Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2014, 10:19
brands
Avatar van brands
brands is offline
Beste lezer,

Tijdens het schrijven van mijn scriptie ben ik eigenlijk tegen het volgende probleem aangelopen. Dat is namelijk het volgende.

Ik heb voor organisatie X heb ik de huidige situatie in kaart gebracht, waarmee ik dit tekstueel heb beschreven in hoofdstuk 2 van de scriptie maar deze tekeningen heb ik opgenomen in de bijlage daarvan. Om te veel pagina's te voorkomen, heb ik besloten om 2 figuren op 1 pagina te doen. Tevens worden bij 1 figuur per pagina het figuur ook te groot en dit leek mij wel een geschikte oplossing.

In de bijlage even een geannonimiseerd schema, maar het probleem is dat ik boven figuur 1 wel tekst kwijt kan maar boven figuur 2 niet. Aangezien het hier om 2 verschillende processen gaat wil ik ook boven figuur 2 kunnen typen.

Ik heb al het 1 en ander geprobeerd zoals de pagina splitsen in 2 kolommen, maar daar los ik dit probleem niet meer op. Tevens heb ik al even gegoogled, maar die kan mij ook geen passende oplossing bieden.

Dus ik ben benieuwd of jullie hier een oplossing voor hebben, aangezien ik er niet uitkom en er ook geen kostbare tijd aan wil verspillen.

Groeten, Brands
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: docx Vraag.docx (38.7 KB, 39x gelezen)
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2014, 11:30
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Lukt het ook niet met behulp van een los tekstvak?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 12:06
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
vraag.docx.xls ? Wat is het? Een Word - of Excel document?

Als ik kolommen of een nette verdeling wil maken in Word, doe ik dat met tafels, waarvan ik vervolgens de lijnen onzichtbaar maak en eventueel de marges in de cellen aanpas.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 14:30
TheHunter
Avatar van TheHunter
TheHunter is offline
De correcte vertaling van "table" is in deze context tabel.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 17:45
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Figuur 2 wat naar beneden slepen en met tabs werken na de tekst boven het eerste figuur.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 19:12
ThomasJu
ThomasJu is offline
Citaat:
Beste lezer,

Tijdens het schrijven van mijn scriptie ben ik eigenlijk tegen het volgende probleem aangelopen. Dat is namelijk het volgende:
Je gebruikt word

Daar gaat het mis. Dat soort grote verslagen moet je in LaTeX doen.

Daar kan je gewoon aangeven dat je het ene stukje tekst links wil, en het andere rechts. Je plaatjes gaan dan ook niet schuiven zoals je het nu hebt (voor tekst, en de verticale positie wijkt ook nog af )

Hoe los je dit op als je dan toch word wil gebruiken? Met twee kolommen zou het gewoon moeten werken, waarom werkt dat niet?

Dan heb je 2 kolommen eentje links eentje rechts. Je moet dan natuurlijk wel de positie instellingen van je plaatje normaal zetten ipv dit zwevende (on)ding.

één hele slechte oplossing is om een tabel te maken, maar hiermee creeer je eigenlijk ook weer 2 kolommen.
En met tabs werken is helemaal een bagger oplossing natuurlijk.

Conclusie: gebruik LaTeX


Ow, en waarom gebruik eigenlijk weer die gare zwevende tekstvakken als onderschrift? En niet de optie 'caption' die in het menu van de afbeelding staat. Ik heb zo het idee dat dat speciaal daarvoor gemaakt is...

Laatst gewijzigd op 24-02-2014 om 19:22.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 19:23
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Er gaat natuurlijk niets boven het investeren van tientallen uren in het leren van LaTeX om eenmalig een regeltje tekst op een daarvoor uitgekozen plaats in een document te krijgen. Over baggeroplossingen gesproken.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 19:41
ThomasJu
ThomasJu is offline
LaTeX bagger?

Ik heb dat met die colommen nu uitgetest. Als ik op de nieuwe pagina sta in de andere kolom, en doe daar één backspace dan trekt hij die hele kolom zomaar bij de caption. Ja! zeer gewenst...

Bovendien kan je in LaTeX gewoon mooie vector figuren maken, en krijg je niet van die vage gecomprimeerde plaatjes (met pijlen die opeens scheef springen)

Een inhoudsopgave is in LaTeX in 2 seconde gemaakt, en update hij altijd. Inclusief List of Tables/figures/listings.... Ook zou ik in word wel willen zien dat hij automatisch mijn code in de appendix zet, met een mooie indent en Syntax highlighting natuurlijk.

Zie hier een paar puntjes die al veel tijdwinst opleveren. En over je cross-references in word maar niet te spreken.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 19:50
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Figuur 2 wat naar beneden slepen en met tabs werken na de tekst boven het eerste figuur.
Dit wil niet, De tekst in de scriptie is iets langer dan die ene zin in het vraag.doc. Als ik de tekening naar beneden sleep dan wordt de eerder genoemde tekst over 1 regel verspreid en heb ik alsnog geen aparte tekst boven figuur 2.

Citaat:
Daar gaat het mis. Dat soort grote verslagen moet je in LaTeX doen.

Ow, en waarom gebruik eigenlijk weer die gare zwevende tekstvakken als onderschrift? En niet de optie 'caption' die in het menu van de afbeelding staat. Ik heb zo het idee dat dat speciaal daarvoor gemaakt is...
Ik heb eerder grote verslagen geschreven en toen ging het wel goed met de afbeeldingen. Tevens heb ik geen beschikking over het programma latex en tevens geen idee wat voor programma dat is.

Die optie heb ik gebruikt en dan krijg je dit onderschrift. Dus het is niet zweverig. Alleen bij mij heet het bijschrift invoegen en geen 'caption'

Citaat:
Lukt het ook niet met behulp van een los tekstvak?
Kan op zich wel en heb het ook geprobeerd, maar vind het niet de ideale oplossing. Aangezien je de rand wit moet maken. Dus ik ben benieuwd of er nog andere mogelijkheden zijn om dit mooi/goed te doen.

Dus als iemand nog andere tips hebben lees ik dat graag.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 19:53
ThomasJu
ThomasJu is offline
wat ging er mis met kolommen?? Ow, maar jou afbeeldingen zweven ook nog, die zullen waarschijnlijk ook de captions mee nemen.

Die kolommen werken gewoon bij mij hoor.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 20:36
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
LaTeX bagger?
Nee, de oplossing LaTeX te gebruiken in deze situatie is bagger.

Citaat:
Bovendien kan je in LaTeX gewoon mooie vector figuren maken, en krijg je niet van die vage gecomprimeerde plaatjes (met pijlen die opeens scheef springen)

Een inhoudsopgave is in LaTeX in 2 seconde gemaakt, en update hij altijd. Inclusief List of Tables/figures/listings.... Ook zou ik in word wel willen zien dat hij automatisch mijn code in de appendix zet, met een mooie indent en Syntax highlighting natuurlijk.

Zie hier een paar puntjes die al veel tijdwinst opleveren. En over je cross-references in word maar niet te spreken.
Je hoeft mij de mogelijkheden van LaTeX niet uit te leggen. Ik heb er zelf ook mooie dingen in gemaakt. Maar voor iemand die er nog nooit mee gewerkt heeft en nu dit probleem aandraagt, is het niet serieus het overwegen waard.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2014, 09:47
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
De correcte vertaling van "table" is in deze context tabel.
Oeps.. Al zó lang niet meer met een Nederlandse versie gewerkt..

Met citaat reageren
Oud 26-02-2014, 09:55
Verwijderd
Je kan ook, dubbelzijdig afdrukken. Dan heb je ook 2 plaatjes op 1 a4. Of de marges kleiner maken of de figuren verkleinen. Tevens zou je misschien ook Excel kunnen gebruiken en dan kijken, of het afgedrukt kan worden op 1 blaadje.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2014, 13:52
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Je kan ook, dubbelzijdig afdrukken. Dan heb je ook 2 plaatjes op 1 a4. Of de marges kleiner maken of de figuren verkleinen. Tevens zou je misschien ook Excel kunnen gebruiken en dan kijken, of het afgedrukt kan worden op 1 blaadje.
Scriptie zal wegens de dikte dubbelzijdig worden afgedrukt. Maar dan worden het 4 plaatjes op 2 kantjes.

Ben wel tevreden hoe het er nu uitziet, maar ik denk dat het toch niet de ideale oplossing is. De afbeeldingen blijven wel leesbaar en dat is toch ook wel belangrijk. Maar dat is voor de afwerking van het stuk, ben benieuwd of men nog meer oplossingen weet?

Alvast bedankt!
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 26-02-2014, 16:47
ThomasJu
ThomasJu is offline
Citaat:
wat ging er mis met kolommen??
[...]
Die kolommen werken gewoon bij mij hoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart Topic #13
Nijn*
500 26-10-2004 15:59
Psychologie Het Grote Lucht Je Hart Topic #12
Verwijderd
499 11-10-2004 20:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.