Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2004, 23:03
Monroe
Avatar van Monroe
Monroe is offline
__________________
Ík wil neuken.
Advertentie
Oud 29-12-2004, 23:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline


maria magdalena,... anyone?

ken de hele verhalen erom niet, alleen maar geruchten
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 29-12-2004, 23:11
Fainne
Avatar van Fainne
Fainne is offline
Volgens mij was Maria Magdalena zijn liefje of zijn hoer

maar shttt, dat mag je niet zeggen!
Oud 29-12-2004, 23:31
Verwijderd
Is een dergelijke classificatie zinvol voor doden?
Oud 30-12-2004, 01:25
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-12-2004 @ 00:31 :
Is een dergelijke classificatie zinvol voor doden?
Oud 30-12-2004, 01:38
Verwijderd
is er trouwens ooit gezegd dat maria maagd was?
Oud 30-12-2004, 02:56
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 30-12-2004 @ 02:38 :
is er trouwens ooit gezegd dat maria maagd was?
Het gebeurt tenslotte niet elke dag dat een maagd een kind krijgt.
Oud 30-12-2004, 09:15
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Jezus was hoogstwaarschijnlijk getrouwd... (kon bijna niet anders in die tijd)
Maria magdalena was zijn trouwste discipel en geen hoer (heeft ene keizer verzonnen, heeft haar expres omgeruild met een maria die wel hoer was)
Ik heb ook verhalen gehoord dat Maria (de moeder) verkracht was door een romeinse soldaat... en Jezus heeft waarschijnlijk een oudere broer...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 09:55
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Er zijn wel geruchten dat Maria Magdalena, om het maar even op zijn snoop dogg's te zeggen, zijn 'biatch' was. Dat wil zeggen, iemand die hem af en toe hielp bij bepaalde driften. Beetje lastig te bewijzen naar al die tijd, en al die censuur.
Oud 30-12-2004, 10:00
professor2
professor2 is offline
nee uiteraard bevat de da vinci code de waarheid
Oud 30-12-2004, 10:05
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 10:15 :
Jezus was hoogstwaarschijnlijk getrouwd... (kon bijna niet anders in die tijd)
Maria magdalena was zijn trouwste discipel en geen hoer (heeft ene keizer verzonnen, heeft haar expres omgeruild met een maria die wel hoer was)
Ik heb ook verhalen gehoord dat Maria (de moeder) verkracht was door een romeinse soldaat... en Jezus heeft waarschijnlijk een oudere broer...
nu graag even bronvermelding erbij, dan weten we hoe je erbij komt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 30-12-2004, 10:37
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Zijn er ook geen theoriëen die beweren dat Jezus homo was? Aangezien ze de hele tijd verwijzen naar "de leerling die hij lief had".
Oud 30-12-2004, 11:07
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Over dat maria eigenlijk jezus' trouwste discipel was maar door Paus gregorius werd ze in 591 na christus verwisseld met een andere maria

Smit, s. (2001). Heks, een magische reis door de westerse spiritualiteit. pp 41-44

En op internet in google intypen...

Dat jezus getrouwd is is erg waarschijnlijk. In die tijd was het gewoon hoogst ongebruikelijk om niet getrouwd te zijn. En dat je niet mocht onderwijzen in een tempel als je niet getrouwd was. Schijnt in de joodse geschiedenis terug zijn te vinden. Ik kan hier op dit moment geen bron van vinden.

De broer schijnt ene jacobus te zijn. Wordt in de bijbel meerdere keren naar verwezen Marcus 6:3, Mattheus 13: 53-58.
Er was ook een kist gevonden met een inscriptie erop: Jacobus, zoon van Jozef, broer van Jezus. Maar die bleek vals te zijn.

Volgens de leer van de Rooms-Katholieke Kerk wordt er met het "broer van de Heer" een aanverwantschap met Jezus Christus aangeduid. Hij is dus volgens de katholieke leer géén natuurlijke broer van Jezus, omdat dit strijdig wordt geacht met de leer van de maagdelijkheid van Maria.

Volgens de leer van de Orthodoxe Kerk is Jacobus een halfbroer van Jezus, geboren uit een eerder huwelijk van Jozef.

Volgens de meeste protestantse kerken is Jacobus een natuurlijke broer van Jezus, dus een zoon van Maria en Jozef. Dit besef is echter pas gegroeid in de loop der eeuwen. Aanvanklijk deelden Maarten Luther en Johannes Calvijn het standpunt van de Rooms-Katholieke Kerk.

dat is even alles waar ik tijd voor heb om te vinden...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 11:07
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Citaat:
RanC schreef op 30-12-2004 @ 11:37 :
Zijn er ook geen theoriëen die beweren dat Jezus homo was? Aangezien ze de hele tijd verwijzen naar "de leerling die hij lief had".
Maria was ook zijn leerling...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 11:14
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 12:07 :
Maria was ook zijn leerling...
Eh, maar die ging niet mee de berg op om te bidden. Zijn mannelijke discipelen wel.
Oud 30-12-2004, 11:16
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
tja ze waren toen nog niet zo geemancipeerd...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 12:41
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 10:15 :
Jezus was hoogstwaarschijnlijk getrouwd... (kon bijna niet anders in die tijd)
Je kon ook niet opstaan uit de dood. Dus als je dat gelooft is er weinig reden om te twijfelen aan zijn vrijgezelle status.

Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 10:15 :
Maria magdalena was zijn trouwste discipel en geen hoer (heeft ene keizer verzonnen, heeft haar expres omgeruild met een maria die wel hoer was)
Yeah rright.

Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 10:15 :
Ik heb ook verhalen gehoord dat Maria (de moeder) verkracht was door een romeinse soldaat...
Ik heb ook verhalen gehoord over aliens en wereldheerschappij. Die geloof ik ook niet.

Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 10:15 :
en Jezus heeft waarschijnlijk een oudere broer...
Broers en zussen wel. Alleen geloof ik dat ze jonger waren dan hem.
Oud 30-12-2004, 12:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
deadlock schreef op 30-12-2004 @ 02:38 :
is er trouwens ooit gezegd dat maria maagd was?
ja, want Josef was immers impotent, dus kan het kind onmogelijk door hem zijn verwekt en moet het wel uit de lucht zijn komen vallen...

huh? wat zeg je? overspel? ah, op die manier...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Ads door Google
Oud 30-12-2004, 12:58
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-12-2004 @ 13:57 :
ja, want Josef was immers impotent, dus kan het kind onmogelijk door hem zijn verwekt en moet het wel uit de lucht zijn komen vallen...

huh? wat zeg je? overspel? ah, op die manier...
Oud 30-12-2004, 13:33
Verwijderd
Jezus had alleen jongere broers (over zussen wordt meestal niet gesproken in de bijbel, of over dochters), zijn ouders waren beiden nog maagd toen Maria zwanger van hem werd. Jozef dacht eerst dat ze een ander had en wilde haar in stilte verlaten om haar de schaamte te besparen.

Of Jezus getrouwd was, daar staat niks over in de bijbel. In ieder geval niet met Maria Magdalena.
Oud 30-12-2004, 13:35
2004
Avatar van 2004
2004 is offline
Jezus had ook vrouwelijke apostelen, maar die zijn weggecensureerd door de Kerk. In andere geschriften is hiervan bewijs gevonden.
Oud 30-12-2004, 14:16
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-12-2004 @ 13:41 :
Je kon ook niet opstaan uit de dood. Dus als je dat gelooft is er weinig reden om te twijfelen aan zijn vrijgezelle status.
Nou ik geloof ook echt niet dat hij opgestaan is uit de dood... Misschien hebben ze zijn geest gezien maar in levende lijven... haha nee sorry dan geloof ik nog eerder in aliens



Citaat:
Yeah rright.
Is dat zo ongeloofwaardig? Dat is nou het enige waar ik bronnen voor heb... De bijbel is gewoon een en al vrouw onvriendlijk. Zoals 2004 ook zegt er zijn gewoon stukken uit de bijbel gehaald zodat het in de mannen maatschappij past


Citaat:
Ik heb ook verhalen gehoord over aliens en wereldheerschappij. Die geloof ik ook niet.
Je moet weten wie je kan geloven en wie niet... Of het werkelijk waar is weet ik niet, maar lijkt me waarschijnlijker dan een maagd die zwanger wordt...

Citaat:
Broers en zussen wel. Alleen geloof ik dat ze jonger waren dan hem.
ik heb idd nog waarschijnlijk alleen jongere broers en zussen kunnen vinden
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 14:19
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 15:16 :
Is dat zo ongeloofwaardig?
Ja.

Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 15:16 :
Dat is nou het enige waar ik bronnen voor heb...
Verlicht me.

Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 15:16 :
De bijbel is gewoon een en al vrouw onvriendlijk.
Dat ligt maar net aan je definitie van vrouwonvriendelijkheid.

Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 15:16 :
Zoals 2004 ook zegt er zijn gewoon stukken uit de bijbel gehaald zodat het in de mannen maatschappij past
2004 zegt wel meer.
Oud 30-12-2004, 14:30
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 12:07 :
Over dat maria eigenlijk jezus' trouwste discipel was maar door Paus gregorius werd ze in 591 na christus verwisseld met een andere maria

Smit, s. (2001). Heks, een magische reis door de westerse spiritualiteit. pp 41-44

En op internet in google intypen...

Dat jezus getrouwd is is erg waarschijnlijk. In die tijd was het gewoon hoogst ongebruikelijk om niet getrouwd te zijn. En dat je niet mocht onderwijzen in een tempel als je niet getrouwd was. Schijnt in de joodse geschiedenis terug zijn te vinden. Ik kan hier op dit moment geen bron van vinden.

De broer schijnt ene jacobus te zijn. Wordt in de bijbel meerdere keren naar verwezen Marcus 6:3, Mattheus 13: 53-58.
Er was ook een kist gevonden met een inscriptie erop: Jacobus, zoon van Jozef, broer van Jezus. Maar die bleek vals te zijn.

Volgens de leer van de Rooms-Katholieke Kerk wordt er met het "broer van de Heer" een aanverwantschap met Jezus Christus aangeduid. Hij is dus volgens de katholieke leer géén natuurlijke broer van Jezus, omdat dit strijdig wordt geacht met de leer van de maagdelijkheid van Maria.

Volgens de leer van de Orthodoxe Kerk is Jacobus een halfbroer van Jezus, geboren uit een eerder huwelijk van Jozef.

Volgens de meeste protestantse kerken is Jacobus een natuurlijke broer van Jezus, dus een zoon van Maria en Jozef. Dit besef is echter pas gegroeid in de loop der eeuwen. Aanvanklijk deelden Maarten Luther en Johannes Calvijn het standpunt van de Rooms-Katholieke Kerk.

dat is even alles waar ik tijd voor heb om te vinden...
... je zegt dat het in die tijd hoogst ongebruikelijk was om ongetrouwd te zijn op die leeftijd. het was ook hoogst ongebruikelijk om de zoon van god te zijn, dus dat is best een loos argument.

jezus onderwees niet in de tempel, maar buiten de tempel. dat zou dus eerder kloppen met 'ongetrouwd zijn'.

het was in die tijd ook ongebruikelijk om te scheiden, dus zou de vrouw van jozef gestorven moeten zijn (is mogelijk), maar dan nog stel ik vraagtekens bij een volgend huwelijk in die tijd. overigens zou jezus ook gewoon een jongere broer gehad kunnen hebben, hoewel ik denk van niet.

er komen in de bijbel overigens wel meer jacobussen (jacobusjes ?) voor, dus dat zegt niet zoveel. daarnaast worden alle discipelen weleens aangeduidt met broeders, ook als ze het over elkaar hebben. en het lijkt me sterk dat t 1 grote familie is, we zijn hiet niet bij de tros he...

(overigens, leuk dat je moeite doet, maar alleen je eerste punt is een bron. 'google intypen' levert meestal de meest onvoorstelbare onzin op, aangezien iedereen wel iets op internet kan pleuren.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 30-12-2004, 15:01
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Tja zoals gewoonlijk stuit het weer op bestaat god wel of niet...

Wat ik denk bijbel is een leuk verhaal, staan enkele feiten plus een heleboel fantasie in.
Ik geloof niet dat Jezus God's zoon is, geloof niet dat Maria maagd is omdat dat gewoon een onmogelijkheid is. Ik geloof wel dat mannen in de geschiedenis de bijbel hebben aangepast, stukken weg hebben gelaten zodat de mensen lazen wat zij wilden dat ze lazen.
Ik geloof wel dat Maria Magdalena een belangrijke discipel voor Jezus was, maar omdat de mannen vonden dat vrouwen ondergeschikt zijn aan vrouwen dat deel van de verhalen eruit gelaten is. En dat is ook nog echt zo, de bijbel die je nu leest is niet dezelfde bijbel van eeuwen geleden.
Ik denk dat jezus een bijzondere man was, die veel goeds heeft gedaan en vast wel een vrouw had en sex heeft gehad (is sex niet het meest goddelijke wat er is?).
Ik denk juist dat ze wel grote gezinnen hadden vroeger aangezien er geen voorbehoedsmiddelen waren...

Tja veel zullen het er niet mee eens zijn... Maar goed, geloof wat je gelooft...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Advertentie
Oud 30-12-2004, 15:04
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Wat maakt het eigenlijk uit of hij maagd is of niet?
Oud 30-12-2004, 15:04
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
deadlock schreef op 30-12-2004 @ 02:38 :
is er trouwens ooit gezegd dat maria maagd was?
was ook zo. Dit hoort bij één vd religieuze mirakels.
Oud 30-12-2004, 15:18
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Citaat:
imène schreef op 30-12-2004 @ 16:04 :
Wat maakt het eigenlijk uit of hij maagd is of niet?
maakt eigenlijk ook niks uit... Maar als hij geen maagd is wordt de mythe een beetje verstoord...
Zou je een man die maagd is eerder geloven dan iemand die geen maagd is?
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 15:25
mario
Avatar van mario
mario is offline
geloven jullie ook allemaal nog in de kerstman?
__________________
www.funing.nl
Oud 30-12-2004, 15:28
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 15:28
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
mario schreef op 30-12-2004 @ 16:25 :
geloven jullie ook allemaal nog in de kerstman?
Geloof jij in forumbazen die waarschuwingen en/of bans uitdelen?
Oud 30-12-2004, 15:29
mario
Avatar van mario
mario is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-12-2004 @ 16:28 :
Geloof jij in forumbazen die waarschuwingen en/of bans uitdelen?
nee
__________________
www.funing.nl
Oud 30-12-2004, 15:30
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
mario schreef op 30-12-2004 @ 16:29 :
nee
Ga dan vooral zo door.
Oud 30-12-2004, 15:34
mario
Avatar van mario
mario is offline
ik doe mijn best
__________________
www.funing.nl
Oud 30-12-2004, 15:40
Jasmijn.
Avatar van Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 16:18 :
maakt eigenlijk ook niks uit... Maar als hij geen maagd is wordt de mythe een beetje verstoord...
Zou je een man die maagd is eerder geloven dan iemand die geen maagd is?
Het is niet omdat je maagd bent of niet dat je de waarheid spreekt of niet
Onmaagd zijn is geen schande (in deze context toch niet)
Oud 30-12-2004, 16:00
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-12-2004 @ 13:41 :
Broers en zussen wel. Alleen geloof ik dat ze jonger waren dan hem.
Dan hij.
__________________
Welcome to your mom's house!
Ads door Google
Oud 30-12-2004, 16:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-12-2004 @ 16:28 :
Geloof jij in forumbazen die waarschuwingen en/of bans uitdelen?
alleen voor mensen die zonder enige zinnige reden een volledige post quoten en daar alleen maar rologen onder zetten aangezien ze geen argumenten hebben...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 30-12-2004, 17:09
hola
hola is offline
Citaat:
Broers en zussen wel. Alleen geloof ik dat ze jonger waren dan hem. [/B]

dat lijkt me niet meer dan logisch.. aangezien maria maagd was toen ze hem kreeg. lijkt me vreemd dat ze meerdere kids heeft gehad terwijl ze steeds maagd was. ook heb ik ooit eens ergens gelezen dat jozef eerst kwaad werd, omdat maia zwanger was zonder dat ze het met hem had gedaan..
__________________
8-)
Oud 30-12-2004, 19:08
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Ja, hij zou nooit iemand verdriet hebben gedaan door een relatie met een vrouw aan te gaan terwijl hij wist dat hij na een paar jaar zou sterven.
Trouwens wat maakt dat nou uit, of ie maagd is?
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 30-12-2004, 19:10
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
hola schreef op 30-12-2004 @ 18:09 :
ook heb ik ooit eens ergens gelezen dat jozef eerst kwaad werd, omdat maia zwanger was zonder dat ze het met hem had gedaan..
Dat was waarschijnlijk een boek met vertellingen uit de bijbel ofzo want dat staat niet in de bijbel zelf
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Oud 30-12-2004, 20:33
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Citaat:
imène schreef op 30-12-2004 @ 16:40 :
Het is niet omdat je maagd bent of niet dat je de waarheid spreekt of niet
Onmaagd zijn is geen schande (in deze context toch niet)
nee het maakt idd ook niks uit... Maar waarschijnlijk wil men de mythe van de heilige man bewaren... Degen die ze uit het verhaal willen hebben wordt als hoer gezien, degene die heilig zijn zijn maagd...

Maar in de wicca en hekserij heb je drie fasen in het leven (vooral voor vrouwen dan) Maagd, Moeder, Crone. Dat maagd slaat niet op het geen sex hebben. Het staat voor het dingen leren, in het begin van je leven staan enzovoort... En daar hoort sex heus wel bij...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 20:34
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 21:33 :
Maar in de wicca en hekserij heb je drie fasen in het leven (vooral voor vrouwen dan) Maagd, Moeder, Crone. Dat maagd slaat niet op het geen sex hebben. Het staat voor het dingen leren, in het begin van je leven staan enzovoort... En daar hoort sex heus wel bij...
Ik denk dat Jezus/God geen boodschap aan hekserij heeft.
Oud 30-12-2004, 20:40
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Nee misschien niet... misschien was Maria Magdalena wel heks... Maar ik gaf het als voorbeeld dat maagd niet altijd geen sex betekend....
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 20:41
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 21:40 :
Nee misschien niet... misschien was Maria Magdalena wel heks...
Waar haal je dat fantastische idee vandaan?
Oud 30-12-2004, 20:42
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Zelfde boek waar ik eerder naar verwezen heb.
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 20:45
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 21:42 :
Zelfde boek waar ik eerder naar verwezen heb.
Zou je ook de redenatie kunnen uitleggen van de auteur want geld om willekeurige boeken te kopen heb ik niet.
Oud 30-12-2004, 20:55
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
ff opzoeken....

Citaat:
Uit bestudering van vroegchristelijke geschriften, en de vondst van het evangelie van Maria Magdalena, dat pas in 1994 in een Nederlandse vertaling verscheen, blijkt dat Maria Magdalena de belangrijkste leerling was. Zij was de apostel der apostelen, de hoogste ingewijde, de geestelijke levenspartner van jezus. Ze doorliep als jonge vrouw een mysterieschool in Israel, een van de laatste die rond onze jaartelling waren overgebleven, waar ze kennis kreeg die stamde uit het tijdperk van de godin. Ze leerde verborgen patronen te begrijpen, haar persoonlijke schaduw onder ogen te komen, het onzichtbare te zien, uit haar lichaam te treden en tussen werelden te reizen. Ze leerde in eeuwenoude ceremonien omgaan met gedachtekracht, kosmische en genezende energieen.
In talloze citaten uit vroegchristelijke geschriften blijkt de bewondering die jezus had voor zijn begaafde leerling, en de unieke positie die zij innam tussen andere apostelen. Zij was de vertegenwoordiger van het spirituele, esoterische, vroege christendom: het christendom zoals het oorspronkelijk bedoeld is, beinvloed door of zelfs geinspireerd op eeuwenoude kennis van de godinnencultuur. Zij was een wetende, een ziener, een sjamaan, een heler, een leermeester, een wijze vrouw.
Ineens begrijp ik het: Maria Magdalena was een heks.
oke ff typen, maar hier ging het dus om
__________________
Don't let the world miss out on you......
Oud 30-12-2004, 22:50
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 16:01 :
Tja zoals gewoonlijk stuit het weer op bestaat god wel of niet...

Wat ik denk bijbel is een leuk verhaal, staan enkele feiten plus een heleboel fantasie in.
Ik geloof niet dat Jezus God's zoon is, geloof niet dat Maria maagd is omdat dat gewoon een onmogelijkheid is. Ik geloof wel dat mannen in de geschiedenis de bijbel hebben aangepast, stukken weg hebben gelaten zodat de mensen lazen wat zij wilden dat ze lazen.
Ik geloof wel dat Maria Magdalena een belangrijke discipel voor Jezus was, maar omdat de mannen vonden dat vrouwen ondergeschikt zijn aan vrouwen dat deel van de verhalen eruit gelaten is. En dat is ook nog echt zo, de bijbel die je nu leest is niet dezelfde bijbel van eeuwen geleden.
Ik denk dat jezus een bijzondere man was, die veel goeds heeft gedaan en vast wel een vrouw had en sex heeft gehad (is sex niet het meest goddelijke wat er is?).
Ik denk juist dat ze wel grote gezinnen hadden vroeger aangezien er geen voorbehoedsmiddelen waren...

Tja veel zullen het er niet mee eens zijn... Maar goed, geloof wat je gelooft...
er wordt in de hele bijbel niet beweerd dat jezus maagd was btw; overigens zijn er wel vrij oude bronnen bekend waar 'onze' bijbel uit is ontstaan, en heb je gelijk mbt de behandeling van vrouwen in de bijbel. sowieso is er in 'westerse' vertalingen uit de oorspronkelijk taal vaak voor bepaalde onzeidige woorden (onzijdige ?) 'hij' neergezet i.p.v. hij/zij, wat dus al meteen een 'foutje' is. het grieks en het hebreeuws hebben allebei woorden die niet goed te vertalen zijn.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 30-12-2004, 22:56
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 30-12-2004 @ 15:16 :
Nou ik geloof ook echt niet dat hij opgestaan is uit de dood... Misschien hebben ze zijn geest gezien maar in levende lijven... haha nee sorry dan geloof ik nog eerder in aliens

-> he, wie zegt dat die niet bestaan...


Is dat zo ongeloofwaardig? Dat is nou het enige waar ik bronnen voor heb... De bijbel is gewoon een en al vrouw onvriendlijk. Zoals 2004 ook zegt er zijn gewoon stukken uit de bijbel gehaald zodat het in de mannen maatschappij past

-> de meest oorspronkelijke bijbels zijn helemaal niet vrouw-onvriendelijk. er zijn geen stukken uitgehaald btw, maar niet alles is vertaald, en veel vertalingen zijn niet echt foutloos.

Je moet weten wie je kan geloven en wie niet... Of het werkelijk waar is weet ik niet, maar lijkt me waarschijnlijker dan een maagd die zwanger wordt...

-> tegenwoordig kan dat; je kan zaad van een man in een eicel van een vrouw inbrengen zonder dat daar seks bij komt kijken. als wij dat kunnen, kan god dat ook.


ik heb idd nog waarschijnlijk alleen jongere broers en zussen kunnen vinden

-> das bij nader inzien ook logischer dan oudere
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 30-12-2004, 22:56
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
professor2 schreef op 30-12-2004 @ 11:00 :
nee uiteraard bevat de da vinci code de waarheid
Er is een boekje uitgegeven waarin staat welke dingen in dat boek gebaseerd zijn op waarheid en welke op fictie. Of in ieder geval: welke dingen door de schrijver ingebracht zijn en welke al eeuwenlang als geruchten de wereld over gingen.

Overigens geloof ik best dat er bepaalde evangeliën geschreven zijn die een verder leven van JC beschreven hebben. Ik had lang voor DVC uitkwam al van dergelijke boeken gehoord. Nu het boek nog lezen...
Maar zelfs de bijbelboeken zijn natuurlijk maar door mensen geselecteerd. Je kunt me echt heel wat wijsmaken, maar vertel me niet dat dit het enige is dat geschreven is over De Verlosser. Zelfs Cicero en Ovidius (die waren het toch?) spraken al van een verlosser die komen zou, alleen was dat in de ogen van de Romeinen Keizer Augustus.

Offtopic: Ik weet alleen niet hoe veel van wat ik vertel ook in de DaVinci Code staat. Ik laat me ook heel wat vertellen door mijn vriend, die studeert geschiedenis en heeft er behoorlijk wat over gelezen.
__________________
I like my new bunny suit
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie chistelijke superhelden???
Flienp
68 22-06-2009 08:56
Levensbeschouwing & Filosofie Jezus is uniek
leonkorn
2 21-06-2007 07:07
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel I]
Sweet_Hadar
1 14-03-2004 21:29
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
Levensbeschouwing & Filosofie jaloers op mensen die geloven
Ninja_Nina
96 27-04-2003 00:09
Levensbeschouwing & Filosofie waarom welke kerk??
rene-gn
42 06-08-2002 19:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.