verschilt het ook wat "pittig" is, om jouw woorden te gebruiken. Het aloude adagium dat wat voor de een lastig is, voor de ander een eitje is, gaat ook hier gewoon op. Daarnaast kun je ook op de universiteit met hard werken erg ver komen.

Als iemand de ambitie heeft om hogerop te komen moet je dat naar mijn mening juist stimuleren, en niet gaan afkraken door over 'niveau' te beginnen. Er zijn genoeg voorbeelden van studenten die zonder problemen vanuit het mbo zijn doorgestroomd naar de universiteit, en daar ook slaagden, en het feit dat TS er uberhaupt al over nadenkt om die stappen te zetten is voor mij al genoeg reden om hem daar in ieder geval in te steunen.
Je komt er maar op een manier achter of het lukt, en dat is door het met overtuiging te doen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 22:53
Verwijderd
Citaat:
Ik word er altijd een beetje moe van als mensen richting leerlingen die vmbo of mbo doen en de ambitie en motivatie hebben om naar het hbo of de universiteit willen gaan gelijk hun twijfels uiten over of ze het niveau wel aankunnen.

Niet alleen is dat enorm denigrerend en kortzichtig, maar naast 'niveau' (wat overigens lastig te definiëren is), is het net zo belangrijk om veel ambitie en motivatie te hebben als je gaat studeren. Daarnaast verschilt het ook wat "pittig" is, om jouw woorden te gebruiken. Het aloude adagium dat wat voor de een lastig is, voor de ander een eitje is, gaat ook hier gewoon op. Daarnaast kun je ook op de universiteit met hard werken erg ver komen.

Als iemand de ambitie heeft om hogerop te komen moet je dat naar mijn mening juist stimuleren, en niet gaan afkraken door over 'niveau' te beginnen. Er zijn genoeg voorbeelden van studenten die zonder problemen vanuit het mbo zijn doorgestroomd naar de universiteit, en daar ook slaagden, en het feit dat TS er uberhaupt al over nadenkt om die stappen te zetten is voor mij al genoeg reden om hem daar in ieder geval in te steunen.
Je komt er maar op een manier achter of het lukt, en dat is door het met overtuiging te doen.
Enorm denigrerend en kortzichtig... juist.
Ik zeg niet dat hij het nooit aan zou kunnen, ik zeg dat het zeer de vraag is. Het merendeel van de mensen met een natuurprofiel op VWO kunnen zo'n opleiding niet aan, het percentage VWOers ligt dus nog veel lager. Alleen scholieren die in de bovenbouw op de middelbare school al uitblinken in natuurkunde kiezen voor deze studie. Ik ken een aantal mensen die de studie nu doen. Zij blonken op de middelbare school uit in natuurkunde en zij hebben nu moeite om deze studie te halen. Daarom heb ik dat bericht net gemaakt, om Tommie123 hierover te laten nadenken. Ik wil niet dat hij er straks achter komt dat dit veel te hoog gegrepen is. Het is juist kortzichtig om hier helemaal niet over te willen praten want hierdoor kan hij een heel jaar verspillen.
Natuurlijk zijn er gevallen van mensen die van het MBO naar de Uni zijn doorgestroomd. Dit is zeker mogelijk. Bedenk je echter wel dat Natuur- en Sterrenkunde niet zo maar een Universitaire studie is. Er slaagt niet voor niets maar 38% binnen vier jaar. En dit zijn voor een groot deel mensen die op de middelbare school op VWO een baas waren in natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 09:20
Verwijderd
Citaat:
Ik word er altijd een beetje moe van als mensen richting leerlingen die vmbo of mbo doen en de ambitie en motivatie hebben om naar het hbo of de universiteit willen gaan gelijk hun twijfels uiten over of ze het niveau wel aankunnen.

Niet alleen is dat enorm denigrerend en kortzichtig, maar naast 'niveau' (wat overigens lastig te definiëren is), is het net zo belangrijk om veel ambitie en motivatie te hebben als je gaat studeren. Daarnaast verschilt het ook wat "pittig" is, om jouw woorden te gebruiken. Het aloude adagium dat wat voor de een lastig is, voor de ander een eitje is, gaat ook hier gewoon op. Daarnaast kun je ook op de universiteit met hard werken erg ver komen.

Als iemand de ambitie heeft om hogerop te komen moet je dat naar mijn mening juist stimuleren, en niet gaan afkraken door over 'niveau' te beginnen. Er zijn genoeg voorbeelden van studenten die zonder problemen vanuit het mbo zijn doorgestroomd naar de universiteit, en daar ook slaagden, en het feit dat TS er uberhaupt al over nadenkt om die stappen te zetten is voor mij al genoeg reden om hem daar in ieder geval in te steunen.
Je komt er maar op een manier achter of het lukt, en dat is door het met overtuiging te doen.
Helemaal mee eens.

Ik weet niet waar dit fenomeen vandaan komt, maar ach......
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 12:02
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Enorm denigrerend en kortzichtig... juist.
Ik zeg niet dat hij het nooit aan zou kunnen, ik zeg dat het zeer de vraag is.
Ik zeg ook niet dat je iets anders zegt, maar het is gewoon denigrerend of kortzichtig p, uberhaupt zoiets te zeggen zonder iets te weten over zijn achtergrond.
En ik weet niet of je er bij hebt stilgestaan toen je dit fraaie stukje typte, maar zodra je een hbo-diploma of propedeuse hebt, m.a.w. voldoet aan de toelatingseisen, heb je dus een vergelijkbaar niveau als een vwo-leerling. Het is van dat moment af totaal niet meer relevant dat TS (v)mbo heeft gedaan (behalve dan dat TS veel meer ervaring heeft met het functioneren in het hoger onderwijs, wat hem alleen maar voordeel oplevert), hij staat gelijk aan alle andere studenten.

Citaat:
Het merendeel van de mensen met een natuurprofiel op VWO kunnen zo'n opleiding niet aan, het percentage VWOers ligt dus nog veel lager. Alleen scholieren die in de bovenbouw op de middelbare school al uitblinken in natuurkunde kiezen voor deze studie. Ik ken een aantal mensen die de studie nu doen. Zij blonken op de middelbare school uit in natuurkunde en zij hebben nu moeite om deze studie te halen. Daarom heb ik dat bericht net gemaakt, om Tommie123 hierover te laten nadenken. Ik wil niet dat hij er straks achter komt dat dit veel te hoog gegrepen is. Het is juist kortzichtig om hier helemaal niet over te willen praten want hierdoor kan hij een heel jaar verspillen.
Natuurlijk zijn er gevallen van mensen die van het MBO naar de Uni zijn doorgestroomd. Dit is zeker mogelijk. Bedenk je echter wel dat Natuur- en Sterrenkunde niet zo maar een Universitaire studie is. Er slaagt niet voor niets maar 38% binnen vier jaar. En dit zijn voor een groot deel mensen die op de middelbare school op VWO een baas waren in natuurkunde.
Dat betastudenten vaak de nominale studielengte overschrijden is algemeen bekend, en niet relevant, relevant is of ze uiteindelijk afstuderen.

En zoals ik hierboven al zei, zodra je aan de toelatingseisen voldoet, doet het er weinig meer toe of je van het hbo of het vwo afkomt. Een hbo-propedeuse technische natuurkunde is zelfs beter op het gebied van natuurkunde en wiskunde dan een vwo-diploma.
De suggestie dat vwo-leerlingen beter (of met jouw woorden 'bazen') zijn laat wederom kortzichtigheid zien. Alleen het feit dat iemand van het vwo afkomt wil helemaal niet zeggen dat deze een voordeel heeft ten opzichte van andere studenten, terwijl mensen die al een langer traject hebben afgelegd vaak meer ervaring, inzicht en motivatie hebben.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Ik zeg ook niet dat je iets anders zegt, maar het is gewoon denigrerend of kortzichtig p, uberhaupt zoiets te zeggen zonder iets te weten over zijn achtergrond.
En ik weet niet of je er bij hebt stilgestaan toen je dit fraaie stukje typte, maar zodra je een hbo-diploma of propedeuse hebt, m.a.w. voldoet aan de toelatingseisen, heb je dus een vergelijkbaar niveau als een vwo-leerling. Het is van dat moment af totaal niet meer relevant dat TS (v)mbo heeft gedaan (behalve dan dat TS veel meer ervaring heeft met het functioneren in het hoger onderwijs, wat hem alleen maar voordeel oplevert), hij staat gelijk aan alle andere studenten.


Dat betastudenten vaak de nominale studielengte overschrijden is algemeen bekend, en niet relevant, relevant is of ze uiteindelijk afstuderen.

En zoals ik hierboven al zei, zodra je aan de toelatingseisen voldoet, doet het er weinig meer toe of je van het hbo of het vwo afkomt. Een hbo-propedeuse technische natuurkunde is zelfs beter op het gebied van natuurkunde en wiskunde dan een vwo-diploma.
De suggestie dat vwo-leerlingen beter (of met jouw woorden 'bazen') zijn laat wederom kortzichtigheid zien. Alleen het feit dat iemand van het vwo afkomt wil helemaal niet zeggen dat deze een voordeel heeft ten opzichte van andere studenten, terwijl mensen die al een langer traject hebben afgelegd vaak meer ervaring, inzicht en motivatie hebben.
Aha, je snapt het nog steeds niet.
Ik heb het over het niveau, niet over wat voor stof je behandeld hebt. Met een HBO propedeuse technische natuurkunde ben je beter voorbereid op WO natuurkunde dan wanneer je VWO hebt gedaan. Goh. Maar dat heeft niets te maken met of de desbetreffende persoon het WO natuurkunde niveau wel aankan. Als het simpelweg te hoog gegrepen is, heeft het niet veel zin om het te proberen. Misschien redt hij met grote moeite HBO natuurkunde. Het is dan niet slim om naar het WO over te stappen. Daar moet Tommie123 even over nadenken voordat hij een keuze maakt.
Dat iemand van het VWO afkomt geeft enigszins zijn niveau aan. Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen VWOers maar je kan over het algemeen zeggen dat een standaard VMBOer het heel lastig zal krijgen op de aansluiting van het VWO (WO dus), en al helemaal bij een studie als natuurkunde.
Als Tommie123 eigenlijk vrij intelligent is en om wat voor reden dan ook tóch op het VMBO is beland en er echt van overtuigd is dat hij wel naar het WO kan doorstromen dan is het een ander verhaal, maar die informatie heb ik niet en daarom waarschuw ik hem voor de moeilijkheidsgraad.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 13:59
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Mijn punt is dat TS hier over advies vraagt over mogelijke manieren om op de universiteit te komen. Geef dan ook constructief advies, in plaats van dat je begint te zeuren over of hij het wel kan gaan halen. Verder heb ik geen zin om deze discussie hier verder te voeren en nog meer offtopic te gaan.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Mijn punt is dat TS hier over advies vraagt over mogelijke manieren om op de universiteit te komen. Geef dan ook constructief advies, in plaats van dat je begint te zeuren over of hij het wel kan gaan halen. Verder heb ik geen zin om deze discussie hier verder te voeren en nog meer offtopic te gaan.
Daar zit je fout, want hij vraagt niet over mogelijke manieren om op de universiteit te komen. Jij bent degene die daarover begint, en ik geef daarop constructief advies, namelijk dat hij zich moet afvragen of dat wel zo slim is. Dit heeft niets te maken met zeuren. Ik zeg niet dat hij dom is, ik heb ook nergens gezegd dat ik die opleiding wel zou kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Daar zit je fout, want hij vraagt niet over mogelijke manieren om op de universiteit te komen. Jij bent degene die daarover begint, en ik geef daarop constructief advies, namelijk dat hij zich moet afvragen of dat wel zo slim is. Dit heeft niets te maken met zeuren. Ik zeg niet dat hij dom is, ik heb ook nergens gezegd dat ik die opleiding wel zou kunnen doen.
Advies geven is altijd welkom, maar advies geven om juist niet iemands intellect uit te breiden.

We kunnen niets voorspellen, dus nu alvast zeggen of dat wel zo slim is, is niet echt realistisch. Straks lukt het hem wel, moeten we dan tegen de volgende vmbo'er ook zeggen dat het hem of haar niet gaat lukken?

Iig, discussie loopt een beetje uit de hand. Topic opschonen lijkt me, en on-topic blijven?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Advies geven is altijd welkom, maar advies geven om juist niet iemands intellect uit te breiden.

We kunnen niets voorspellen, dus nu alvast zeggen of dat wel zo slim is, is niet echt realistisch. Straks lukt het hem wel, moeten we dan tegen de volgende vmbo'er ook zeggen dat het hem of haar niet gaat lukken?

Iig, discussie loopt een beetje uit de hand. Topic opschonen lijkt me, en on-topic blijven?
Je hebt dus niet goed gelezen. Voor de 500ste keer, ik wil er voor zorgen dat hij er over gaat nadenken. Ik heb niet gezegd dat het hem niet gaat lukken, ik heb gezegd dat het zeer de vraag is. Het is zeker mogelijk.

Hoezo topic opschonen? We hebben het nog steeds over zijn opleiding.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 18:36
Violina
Violina is offline
Citaat:
Dat is niet per definitie waar. Op het hbo zitten veel doorstromers vanuit bijvoorbeeld mbo Elektrotechniek. Het heeft veel meer met motivatie en inzet te maken of je het op het hbo gaat redden, dan of je een havo of mbo diploma hebt

Mbo elektrotechniek is overigens een prima opleiding waar je mee kunt doorstromen naar bijvoorbeeld hbo Technische Natuurkunde of hbo Elektrotechniek, wat weer doorstroming naar een universiteit kan opleveren.

Zoek even goed uit wat de toelatingseisen zijn voor W.O. Natuur- en Sterrenkunde, of je daar met een hbo propedeuse ook al naar binnen mag, het kan zijn dat ze aanvullende eisen hebben. Misschien dat je tijdens je mbo opleiding ook via Luzac of een andere avondschool deelcertificaten in bepaalde vakken kunt halen.
Daarom ook noemde ik juist de HAVO, het wordt moeilijk om VWO-certificaten te halen (wat volgens mij nodig is om naar het WO natuur en sterrenkunde te kunnen via HBO) als je geen HAVO diploma hebt. Vandaar dat ik zei, eerste de havo...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2012, 18:52
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik denk dat het best mogelijk is om je zo te ontwikkelen en zoveel te leren op een vakgebied (waarbij heel veel doorzettingsvermogen en motivatie nodig zijn) dat je uiteindelijk wél een WO-studie aankan als je oorspronkelijk van het vmbo afkomt. Misschien niet bij iedereen, dat weet ik niet, maar ik denk wel dat het mogelijk is om zoveel te leren dat je er heel veel beter in wordt en bijvoorbeeld ook begrip en inzicht ontwikkeld. Als iedereen blijft hangen op het niveau waarop ze zaten toen ze 12 waren, zouden we trouwens allemaal een stuk dommer zijn. En dan heb je ook nog te maken met dat je 'toen' misschien niet zo gemotiveerd was en niet zoveel oefende en dat kan ook al een heel verschil maken.

En verder weet ik niet wat het beste voor de TS is, hoewel het misschien verstandig is (als je uiteindelijke doel via hbo naar de universiteit gaan is) om ook rekening te houden met zaken als een langstudeerboete. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de weg via de middelbare school goedkoper is - maar eigenlijk ook dat je een hele mooie praktische basis hebt als je via de beroepsopleiding instroomt. Ik kan me voorstellen dat het een meerwaarde heeft om als je ooit misschien heel hoog opgeleid bent om dan óók heel goed te weten hoe het in de praktijk werkt.

En verder, misschien kun je je oriënteren op andere natuurkundige opleidingen? Misschien zit er wel iets anders bij dat je ook heel interessant vindt en wat minder hoog gegrepen is, want als je heel veel wilt 'opstromen' heb je (heel) veel motivatie en doorzettingsvermogen en geduld nodig, denk ik.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 13-04-2012, 09:39
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
mbt de mbo--hbo discussie, bij mij op school wordt altijd aangeraden om na je vmbo toch eerst mbo te gaan doen en daarna hbo, je hebt daardoor een diploma meer, je hebt extra ervaring, en ook simpelweg om dat de meeste het niet trekken om 4 jaar lang examenstress te hebben, ff voor de duidelijkheid, de eindcijfers van 3vmbo tellen voor 25%mee voor je examen, 4 vmbo 25% en het examen zelf 50%, maar het gaat er dus om als je in 3 en 4 vmbo continu doodgegooid wordt met vanalles over je examen, en je gaat naar havo dan stroom je daar in klas 4 in en daar beginnen ze dan weer net met dat examengedoe, en heel veel mensen die dat niet willen.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2012, 12:47
Tommie123
Tommie123 is offline
Heel erg bedankt voor al het advies.
En ik wil dit nog even kwijt, iedereen kan naar de universiteit en slagen, maar dan moet je je echt goed bezig houden met je opleiding en als je dat doet is dan ook de kans om te slagen veel hoger dan als je een middelbare school motivatie hebt als je snapt wat ik bedoel en ik snap ook wel dat je eerst goed over na moet denken, maar als je het echt wilt en ook goed oplet en gaat leren, niet zoals op middelbare, dat je dan denkt ik haal wel een 6 ofzo, dan lukt het denk ik ook wel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-04-2012, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Heel erg bedankt voor al het advies.
En ik wil dit nog even kwijt, iedereen kan naar de universiteit en slagen, maar dan moet je je echt goed bezig houden met je opleiding en als je dat doet is dan ook de kans om te slagen veel hoger dan als je een middelbare school motivatie hebt als je snapt wat ik bedoel en ik snap ook wel dat je eerst goed over na moet denken, maar als je het echt wilt en ook goed oplet en gaat leren, niet zoals op middelbare, dat je dan denkt ik haal wel een 6 ofzo, dan lukt het denk ik ook wel.
Gewoon goed je best doen.

Als je kan zou ik aanraden om havo en daarna vwo te gaan doen. Maar super je best doen; elke dag huiswerk maken. Geef je zelf voldoende vrije tijd etc etc, en het moet lukken.

De reden dat ik dat zeg is omdat het mbo best wel een onprettige ervaring is voor erg gemotiveerde en ambiteuze mensen. Tenminste, zo ervaar ik dat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren mbo of havo?
Verwijderd
4 30-03-2015 00:19
Studeren mbo-apothekersassistent!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderd
7 16-03-2011 10:13
Studeren Van Havo 5 naar MBO-4
Denise92
8 03-06-2010 08:53
Algemene schoolzaken (VAVO) - Belgische student - VWO opleiding(?)
San_Francisco88
2 08-03-2010 15:21
Studeren MBO Techniek naar HBO Life science.
sean_b
0 03-03-2009 20:40
Algemene schoolzaken Is vwo 6 een einddidloma havo?
simon25
38 01-08-2006 09:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.