Oud 30-01-2005, 21:38
Verwijderd
Afgelopen week was er spontaan ophef over het gebruik van cookies.
Deze konden inbreuk maken op de privacy en waren dus nu ineens het zwarte schaap.

Maar.. waren die cookies niet die lekkere dingen die wel je wachtwoord voor je onthouden zodat je niet overal opnieuw hoeft in te loggen?
En kon je je browser niet op dieet zetten door de cookies gewoon uit te zetten?
Daarnaast kun je ook gewoon het IP opslaan in een database en dan alsnog alle gegevens bijhouden.
Er wordt gedaan alsof de webmasters inbreik maken op de privacy mbt cookies. Maar ik vind dat browser makers dit (eerder) doen door 3th party cookies toe te staan.
Maar zelfs dit zie ik niet eens als een ramp. Banner plaatsers kunnen dan inzien wat voor banners je dan WEL bent geintereseert.

De scriptie is geschreven door 'mevrouw' Nicoline Braat en is hier (pdf) te lezen.


Persoonlijk vind ik dat het mensen wel even een beetje wakker schud, maar vind het allemaal wel erg kortzichtig en kort door de bocht.
Ik krijg bijna de neiging om op mijn website een "cookie free" logo op mijn websites te plaatsen.




Ik heb overigens niet alle 80 pagina's gelezen, maar het is vast wel interesant om te doen
Ik baseer mijn bovenstaand verhaaltje puur op even wat snel gelezen delen en wat ik lees wat de media erover zegt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2005, 21:51
Verwijderd
Leuk onderwerp, maar als je wilt discussiëren op het niveau waarop mevrouw haar afstudeerscriptie heeft geschreven dan verwacht je van de deelnemers toch wel minstens dat ze die hele scriptie gelezen hebben. Hoe kun je nou iets verwerpen als kort door de bocht als je het niet gelezen hebt?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 21:55
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-01-2005 @ 21:51 :
Leuk onderwerp, maar als je wilt discussiëren op het niveau waarop mevrouw haar afstudeerscriptie heeft geschreven dan verwacht je van de deelnemers toch wel minstens dat ze die hele scriptie gelezen hebben. Hoe kun je nou iets verwerpen als kort door de bocht als je het niet gelezen hebt?
Het is niet persee een discussie over de scriptie.
Maar een algemeenheid voor mensen die hun zegje kunnen doen over cookies, of voor juist mensen die het wel hebebn gelezen.

Voor een discussie op universitair niveau ga ik ook echt niet op een scholieren forum zitten hoor
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 21:58
Kawoutertje
Avatar van Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Mja, 'k heb ook lang mijn twijfels gehad bij cookies. Ik heb ze dan ook lange tijd afgezet, maar dan krijg je weer problemen bij verschillende sites.

Op zich is er helemaal niets mis met het gebruik van cookies lijkt mij. Het probleem is dat sommige sites nogal onvoorzichtig met cookies omspringen, waardoor het dan weer wel tot iets onveiligs kan leiden.

@ **********:
Hoe sta je eigenlijk zelf tegenover het gebruik van cookies. Dat kan ik precies niet goed opmaken uit je beginpost.
__________________
When you are arguing with an idiot, make sure the other person isn't doing the same thing.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 22:19
Verwijderd
Citaat:
Kawoutertje schreef op 30-01-2005 @ 21:58 :
@ **********:
Hoe sta je eigenlijk zelf tegenover het gebruik van cookies. Dat kan ik precies niet goed opmaken uit je beginpost.
Ik sta open voor het gebruik van cookies.
Ik kan me ook geen doom-scenario indenken waarbij het gebruik van cookies een rol speelt.
Het enigste vervelende is trouwens wel dat sommige webmasters gebruikersnamen en wachtwoorden ongecodeerd in cookies zetten.. daar ben ik dan weer minder blij mij... :X

Ik zie er vele malen meer voordeel van dan nadeel.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 13:49
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Ik zweer cookies niet af, maar stel er wel een persoonlijke voorwaarde aan:

- Websites moeten niet afhankelijk zijn van de client. Het zaakje moet werkend blijven al heeft de gebruiker alle poespas uitstaan. Zo kan ik me voorstellen dat je cookies gebruikt voor optioneel gebruikersgemak (zoals het opslaan van de door de gebruiker ingetypte info in een gastenboek, zodat de gebruiker die cookies aan heeft staan deze info geen 2* typen hoeft)
- Er moet niet ongecodeerd met vertrouwelijke info omgegaan worden

Helaas kan ik dat niet controleren, misschien moet dit aan banden gelegd worden op een een of andere manier. Het komt er alleen wel op neer dat de gebruiker met zijn browse-gedrag verantwoordelijk is voor eigen onvoorzichtigheden. Je kan niet zeggen geheel risico-onbewust het internet op te kunnen gaan, zelfs niet als leek.
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?

Laatst gewijzigd op 31-01-2005 om 15:26.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 15:06
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
********** schreef op 30-01-2005 @ 21:55 :
Voor een discussie op universitair niveau ga ik ook echt niet op een scholieren forum zitten hoor
Nog afgezien van het feit dat jij niet zo in de universitaire sfeer zit?

Ik vind het allemaal onzin. Cookies zijn een mooie manier om het stateloze HTTP-protocol toch wat state mee te geven, en de veiligheid is totaal applicatie-afhankelijk zolang browsers geen rare cookies mee gaan geven aan andere sites (en dat doen ze over het algemeen niet).
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.