Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2008, 17:27
Verwijderd
Aan alle doorgewinterde treinreizigers.. Ik reis zelf niet zoveel en ben niet echt op de hoogte van alle kortingen enz. Maar het zit zo:

Ik woon in Haarlem en er is een feest in Roosendaal. Ik ga er 's middags heen en ga 's avonds laat weer terug.
We hebben afgesproken dat iemand uit Roosendaal mij komt ophalen (in Haarlem) en ook weer thuisbrengt.

Die persoon is dan dus in één dag twee keer een retour Roosendaal-Haarlem kwijt. Dat is dus best wel zonde. Toen bedacht ik "kan je niet met één retour gewoon twee keer op en neer reizen?" maar volgens mij kan dat niet, omdat het natuurlijk tijdens de middagrit wordt bestempeld. 's Avonds zijn er geen conducteuren meer, dus moet je je kaartje bijvoorbeeld beneden aan de trap laten zien, maar dan zien ze dus al dat het bestempeld is.

Of kan dat wel? Ik heb gehoord dat je met één kaartje zovaak mag doen de hele dag, of is dat een fabeltje

En bestaat er niet iets, dat je een kaartje koopt en daarmee met z'n tweeën de hele dag onbeperkt kan treinen?

Ik hoop dat ik het zo oningewikkeld mogelijk heb neergezet..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2008, 18:09
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Wanneer begint de lente retour weer? Dan mag je 1 dag in het weekend met z'n tweeen reizen voor 35 euro ongeveer....
__________________
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 18:13
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Zie NS Lentetoer.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 19:04
Verwijderd
Die Lentetoer gaat pas vanaf 17 maart in, en dat feest is morgen (sowieso geldt het niet op een vrijdag) dus daar heb ik helaas niks aan..
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 19:46
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Voor zover ik weet mag je niet 2x met een kaartje reizen, heb dat ook nog nooit ergens gehoord dus ik ga er vanuit dat dat een fabel is. Als de conducteur natuurlijk niet controleerd dan heb je uiteraard geluk maar goed, daar zou ik niet vanuit gaan aangezien het best een lange rit is.
Is het niet voordeliger om een dagkaart te kopen dan want een retourtje Roosendaal - Haarlem is 31 euro en een dagkaart is 41,70euro en dan mag je wél heel de dag zo vaak als je wilt heen en weer reizen.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 20:06
Verwijderd
Hmm nee, want die jongen heeft wel kortingskaart (vergeten te vermelden), dus dan is een retourtje 18,60 geloof ik.
Maargoed, ik denk dat we gewoon maar hopen dat niet wordt gecontroleerd (al gaat dat toch wel gebeuren denk ik), en anders koopt hij een enkeltje o.i.d. voor op de terugweg. Maar thnx anyway
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 20:44
PV
PV is offline
ik zou zeggen dat een DAGretour de hele dag geldig is al reis je 6 keer op en neer.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 22:04
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Dag van Dagretour slaat overigens op het feit dat je het retour in één dag moet afleggen, net zoals dat je een weekendretour hebt en je ook niet het gehele weekend mag heen en weer rijden.

Gewoon een dagretour Roosendaal - Haarlem bij de automaat: 125 tariefeenheden; €31,00 aanschaffen en daarmee Roosendaal - Haarlem - Rsd - Hlm - Rsd afleggen schijnt officieel niet te mogen, zie hiervoor:

http://www.opeenshadikhetforum.nl/vi...=197853#197853
http://forum.fok.nl/topic/1119477

Echter biedt de NS site slechts een grijs gebied aan:

http://www.ns.nl/servlet/Satellite?c...g=nl&c=Artikel
Citaat:
2. Geldigheid

* De Enkele reis en het Retour zijn geldig op de aangegeven reisroute.
Op een dagretour staat de reis exact aangegeven, namelijk a-b-a en niet verder.

http://www.ns.nl/servlet/Satellite?c...g=nl&c=Artikel
Citaat:
Reist u heen en terug op dezelfde dag, dan neemt u een Dagretour.
Maar volgens mij heeft er nog nooit iemand problemen mee gehad, je zou het kunnen proberen. Zal binnenkort een sluitend antwoord proberen te geven.

Wil je het risico zeker niet lopen, dan kom je al snel bij dagkaarten uit en allerlei fratsels als Kruivatacties en boekenweekgeschenken.

Citaat:
Ik hoop dat ik het zo oningewikkeld mogelijk heb neergezet..
Je moest eens weten...

Antwoord volgt met dank aan Daantje_0705.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 22:20
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Als je een kaartje koopt van bijvoorbeeld Den Haag naar Rotterdam, is dit dan net zo duur als een kaartje van Den Haag naar Delft + een kaartje van Delft naar Rotterdam? Als dit zo is kun je zelf al wel bedenken wat je het beste kunt doen, maargoed het zal vast wel duurder zijn.
__________________
Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 22:23
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Nee, want bij Gv - Dt en Dt - Rtd betaal je twee keer het basistarief/starttarief en bij Gv - Rtd betaal je dat maar één keer.

Maar wat heeft dat hier mee te maken?
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 09:00
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Nouja ik wist dus niet of er een starttarief was. Maargoed wat het ermee te maken heeft: als je twee keer op en neer moet op een traject en in stukjes zou het even duur zijn, dan hoefde je alleen de stukken waarop je gestempeld was een tweede keer te kopen. Maar dat gaat dus niet zo.
__________________
Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 10:25
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Hmm nee, want die jongen heeft wel kortingskaart (vergeten te vermelden), dus dan is een retourtje 18,60 geloof ik.
Maargoed, ik denk dat we gewoon maar hopen dat niet wordt gecontroleerd (al gaat dat toch wel gebeuren denk ik), en anders koopt hij een enkeltje o.i.d. voor op de terugweg. Maar thnx anyway
In dat geval kan hij een dagkaart met korting kopen, deze kost €25,00.

Overigens zitten er ook 's avonds conducteurs op de trein
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 15:49
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Uiteraard dien je dan wel recht op korting te hebben: ik kan dit niet uit het verhaal van TS opmaken.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 17:13
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
Hmm nee, want die jongen heeft wel kortingskaart (vergeten te vermelden), dus dan is een retourtje 18,60 geloof ik.
Maargoed, ik denk dat we gewoon maar hopen dat niet wordt gecontroleerd (al gaat dat toch wel gebeuren denk ik), en anders koopt hij een enkeltje o.i.d. voor op de terugweg. Maar thnx anyway
Een dagkaart kan je ook met korting kopen (OV geldt dan toch ook als korting?) en dan is ie 25,00 euro. Dus dat is dan alsnog voordeliger dan 2x retour én wat "veiliger".
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 06:47
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Een dagkaart kan je ook met korting kopen (OV geldt dan toch ook als korting?) en dan is ie 25,00 euro. Dus dat is dan alsnog voordeliger dan 2x retour én wat "veiliger".
Wat goedkoop (dagkaart met korting)
Ik zie dat het dezelfde prijs is, wat een retour maximaal kan kosten. Maar dat betekent wel dat je route niet gebonden is, wat wel prettig is

Van de NS site:
* Het reductietarief is geldig voor houders van een Voordeelurenabonnement, Jaartrajectabonnement of een OV-studentenkaart, die in de voordeeluren reizen. Geldt tevens voor de Samenreiskorting. Voor kinderen van 4 t/m 11 jaar die zonder begeleiding reizen, geldt altijd het kortingstarief.

Dus dat betekent wel doordeweeks na 9 uur 's ochtends.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 16:59
luchtballon
Avatar van luchtballon
luchtballon is offline
Mag ik me nadat de antwoorden gegeven zijn dan afvragen waarom je in godsnaam niet alleen met de trein kunt? Zeker op de heenweg. Dat lijkt me de goedkoopste optie.
__________________
Don't worry, be happy
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 21:48
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Het terugbrengen vraag ik mij ook af, vooral de reis Haarlem - Roosendaal, deze twee kernen staan niet echt bekend om hun riante 24-uurs verbindingen per spoor, terwijl daarvoor nog ergens staat dat er heel laat teruggespoord gaat worden vanuit Roosendaal richting Haarlem en dan moet de begeleider dus nog terug zien te geraken in Roosendaal.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 11:23
PV
PV is offline
ik heb t gisteren eens uitgeprobeerd (2x op een dag dezelfde route afleggen met 1 kaartje) maar toen nam de conducteur mijn kaartje in beslag en hij zei bestraffend dat ik voor de 2e terugweg een nieuw kaartje moest kopen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-03-2008, 15:16
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Ik heb ook al vaker meegemaakt dat mensen een boete kregen, omdat ze meerdere keren van hun dagretour gebruik wilden maken.
__________________
Keep breathing. That's the key. Breathe.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 15:32
PV
PV is offline
dan moet de NS maar eens duidelijker maken wanneer zo'n kaartje geldig is. er staat toch duidelijk DAGretour op. op hun eigen site staat het ook niet duidelijk; Uw treinkaartje is één dag geldig: van 00.00 uur op de datum die erop vermeld staat tot de volgende ochtend 04.00 uur.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 15:54
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Ik vind sowieso dat de NS dingen slecht aangeeft. Laatst was ik op zoek naar hoe het zat met via kaartjes, ook niet te vinden. De dagretour moeten ze ook duidelijker aangeven. Laatst werd ik in de hal gecontroleerd en vervolgens in de trein, mocht ik ook een verklaring geven waarom mijn kaartje al gestempeld was en ik nog maar op de 'heenweg' was.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2008, 21:16
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Ik vind sowieso dat de NS dingen slecht aangeeft. Laatst was ik op zoek naar hoe het zat met via kaartjes, ook niet te vinden. De dagretour moeten ze ook duidelijker aangeven. Laatst werd ik in de hal gecontroleerd en vervolgens in de trein, mocht ik ook een verklaring geven waarom mijn kaartje al gestempeld was en ik nog maar op de 'heenweg' was.
Dat is wel een beetje raar, want teams die op stations controleren hebben een aparte code.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 15:43
Krynn
Krynn is offline
Ik lulde me er uit door te zeggen dat ik uitgestapt was, en later m'n reis had voortgezet. Bewijs maar dat 't niet zo is, en in dat scenario leg je de kilometers maar één keer af dus kunnen ze daarover niet zeiken. Wat zegt u, ik mag niet uitstappen? Hoezo niet dan? Werkt natuurlijk alleen als je pas na de eerste stop voor de 2/3e keer wordt gecontroleerd.

Maar vaak heb ik dit niet hoeven doen, conducteurs weten zelf ook wel dat 't een grijs gebied is, de geldigheid van een dagretour. 't Zal één van de redenen zijn waarom ze zo graag die chipknip willen invoeren.
__________________
Zet de lijnen - neem je pen // Zet de lijnen en ren
Met citaat reageren
Oud 24-03-2008, 21:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ik heb t gisteren eens uitgeprobeerd (2x op een dag dezelfde route afleggen met 1 kaartje) maar toen nam de conducteur mijn kaartje in beslag en hij zei bestraffend dat ik voor de 2e terugweg een nieuw kaartje moest kopen
Dat mag dus niet, het is jouw kaartje. Dat flikten ze mij ook toen een trein verkeerd stond aangegeven als stoptrein, maar een intercity bleek. Ik kwam er onderuit door te stellen dat het nodig was voor reiskostenvergoeding, en gewoon weer te gaan zitten, maar wat dat betreft hebben veel conducteurs totaal geen manieren (of zijn ze zelfs agressief). Gewoon doen wat redelijk is en hen lekker laten razen is dan de beste optie.

Gezeik over de route, heb ik ook wel eens gehad. "Ja, blablabla, je mag niet zo." Waarom? Er was een directe lijn van Utrecht naar Amsterdam, en meneer conducteur vond het niet kunnen dat ik via Hilversum-Bussum-Weesp ging omdat er in Bussum een vriend op zou stappen. Tja, je mag geen middelvinger naar ze opsteken, maar af en toe...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 11:56
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Gezeik over de route, heb ik ook wel eens gehad. "Ja, blablabla, je mag niet zo." Waarom? Er was een directe lijn van Utrecht naar Amsterdam, en meneer conducteur vond het niet kunnen dat ik via Hilversum-Bussum-Weesp ging omdat er in Bussum een vriend op zou stappen. Tja, je mag geen middelvinger naar ze opsteken, maar af en toe...
Dat is toch ook logisch, dan moet je maar een VIA-kaartje kopen.

En ze mogen je kaartje inderdaad niet afnemen, maar dan leggen ze waarschijnlijk gewoon een 'toeslag' (lees: boete) op.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2008, 17:26
PV
PV is offline
mja ik pak voor reiskostenvergoeding wel het 'bonnetje' dat je krijgt zodra je een kaartje koopt. dat geloven ze ook wel op mn werk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Project X - Haren
Sebastien
52 28-09-2012 14:12
Psychologie Meer zelfvertrouwen "kweken"
Apomes
7 31-08-2004 12:07
Psychologie Het grote lucht-je-hart topic! #5!!!
Daantje_0705
500 02-06-2004 22:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.