Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2005, 10:22
Verwijderd
Ik heb een tijdje geleden nogal wat gelezen op diverse site over het Jodendom. Ik twijfel al geruimte tijd aan het christenleven. (Ik ga al jaren niet meer naar de kerk, bid niet meer ect.) Maar ik ben natuurlijk nogal huiverig om écht te gaan 'bekeren' ofzo. Trouwens ik heb gelezen dat dat ook helemaal niet kan, of in ieder geval zeer moeilijk. Mensen zoals mij noem je dat ook 'gentile', niet? Eigenlijk weet ik niet goed wat ik moet doen. Ikzelf kom niet echt uit een strenge christelijke familie, ben er wel mee opgevoed, en bepaalde familieleden zijn wel érg streng en behoorlijk dominant en bekrompen. Het is duidelijk dat ik niet met zijn standpunten eens ben, maar dat doet er niet toe. Ik kan me gewoon niet vinden (meer?) in het christendom.

Hoe moet ik daar mee omgaan? Ik weet dat als ik zou vertellen in mijn familie (gezin) dat het huilen en schelden word. (Niet door mij. ) Je weet wel, dat gezeur dat ik anders verloren ben ect. Dus daar komen we toch nooit uit. Ik bedoel meer wat ik het best kan gaan lezen, om wat dieper in de stof te gaan lezen qua Joodse geloof. En wat informatie over andere 'christenen' zoals ik, op een site of iets dergelijks.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2005, 10:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Waarom naar een andere geloof overstappen? Als het niet voldoet, dump het hele zaakje.

Ik kan je vanuit eigen ervaring verzekeren dat het beter voelt.

Verder wordt je als je je bekeerd tot een ander geloof bijna per definitie een buitenstaander, altijd maar half geaccepteerd, dus het lijkt me geen slimme optie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 10:55
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 04-07-2005 @ 11:46 :
Waarom naar een andere geloof overstappen? Als het niet voldoet, dump het hele zaakje.

Ik kan je vanuit eigen ervaring verzekeren dat het beter voelt.

Verder wordt je als je je bekeerd tot een ander geloof bijna per definitie een buitenstaander, altijd maar half geaccepteerd, dus het lijkt me geen slimme optie.
Aan de ene kant, kan ik er wel iets in vinden, om gewoon alles 'te dumpen'. Eventjes niks, met een schone lei beginnen en vanuit dat standpunt opnieuw zoeken. Ik heb in ieder geval nog nooit iets gevoelt van binnen dat Jezus of God zou bestaan. Nooit een spirituele evaring gehad. Alleen herhalende preken, en hypocriete christenen, met dubble waarden en herhalende doorredenatie. Ik ben het een beetje zat. En nee, ik ben niet zo stom om alle christenen die stempel te geven. (Natuurlijk zijn er een heleboel aardige christenen, die normaal kunnen doen. )

Ik denk dat ik inderdaad altijd een buitenstaander zal zijn, maar dat maakt niet uit. Zolang God me maar niet als buitenstaander ziet, iets wat Hij ook niet doet. Ik zoek ook niet de waarheid zodat anderen mijn accepteren, ik zoek voor mezelf. Ik ben behoorlijk op mezelf, dus ik stoor me er niet aan als ik niet in een gemeenschap zit. Is bijzaak voor mij, en geen noodzaak. Ik zoek niet naar het beste, maar naar wat waar is.

Ik wacht op die dag dat tot mij gesproken word en ik het ware licht zie. Maar misschien duurt dat nog tientallen jaren. Ik ben nog jong, dus wie weet.
Ik ben nog steeds van mening dat God wel bestaat daar ergens.

Laatst gewijzigd op 04-07-2005 om 11:22.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:18
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Je kunt ook niet meer naar een kerk gaan en eens rustig de bijbel of torah/talmoed gaan lezen, maar dan wel zo dat je je niet leiden door bepaalde bestaande opvattingen. Probeer je eigen mening te vormen. Er zijn zoveel mensen weggelopen uit een kerk om de redenen die jij noemt. Op zich is dat terecht maar het betekent wel dat je dan niet meer objectief bent over het geloof zelf (tenminste ik zou niet meer objectief zijn).
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:24
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Waarom wordt je geen moslim
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 04-07-2005 @ 12:18 :
Je kunt ook niet meer naar een kerk gaan en eens rustig de bijbel of torah/talmoed gaan lezen, maar dan wel zo dat je je niet leiden door bepaalde bestaande opvattingen. Probeer je eigen mening te vormen. Er zijn zoveel mensen weggelopen uit een kerk om de redenen die jij noemt. Op zich is dat terecht maar het betekent wel dat je dan niet meer objectief bent over het geloof zelf (tenminste ik zou niet meer objectief zijn).
Tja, ik wil inderdaad beginnen met het lezen van de Tenach, en ook wel de Koran. Maar probleem is dat beide ook een mondelinge, niet geschreven, uitleg hebben. Dus hoe kan ik nou ooit zelf rustig erover lezen als de uitleg ontbreekt? En ik weet heel niet welke taal ik moet hebben voor de Tenach, is er überhaupt wel een goeie vertaling van het Nederlands of Engels? De Koran is geen probleem, die schijnt goed te zijn in Engels, en dat is makkelijk voor mij. Misschien denk ik te moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:27
Verwijderd
Citaat:
Kshatriya schreef op 04-07-2005 @ 12:24 :
Waarom wordt je geen moslim
Kennis eerst. Dan mening vormen. Ik ga niet klakkeloos me 'ergens anders' aansluiten.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:42
Equilibrium
Avatar van Equilibrium
Equilibrium is offline
En waarom jezelf uberhaupt ergens bij aansluiten?

Ik doe al jaren mijn eigen ding zonder er een naampje aan te plakken. Ben er nu pas sinds kort zeer per ongeluk achter gekomen dat ik vrij veel gemeen heb met Laveyan Satanisten en zelfs dan ga ik mezelf niet bij zo'n groepje voegen omdat ik niet zo nodig een hokje nodig heb
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Equilibrium schreef op 04-07-2005 @ 12:42 :
En waarom jezelf uberhaupt ergens bij aansluiten?

Ik doe al jaren mijn eigen ding zonder er een naampje aan te plakken. Ben er nu pas sinds kort zeer per ongeluk achter gekomen dat ik vrij veel gemeen heb met Laveyan Satanisten en zelfs dan ga ik mezelf niet bij zo'n groepje voegen omdat ik niet zo nodig een hokje nodig heb
Juist. Ik ben daar ook niet zo van. Ben liever op mezelf, en praat er eens casual over met vrienden in de kroeg.
En áls je een vraagje hebt, dat je eens iemand raadpleegt die er zijn werk van heeft gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 04-07-2005 @ 12:27 :
Kennis eerst. Dan mening vormen. Ik ga niet klakkeloos me 'ergens anders' aansluiten.
is het geen idee voor je om kennis en je mening te combineren zonder je uberhaupt ergens bij aan te sluiten?

Wie bij een groep gaat moet altijd hier en daar zichzelf aanpassen.

Stel dat je je huidige standpunt behoud, in feite een agnost wordt, mischien de zogenaamde 'ietsjist' als dat beter past, is dat niet veel beter voor jezelf, om gewoon je eigen identiteit te behouden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 12:07
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 04-07-2005 @ 12:47 :
is het geen idee voor je om kennis en je mening te combineren zonder je uberhaupt ergens bij aan te sluiten?

Wie bij een groep gaat moet altijd hier en daar zichzelf aanpassen.

Stel dat je je huidige standpunt behoud, in feite een agnost wordt, mischien de zogenaamde 'ietsjist' als dat beter past, is dat niet veel beter voor jezelf, om gewoon je eigen identiteit te behouden.
Ja dat was wel de bedoeling. Zet het niet echt neer zoals ik het bedoel. Ik wil mijn eigen mening natuurlijk wel behouden. Het is niet voor niks mijn mening.

Ik wil niet bij een groep horen, het hoeft in ieder geval niet per sé.

Ik ga mezelf niet 'dat' of 'dit' noemen. Ik ga gewoon mij gang, en noem het 'mijn gang'. Punt. Geen agnost, christen of wat dan ook. Ik ben wie ik ben.

Laatst gewijzigd op 04-07-2005 om 12:09.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 04-07-2005 @ 11:22 :
Ik heb een tijdje geleden nogal wat gelezen op diverse site over het Jodendom. Ik twijfel al geruimte tijd aan het christenleven. (Ik ga al jaren niet meer naar de kerk, bid niet meer ect.) Maar ik ben natuurlijk nogal huiverig om écht te gaan 'bekeren' ofzo. Trouwens ik heb gelezen dat dat ook helemaal niet kan, of in ieder geval zeer moeilijk. Mensen zoals mij noem je dat ook 'gentile', niet? Eigenlijk weet ik niet goed wat ik moet doen. Ikzelf kom niet echt uit een strenge christelijke familie, ben er wel mee opgevoed, en bepaalde familieleden zijn wel érg streng en behoorlijk dominant en bekrompen. Het is duidelijk dat ik niet met zijn standpunten eens ben, maar dat doet er niet toe. Ik kan me gewoon niet vinden (meer?) in het christendom.

Hoe moet ik daar mee omgaan? Ik weet dat als ik zou vertellen in mijn familie (gezin) dat het huilen en schelden word. (Niet door mij. ) Je weet wel, dat gezeur dat ik anders verloren ben ect. Dus daar komen we toch nooit uit. Ik bedoel meer wat ik het best kan gaan lezen, om wat dieper in de stof te gaan lezen qua Joodse geloof. En wat informatie over andere 'christenen' zoals ik, op een site of iets dergelijks.
Ik denk dat de beste manier is om te bidden. Want je gelooft in God, Hij weet alles en dus ook de waarheid.

Je kan natuurlijk proberen op eigen verstand een weg te zoeken maar hoe ver kunnen we komen op eigen verstand? Nergens.

Als ik jou was zou ik smeken om de waarheid..en blijven bidden en smeken. Want als je dat niet doet en je kiest een verkeerde weg en je staat voor God, dan kan je je niet verantwoorden.

Je kunt niet zeggen: "Maar ik wist het niet, ik was verward."
God zou dan kunnen zeggen: "Je had het aan Mij moeten vragen."

Overigens geloof ik dat het Jodendom ons niet kan redden van onze zonden. De wet maakt alleen bewust van de zonde.
En die zonde is zwaar, zo zwaar dat elk mens veroordeeld word.

Ik geloof in Jezus Christus als mijn Redder, want ik kan mezelf niet redden van mijn zonden en mijn goede daden ook niet. Maar Hij heeft mijn zonden gedragen en is er voor gestraft (je kent het verhaal wel), waardoor ik vergeven ben. Zo is Hij ook voor jou zonden gestorven.

Ik zou God nederig vragen over Jezus. Of Jezus Zijn Zoon is. Zo ben ik tot bekering gekomen.
Ik bedoel, je hebt niks te verliezen als je het vraagt, toch?
maar als je het niet vraagt weet je niet wat je verliest.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 12:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 13:48 :
Ik denk dat de beste manier is om te bidden. Want je gelooft in God, Hij weet alles en dus ook de waarheid.

Je kan natuurlijk proberen op eigen verstand een weg te zoeken maar hoe ver kunnen we komen op eigen verstand? Nergens.
Is het je niet opgevallen dat dat nu precies is wat er niet werkt?

Dat je maar door blijft drammen illustreerd wat Zoidberg al zei: preken, oogkleppen, geen kritiek, geloven, en dat is nu precies wat er niet nodig is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 12:55
Verwijderd
het werkt wel ,want het heeft voor mij gewerkt en voor vele anderen met mij.


En hoezo blijf ik doordrammen, ik geef simpel mijn mening. Dit is mijn eerste post en je hebt meteen kritiek.

Wat ik voorstel is nederig smeken bij God. Daar is niks mis mee, dat is goed.
Maar waarschijnlijk zul je dat niet begrijpen. En je zult het waarschijnlijk ook niet doen.
Sterker nog, je wilt dat anderen het ook niet doen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 12:57
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 13:48 :
*verhaal*
Je kan zeggen wat je wilt, maar ik heb vaak gevraagt aan God of hij me antwoord wil geven op mijn vragen. Ik heb nog nooit antwoord gehad. En zeg niet dat ik er niet open voor stond, want dat doe ik wil. Ik heb vragen die niet beantwoord worden.

Ik ga niet smeken voor antwoorden, ik vraag het wel nederig. Maar smeken doe ik niet aan. Ik dacht dat Hij me lief had?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 13:03
Verwijderd
je zegt, je hebt vragen die niet beantwoord worden. Maar weet wel dat God een almachtige en een heilige God is. En wij zijn niet heilig, maar zondig.

Daarom antwoord God van ons zondige mensen niet zomaar elk gebed of vraag. Maar ik weet wel dat God een smekend hart dat zich overgeeft niet negeert.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 13:08
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 14:03 :
je zegt, je hebt vragen die niet beantwoord worden. Maar weet wel dat God een almachtige en een heilige God is. En wij zijn niet heilig, maar zondig.

Daarom antwoord God van ons zondige mensen niet zomaar elk gebed of vraag. Maar ik weet wel dat God een smekend hart dat zich overgeeft niet negeert.
Wat wil je nou precies zeggen met dit stukje? Ik geloof wel in God ja. Maar laat ik eerlijk wezen, erg sterk is het nou ook weer niet. Ik heb immers nog nooit God écht ervaren.

Blijkbaar negeert Hij me wel. Maar goed, ik zal het nog eens vragen. En nee, ik ga niet smeken. Wat is het nut van smeken? Hoe meer wanhopig je bent hoe beter?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 13:16
Verwijderd
Ik merk bij mij als ik smeek dat God mijn gebed vaker verhoort.

Smeken is; ik kan het niet alleen, help!
En God is barmhartig dat Hij zo'n oprecht gebed niet negeert.

maar als ik soms iets normaal vraag dan kan het zijn dat God het wel hoort maar niet verhoort omdat ik misschien nog een trotse houding.

Ik ervaar dus; overgave werkt wel, maar vertrouwen op eigen kracht niet.

maar ik ben blij dat je het nog een keer wilt proberen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-07-2005, 13:24
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 14:16 :
Smeken is; ik kan het niet alleen, help!
En God is barmhartig dat Hij zo'n oprecht gebed niet negeert.
Nou, ik heb dat dus al geprobeert. Geen reactie.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 13:26
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 04-07-2005 @ 12:26 :
Tja, ik wil inderdaad beginnen met het lezen van de Tenach, en ook wel de Koran. Maar probleem is dat beide ook een mondelinge, niet geschreven, uitleg hebben. Dus hoe kan ik nou ooit zelf rustig erover lezen als de uitleg ontbreekt? En ik weet heel niet welke taal ik moet hebben voor de Tenach, is er überhaupt wel een goeie vertaling van het Nederlands of Engels? De Koran is geen probleem, die schijnt goed te zijn in Engels, en dat is makkelijk voor mij. Misschien denk ik te moeilijk.
http://www.biblija.net/biblija.cgi
hier vind je verschillende vertalingen (waaronder NLs en Engels)
en verder:

Hebreeuws - Engels:
http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0.htm

en ik heb nog geen echt goede vertaling gezien - bij het 1 is het soms beter vertaald dan bij het ander.

en hier vind je overigens ook heel veel (verschillende religies):
http://www.sacred-texts.com/index.htm
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 04-07-2005 @ 14:24 :
Nou, ik heb dat dus al geprobeert. Geen reactie.
heb je dat net gedaan?
God hoeft niet meteen te reageren he
Maar ja, veel succes iig
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 14:30 :
heb je dat net gedaan?
God hoeft niet meteen te reageren he
Maar ja, veel succes iig
Nee, niet net.
Tijdje geleden alweer.

Punt is gewoon dat ik er niks van merk. Of heb gemerkt. Wie weet ik de toekomst. Misschien vind Hij wel dat ik eerst 25 jaar moet rondlkooien, of misschien kan het Hem geen flikker schelen. Ga ik fijn de rest van de eeuwigheid lijden in de hel. Lekker rechtvaardig.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 13:40
Verwijderd
nee dat geloof ik niet. Ik geloof juist dat Hij veel om je geeft. Het feit dat je nu twijfelt geeft iets aan.
Maar probeer nog een keer te bidden, ik geloof dat je nu wel antwoord gaat krijgen.
En zoals ik zei, je hebt niks te verliezen toch.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 13:42
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 14:40 :
Het feit dat je nu twijfelt geeft iets aan.

En zoals ik zei, je hebt niks te verliezen toch.
Wat geeft dat aan dan?

Yup.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 13:45
Verwijderd
ik geloof dat God je twijfel geeft om de waarheid te zoeken. Als Hij echt niet om je gaf zou Hij je geen problemen of twijfel geven, want problemen en twijfel zorgen ervoor dat we God zoeken.

Zo kreeg ik ook twijfel op een gegeven moment waarna ik bekeerd werd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2005, 13:47
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 14:45 :
ik geloof dat God je twijfel geeft om de waarheid te zoeken. Als Hij echt niet om je gaf zou Hij je geen problemen of twijfel geven, want problemen en twijfel zorgen ervoor dat we God zoeken.

Zo kreeg ik ook twijfel op een gegeven moment waarna ik bekeerd werd.
God heeft ons vrije wil gegeven. Ik geloof niet dat God je twijfel geeft. Heeft God ook aan Eva de gevoelens gegeven om tóch van de appel te eten?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 13:59
Verwijderd
nee maar ik geloof dat God mensen wel twijfel kan geven als Hij ze ergens toe wil brengen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 14:00
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 14:59 :
nee maar ik geloof dat God mensen wel twijfel kan geven als Hij ze ergens toe wil brengen.
Ik geloof niet dat God ons manipuleerd om Zijn eigen doelen te bereiken. Vrije wil is er niet voor niks.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 14:02
Verwijderd
het is ook niet echt manipulatie, want je kan het nog altijd weigeren. God dwingt niet maar uit liefde kan Hij voor situaties zorgen die je leven verandren. Bijv. problemen of misschien ziekte (die weet ik niet zeker).
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 14:06
Verwijderd
ma·ni·pu·la·tie (de ~ (v.), ~s)
1 het toepassen van kunstgrepen, meestal om iem. te bedriegen
2 het ongemerkt beïnvloeden

Motief maakt niet uit, het blijft manipulatie.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 14:06
Verwijderd
ik zie het meer als hulp die je kan weigeren of accepteren ipv manipulatie.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 14:10
Verwijderd
God beinvloed wel.
Bijv. de farao in Egypte. God verhardde zijn hart zodat hij Zijn volk niet zou laten gaan.
Maar het bleef wel farao's eigen keus.
Dus misschien kun je wel zeggen dat God 'manipuleert' (klint zo negatief). Maar God is nog wel goed en dus wat Hij doet is niet slecht.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 14:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 15:06 :
ik zie het meer als hulp die je kan weigeren of accepteren ipv manipulatie.
Op straffe van voor de eeuwigheid in de hel branden denk ik toch eerder aan vuile chantage dan een keuze.

En dat voorbeeld van de faro is een leuke: god pleegde genocide vanwege de chantage van een man, en hij doodde mensen die er verder niets mee te maken hadden.

Lekker rechtvaardig..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 14:14
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-07-2005 @ 15:10 :
Op straffe van voor de eeuwigheid in de hel branden denk ik toch eerder aan vuile chantage dan een keuze.

En dat voorbeeld van de faro is een leuke: god pleegde genocide vanwege de chantage van een man, en hij doodde mensen die er verder niets mee te maken hadden.

Lekker rechtvaardig..
Net alsof doodgaan perse een nadeel is
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 14:21
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 15:10 :
God beinvloed wel.
Bijv. de farao in Egypte. God verhardde zijn hart zodat hij Zijn volk niet zou laten gaan.
Dus, manipulatie.

Dus God heeft de één een betere kans om te geloven dan de ander? Nee ik geloof hier helemaal niet in.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 14:39
Verwijderd
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 04-07-2005 @ 15:21 :
Dus, manipulatie.

Dus God heeft de één een betere kans om te geloven dan de ander? Nee ik geloof hier helemaal niet in.
nee iedereen krijgt gelijke kansen. God is niet onrechtvaardig. Zeker niet, dus misschien ik leg het verkeerd uit, of we begrijpen het niet. Maar 1 ding is zeker, God is rechtvaardig.

We kunnen eindeloos discusseren maar bidden is de oplossing voor ons allemaal. Dat is wat ik geloof.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-07-2005, 14:57
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 04-07-2005 @ 15:39 :
We kunnen eindeloos discusseren...
Inderdaad. Heeft weinig zin zo.

Ik zie wel verder. Ik heb er niet zo zin meer in op het moment. Denk dat ik even een tijdje er niet meer mee bezig ga houden. Ik vind het belangrijker om goed te leven, dan proberen wat regeltjes na te leven die je toch niet dan op kan volgen.

Tot de volgende keer maar weer. Ik ga van het forum voor vandaag.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 16:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 04-07-2005 @ 15:14 :
Net alsof doodgaan perse een nadeel is
Die 0,2% van de gevallen waarin doodgaan beter is dan leven gun ik je, voor de rest heb ik gelijk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 16:38
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Zoidberg, wat ik niet begrijp:

1. je voelt je niet meer thuis binnen het christendom
2. je denkt aan het jodendom en wilt hier meer over weten
3. je twijfelt het bestaan van God.

zou je niet eerst aan 3 werken voordat je je aan 1 en 2 waagt?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 16:52
Darth Zoid
Avatar van Darth Zoid
Darth Zoid is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-07-2005 @ 17:38 :
zou je niet eerst aan 3 werken voordat je je aan 1 en 2 waagt?
Als het zo door gaat ben ik het geloof over 2 jaar kwijt.
__________________
My lightsaber runs on Windows 98 SE.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 17:45
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Ik vind de stap van het christendom naar het jodendom wel groot. Bij het christendom geloof je in Jezus, bij het jodendom geloven ze er niet in.

Verder kan ik het me de twijfel wel voorstellen. Ik ben ook christelijk en ik twijfel ook wel vaak. Ik denk dat het altijd goed is voor je ontwikkeling en eigen kennis om je te verdiepen in andere geloven.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 19:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
gurl18 schreef op 04-07-2005 @ 18:45 :
Ik vind de stap van het christendom naar het jodendom wel groot. Bij het christendom geloof je in Jezus, bij het jodendom geloven ze er niet in.
niet minder groot dan van jodendom naar christendom of van christendom naar islam (en visa versa).
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 19:39
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Dat ik zo'n topic nog mag meemaken in mijn pre-permbantijd op s.com.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 20:24
Meninna
Avatar van Meninna
Meninna is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-07-2005 @ 17:38 :
Zoidberg, wat ik niet begrijp:

1. je voelt je niet meer thuis binnen het christendom
2. je denkt aan het jodendom en wilt hier meer over weten
3. je twijfelt het bestaan van God.

zou je niet eerst aan 3 werken voordat je je aan 1 en 2 waagt?
Lees en huiver:

Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 04-07-2005 @ 11:55 :
"....."
Ik ben nog steeds van mening dat God wel bestaat daar ergens.
__________________
This is your life, are you who you want to be?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 21:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Meninna schreef op 04-07-2005 @ 21:24 :
Lees en huiver:
ja, dat las ik ook maar er klinkt zo'n enorme twijfel bij hem
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 22:13
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Darth Zoid schreef op 04-07-2005 @ 17:52 :
Als het zo door gaat ben ik het geloof over 2 jaar kwijt.
beter laat dan nooit

Voor de rest lijkt me gewoon dat jehet best eerlijk kunt zijn tegen je ouders, en bijvoorbeeld wat discussies bekijken over het eventueel bestaan van god/ goden.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!

Laatst gewijzigd op 04-07-2005 om 22:17.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 04-07-2005 @ 23:13 :
en bijvoorbeeld wat discussies bekijken over het eventueel bestaan van god/ goden.
Ik denk dat je dan van zowel gelovigen als atheïsten een heel raar beeld krijgt.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 22:22
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-07-2005 @ 23:18 :
Ik denk dat je dan van zowel gelovigen als atheïsten een heel raar beeld krijgt.
nouja, zolang je maar actief zelf onderzoek doet naar de voors en tegens.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 22:35
Bart Klink
Bart Klink is offline
"No one can tell you what to think. Not your teachers. Not your parents. Not your minister, priest, or rabbi. Not your friends or relatives. You are the boss of your own mind. If you have used your own mind to find out what is true, then you should be proud! Your thoughts are free."

Dan Barker

"Do not believe in anything simply because you have heard it. Do not believe in anything simply because it is spoken and rumoured by many. Do not believe in anything because it is found written in your religious books. Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders. Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. But after observation and analysis, when you find anything that agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it."

Siddhartha Gautama (Buddha)

"I have something to say to the religionist who feels atheists never say anything positive: You are an intelligent human being. Your life is valuable for its own sake. You are not second-class in the universe, deriving meaning and purpose from some other mind. You are not inherently evil -- you are inherently human, possessing the positive rational potential to help make this a world of morality, peace and joy. Trust yourself."

Dan Barker
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 07:57
Equilibrium
Avatar van Equilibrium
Equilibrium is offline
Citaat:
Darth Zoid schreef op 04-07-2005 @ 17:52 :
Als het zo door gaat ben ik het geloof over 2 jaar kwijt.
Die 2 jaar kunnen best snel voorbij zijn hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Gelovig?
LauraJansen
500 01-01-2011 12:25
Levensbeschouwing & Filosofie Eva treft geen blaam
arPos
108 11-03-2009 09:40
Levensbeschouwing & Filosofie Vragen over het christendom
MB
24 04-01-2005 23:40
Levensbeschouwing & Filosofie Wat is nu eigelijk een sekte?
Upke
42 03-01-2004 21:09
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof als vereiste
leonkorn
247 02-07-2003 13:12
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.